Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2005)
Forsvarsministeren
(Søren Gade):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved
civilt arbejde (Ændringer som følge af
indførelsen af Forsvarets Dag og ændret
ressortansvar).
(Lovforslag nr. L 9).
Formålet med lovforslaget er at
indføre Forsvarets Dag med henblik på at øge
antallet af frivillige værnepligtige og samtidig styrke
rekrutteringen til forsvaret generelt. Det er hensigten, at der
på Forsvarets Dag gennemføres den hidtil kendte
sessionsvirksomhed med henblik på at afklare den enkeltes
egnethed til værnepligtstjeneste, og samtidig
gennemføres der en præsentation af forsvaret og
redningsberedskabet tillige med en orientering om
hjemmeværnet og det frivillige virke i redningsberedskabet,
herunder Beredskabsstyrelsens frivillige indsatsstyrke. Alle unge
mænd vil blive indkaldt til at deltage i Forsvarets Dag, og
alle unge kvinder inviteres til at deltage i Forsvarets Dag.
Det foreslås, at værnepligtige
fremover indkaldes til Forsvarets Dag efter samme retningslinjer,
som de i dag indkaldes til session. Det foreslås endvidere,
at alle kvinder inviteres til at deltage i Forsvarets Dag.
Kvinderne vil tids- og aldersmæssigt blive inviteret efter de
samme retningslinjer, som er gældende for værnepligtige
mænd.
Forsvarets Dag planlægges
gennemført på fem permanente lokaliteter i Jylland og
på Sjælland samt på Bornholm. Det er hensigten,
at der skal deltage ca. 50 personer i hvert arrangement, der
afholdes i løbet af én dag. Der vil, bortset fra
Bornholm, hvor Forsvarets Dag gennemføres på
Almegårds Kaserne, være tale om permanent indrettede
faciliteter, der placeres på Høvelte Kaserne i
Nordsjælland, Antvorskov Kaserne ved Slagelse, Flyvestation
Aalborg, Beredskabscenter Herning og Bülows Kaserne i
Fredericia. Dette medfører en reduktion i antallet af
lokaliteter i forhold til den nuværende sessionsvirksomhed,
hvorfor rejseafstanden for nogle af de værnepligtige vil
blive forøget i forhold til i dag. Henset til indholdet af
Forsvarets Dag er en placering i permanente lokaliteter imidlertid
hensigtsmæssig. For at afbøde ulempen for deltagerne
foreslås det, at forsvaret yder fri transport for
deltagerne.
På Forsvarets Dag planlægges der
gennemført en sessionsbehandling af deltagerne. Det
foreslås, at sessionen gennemføres uændret med
undtagelse af den nuværende præsentation af
mulighederne for at aftjene værnepligten. Kvindernes
deltagelse i Forsvarets Dag gør, at de også kan
deltage i session efter samme retningslinjer som de
værnepligtige mænd, idet kvinderne dog ikke skal
trække et lodtrækningsnummer. Dette er begrundet i, at
egnede kvinder kun indkaldes til tjeneste på
værnepligtslignende vilkår, såfremt de frivilligt
indgår aftale herom.
Det er endvidere hensigten at give deltagerne
en grundig præsentation af forsvaret og redningsberedskabet
samt en orientering om hjemmeværnet og det frivillige virke i
redningsberedskabet, herunder Beredskabsstyrelsens frivillige
indsatsstyrke. Præsentationen vil bl.a. omfatte information
om værnepligtstjeneste, ansættelses-, uddannelses- og
karrieremuligheder, reaktionsstyrkekontrakter mv. I den
udstrækning den enkelte ønsker det, vil der være
mulighed for individuel vejledning. Desuden vil der være
mulighed for umiddelbart at indgå en aftale om frivillig
værnepligtstjeneste eller få afklaret mulighederne for
anden form for frivillig tjeneste. Det er hensigten, at der med
hensyn til aftaler om frivillig værnepligt indføres en
kortere fortrydelsesret, således at deltagere i Forsvarets
Dag, der fx indgår en aftale på selve dagen, har
mulighed for efterfølgende at annullere den indgåede
aftale. De enkelte elementer af Forsvarets Dag planlægges
gennemført så fleksibelt som muligt for herigennem at
reducere den ventetid, der erfaringsmæssigt opstår i
forbindelse med sessionsbehandlingen.
Lovforslaget indeholder, foruden
ændringerne i relation til Forsvaret Dag, en række
konsekvensrettelser som følge af, at ressortansvaret
på værnepligtsområdet er ændret. Ved
kongelig resolution af 19. januar 2004 er ressortansvaret for sager
vedrørende værnepligtsloven og lov om
værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde, herunder
sessionsvirksomheden og Militærnægteradministrationen
fra 1. februar 2004 overført fra indenrigs- og
sundhedsministeren til forsvarsministeren. Desuden er Forsvarets
Personeltjeneste oprettet som led i aftalen om forsvarets ordning
2005 €" 2009. Forsvarets Personeltjeneste er en overordnet
funktionel tjeneste, der bl.a. skal forestå
personaleadministrationen inden for væsentlige dele af
Forsvarsministeriets område. Dette medfører, at stort
set al værnepligtsadministration vil blive varetaget af
Forsvarets Personeltjeneste. Forsvarets Personeltjeneste vil bl.a.
være ansvarlig for al rekruttering og ansættelse af
personel i forsvaret, hvorfor Forsvarets Dag vil kunne bidrage til
at sikre den nødvendige brede rekruttering til forsvaret,
herunder forsvarets internationale operationer.
Lovforslaget indeholder en række
konsekvensrettelser i lov om værnepligtens opfyldelse ved
civilt arbejde som følge af den nævnte
ressortoverførsel. Endvidere indeholder lovforslaget et
forslag om at fjerne muligheden for at ikende
militærnægtere disciplinarmidlerne "arbejde i en del af
fritiden" og "fratagelse af friheder". Forslaget er begrundet i, at
tjenesteforholdene for militærnægtere gør, at
disse disciplinarmidler ikke er praktisk anvendelige.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagene og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.