L 95 Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.

(Styrket læse-, skrive- og regneindsats).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l95_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. november 2006)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne

(Styrket læse-, skrive og regneindsats)

(Lovforslag nr. L 95).

Forslaget er et led i udmøntningen af Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden, juni 2006, Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen og Opfølgning på velfærdsaftalen, november 2006, samt den i § 1 i lov nr. 1153 af 7. december 2005 bestemte revision af lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven).

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af velfærdsaftalen og aftale om udmøntning af globaliseringspuljen, der vedrører forberedende voksenundervisning (FVU).

Den gældende aldersgrænse på 18 år for deltagelse i FVU foreslås ændret, således at undervisningsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af aldersgrænsen for visse målgrupper, hvormed også deltagere under 18 år kan optages til FVU. Forslaget skal bl.a. understøtte velfærdsaftalen om, at der skal være bedre mulighed for at kombinere FVU med en arbejdsmarkedsuddannelse.

Af velfærdsaftalen fremgår det, at undervisningen skal målrettes personer, der taler dansk, men har behov for bedre læse-, skrive og regnefærdigheder, og at der skal indføres obligatoriske test til FVU. Testningen skal sikre, at der kun optages deltagere, for hvem FVU er det rette tilbud. For at imødekomme dette foreslås det, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgang til undervisningen.

I henhold til den gældende lov kan FVU i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1 tilrettelægges særligt for deltagere, der har dansk som andetsprog og for ordblinde deltagere. Med baggrund i velfærdsaftalen foreslås det, at bestemmelsen ophæves, da målgruppen for FVU-læsning klart skal fremgå for udbyderne af FVU.

Sprogcentre kan efter den gældende lov udelukkende udbyde FVU i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1, der er tilrettelagt for deltagere, der har dansk som andetsprog. Det foreslås, at sprogcentrene ligestilles med de øvrige udbydere af FVU, og dermed får mulighed for at udbyde læsning, stavning og skriftlig fremstilling (FVU-læsning) på trin 1-4 og matematik (FVU-matematik) på trin 1-2. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om ophævelse af den særligt tilrettelagte FVU i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1 for deltagere, der har dansk som andetsprog.

For at imødekomme behovet for en styrket opsøgende indsats og herunder en permanentgørelse af ordningen med opsøgende FVU-konsulenter, foreslås det med udgangspunkt i velfærdsaftalen, at undervisningsministeren yder tilskud til konsulentvirksomhed inden for lovens område.

Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling.