B 114 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om inddragelse af Folketinget ved udnævnelse af det danske
medlem af Europa-Kommissionen.
Fremsat den 14. marts 2007 af Morten
Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om inddragelse af Folketinget ved
udnævnelse af det danske medlem af Europa-Kommissionen
Folketinget pålægger regeringen at
inddrage Folketinget ved fremtidige udnævnelser af det danske
medlem af Europa-Kommissionen.
Bemærkninger til forslaget
EU-samarbejdet er i dag præget af en
udpræget mangel på demokrati. Særlig det forhold,
at Europa-Kommissionen, der har eneretten på at
fremsætte forslag, ikke er folkevalgt, men derimod udpeget af
de respektive regeringer, udgør et demokratisk problem. EU
bliver aldrig en demokratisk instans, hvis de folkevalgte alene
må behandle forslag, som er fremlagt af andre, og ikke selv
kan deltage aktivt i denne proces. Nærværende forslag
til lov om valg af kommissær til Kommissionen ændrer
på retstilstanden, således at regeringen fratages sin
ret til at udpege kommissæren, der fremefter vælges af
Folketinget på linje med, hvad der bl.a. kendes fra
Folketingets Ombudsmand.
Af traktatens art. 213 TEF fremgår det, at
Kommissionen skal udføre sit erhverv i fuldstændig
uafhængighed. Dette forhindrer, at den danske kommissær
kan underlægges samme betingelser som de danske ministre, der
som bekendt skal respektere ministeransvarlighedsloven. Derimod er
traktaten ikke til hinder for, at Folketinget fremover inddrages
ved udpegningen af Danmarks kommissær. Ideelt set
ønsker forslagsstillerne, at Kommissionen omdannes til et
embedsapparat i stedet for en politisk enhed, og i det mindste, at
kommissærerne underlægges lige så strenge krav
som dem, der gælder for ministre. Særlig under
hensyntagen til, at visse kommissærer gennem tiderne har haft
usædvanlig vanskeligt ved at overholde de almindelige
budgetmæssige, forvaltningsretlige og demokratiske
spillerregler, er der al mulig grund til at skabe regler, der kan
stille den enkelte kommissær individuelt til ansvar, så
vedkommende ikke kan dække sig under kollegiet. Vedtagelse af
nærværende forslag medvirker til at skabe en
retstilstand, hvor kommissæren står selvstændigt
til ansvar. Godt nok vil de traktatbestemmelser, der er den
grundlæggende årsag til problemet, ikke blive
ændret. Men en kommissær valgt af Folketinget vil ikke
bare have et større flertal bag sig, men vil også nyde
større politisk opbakning og føle en nærmere
forpligtelse over for Folketinget til at stå i løbende
kontakt og være formidler €" naturligvis under respekt
for traktatens uafhængighedsbestemmelser €" mellem
Folketinget og EU-systemet. Med andre ord vil kommissæren
fremover €" under respekt for traktatens
uafhængighedsbestemmelser €" være Folketingets i
stedet for regeringens udsendte.
Det kan indvendes, at det ville føre til
ustabilitet i Kommissionen, hvis udnævnelsen af medlemmerne
skulle ske ved folketingsbeslutning, og at det således ville
blive teknisk muligt at have en kommissær, der ikke
støttes af regeringen. Dette synspunkt må imidlertid
afvises, da kommissæren fortsat skal udpeges for en på
forhånd fastsat periode, der alene kan afbrydes efter de i
art. 215 og 216 TEF fastsatte bestemmelser, hvorfor det
således ikke kan frygtes, at et ændret flertal i
Folketinget skulle trække en tidligere valgt kommissær
hjem for at erstatte vedkommende med en fra det nye
folketingsflertal, da dette fortsat kun vil være muligt efter
de nugældende regler om afskedigelse. Endvidere er det jo
netop kommissærens opgave at være politisk
uafhængig, hvorfor det hverken vil styrke Folketingets eller
regeringens umiddelbare indflydelse på EU-samarbejdet,
når kommissæren fremover udpeges af Folketinget.
Derimod vil det styrke den folkelige legitimitet, da der
således vil være et folketingsflertal bag
kommissæren.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør
Kommissionen være en embedsmandsinstitution snarere end en
politisk institution. De nye regler, såfremt
nærværende forslag vedtages, vil føre i retning
heraf, idet Folketingets partier vil være tvunget til at
mødes i konsensus bag udpegningen af kommissæren. Som
bekendt har Danmark ikke tradition for flertalsregeringer, og en
regering kan derfor ikke selv længere udpege sin
kommissær, men må søge flertal for sit forslag i
Folketinget. Dette vil både styrke fagligheden og være
med til at afpolitisere Europa-Kommissionen, hvilket er i fin
overensstemmelse med ønsket om, at den politiske
hovedvægt i EU-samarbejdet bør ligge i Rådet. At
den danske repræsentant, der ikke desto mindre oftest har en
fortid i politik, ikke skulle have opbakning fra et flertal i
Folketinget, virker ud fra en almindelig demokratiopfattelse meget
besynderlig. Dette er imidlertid situationen efter de
nugældende regler, hvor regeringen selv udpeger
kommissæren. Som bekendt består de danske regeringer
kun sjældent af et folketingsflertal i sig selv. Det virker
derfor naturligt, at den danske repræsentant i Kommissionen
har opbakning fra et flertal i Folketinget, og derfor bør en
EU-kommissær ikke udpeges, uden at der kan findes et
sådan parlamentarisk flertal.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
inddragelse af Folketinget ved udnævnelse af det danske
medlem af Europa-Kommissionen.
(Beslutningsforslag nr. B 114).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.