L 127 Forslag til lov om ændring af lov om jernbane.

(Krav om beredskab, betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens beføjelser m.v.).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 03-05-2007

Lovforslag efter 2. behandling

20061_l127_efter_2behandling (html)

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 3. maj 2007

Forslag

til

Lov om ændring af lov om jernbane

(Krav om beredskab, betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen, Trafikstyrelsens beføjelser m.v.)

 

§ 1

I lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af 2. december 2004, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1422 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 2, ændres »§§ 3-5« til: »§ 5«.

2. § 3, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:

»Ret til at drive jernbanevirksomhed kræver tilladelse og sikkerhedscertifikat udstedt af Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen).

Stk. 2. Ret til at forvalte jernbaneinfrastruktur kræver tilladelse og sikkerhedsgodkendelse udstedt af Trafikstyrelsen.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

3. I § 4, stk. 1, nr. 8, og i § 4, stk. 2, nr. 1, ændres »en godkendt jernbanesikkerhedsorganisation« til: »et godkendt sikkerhedsledelsessystem«.

4. Efter § 4 indsættes:

»§ 4 a. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om certificering af virksomheder og personer, som udfører opgaver for jernbanevirksomheder eller jernbaneinfrastrukturforvaltere.«

5. I § 5 ændres »lov om jernbanesikkerhed m.v.« til: »denne lov«.

6. I § 6 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at jernbanevirksomheder, der udfører passagertrafik som offentlig service, skal indgå i en pligtig betalingsordning efter objektive kriterier i forbindelse med lokomotivføreruddannelsens praktiske del.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

7. Efter § 8 c og før kapitel 5 indsættes:

»Kapitel 4 b

Beredskab

§ 8 d. Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre jernbanen og jernbanedriften i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer. Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal indbyrdes koordinere planlægning og udførelse af beredskabsopgaver, herunder også vedrørende jernbanesikringsopgaver.

Stk. 2. Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere forpligtes til i de situationer, der er nævnt i stk. 1, mod fuld erstatning at stille transportkapacitet til disposition efter transport- og energiministerens nærmere bestemmelse.

Stk. 3. Trafikstyrelsen varetager den overordnede koordinering vedrørende beredskabsarbejdet og fører tilsyn hermed.

Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om sikring af jernbanen og varetagelse af beredskabsarbejdet. Transport- og energiministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om udførelse af tilsyn med beredskabsarbejdet, herunder om jernbanevirksomhedernes og jernbaneinfrastrukturforvalternes fremsendelse af materiale som grundlag for tilsynet og om tilsynets beføjelser over for disse virksomheder.

Stk. 5. Personer, der deltager i beredskabsarbejdet, er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkommende at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til i forbindelse med beredskabsarbejdet, jf. dog stk. 6.

Stk. 6. De fortrolige oplysninger, der er omfattet af stk. 5, kan videregives til udenlandske myndigheder og internationale organisationer, når det følger af Danmarks internationale forpligtelser.

Kapitel 4 c

Markeds- og konkurrenceovervågning

§ 8 e. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om udøvelse af markeds- og konkurrenceovervågning på jernbaneområdet og om jernbaneydelser i forbindelse hermed, herunder om organiseringen af opgaverne på området.«

8. I § 12, stk. 1, ændres »Banedanmark« til: »Trafikstyrelsen«.

9. § 21 e affattes således:

»§ 21 e. Infrastrukturforvalteren eller Trafikstyrelsen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørs arealer med henblik på at foretage undersøgelser og projektering af nye baneanlæg eller ændringer af bestående baneanlæg.

Stk. 2. Ejeren af arealet skal underrettes skriftligt senest 8 dage inden gennemførelsen af undersøgelserne m.v. efter stk. 1.

Stk. 3. Erstatning for skade, som måtte blive påført grundejeren ved de i stk. 1 nævnte foranstaltninger, fastsættes, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, ved taksation efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.«

10. Overskriften til kapitel 8 c affattes således:

»Jernbanesikkerhed og interoperabilitet«.

11. I § 21 h, 1. pkt., indsættes efter »sikkerhed«: »og interoperabilitet«.

12. I § 21 h, 2. pkt., ændres »sikkerhedschefens« til: »sikkerhedsdirektørens« og »sikkerhedschefen« til: »sikkerhedsdirektøren«.

13. I § 21 h indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om helbredsforhold for personer, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet, herunder om udtagning af blod-, sved- og urinprøver i forbindelse med helbredsundersøgelse.«

14.§ 21 i, stk. 1, nr. 4, affattes således:

»4) at jernbaneinfrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har etableret og vedligeholder et sikkerhedsledelsessystem samt råder over de nødvendige sikkerheds-, registrerings- og kontrolsystemer i forhold til de pågældende typer infrastruktur, materiel, trafik m.v.,«.

15. I § 21 i, stk. 1, nr. 5, ændres ».« til: »,«.

16. I § 21 i, stk. 1, indsættes som nr. 6 og 7:

»6) at jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere udarbejder handlings-, beredskabs- og informationsplaner m.v., jf. § 8 d, stk. 3, og

7) at gældende regler om interoperabilitet overholdes.«

17. I § 21 i indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan stille krav om, at der for jernbanevirksomhedens og infrastrukturforvalterens regning skal anvendes sagkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

18. I § 21 j indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Trafikstyrelsen kan kræve, at virksomheder, der ønsker styrelsens godkendelse i henhold til stk. 1, skal anvende sagkyndig bistand, herunder assessorbistand, i forbindelse med godkendelsen.«

19.§ 21 k, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Jernbaneinfrastruktur må ikke tages i brug, før Trafikstyrelsen har udstedt en ibrugtagningstilladelse. Trafikstyrelsen kan endvidere udstede typegodkendelse af delsystemer.«

20. I 21 l, stk. 6, ændres »§ 6, stk. 2,« til: »§ 6, stk. 3,«, og », jf. § 21 o« udgår.

21. § 21 o ophæves.

22. I § 21 q, stk. 2, indsættes efter »politiet«: »i forståelse med Havarikommissionen«.

23. I § 21 u, stk. 2, ændres »§ 6, stk. 2,« til: »§ 6, stk. 3,«.

24. I § 22, stk. 1, nr. 4, ændres »eller« til: »,«.

25.§ 22, stk. 1, nr. 5, affattes således:

»5) overtræder § 19, stk. 2, § 20, § 21, stk. 1, §§ 21 a-21 d, § 21 g, § 21q, stk. 2, eller«.

26. I § 22, stk. 1, indsættes som nr. 6:

»6) ikke efterkommer kravene i § 8 d, stk. 1 og 2.«

27.§ 24, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Afgørelser i medfør af § 6, § 8, stk. 1 og 5-7, samt §§ 9-11 kan påklages til Jernbaneklagenævnet. I sager, der vedrører priser, øvrige aftalevilkår og krydssubsidiering i medfør af § 6 og § 10 indhenter Jernbaneklagenævnet en bindende udtalelse fra Konkurrencerådet, inden nævnet træffer endelig afgørelse. Afgørelser i medfør af 2. pkt. kan indbringes for Konkurrenceankenævnet.«

28. I § 24 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Afgørelser i medfør af § 8, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3 og 4, kan påklages til Klagenævnet for Udbud. åØå Bestemmelserne i lov om Klagenævnet for Udbud og bestemmelser fastsat i medfør heraf om klagenævnets sammensætning, dets sagsbehandling, sanktioner og adgang til at klage over klagenævnets afgørelser, herunder indbringelse for domstolene, finder tilsvarende anvendelse.«

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

29. I § 24, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »herunder«: »om klagefrister eller om,«.

30. I § 24 indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. Jernbaneklagenævnet fastsætter selv sin forretningsorden.«

31. I § 24 a indsættes som stk. 3 og 4:

»Stk. 3. Transport- og energiministeren kan bemyndige sagkyndige, private virksomheder eller offentlige institutioner til at udøve ministerens beføjelser efter denne lov til at foretage typegodkendelser, prøvninger og eftersyn af emballage til farligt gods m.v.

Stk. 4. Transport- og energiministeren kan endvidere bemyndige sagkyndige, private virksomheder eller offentlige institutioner til at udøve ministerens beføjelser vedrørende godkendelse og afprøvning af specifikke sikkerhedsmæssige tekniske indretninger m.v.«

32.§ 28 ophæves.

§ 2

Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at lovens enkelte bestemmelser træder i kraft på forskellige tidspunkter.