L 195 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik.

(Justering af den øvre grænse for hjælp (loftet) til modtagere af kontanthjælp m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l195_som_fremsat (html)

L 195 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik. (Justering af den øvre grænse for hjælp (loftet) til modtagere af kontanthjælp m.v.).

Fremsat den 28. marts 2007 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik

(Justering af den øvre grænse for hjælp (loftet) til modtagere af kontanthjælp m.v.)

 

§ 1

I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, lov nr. 88 af 30. januar 2007 og senest ved § 4 i lov nr. 176 af 27. februar 2007 foretages følgende ændringer:

1. I § 25, stk. 5, indsættes efter 2. pkt.:

»En ægtefælle, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1-3, og som har ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4, omfattes ikke af nedsættelsen.«

2. I § 25, stk. 7, indsættes efter »førtidspension m.v.«: »eller uddannelsesstøtte efter lov om statens uddannelsesstøtte«.

3. § 25 b, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3 . Den øvre grænse for den samlede hjælp omfatter ikke

1) ægtepar og samlevende, der modtager hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, eller integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., og

2) personer, der har ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller adoption.«

4. I § 25 c, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

»Den øvre grænse for nedsættelse af hjælp for gifte tilsammen gælder også, hvis det alene er den ene ægtefælle, der er omfattet af den øvre grænse for hjælp efter § 25 b, stk. 1.«

5.§ 26, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2 . Hvis en person, der modtager kontanthjælp, er gift med en person, der modtager starthjælp eller introduktionsydelse, nedsættes kontanthjælpen således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13.«

6. I § 26, stk. 3, indsættes efter »modtager starthjælp«: »eller introduktionsydelse«.

7. I § 31, stk. 1, 4. pkt., indsættes efter »starthjælp,«: »og for personer, der har fået nedsat kontanthjælpen efter § 26, stk. 2 eller 3,«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

Stk. 2. For gifte, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse den 1. juli 2007, har § 1, nr. 5, dog først virkning fra den 1. januar 2008, hvis hjælpen i perioden 1. juli 2007 til 1. januar 2008 ydes på baggrund af samme sociale begivenhed.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget har til formål at imødekomme et behov for justering af reglerne om beregning af kontanthjælp. Det skal bl.a. sikres, at kontanthjælpsreglerne ikke modvirker, at et barn får mulighed for at være sammen med mindst den ene af forældrene i barselsperioden, ligesom det skal sikres, at reglerne om nedsættelse af hjælpen ikke modvirker incitamentet til at tage en SU-berettigende uddannelse.

Visse af de regler i lov om aktiv socialpolitik, der med dette lovforslag foreslås ændret, finder tillige anvendelse ved afgørelser om hjælp til udlændinge efter integrationsloven. Der er nærmere redegjort herfor i forbindelse med de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

2. Forslagets indhold

Lovforslaget indeholder følgende elementer:

1. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen og kontanthjælpsloftet for alle, der modtager hjælp under barsel.

2. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift med en kontanthjælpsmodtager.

3. Ændret fordeling af hjælp til gifte, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse.

4. Forhøjelse af det fradragsfrie beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med en modtager af starthjælp eller introduktionsydelse.

2.1. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen og kontanthjælpsloftet for alle, der modtager hjælp under barsel

Efter gældende regler kan man fortsat modtage hjælp, mens man er på barsel. I barselsperioden er man fritaget for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.

Gifte kontanthjælpsmodtagere på barsel modtager i dag forskellig ydelse, alt efter om de går på barsel før eller efter, de bliver omfattet af den såkaldte 500 kr.€™s nedsættelse og den øvre grænse for den samlede hjælp (kontanthjælpsloftet) efter 6 måneder. Reglerne om 500 kr.€™s nedsættelsen indebærer, at hjælpen til gifte, hvor en eller begge modtager kontanthjælp med satsen for personer over 25 år, som udgangspunkt nedsættes med 500 kr. for hver person, når den ene eller begge ægtefæller har modtaget hjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder. Reglerne om kontanthjælpsloftet indebærer, at der for personer, som har modtaget hjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder, som udgangspunkt gælder en øvre grænse for den samlede hjælp bestående af kontanthjælp, særlig støtte til høje boligudgifter og boligstøtte.

Kontanthjælpsmodtagere på barsel modtager forskellige ydelser alt efter, om de går på barsel før eller efter de omfattes af kontanthjælpsloftet.

Kontanthjælpsmodtagere, der allerede er omfattet af loftet, når de går på barsel, er efter gældende regler fortsat omfattet af loftet under hele barslen. Kontanthjælpsmodtagere, der ikke er omfattet af loftet inden barsel, er undtaget fra loftet under barsel.

For barslende gælder der dog særlige forhold. Barslen skal være med til at sikre, at barnet får mulighed for at være sammen med den ene af forældrene i barselsperioden. Derfor bør kontanthjælpsreglerne ikke være indrettet sådan, at barslende kontanthjælpsmodtagere tilskyndes til at afbryde deres barsel for dermed at bringe sig fri af loftet.

Det foreslås derfor at undtage alle kontanthjælpsmodtagere, der går på barsel, fra loftet over den samlede hjælp til kontanthjælpsmodtagere, uanset om barslen indtræffer før eller efter, at den barslende er blevet omfattet af loftet for den samlede hjælp.

I forlængelse heraf foreslås det tillige at undtage gifte barslende, som modtager kontanthjælp, fra den såkaldte 500 kr.€™s nedsættelse, der indtræder, når en af ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder. Efter gældende regler nedsættes hjælpen til kontanthjælpsægtepar med 500 kr. for hver person, når den ene af ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6 måneder og modtager hjælpen med satsen for personer over 25 år. Efter forslaget vil der alene ske nedsættelse med 1 x 500 kr. i den periode, hvor den ene ægtefælle har fravær pga. barsel, hvis den anden ægtefælle selv bliver omfattet af 500 kr.€™s nedsættelsen.

Undtagelsen fra loftet og 500 kr.€™s nedsættelsen sker, så længe personerne har ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller adoption.

Desuden præciseres lovens regler om beregning af kontanthjælpsloftet, så det klart fremgår, hvordan nedsættelsen, som følge af at loftet overstiges, rent teknisk skal beregnes, når kun den ene ægtefælle omfattes heraf. Det vil gøre det nemmere for kommunerne at beregne kontanthjælpen.

Efter integrationsloven gælder reglerne om den øvre grænse (loftet) for hjælp i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for modtagere af introduktionsydelse. Den foreslåede ændrede beregning vil derfor også gælde for disse par.

Personer, der modtager starthjælp og introduktionsydelse, vil på grund af størrelsen af ydelserne normalt ikke blive berørt af loftet, og den foreslåede ændring har derfor i praksis ikke betydning for sådanne personer.

2.2. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift med en kontanthjælpsmodtager

Efter gældende regler får ægtepar, hvor en eller begge modtager kontanthjælp med satsen for personer over 25 år, nedsat hjælpen med 500 kr. for hver person, når en af ægtefællerne har modtaget hjælp i 6 måneder. I det omfang nedsættelsen ikke kan ske hos den ene ægtefælle, sker nedsættelsen hos den anden. Dette betyder, at en kontanthjælpsmodtager, der er gift med en SU-modtager, får nedsat sin kontanthjælp med 2 x 500 kr., når personen har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder.

For at reglerne ikke skal modvirke, at kontanthjælpsmodtagere går i gang med en SU-berettigende uddannelse, foreslås det, at gifte SU-modtagere undtages fra nedsættelsen således, at hjælpen efter 6 måneder alene nedsættes med 1 x 500 kr. hos den ægtefælle, der modtager kontanthjælp. Undtagelsen fra nedsættelsen sker, så længe ægtefællen modtager SU.

2.3. Ændret fordeling af hjælp til gifte, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse

Efter gældende regler i lov om aktiv socialpolitik vil en modtager af starthjælp, der er gift med en kontanthjælpsmodtager, få nedsat sin hjælp, så de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen til én person, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp. Denne fordeling af hjælpen til ægteparret betyder i praksis, at den ægtefælle, der modtager starthjælp, stort set ikke får udbetalt nogen ydelse. Det betyder, at virkningen af en forholdsmæssig nedsættelse af hjælpen som led i en sanktion vil være minimal.

Det foreslås, at fordelingen af den samlede hjælp til ægteparret ændres, så nedsættelsen sker i kontanthjælpen i stedet for i starthjælpen. Forslaget betyder, at den samlede hjælp til parret fordeles mere ligeligt mellem ægtefællerne. Med forslaget fremmes den økonomiske ligestillingen mellem ægtefællerne.

Forslaget har desuden den konsekvens, at en eventuel nedsættelse af hjælpen ved manglende rådighed for arbejdsmarkedet eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i forbindelse med delvis udeblivelse, vil virke mere ligeligt for ægtefællerne. Det forventes, at forslaget vil medvirke til at fremme deltagelsen i aktive tilbud.

Efter integrationsloven gælder reglerne i lov om aktiv socialpolitik om fordeling af hjælp til ægtepar tilsvarende for ægtepar, hvor den ene ægtefælle modtager introduktionsydelse, og den anden ægtefælle modtager kontanthjælp. Den foreslåede ændrede fordeling af den samlede hjælp til ægtepar omfatter derfor også fordelingen af hjælp til disse ægtepar. F ordelingen af den samlede hjælp til ægteparret ændres, så nedsættelsen sker i kontanthjælpen i stedet for i introduktionsydelsen.

2.4. Forhøjelse af det fradragsfrie beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med en modtager af starthjælp eller introduktionsydelse

Efter gældende regler får gifte eller samlevende, hvor den ene er kontanthjælpsmodtager, og den anden modtager starthjælp, nedsat den samlede hjælp, så de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp, jf. nærmere under pkt. 2.3 ovenfor.

Dermed får disse par stor set den samme hjælp som par, hvor begge er starthjælpsmodtagere. På trods heraf er der forskel på størrelsen af det fradragsfrie beløb pr. udført arbejdstime.

På den baggrund foreslås det, at kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med starthjælpsmodtagere, også bliver berettiget til et fradragsfrit beløb på 31,68 kr. pr. udført arbejdstime, så de ligestilles økonomisk med par, hvor begge modtager starthjælp og dermed også har det samme incitament til at tage arbejde.

Efter integrationsloven gælder reglerne i lov om aktiv socialpolitik om arbejdsindtægter m.v. tilsvarende for udlændinge, der modtager introduktionsydelse. Den foreslåede forhøjelse af det fradragsfrie beløb pr. udført arbejdstime omfatter derfor også ægtepar og samlevende, hvor den ene modtager kontanthjælp, og den anden modtager introduktionsydelse.

3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

3.1. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen og kontanthjælpsloftet for alle, der modtager hjælp under barsel

Der skønnes at være 1150 helårspersoner (gifte, samlevende eller enlige), der er på barsel og som efter gældende regler omfattes af loftet. Efter gældende regler nedsættes boligstøtten i gennemsnit med ca. 600 kr. om måneden. Hvis personerne ikke omfattes af loftet, bliver der en årlig merudgift til boligstøtte på 8,3 mio. kr.

Der skønnes at være 1.000 gifte helårspersoner, som efter forslaget ikke længere får nedsat hjælpen med hver 566 kr. (2007-niveau) om måneden, svarende til en årlig merudgift til kontanthjælp på 6,8 mio. kr.

Som følge af indtægtsfremgangen vil de berørte personer få mindre i boligstøtte, svarende til en årlig offentlig mindreudgift til boligstøtte på ca. 1,5 mio. kr.

3.2. Undtagelse fra 500 kr.€™s nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift med en kontanthjælpsmodtager

Der er ca. 300 kontanthjælpsmodtagere, der er gift med en SU-modtager. Undtages de fra nedsættelsen på 566 kr., bliver der en årlig merudgift til kontanthjælp på ca. 2 mio. kr. Som følge af indtægtsfremgangen vil de få mindre i boligstøtte, svarende til en årlig offentlig mindreudgift til boligstøtte på ca. 0,4 mio. kr.

3.3. Ændret fordeling af hjælp til gifte, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for de samlede offentlige udgifter.

Der er ca. 360 helårspersoner på kontanthjælp, der er gift med en person på introduktionsydelse. Disse 360 ægtepar modtager med forslaget gennemsnitligt 5.375 kr. mere i introduktionsydelse og et tilsvarende beløb mindre i kontanthjælp. Forslaget medfører herefter, at der i 2007 er en mindreudgift til kontanthjælp på 5,8 mio. kr. og en tilsvarende merudgift til introduktionsydelse på 5,8 mio. kr. I 2008 og frem bliver mindreudgiften til kontanthjælp 23,2 mio. kr. og tilsvarende 23,2 mio. kr. mere til introduktionsydelse.

Da der er forskellig refusionsprocent på kontanthjælp og introduktionsydelse, har forslaget økonomiske konsekvenser for fordelingen af udgifterne imellem stat og kommune.

3.4. Forhøjelse af det fradragsfrie beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med en modtager af starthjælp eller introduktionsydelse

Der er ca. 500 helårspersoner på kontanthjælp, der er gift med en person på starthjælp eller introduktionsydelse. Ca. 35 af de 500 personer har lønarbejde og har i gennemsnit ca. 60 timer om måneden. De får med forslaget et fradragsfrit beløb på 31,68 kr. pr. arbejdstime i stedet for 13,00 kr. pr. arbejdstime, svarende til en merudgift på 18,68 kr. pr. time.

Forslaget medfører herefter en årlig merudgift til kontanthjælp på ca. 0,5 mio. kr. Som følge af indtægtsfremgangen vil de få mindre i boligstøtte, svarende til en årlig offentlig mindreudgift til boligstøtte på ca. 0,1 mio. kr.

Forslagene i de almindelige bemærkninger pkt. 2.1, 2.2 og 2.4 træder i kraft den 1. juli 2007, og der er derfor halvårsvirkning i 2007. Forslaget i pkt. 2.3 har en overgangsordning i perioden 1. juli til 31. december 2007 og har fuld virkning fra 1. januar 2008. Kommunerne finansierer 50 procent af udgifterne til boligstøtte og 59 procent af udgifterne til kontanthjælp. Kommunernes finansieringsandel på 59 procent er beregnet på grundlag af en forudsætning om, at 20 procent af de berørte helårspersoner er aktiverede, og 80 procent er på passiv hjælp.

Refusionsprocenten for introduktionsydelse er 75 procent i 2007 og 50 procent for 2008 og fremover.

Samlede økonomiske konsekvenser af forslag 1 - 4 (2007-niveau)

 

2007

2008

2009

2010

Merudgifter til konthj./introydelse

mio. kr.

mio. kr.

mio.kr.

mio.kr.

Forslag 1 (barsel) konthj.

3,4

6,8

6,8

6,8

Forslag 2 (gift med stud.)

1,0

2,0

2,0

2,0

Forslag 3 (ændret fordeling)

0,0

0,0

0,0

0,0

Heraf:

 

 

 

 

Kontanthjælp

-5,8

-23,2

-23,2

-23,2

Introduktionsydelse

5,8

23,2

23,2

23,2

Forslag 4 (fradragsfrie beløb)

0,3

0,5

0,5

0,5

i alt

4,6

9,3

9,3

9,3

heraf

 

 

 

 

Statens andel

3,9

5,9

5,9

5,9

Kommunens andel

0,8

3,4

3,4

3,4

 

 

 

 

 

Merudgifter til boligstøtte

 

 

 

 

Forslag 1 (barsel)

3,4

6,8

6,8

6,8

Forslag 2 (gift med stud.)

-0,2

-0,4

-0,4

-0,4

Forslag 3 (ændret fordeling)

0,0

0,0

0,0

0,0

Forslag 4 (fradragsfrie beløb)

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

i alt

3,1

6,2

6,2

6,2

Statens andel

1,6

3,1

3,1

3,1

Kommunens andel

1,6

3,1

3,1

3,1

 

 

 

 

 

Statens andel i alt

5,4

9,0

9,0

9,0

Kommunens andel i alt

2,3

6,5

6,5

6,5

Samlede offentlige merudgifter

 

7,8

15,5

15,5

15,5

Note: tallene er afrundede, hvilket kan medføre at sammenlægningerne afviger med en decimal

Udgifter til kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse er omfattet af budgetgarantien, mens udgifter til boligstøtte er omfattet af det udvidede totalbalanceprincip.

De økonomiske konsekvenser af forslagene skal forhandles med de kommunale parter.

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.

4. Administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Høring

Forslaget har været sendt til høring i:

Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Beskæftigelsesrådet, Center for ligestilling af Handicappede, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Sociale Sikringsstyrelse, Det Centrale Handicapråd, Dokumentations- og rådgivningscenteret om Racediskrimination, Familieministeriet, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af S tatsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af statsautoriserede Revisorer, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, Kommunernes Revision, Kristelig Fagbevægelse, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Retssikkerhedsfonden, Revisionsselskabet af 1/12 1962, Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Socialministeriet, SUstyrelsen, Undervisningsministeriet, UNHCR samt Økonomi- og Erhvervsministeriet.

10. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/
mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

Staten:

 

2007: 5,4 mio. kr.

2008: 9,0 mio. kr.

2009: 9,0 mio. kr.

2010: 9,0 mio. kr.

 

Kommunerne:

 

2007: 2,3 mio. kr.

2008: 6,5 mio. kr.

2009: 6,5 mio. kr.

2010: 6,5 mio. kr.

 

Regioner:

 

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter gældende regler bliver gifte barslende, der modtager hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller 3, omfattet af 500 kr.€™s nedsættelsen, hvis den barslende eller ægtefællen inden barslen har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder. Hjælpen nedsættes med 500 kr. for hver ægtefælle, altså 2 x 500 kr. (2 x 566 kr. i 2007-niveau).

Hvis et ægtepar alene modtager kontanthjælp på grund af den barslendes egne forhold og endnu ikke har modtaget hjælp i 6 måneder, når barselsperioden starter, bliver kontanthjælpen ikke nedsat, da man ved beregningen af 6 måneders perioden ser bort fra barselsperioden, jf. § 25, stk. 10, nr. 1. Når barselsperioden er ophørt, sker nedsættelsen igen samlet efter § 25, stk. 5.

Det foreslås, at gifte på barsel helt undtages fra 500 kr.€™s nedsættelsen i barselsperioden, uanset om den barslende er omfattet af nedsættelsen inden barslen eller ej. I perioder, hvor den ene ægtefælle ikke har pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet ved graviditet, barsel eller adoption efter lovens § 13, stk. 4, nr. 4, nedsættes ægteparrets hjælp således alene med 1 x 500 kr., hvis den anden ægtefælle har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende måneder.

Til nr. 2

Efter gældende regler får en kontanthjælpsmodtager, der modtager hjælp efter § 25, stk. 1, nr.1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, og som er gift med en SU-modtager, nedsat sin kontanthjælp med 2 x 500 kr., når personen har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder.

Det foreslås, at kontanthjælpsmodtageren alene får nedsat sin hjælp med 1 x 500 kr. i måneder, hvor ægtefællen modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven. Uddannelsesstøtte efter SU-loven kan modtages i form af stipendium, ph.d-stipendium, studielån eller slutlån, herunder stipendium, der gives som tillæg og supplerende stipendium og studielån.

Til nr. 3

Efter gældende regler er kontanthjælpsmodtagere, der allerede er omfattet af kontanthjælpsloftet, når de går på barsel, fortsat omfattet af dette under hele barslen.

Det foreslås, at kontanthjælpsloftet ikke gælder for personer, der på grund af graviditet, barsel eller adoption ikke har pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Efter § 13, stk. 4, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik og § 25, stk. 4, nr. 4, i integrationsloven har modtagere af kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.

Efter integrationsloven gælder reglerne i § 25 b i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for personer, der modtager introduktionsydelse. Der henvises nærmere til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.

Til nr. 4

Det fremgår ikke med tilstrækkelig klarhed af de gældende regler i loven, hvordan kontanthjælpsloftet rent teknisk beregnes, når det alene er den ene ægtefælle, der omfattes af loftet.

Det foreslås, at den øvre grænse for nedsættelsen af hjælp efter § 25 c, stk. 2, 1. pkt., for gifte tilsammen €" som i 2007 udgør 2.136 kr. pr. måned €" også gælder, hvis det alene er den ene ægtefælle, der er omfattet af den øvre grænse for hjælp efter § 25 b, stk. 1. Det gælder f.eks., hvis den ene af ægtefællerne er på barsel.

Til nr. 5

Efter gældende regler vil en modtager af starthjælp, der er gift med en kontanthjælpsmodtager, få nedsat sin starthjælp, så de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp.

Efter integrationslovens § 27, stk. 2, gælder reglerne i § 26, stk. 1-4, i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for modtagere af introduktionsydelse. Der henvises nærmere til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.

Det foreslås, at nedsættelsen i stedet sker i kontanthjælpen, svarende til de regler, der gælder for samlevende, jf. lovens § 26, stk. 3.

Til nr. 6

Det er fundet hensigtsmæssigt, at det tydeliggøres i loven, at kontanthjælpen nedsættes, både når samlever modtager starthjælp, og når samlever modtager introduktionsydelse. Der er tale om en teknisk ændring, som er i overensstemmelse med L 89, fremsat folketingsåret 2002/2003 (Folketingstidende Tillæg A 2019), jf. pkt. 4 i dette forslags almindelige bemærkninger.

Til nr. 7

For kontanthjælpsmodtagere, der er gift med en starthjælpsmodtager, beregnes efter lovens § 31 et fradragsfrit beløb på 13 kr. pr. udført arbejdstime (2007-niveau) ved fradrag for arbejdsindtægter og indtægter fra beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Er kontanthjælpsmodtageren omfattet af 500 kr.€™s nedsættelsen efter at have modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder, beregnes dog et fradrag på 31,68 kr. (2007-niveau) pr. arbejdstime i ustøttet beskæftigelse.

Det foreslås, at der for kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med en starthjælpsmodtager, beregnes et fradragsfrit beløb på 31,68 kr. (2007-niveau), pr. udført ustøttet eller støttet arbejdstime svarende til det beløb, der gælder for starthjælpsmodtagere, jf. § 31, stk. 1, 4. pkt.

Efter integrationslovens § 28, stk. 2, gælder reglerne i § 31 i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for modtagere af introduktionsydelse. Der henvises nærmere til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007. Det betyder, at alle barslende fra denne dato undtages fra 500 kr.€™s nedsættelsen og loftet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.1, og alle gifte SU-modtagere undtages fra denne dato fra 500 kr.€™s nedsættelsen, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.2. Kontanthjælpsmodtagere, der er gift med en starthjælpsmodtager eller en modtager af introduktionsydelse, vil fra denne dato få forhøjet det fradragsfrie beløb, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.

Ægtepar, hvor den ene modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse, der modtager hjælp på tidspunktet for lovens ikrafttræden, kan have indrettet sig på den gældende fordeling af hjælpen. Det foreslås derfor, at den ændrede fordeling af hjælpen i forslagets § 1, nr. 5, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.3, først har virkning for disse ægtepar fra den 1. januar 2008, så det bliver muligt for parret at indrette sig efter den ændrede udbetaling.

Dette gælder dog kun, såfremt hjælpen modtages på baggrund af den samme sociale begivenhed, jf. § 11, stk. 2, i perioden fra lovens ikrafttræden til den 1. januar 2008. Ophører hjælpen, og genoptages den efterfølgende på baggrund af en ny social begivenhed, kan parret ikke have forventning om, at hjælpen fordeles efter tidligere regler, og hjælpen beregnes derfor efter reglerne i forslagets § 1, nr. 5.

Genoptages hjælpen på baggrund af en ny social begivenhed i perioden fra lovens ikrafttræden til den 1. januar 2008, efter at hjælpen har været ophørt i en periode, beregnes hjælpen tillige efter forslagets § 1, nr. 5.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

(pr. 1.3.07)

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, lov nr. 88 af 30. januar 2007 og senest ved § 4 i lov nr. 176 af 27. februar 2007 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 25.

Stk. 1-4 €.

Stk. 5. Ægtepar, hvor en eller begge modtager kontanthjælp efter stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, får den månedlige hjælp nedsat med 500 kr. for hver person, når en af ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder. I det omfang nedsættelsen ikke kan ske hos den ene ægtefælle, sker nedsættelsen hos den anden. Ægtepar, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse, jf. § 26, stk. 2, og integrationslovens § 27, stk. 1, 2. pkt., omfattes ikke af nedsættelsen.

Stk. 6 €.

 

1. I § 25, stk. 5 , indsættes efter 2. pkt.:

»En ægtefælle, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1-3, og som har ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4, omfattes ikke af nedsættelsen.«

 

 

 

§ 25.

Stk. 1-6

Stk. 7. Personer, der modtager hjælp efter stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, og som er gift med en person, der modtager hjælp efter §§ 27, 27 a og 29, folkepension eller førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller almindelig førtidspension m.v. får alene kontanthjælpen nedsat med 500 kr. efter stk. 5.

Stk. 8. .....

 

2. I § 25, stk. 7 , indsættes efter »førtidspension m.v.«: »eller uddannelsesstøtte efter lov om statens uddannelsesstøtte«.

 

 

 

§ 25 b.

 

 

Stk. 1-2 .

 

 

Stk. 3. Den øvre grænse for den samlede hjælp omfatter ikke ægtepar og samlevende, der modtager hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, og integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

 

3. § 25 b, stk. 3 , affattes således:

» Stk. 3. Den øvre grænse for den samlede hjælp omfatter ikke

1) ægtepar og samlevende, der modtager hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, eller integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., og

 

 

2) personer, der har ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller adoption.«

 

 

 

§ 25 c.

 

 

Stk. 1 €.

 

 

Stk. 2. Den samlede nedsættelse kan højst udgøre 1.948 kr. pr. måned for gifte tilsammen og 1.290 kr. pr. person pr. måned for samlevende, enlige forsørgere og enlige, der ikke er forsørgere.

Stk. 3-4

 

4. I § 25 c, stk. 2 , indsættes som 2. pkt.:

»Den øvre grænse for nedsættelse af hjælp for gifte tilsammen gælder også, hvis det alene er den ene ægtefælle, der er omfattet af den øvre grænse for hjælp efter § 25 b, stk. 1.«

 

 

 

§ 26.

 

 

Stk.1 €.

 

 

Stk. 2. Hvis en person, der modtager starthjælp, er gift med en person, der modtager kontanthjælp, nedsættes starthjælpen således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13.

 

5. § 26, stk. 2 , affattes således:

» Stk. 2. Hvis en person, der modtager kontanthjælp, er gift med en person, der modtager starthjælp eller introduktionsydelse, nedsættes kontanthjælpen således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13.«

 

 

 

§ 26.

 

 

Stk. 1-2

 

 

Stk. 3. Hvis en person, der modtager kontanthjælp, er samlevende med en person, der modtager starthjælp, nedsættes kontanthjælpen således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13.

 

6. I § 26, stk. 3, indsættes efter »modtager starthjælp«: »eller introduktionsydelse«.

 

 

 

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra 10,24 kr. pr. udført arbejdstime. Modtager ansøgeren nedsat kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og 7-10, ses der ved beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra 28 kr. pr. udført arbejdstime i ustøttet beskæftigelse. Kontanthjælpsperioder og perioder uden kontanthjælp opgøres efter § 25, stk. 8-10. For personer, der modtager starthjælp, ses der bort fra 28 kr. pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

 

7. I § 31, stk. 1, 4. pkt. , indsættes efter »starthjælp,«: »og for personer, der har fået nedsat kontanthjælpen efter § 26, stk. 2 eller 3,«.

Stk. 2. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen.

 

 

Stk. 3. Når en kontanthjælpsmodtager, der er omfattet af stk. 1, 2. pkt., igen modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, beregnes fradraget pr. udført arbejdstime efter stk. 1, 1. pkt. Kontanthjælpsperioder og perioder uden kontanthjælp opgøres efter § 25, stk. 8-10.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

 

 

Stk. 2. For gifte, hvor den ene ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden starthjælp eller introduktionsydelse den 1. juli 2007, har § 1, nr. 5, dog først virkning fra den 1. januar 2008, hvis hjælpen i perioden 1. juli 2007 til 1. januar 2008 ydes på baggrund af samme sociale begivenhed.