Fremsat den 1. april 2008 af
Morten Messerschmidt (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Tina Petersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at lade Lissabontraktaten omdele til samtlige
danske husstande i god tid forud for ikrafttrædelsen
Folketinget pålægger regeringen at lade
Lissabontraktaten omdele til samtlige danske husstande i god tid
forud for traktatens ikrafttrædelse.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Med dette forslag pålægger Folketinget regeringen
at lade Lissabontraktaten omdele til samtlige danske husstande i
god tid, før den nye traktat træder i kraft,
således at danskerne kender forudsætningerne for det
nye samarbejde i EU, som på afgørende områder
afviger fra det eksisterende samarbejde under Nicetraktaten, og som
på hovedparten af emneområder er identisk med
EU-forfatningen.
For alle partier har det været væsentligt med en
bred folkelig debat - både op til og efter at
Lissabontraktaten er blevet forfattet. Formålet med
beslutningsforslaget er således at få den nye traktat
helt ud til den enkelte husstand. Kun derved kan det sikres, at den
enkelte borger får adgang til at læse, undersøge
og gennemtænke indholdet af Lissabontraktaten og diskutere
denne med familie, arbejdskolleger og andre.
Det danske folkestyre bygger på en god og redelig
beslutningsproces. Alle politiske partier er i deres arbejde
dagligt optaget af at formidle deres budskaber så korrekt og
fyldestgørende som muligt til vælgerbefolkningen. Selv
om der er forskellige meninger om tingene, er der det fælles
grundlag, at informationen skal være redelig.
Det ligger i hele folkestyrets idé, at den politiske
beslutningsproces bygger på en dialog mellem befolkningen og
de folkevalgte - en dialog, der stiller krav til begge parter.
Kravet til befolkningen er, at den i et rimeligt omfang
sætter sig ind i de væsentlige politiske problemer og
træffer sine afgørelser i valglokalet på et
gennemtænkt grundlag. Kravet til de folkevalgte er, at de
sætter al deres energi ind på at sikre, at ikke kun de
selv, men også vælgerne, modtager de oplysninger, der
er relevante for at kunne forstå og overskue
rækkevidden af de politiske beslutninger, som Folketinget
træffer.
Disse hensyn fremstår særlig stærkt,
når der skal afholdes folkeafstemning om emner, der er af
afgørende vigtighed for befolkningen. Imod
forslagsstillernes vilje og anbefaling har et flertal i Folketinget
afslået at holde folkeafstemning om Lissabontraktaten. Det er
til skade for demokratiet. Men denne skade forhindrer ikke, at man
fortsat skal søge at oplyse borgerne i videst muligt omfang
om konsekvenserne af de beslutninger, som Folketinget
træffer. Tiltrædelsen af Lissabontraktaten vil have
vidtrækkende konsekvenser, og disse bør Folketinget
bestræbe sig på at gøre klare for borgerne,
inden den endelige ikrafttrædelse effektueres.
Ved at Lissabontraktaten husstandsomdeles, fremmes debatten om
EU, ligesom omdelingen vil være et plaster på
såret for det store flertal af danskerne, der ønskede
en folkeafstemning. I talrige meningsmålinger har mere end 60
pct. af danskerne understreget, at de ønsker
Lissabontraktaten til folkeafstemning. Desværre har
folketingsflertallet valgt ikke at følge
befolkningsflertallets ønske. Ved at Lissabontraktaten
husstandsomdeles, imødegås en smule af denne kritik,
og Folketinget understreger, at man ønsker en stærk og
forpligtende dialog med befolkningen om, i hvilken retning EU skal
bevæge sig.
Trods folketingsflertallets beklagelige afvisning af en
folkeafstemning er det yderst vigtigt for en ordentlig
beslutningsproces, at Lissabontraktaten så at sige ligger
fremme på bordet i hvert enkelt hjem. Der vil i løbet
af beslutningsprocessen være talrige offentlige møder
og debatter, hvor politiske debattører, ekspertpaneler og
andre konkret henviser til og diskuterer de enkelte artikler og
bestemmelser i traktaten. Hvis man som borger og vælger skal
kunne forstå og forholde sig til argumenterne på et
kvalificeret grundlag, er det en nødvendig
forudsætning, at man har traktatens tekst ved
hånden.
Lissabontraktaten vil få meget stor indflydelse på
Danmarks fremtid. Det skyldes særlig følgende
principper, som efter inspiration fra forfatningen er indbygget i
Lissabontraktaten:
- Nye
målsætninger og værdier.
- Harmonisering og
forskrifter på velfærdsstatens kerneområder.
- Danmark får
færre medlemmer af Europa-Parlamentet.
- Fælles
formand og udenrigsminister.
- Afskaffelse af
den faste kommissær.
- Afskaffelse af
vetoretten.
- Et juridisk
bindende charter om grundlæggende rettigheder, herunder
forbud mod forskelsbehandling til fordel for nationalstatens egne
borgere.
- Cementering af
EU-rettens forrang.
- Et
selvstændigt EU-forsvarsagentur og en anklagemyndighed.
- Nye
hjemmelsbestemmelser om klima og energi.
På den baggrund kan behovet for, at hver eneste
nulevende dansker, der fremover skal leve efter disse nye regler,
ejer et trykt eksemplar af traktaten, vel næppe
overdrives.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
lade Lissabontraktaten omdele til samtlige danske husstande i god
tid forud for ikrafttrædelsen.
(Beslutningsforslag nr. B 81).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.