B 116 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at modarbejde ethvert
initiativ til at genoplive den forkastede EU-forfatning.
Fremsat den 20. marts 2007 af Morten
Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at
modarbejde ethvert initiativ til at genoplive den forkastede
EU-forfatning
Folketinget pålægger regeringen at
meddele de øvrige EU-lande, at Danmark betragter
EU-forfatningen som faldet ved hollændernes og
franskmændenes nådesstød henholdsvis den 29. maj
og den 1. juni 2005, hvorfor Danmark ud fra en demokratisk
opfattelse af, hvordan EU-arbejdet skal fungere, ikke kan
ratificere det eksisterende forfatningsudkast og modsætter
sig ethvert initiativ for at genoplive dette.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder, at det franske og det
nederlandske nej til EU-forfatningen i sommeren 2005 skal
respekteres. Enhver ændring af EU-samarbejdet fordrer enighed
landene imellem. På den baggrund beklager forslagsstillerne,
at der vedholdende pågår forsøg på en
genoplivning af EU-forfatningen blandt medlemslandenes regeringer i
almindelighed og i EU€™s egne institutioner, herunder
Europa-Kommissionen og EF-Domstolen, i særdeleshed. Der har
til forslagsstillernes forundring bredt sig den opfattelse, at EU
uden EU-forfatningen er gået i stå. Det er ingenlunde
tilfældet. Alene i 2005 €" året for forfatningens
fald €" fremsatte Kommissionen ifølge sin egen
årsopgørelse 411 forslag til henstillinger,
vedtagelser, forordninger og direktiver (»Den almindelige
beretning om EU€™s virksomhed 2005« side 22). Det
vidner ikke om en forening i stilstand.
Forfatningen skal da også alt muligt andet
end at genoplive det i forvejen sprællevende EU-samarbejde.
Forfatningen skal under dække af at ville effektivisere
samarbejdet indføre flertalsafgørelser på
markant flere områder. Den naturlige konsekvens heraf er, at
små lande som Danmark langt lettere end tidligere vil kunne
stemmes ned. Hertil kommer, at stemmereglerne i Rådet laves
om, så landene skal stemme efter størrelse. En mere
markant svækkelse af små lande som Danmark, er
vanskelig at forestille sig. Forslagsstillerne er derfor
foruroligede over, at en række toppolitikere i EU-kredsen
arbejder for at genoplive forfatningen. Allerede fordi det som
nævnt kræver enighed at ændre traktatgrundlaget,
finder forslagsstillerne denne tendens forkastelig og ønsker
derfor den danske regering på banen til én gang for
alle at slå fast, at der ikke bliver yderligere forhandlinger
om det eksisterende forfatningsudkast.
Forslagsstillerne deler opfattelsen af, at
EU€™s traktatgrundlag må ændres. Hvis
EU-samarbejdet skal give mening, må
pengeomfordelingspolitikken tages ud af traktaten, ligesom der
må indføres garantier for alle lande om, at de kan
fastholde højere og bedre grænseværdier inden
for forbruger-, miljø- og sundhedspolitikken samt en
række andre områder. Endvidere må EF-Domstolens
politiske virke høre op, hvilket bedst kan ske ved en
direkte formulering i traktaten. Der er således en
række områder, hvor forslagsstillerne gerne så
EU-samarbejdet, som vi kender det i dag, ændret, men det skal
ske på en demokratisk måde, og det er ikke demokrati,
når et flertal af lande ønsker at fortsætte en
proces, som to lande har nedlagt et lovmedholdigt veto imod. Dette
er, hvad forslagsstillerne ønsker at den danske regering
skal meddele i EU-kredsen.
Genoplivelsesinitiativer
Ifølge artiklen fra EUobserver.com den 9.
februar 2007 »Barroso puts pressure on The Hague over EU
constitution« lægger Kommissionens formand, José
Manuel Barroso, nu pres på den nederlandske regering, idet
han opfordrer regeringen til at begynde at bevæge sig i
retning mod et kompromis med hensyn til EU-forfatningen. Den
nederlandske koalitionsregering har netop indgået en
kompromisaftale, som indebærer store ændringer i
forhold til den EU-forfatning, som blev forkastet af
vælgerne. Aftalen betyder, at Nederlandene vil arbejde for en
ny EU-traktat, som » adskiller sig markant i indhold,
størrelse og navn fra den gamle forfatningstraktat, som blev
forkastet tidligere « (EUobserver.com den 9. februar
2007). Kommissionens formand har på det kraftigste opfordret
Nederlandene til at komme videre med ratifikationsprocessen:
» Nederlandene har underskrevet forfatningstraktaten og
har derfor også en forpligtelse til at ratificere den
« (EUobserver.com den 9. februar 2007). Formanden medgiver
dog, at tilhængerne af EU-forfatningen må acceptere, at
den ikke kan vedtages uændret, men slår samtidig fast,
at det er skeptikerne, der først og fremmest må
bevæge sig: » Nederlandene må forstå,
at de må bevæge sig i retning af de lande, der allerede
har ratificeret « (EUobserver.com den 9. februar 2007).
Flere nederlandske parlamentarikere beskylder Kommissionens formand
for at lægge hele skylden for den strandede EU-forfatning
på Frankrig og Nederlandene. De nederlandske og de franske
vælgere var nogle af de få, der fik mulighed for at
udtrykke deres mening om indholdet af EU-forfatningen, og deres
mening var altså meget klar. Vi ville formentligt have set
lignende resultater, hvis der havde været afholdt flere
afstemninger om EU-forfatningen. Den kristne demokrat og medlem af
det nederlandske parlament Jan Jacob van Dijk udtaler:
»Det vigtigste er, at befolkningen kan acceptere det
, der er i traktaten« (EUobserver.com den 9. februar
2007).
Efter forslagsstillernes opfattelse er det
aldeles upassende, at Kommissionens formand på denne
måde blander sig i et regulært internt anliggende i den
nederlandske regering og advarer den nederlandske regering imod at
arbejde for ændringer af forfatningen. Hvor er demokratiet i
Europa, hvis en regering efter at have fået afvist
EU-forfatningen af sine vælgere ikke kan tage initiativ til
ændringer i overensstemmelse med, hvad vælgerne har
ønsket? Det vedrører naturligvis ikke Kommissionen,
hvordan den nederlandske regering skal agere i forbindelse med den
forestående forfatningsratifikation. Tværtimod
hører spørgsmål om ændring af traktaterne
alene til på regeringsniveau, hvorfor Kommissionens formand,
José Manuel Barroso, selvsagt ikke bør blande
sig.
Kommissionens formand er imidlertid ikke den
eneste, som arbejder for at tvinge forfatningen tilbage i live. I
begyndelsen af 2007 er der afholdt møder blandt de 18 lande,
som har ratificeret forfatningen, om, hvordan man kan presse
forfatningen igennem i de resterende lande. Klubben, der kalder sig
»Forfatningens Venner«, har allerede afstedkommet et
forøget pres på såvel Frankrig som Nederlandene,
men også på andre lande, der endnu ikke har
ratificeret, herunder Danmark. Således udtalte den spanske
udenrigsminister, Miguel Angel Moratinos, på mødet:
» Vores krav er, at vi ikke vil acceptere nogen
ændring af teksten, der ændrer dens balance eller
betydning afgørende « ( Berlingske Tidende den
26. januar 2007, »EU-forfatningens venner skruer bissen
på«). Og ifølge en artikel på Politiken.dk
støtter også den tyske regering denne linje, idet
landets ambassadør i Spanien, Wolf-Ruthard Born, som
deltager på formandskabets vegne glædede sig over
initiativet og i den forbindelse udtalte: » Vi
ønsker alle, der er til stedet her i dag, at bevare
forfatningstraktaten i dens substans. De fleste borgere i Europa
vil have en forfatning. Kun derved kan vi møde fremtidens
udfordringer « ( Politiken.dk den 26. januar 2007,
»EU-forfatning genoplives i Madrid«). Også
Portugal og Irland, der er blandt de lande, som endnu ikke har
ratificeret, støttede på mødet, at man arbejder
videre med den eksisterende traktattekst.
Forslagsstillerne finder det foruroligende, at
så mange lande helt åbenlyst sidder det faktum
overhørig, at hvert eneste medlemsland kan nedlægge
veto imod en ændring af traktaterne, hvilket er præcis,
hvad de franske og nederlandske vælgere gjorde henholdsvis
den 29. maj 2005 og den 1. juni 2005. Som bekendt stemte hele 61,50
pct. af hollænderne nej til EU-forfatningen, ligesom
nejflertallet blandt franskmændene udgjorde 54,68 pct. mod
kun 45,32 pct. jastemmer. Der synes således ikke at kunne
være tvivl om, at der i begge lande er et markant flertal
imod forfatningens indhold. Allerede derfor må det betragtes
som udemokratisk, når de øvrige medlemslande vil tryne
de to lande til at ændre deres beslutninger.
EU-samarbejdet er nu engang sådan, at alle
skal sige ja til en ændring af traktaterne. Da ikke alle har
kunnet eller villet det, må processen gå om.
Folketinget pålægger med vedtagelsen af
nærværende beslutningsforslag regeringen at meddele de
øvrige EU-lande, at Danmark ikke længere betragter
EU-forfatningen som et dokument, der kan ratificeres. Forfatningen
er stedt til hvile af demokratiet, og ethvert initiativ på
genoplivning må følgelig betragtes som
udemokratisk.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen at modarbejde ethvert initiativ til
at genoplive den forkastede EU-forfatning.
(Beslutningsforslag nr. B 116).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.