B 9 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om inddragelse af Folketinget ved udnævnelse af det danske
medlem af Europa-Kommissionen.
Forslag til folketingsbeslutning
om inddragelse af Folketinget ved
udnævnelse af det danske medlem af Europa-Kommissionen
Folketinget pålægger regeringen at inddrage
Folketinget ved fremtidige udnævnelser af det danske medlem
af Europa-Kommissionen.
Bemærkninger til forslaget
Tidligere fremsættelse
Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse
af beslutningsforslag B 9, folketingsåret 2007-08, 1. samling
(se Folketingstidende, tillæg A 1069 og 1067), som var en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 114,
folketingsåret 2006-07 (se Folketingstidende, tillæg A
side 6762 og 6760).
Begrundelse
EU-samarbejdet er i dag præget af en udpræget
mangel på demokrati. Særlig det forhold, at
Europa-Kommissionen, der har eneretten på at fremsætte
forslag, ikke er folkevalgt, men derimod udpeget af de respektive
regeringer, udgør et demokratisk problem. EU bliver aldrig
en demokratisk instans, hvis de folkevalgte alene må behandle
forslag, som er fremlagt af andre, og ikke selv kan deltage aktivt
i denne proces. Nærværende forslag til lov om valg af
kommissær til Kommissionen ændrer på
retstilstanden, således at regeringen fratages sin ret til at
udpege kommissæren, der fremefter vælges af Folketinget
på linje med, hvad der bl.a. kendes fra Folketingets
Ombudsmand.
Af traktatens art. 213 TEF fremgår det, at Kommissionen
skal udføre sit erhverv i fuldstændig
uafhængighed. Dette forhindrer, at den danske kommissær
kan underlægges samme betingelser som de danske ministre, der
som bekendt skal respektere ministeransvarlighedsloven. Derimod er
traktaten ikke til hinder for, at Folketinget fremover inddrages
ved udpegningen af Danmarks kommissær. Ideelt set
ønsker forslagsstillerne, at Kommissionen omdannes til et
embedsapparat i stedet for en politisk enhed, og i det mindste, at
kommissærerne underlægges lige så strenge krav
som dem, der gælder for ministre. Særlig under
hensyntagen til, at visse kommissærer gennem tiderne har haft
usædvanlig vanskeligt ved at overholde de almindelige
budgetmæssige, forvaltningsretlige og demokratiske
spillerregler, er der al mulig grund til at skabe regler, der kan
stille den enkelte kommissær individuelt til ansvar, så
vedkommende ikke kan dække sig under kollegiet. Vedtagelse af
nærværende forslag medvirker til at skabe en
retstilstand, hvor kommissæren står selvstændigt
til ansvar. Godt nok vil de traktatbestemmelser, der er den
grundlæggende årsag til problemet, ikke blive
ændret; men en kommissær valgt af Folketinget vil ikke
bare have et større flertal bag sig, men også nyde
større politisk opbakning og føle en nærmere
forpligtelse over for Folketinget til at stå i løbende
kontakt med Folketinget og være formidler - naturligvis under
respekt for traktatens uafhængighedsbestemmelser - mellem
Folketinget og EU-systemet. Med andre ord vil kommissæren
fremover - under respekt for traktatens
uafhængighedsbestemmelser - være Folketingets i stedet
for regeringens udsendte.
Det kan indvendes, at det ville føre til ustabilitet i
Kommissionen, hvis udnævnelsen af medlemmerne skulle ske ved
folketingsbeslutning, og at det således ville blive teknisk
muligt at have en kommissær, der ikke støttes af
regeringen. Dette synspunkt må imidlertid afvises, da
kommissæren fortsat skal udpeges for en på
forhånd fastsat periode, der alene kan afbrydes efter de i
art. 215 og 216 TEF fastsatte bestemmelser, hvorfor det
således ikke kan frygtes, at et ændret flertal i
Folketinget skulle trække en tidligere valgt kommissær
hjem for at erstatte vedkommende med en fra det nye
folketingsflertal, da dette fortsat kun vil være muligt efter
de nugældende regler om afskedigelse. Endvidere er det jo
netop kommissærens opgave at være politisk
uafhængig, hvorfor det hverken vil styrke Folketingets eller
regeringens umiddelbare indflydelse på EU-samarbejdet, at
kommissæren fremover udpeges af Folketinget. Derimod vil det
styrke den folkelige legitimitet, da der således vil
være et folketingsflertal bag kommissæren.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør Kommissionen
være en embedsmandsinstitution snarere end en politisk
institution. De nye regler, såfremt nærværende
forslag vedtages, vil føre i retning heraf, idet
Folketingets partier vil være tvunget til at mødes i
konsensus bag udpegningen af kommissæren. Som bekendt har
Danmark ikke tradition for flertalsregeringer, og en regering kan
derfor ikke længere selv udpege sin kommissær, men
må søge flertal for sit forslag i Folketinget. Dette
vil både styrke fagligheden og være med til at
afpolitisere Europa-Kommissionen, hvilket er i fin overensstemmelse
med ønsket om, at den politiske hovedvægt i
EU-samarbejdet bør ligge i Rådet. At den danske
repræsentant, der ikke desto mindre oftest har en fortid i
politik, ikke skulle have opbakning fra et flertal i Folketinget,
virker ud fra en almindelig demokratiopfattelse meget besynderligt.
Dette er imidlertid situationen efter de nugældende regler,
hvor regeringen selv udpeger kommissæren. Som bekendt
består de danske regeringer kun sjældent af et
folketingsflertal i sig selv. Det virker derfor naturligt, at den
danske repræsentant i Kommissionen har opbakning fra et
flertal i Folketinget, og derfor bør en EU-kommissær
ikke udpeges, uden at der kan findes et sådant parlamentarisk
flertal.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
inddragelse af Folketinget ved udnævnelse af det danske
medlem af Europa-Kommissionen.
(Beslutningsforslag nr. B 9).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.