L 80 Forslag til lov om friplejeboliger.

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l80_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. november 2006)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om friplejeboliger

(Lovforslag nr. L 80)

Lovforslaget har til formål at skabe rammer for frit valg for borgeren mellem kommunale og private plejeboliger uden for den kommunale boligforsyning. Lovforslaget har endvidere til formål at give private adgang til at etablere og drive friplejeboliger i konkurrence med de kommunale plejeboligtilbud. Forslaget bygger på Regeringsgrundlaget Nye Mål.

Med forslaget udvides borgerens adgang til at vælge plejebolig. En borger, der er visiteret til en plejebolig, får ret til at vælge en friplejebolig uden for kommunens boligforsyning. Det gælder, uanset om friplejeboligen ligger i borgerens opholdskommune eller i en anden kommune. Målgruppen for forslaget er identisk med den, der i dag opfylder visitationskravene til en kommunal plejebolig eller lignende boliger med tilknyttet service og pleje.

Forslaget åbner for, at fonde, herunder selvejende institutioner, eller andre private inden for en årlig ramme på 500 boliger kan levere service og udleje plejeboliger uden at have en driftsaftale med kommunen. Med forslaget oprettes i 2007 en årlig kvote på 225 friplejeboliger med statslig ydelsesstøtte etableret ved nybyggeri eller gennemgribende ombygning. Der indføres samtidig en årlig kvote på 275 friplejeboliger etableret enten ved nybyggeri og ombygning uden statslig ydelsesstøtte eller ved omdannelse af bestemte boligtyper bl.a. almene plejeboliger ejet af selvejende institutioner og plejehjem. Samtidig ophæves kapitel 9 a i almenboligloven.

For at sikre kvalitet i forhold til borgeren er det kun friplejeboligleverandører, der er certificerede af Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service, der kan etablere og drive friplejeboliger.

Den hjælp, borgeren har krav på i friplejeboligerne, er omfattet af servicelovens bestemmelser. Friplejeboligleverandøren skal derfor give borgeren den hjælp, der er omfattet af kommunens afgørelse om hjælp til borgeren, og som friplejeboligleverandøren er certificeret til at levere. Betalingen for plejen m.v. mellem kommunen og leverandøren sker efter nationale takster på grundlag af borgerens behov. Udmålingen af hjælpen til borgeren konverteres til moduler, der afspejler behovet for hjælp.

Med forslaget får beliggenhedskommunen ansvaret for at føre tilsyn med, at friplejeboligleverandøren leverer hjælpen i overensstemmelse med kommunens afgørelser og for at revisitere borgeren med henblik på en ny afgørelse om hjælp, hvis behovet ændrer sig over tid.

For at tilpasse anden lovgivning til den nye friplejeboligordning indeholder lovforslaget ændringer i lov om social service, lov om individuel boligstøtte, lov om almene boliger m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om realkreditlån og realkreditobligationer, lov om ejerlejligheder, lov om påligning af indkomstskat til staten og lov om indkomstskat for personer m.v.

Lovforslaget er under forhandling med de kommunale parter.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2007.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.