L 182 Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel. (Grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav til chauffører).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-03-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l182_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (14. marts 2007)

 

 

Transport- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel. (Grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav til chauffører).

(Lovforslag nr. L 182).

Lovforslaget har til formål at indsætte de nødvendige hjemmelsbestemmelser i lov om godskørsel og lov om buskørsel til brug for den praktiske gennemførelse af kvalifikationsordningerne for chauffører i uddannelsesdirektivet. Lovforslaget skal således sikre gennemførelse af dette EU-direktiv. Formålet med direktivet er at sikre en generel opkvalificering af erhvervschauffører i EU.

Med lovforslaget får transport- og energiministeren bemyndigelse til

€" at fastsætte kvalifikationskrav til chauffører,

€" at uddelegere hele eller dele af administrationen af bestemmelserne om grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav,

€" at fastsætte regler om opkrævning af gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser til chauffører.

Kvalifikationsordningerne skal bidrage til større trafiksikkerhed, bedre trafikadfærd og sikkerhed for erhvervschauffører samt øget fokus på rationelt brændstofforbrug. Kvalifikationsordningerne gennemføres for buschauffører pr. 10. september 2008 og for lastbilchauffører pr. 10. september 2009. Der er tale om obligatoriske fælles europæiske kvalifikationsordninger. Et meget stort antal - skønsmæssigt anslået ca. 76.000 - chauffører vil blive omfattet af kvalifikationsordningerne.

Visse opgaver i forbindelse med administrationen af kvalifikationsordningerne, som f.eks. den fysiske kortudstedelse og prøvevirksomhed, der med fordel kan udføres af andre myndigheder/organisationer, vil blive uddelegeret. Det endelige ansvar og tilsynspligt vil i den forbindelse påhvile Færdselsstyrelsen.

De langsigtede gennemsnitsomkostninger ved statslig administration af kvalifikationsordningerne vil blive finansieret ved et formålsbestemt, omkostningsdækkende gebyr for modtagelse af det obligatoriske kvalifikationsbevis. Gebyret vil blive på ca. 500 kr. pr. kvalifikationsbevis.

Lovforslaget indeholder en tidsfrist på godt 5 år for chaufførernes indfasning i efteruddannelsen. Med den tidshorisont kan den nødvendige spredning af chaufførerne i efteruddannelsen sikres og flaskehalse hos uddannelsescentrene undgås. Samtidig sker indfasningen hurtigst muligt ud fra hensynet til øget trafiksikkerhed.

Direktivets krav om grundlæggende kvalifikationsuddannelse og efteruddannelse gælder kun for erhvervschauffører. I lovforslaget lægges der op til, at der også skal gælde kvalifikationsmæssige krav, svarende til de nugældende krav, til ikke-erhvervschauffører, der fører busser tilhørende institutioner eller lignende.

Derudover vil de eksisterende alders- og erfaringskrav til buschauffører, som heller ikke følger af direktivet, både ved erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig kørsel, blive videreført. Det drejer sig om krav til både erfaring, samt for så vidt angår international buskørsel et alderskrav på 23 år. Der findes ikke grundlag for at tilsidesætte de trafiksikkerhedshensyn, der ligger til grund for disse alders- og erfaringskrav. De bør derfor fastholdes, når de nuværende bestemmelser på området ophæves.

Både offentlige og private uddannelsessteder vil kunne godkendes til at gennemføre kvalifikationsordningerne. Det er ikke nødvendigt for at opnå godkendelse at udbyde både grundlæggende kvalifikationskurser og efteruddannelse. Der vil gælde de samme grundlæggende krav til uddannelsescentrene. Der skulle således være grundlag for sund konkurrence mellem uddannelsescentrene.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.