B 75 Forslag til folketingsbeslutning om udarbejdelse af strategi for afvikling af EU's landbrugsstøtte.

Udvalg: Europaudvalget
Samling: 2006-07
Status: Vedtaget

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 16-01-2007

Fremsat: 16-01-2007

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b75_som_fremsat (html)

B 75 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om udarbejdelse af strategi for afvikling af EU's landbrugsstøtte.

Fremsat den 16. januar 2007 af Lone Dybkjær (RV), Elisabeth Arnold (RV), Ole Glahn (RV), Marianne Jelved (RV) og Niels Helveg Petersen (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om udarbejdelse af strategi for afvikling af EU€™s landbrugsstøtte

 

Folketinget pålægger regeringen at udarbejde en strategi for, hvorledes regeringen aktivt vil arbejde for afvikling af EU€™s landbrugsstøtte. Strategien skal indeholde en tids- og handlingsplan, der tager højde for, at landbrugsstøttens fremtid vil blive genstand for debat i Rådet i forbindelse med midtvejsevalueringen af landbrugsstøtten i 2008 og gennemgangen af EU€™s budget i 2009. Strategien skal fremlægges for Folketinget inden udgangen af 2007.

 

Bemærkninger til forslaget

Landbrugspolitikken havde oprindelig til formål at sikre stabile fødevareforsyninger og -priser til europæerne oven på fødevaremangel under og umiddelbart efter anden verdenskrig. Det problem er ikke længere aktuelt, og de vanskeligheder, der knytter sig til landbrugspolitikken, er mange og velkendte.

Det har længe været officiel dansk politik at arbejde for afskaffelse af landbrugsstøtten, men de resultater, der hidtil er opnået i form af reformer af landbrugspolitikken, afhjælper ikke de fundamentale problemer (jf. nedenfor). Der er derfor behov for en mere offensiv tilgang til problemet.

En afskaffelse af landbrugsstøtten vil have negative konsekvenser for landbrugserhvervet i de fleste europæiske lande, hvorfor det møder stor modstand. Dette forhold fordrer en lang forberedelsesperiode og en gradvis udfasning. Det er derfor centralt, at regeringen i tide forbereder afviklingen af landbrugsstøtten ved at formulere en operationaliserbar strategi, der tager højde for, at en række medlemslande ud over Danmark ønsker en udfasning af støtten. Regeringen bør indlede diskussioner i medlemskredsen med henblik på dels at skabe alliancer med ligesindede medlemsstater, dels at holdningsbearbejde landbrugsstøttens tilhængere, og dermed skabe momentum for en udfasning.

Strategien skal indeholde en tidsplan for forløbet, der tager højde for den kommende midtvejsevaluering af landbrugsstøtten i 2008 og gennemgangen af EU€™s budget i 2009. Landbrugsstøttens nuværende størrelse er fastlagt gennem landbrugsaftalen fra oktober 2002, indgået på et møde i Det Europæiske Råd (formandskabets konklusioner, jf. Europaudvalget, alm. del €" bilag (02) 137). Landbrugsaftalen medfører, at der ikke er mulighed for at gennemføre drastiske ændringer, før forhandlingerne om de finansielle perspektiver for perioden 2014-2020 påbegyndes. De to evalueringer i 2008 og 2009 åbner imidlertid mulighed for at diskutere både fremtidige reformer af landbrugsstøtten og EU-budgettets fremtid, herunder også landbrugspolitikkens andel af budgettet. Disse diskussioner vil lede hen imod forhandlingerne af de finansielle perspektiver for 2014-2020. Med målet om en afvikling af landbrugsstøtten i løbet af perioden før de næste 7-årige budgetperspektiver er det vigtigt at begynde forberedelserne til forhandlingerne allerede i 2007.

Problemer forbundet med landbrugspolitikken

Landbrugsstøtten har været en central del af det europæiske samarbejde. Problemerne med de omfattende støtteordninger er imidlertid talrige. For det første er prisstøtten til europæiske landmænd og fælles europæisk told på importerede landbrugsvarer til stor skade for udviklingslandenes eksport. Samtidig er ordningerne i uoverensstemmelse med frihandelsprincipper og medvirkende til sammenbruddet i WTO-forhandlingerne om landbrugsvarer i Doharunden.

For det andet er landbrugspolitikken omkostningsfuld. Budgetposten optager i dag knap 34 pct. af EU€™s samlede budget, svarende til 42,7 mia. euro i budgettet for 2007. Midler der med fordel kunne investeres fremadrettet i forskning og innovation.

For det tredje betyder prisniveauet på det europæiske marked, at forbrugerne betaler dyrt for deres fødevarer, idet markedsprisen i EU holdes kunstigt oppe i forhold til verdensmarkedspriserne.

For det fjerde er landbrugsstøtten ikke solidarisk, idet alle medlemslande ikke får lige stor andel i midlerne. Den skæve fordeling er en kilde til evig strid om EU€™s budget og rabatter.

For det femte udskyder støtten de nødvendige strukturændringer, det europæiske landbrug står overfor. Det er i en globaliseret verden ikke realistisk at opretholde intensivt, konventionelt europæisk landbrug med priser, der kunstigt holdes på et niveau langt over verdensmarkedspriserne.

Med østudvidelsen i 2004 samt rumænsk og bulgarsk medlemskab pr. 1. januar 2007 har EU fået nye medlemslande, hvor en stor andel af befolkningerne er beskæftiget i landbruget. De nyeste medlemslande har en 10-årig overgangsordning, der indebærer, at de indtil 2014 kun får en andel af den støtte, de ellers ville være berettiget til. Landbruget i flere af de østeuropæiske lande har i særdeleshed behov for strukturændringer, hvilket den nuværende landbrugspolitik ikke tilskynder i tilstrækkelig grad.

For det sjette har landbrugspolitikken givet incitamenter til intensiv dyrkning af arealer til skade for miljøet.

Reformer

Siden 1992 har landbrugsstøtten undergået talrige reformer, der har forsøgt at imødegå problemerne med overskudsproduktion samt de intensive og miljøskadelige dyrkningsmetoder. Den del af reformerne, der reducerer interventionspriser til fordel for direkte støtte til landmændene uafhængigt af produktionens størrelse, har ganske vist afhjulpet problemer med overskudsproduktion, men ikke problemer i forhold til WTO, udviklingslandenes eksport, prisniveauet på fødevarer i EU og andelen af EU€™s budget. Tiltag i retning af at tilskynde til miljø- og dyrevenlig adfærd, de såkaldte krydsbestemmelser, er heller ikke tilstrækkelige til at skabe et bæredygtigt landbrug. Flere af de store reformbestræbelser, herunder den såkaldte McSherryreform fra 1992 og Junireformen fra 2003 (jf. KOM (2003) 0023) har endog medført yderligere omkostninger og dermed ikke bidraget til at begrænse landbrugspolitikkens omkostninger.

Landdistriktsprogrammerne har til formål at skabe udvikling i landdistrikterne og er en hensigtsmæssig måde at udfase landbrugsstøttemidlerne på, fordi der ikke er knyttet de samme problemer til landdistriktsstøtten som til landbrugsstøtten. I dag er landdistriktsprogrammerne finansieret bl.a. via en overførsel på 4 pct. fra landbrugsstøtten. Fra 2007 og frem vil overførslen være på 5 pct. (Rådets forordning 1782/2003). Det forventes derudover, at medlemslandene under landdistriktsprogrammet 2007-2013 får mulighed for frivilligt at overføre op til 20 pct. af den resterende landbrugsstøtte til landdistriktsprogrammet. Ordningen tegner dog til at blive en fiasko, idet kun Storbritannien har tilkendegivet interesse for at overføre en mindre andel på 6 pct. af landbrugsstøtten til landdistriktsprogrammet. Derfor bør et element i strategien for afvikling af landbrugsstøtten være forøgelse af den tvungne overførsel af midler fra landbrugsstøtten til landdistriktsprogrammet.

Skriftlig fremsættelse

Lone Dybkjær (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om udarbejdelse af strategi for afvikling af EU€™s landbrugsstøtte.

(Beslutningsforslag nr. B 75).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.