Fremsat den 27. marts 2008 af
Morten Messerschmidt (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Tina Petersen (DF) og Peter Skaarup (DF).
Forslag til folketingsbeslutning
om Lissabontraktaten
Folketinget pålægger regeringen som
forudsætning for ratifikation af Lissabontraktaten at sikre
Danmark en protokol til traktaten, der understreger, at den
nordiske aftalemodel ikke kan forringes eller afskaffes af EU's
institutioner, herunder EU-Domstolen.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Den 21. februar 2008 blev et flertal af Folketingets partier
(regeringen, Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Ny Alliance) enige om en politisk aftale om
dansk europapolitik i en globaliseret verden. Ifølge aftalen
skal »Danmarks holdning i EU fastlægges gennem en
politisk proces herhjemme. Partierne bag aftalen indtager
forskellige holdninger i dette arbejde, og forskellige holdninger
når de arbejder i Europa-Parlamentet. Denne aftale
ændrer ikke ved dette men opstiller nogle overordnede
mål om, hvordan de nye rammer for EU-samarbejdet skal
udnyttes.« Aftalen danner således det politiske
udgangspunkt for partiernes forståelse af og samarbejdet
under den nye Lissabontraktat.
Umiddelbart inden ovennævnte partier indgik den
nævnte aftale, afsagde EF-Domstolen to overraskende domme,
som med al sandsynlighed vil få omfattende konsekvenser for
Danmark. Det drejer sig om henholdsvis sag C-438/05 Viking Line og
sag C-341/05 Laval, der begge angriber den nordiske aftalemodel for
arbejdsmarkedet. På baggrund af disse to domme indeholder
ovennævnte aftale en passus om, hvordan Danmarks
arbejdsmarkedspolitik i EU skal forstås. Partierne
erklærer sig således »tilfredse med, at
traktatgrundlaget understreger arbejdsmarkedsparternes rolle
på EU-plan under hensyntagen til de nationale systemers
forskelligartede karakter. Som led heri fastholdes i EUF-traktaten
[EF-traktatens] artikel 138 (art. 154 [TEUF, ny nummerering]) og
artikel 139 (art. 155 [TEUF, ny nummerering])
arbejdsmarkedsparternes adgang til at indgå frivillige
overenskomstaftaler på EU-plan om social- og
arbejdsmarkedspolitikken samt deres adgang til frit at vælge,
om aftalerne skal gennemføres af EU. Vi lægger i den
forbindelse vægt på, at det som hidtil overlades til
medlemsstaterne selv at vælge form og midler for
gennemførelsen, og at det danske aftalesystem på
arbejdsmarkedet fastholdes. I den
forbindelse lægger partierne stor vægt på at
fastholde retten til at foretage kollektive kampskridt, der er en
vigtig del af den danske arbejdsmarkedsmodel. Partierne vil derfor
vende sig mod EU-tiltag, der er i modstrid med
konfliktretten.«
Som anført er der tale om en politisk aftale. En
sådan forpligter alene aftalens parter og har over for EU's
aktører og institutioner ingen selvstændig
værdi. Forslagsstillerne ønsker derfor, at der i
forbindelse med ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten
indføjes en protokol, som slår fast, at den danske og
nordiske aftalemodel er ukrænkelig.
Siden 1899 har det gældende princip for det danske
arbejdsmarked været, at arbejdsmarkedets parter kunne aftale
sig til gode resultater, når det gjaldt løn, ferie,
pension m.v. Denne model har gjort de nordiske arbejdsmarkeder
langt mere smidige og velfungerende end eksempelvis de
sydeuropæiske landes, som baserer sig på lovgivning.
Hvor man i de fleste EU-lande har lovbundne
mindstelønninger, har vi i Danmark og resten af Norden
aftalte overenskomster. Som led i disse overenskomster har begge
parter en række kampskridt, som alle har det fælles
formål at fremme indgåelse af en kollektiv overenskomst
mellem arbejdsgivere og arbejdstagere.
Dette system stammer fra septemberforliget i 1899, hvor
arbejdsgiverne på den ene side blev indrømmet retten
til at lede og fordele arbejdet, mens arbejderne på den anden
side fik ret til at konflikte i nærmere bestemte situationer.
Det er denne ret, EF-Domstolen nu er begyndt at æde sig ind
på. Der er ingen tvivl om, at dommene er udtryk for en
generel lede i EU ved, at medlemslandene er forskellige. Alle
landene har hver især forskellige kulturelle, historiske og
økonomiske karakteristika, som strider imod EU's
ønske om en stadig snævrere union. Og i Norden er det
altså en del af vor aftalemodel, at arbejdere må
strejke i forbindelse med overenskomstforhandlinger, ligesom man
må foretage sympatitilkendegivelser over for andre arbejdere
og nedlægge arbejdet i forbindelse med arbejdsgivernes brud
på overenskomsten m.v. Det er disse rettigheder, som
EF-Domstolen indsnævrer.
Med sædvanlig nørklet sprog siger EF-Domstolen
nemlig i Vikingdommen på spørgsmålet om de
kollektive kampskridts lovlighed: »I denne henseende
bemærkes for det første vedrørende de
kollektive kampskridt, […], at da de har til formål at
beskytte arbejdspladser og arbejdsvilkårene for medlemmerne
af denne fagforening, der kan blive berørt af en udflagning
af Rosella, kan de for en umiddelbar betragtning med rimelighed
anses for at være omfattet af formålet om beskyttelse
af arbejdstagere, men denne kvalifikation kan imidlertid ikke
opretholdes, hvis det godtgøres, at arbejdspladserne og
arbejdsvilkårene ikke bliver bragt i fare eller alvorligt
truet.«Med andre ord er de kollektive kampskridt efter
EF-Domstolens opfattelse kun forenelige med deres formål,
når arbejdspladser eller arbejdsvilkår bringes i fare
eller trues alvorligt. Det er så nu op til de nationale
domstole at fortolke, hvad der ligger i dette - men der er
næppe tvivl om, at det betyder en indskrænkning i
mulighederne for at strejke og anvende kollektive kampskridt
generelt.
Vender vi os mod Laval-dommen, er konklusionen også her
ganske vidtgående. Præmis 91 slår således
fast: »Retten til at iværksætte kollektive
kampskridt skal […] anerkendes som en grundlæggende
rettighed, der er en integrerende del af de generelle
fællesskabsretlige principper, som Domstolen skal sikre
overholdelse af, men det gælder dog ikke desto mindre, at
udøvelsen af denne ret kan undergives visse
begrænsninger.« Det kan naturligvis lyde godt, at
EF-Domstolen slår fast, at man skal anerkende retten til
kollektive kampskridt. Problemet er blot, at Domstolen i samme
åndedrag tiltager sig retten til at definere de situationer,
hvor kollektive kampskridt ikke kan anvendes. At Domstolen i
øvrigt her også henviser til Charteret om
Grundlæggende Rettigheder, er blot endnu et bevis på,
at den fremførte påstand om, at Charteret ikke
fører til en udvidelse af EU's kompetencer, er usand.
Kun i en række konkrete situationer kan henholdsvis
arbejdsgiver og arbejdstager i dag bruge de kollektive kampskridt.
Arbejdsgiveren må ikke efter forgodtbefindende udelukke
arbejdere via lockout - og arbejdere må ikke arbitrært
strejke. Der findes således et ganske veludviklet
regelsæt fra både arbejdsretten og det faglige
voldgiftssystem, som fastlægger, hvornår kampskridt er
lovlige. Men nu bevæger EF-Domstolen sig også ind
på dette område. De danske voldgifter og arbejdsretten
er ikke længere suveræne, men skal følge
EF-Domstolens begrænsninger og afgørelser, der
primært varetager det indre markeds funktion. Dermed er den
danske aftalemodel ikke længere uafhængig. Alt skal i
EU-konformitetens hellige navn rettes ind efter definitioner og
afgørelser fra EF-domstolen, der på dette som alle
andre områder udgør den endelige og uomtvistelige
autoritet. På den måde ødelægger de to
domme den ligevægt, der siden 1899 har kendetegnet det danske
og nordiske arbejdsmarked.
Ved samråd i Europaudvalget den 7. februar 2008 udviste
beskæftigelsesministeren en usædvanlig tilbageholdende
indstilling til følgerne af de to domme. Forslagsstillerne
er af den opfattelse, at dette er en alt for slap indstilling over
for det frontalangreb, vi er vidne til. Hvis vi ikke handler
hurtigt, vil mange rundt om i EU snart se deres snit til at
anlægge lignende sager, som yderligere vil begrænse
retten til aftalefrihed i Norden.
Forslagsstillerne betragter den ovenfor citerede passus fra
aftalen om dansk europapolitik som et udtryk for, at partierne bag
aftalen tager problemet med de to domme og deres følger
alvorligt. Derfor ønsker forslagsstillerne, at indholdet af
den politiske aftale, som i dag ikke har bindende kraft over for
EU's institutioner, men alene forpligter partierne på
Christiansborg, som en betingelse for Danmarks accept af
Lissabontraktaten indføres i en selvstændig protokol,
der sikrer arbejdsmarkedets parter i Danmark og Norden retten til
at konflikte samt sikrer landene retten til at fastholde et
aftalebaseret arbejdsmarked.
Protokoller er almindeligt kendt som fortolkningsbidrag og
undtagelser fra EU's hovedtraktater. Således er det danske
sommerhusforbehold og de øvrige fire danske forbehold
formuleret i selvstændige protokoller, der, jf. TEF, art.
311, udgør en integrerende del af traktaten og dermed har
egentlig juridisk retskraft. Det samme gør sig
gældende med de forbehold, som Storbritannien og Polen har
taget over for Charteret om Grundlæggende Rettigheder, der
med Lissabontraktaten gøres juridisk bindende.
Alene med en protokol kan det ønske, som partierne bag
den politiske aftale har, imødekommes. Da forslagsstillerne
fra start har erklæret sig enige i nødvendigheden af
at beskytte den danske og de nordiske arbejdsmarkedsmodeller,
foreslås det, at den politiske aftale løftes op
på et niveau, hvor den nødvendigvis må tages
alvorligt af EU's institutioner, således at angreb som de to
EF-domme i fremtiden undgås.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Lissabontraktaten.
(Beslutningsforslag nr. B 77).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.