L 156 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om arbejdsmarkedsbidrag.

(Skattefritagelse for reservebedsteforældre og selvvalgt uddannelse).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l156_som_fremsat (html)

L 156 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af ligningsloven og arbejdsmarkedsbidrag. (Skattefritagelse for reservebedsteforældre og selvvalgt uddannelse).

Fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af ligningsloven og lov om arbejdsmarkedsbidrag

(Skattefritagelse for reservebedsteforældre og selvvalgt uddannelse)

§ 1

I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som ændret senest ved § 7 i lov nr. 1534 af 19. december 2007, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 7 Z indsættes:

»§ 7 Æ. Ved opgørelse af den skattepligtige indkomst medregnes ikke vederlag eller godtgørelser, som med henblik på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales af personer i husstanden til personer over 60 år. Følgende betingelser skal være opfyldte:

1) Den samlede indtægt for den pågældende ved børnepasningen overstiger ikke et grundbeløb på 1.650 kr. årligt. Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.

2) Udgifter i forbindelse med børnepasningen fradrages ikke i den skattepligtige indkomst.

3) Børnepasseren deltager i en ordning, som skal være administreret af kommunen eller en frivillig social organisation. Det skal af foreningen eller fondens vedtægter bl.a. fremgå, at ordningen er rettet mod syge børn. Den kommune, hvori ordningen fungerer, skal have ordningen, herunder sædvanlige vedtægtsmæssige oplysninger, registreret som en reservebedsteforældreordning«



2. I § 31, stk. 1, 3. pkt., ændres »samt gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse« til: »gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse, samt gives til arbejdstagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til kollektiv overenskomst.«

§ 2

I lov om arbejdsmarkedsbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1534 af 19. december 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 8 indsættes som stk. 8:

»Stk. 8. Vederlag m.v. omfattet af ligningslovens § 7 Æ medregnes ikke til bidragsgrundlaget.«

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft 1. juli 2008.

Stk. 2. Loven har virkning fra og med indkomståret 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslaget består af to dele, dels en skattefritagelse for vederlag, som med henblik på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales af personer i husstanden til personer over 60 år, såkaldte reservebedsteforældre, dels en skattefritagelse for selvvalgt uddannelse, der i henhold til en kollektiv overenskomst udbetales til arbejdstageres kompetenceudvikling.


 

1.1. Ordningen for reservebedsteforældre



Formålet med lovforslaget er at skabe bedre muligheder for forældre til at få passet deres børn, når børnene er syge. Dette sker ved at etablere en ordning om skattefritagelse for beløb op til 3.000 kr. årligt (reguleret grundbeløb i 2008) for personer over 60 år, som er parate til at påtage sig dette arbejde. Det er typisk personer, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet, men som ønsker at have kontakt til børnefamilier. I flere kommuner er der indført forskellige former for ordninger med ældre, som træder til ved børns sygdom. Som et led i ordningen modtager de pågældende typisk en mindre betaling fra forældrene. Der har været tvivl om, i hvilket omfang sådanne indkomster er skattepligtige.


Spørgsmålet har i oktober 2007 været behandlet i Skatterådet, som traf afgørelse om, at indkomsten er skattepligtig. Skatterådet kom frem til, at vederlaget må anses som honorarindkomst, og at indkomsten opgøres som en nettoindtægt, hvor reservebedsteforældrenes udgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst indenfor det modtagne vederlag. Vederlaget kan ikke umiddelbart karakteriseres som en godtgørelse, der ville kunne udbetales skattefrit efter ligningslovens § 7 M til frivillige medhjælpere i foreninger.


På den baggrund har regeringen fundet det hensigtsmæssigt at foreslå vederlaget fritaget for beskatning med henblik på at skabe grundlag for, at ressourcer hos den ældre del af befolkningen kan nyttiggøres til gavn for både ældre og familierne. Det fremgår således af regeringsgrundlaget »Mulighedernes Samfund«, at regeringen senest i foråret 2008 vil gøre vederlaget til reservebedsteforældre, som bl.a. går til dækning af forskellige udgifter, reservebedsteforældrene har i forbindelse med pasningen, skattefri.


Reservebedsteforældreordningen skal ikke konkurrere med andre etablerede pasningsordninger, hvor indtægten som hidtil er skattepligtig ligesom al anden indkomst. Ordningen sigter på at fremme kontakten mellem generationerne omkring en praktisk løsning af særlige pasningsproblemer i forbindelse med børns sygdom. Målgruppen er især børnefamilier, som ikke har mulighed for gennem andre sociale kontakter at få dækket et akut behov for børnepasning i tilfælde af barnets sygdom.


Reservebedsteforældreordningen er en frivillig ordning, som blandt andet er oprettet i København og Køge. I flere andre kommuner er der lignende ordninger, men det skønnes, at antallet af reservebedsteforældreordninger er relativt begrænset.


Med henblik på at skabe åbenhed og gennemskuelighed omkring reservebedsteforældreordningerne vil det være hensigtsmæssigt, at kommunen registrerer de ordninger, som drives af frivillige sociale organisationer. Oplysningerne, herunder identifikation af foreningen og oplysninger om vedtægtsmæssige bestemmelser m.v., skal derfor registreres i den eller de kommuner, hvor ordningen opererer.


Den foreslåede skattefritagelse indebærer, at man helt fjerner en eventuel usikkerhed hos borgerne om de skattemæssige forhold i forbindelse med denne form for børnepasning.


 

1.2. Selvvalgt uddannelse



I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2007 blev arbejdsmarkedets parter enige om at støtte medarbejdernes muligheder for at udvikle deres kompetencer gennem selvvalgt uddannelse.


Blandt andet på LO/DA-området har man valgt at lade et mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i form af såkaldte kompetenceudviklingsfonde administrere den selvvalgte uddannelse. Tilsvarende har CO-industri og Dansk Industri etableret Industriens Kompetenceudviklingsfond. Udbetalinger fra sådanne mellemled til medarbejderne vil være skattepligtige. Med forslaget gøres udbetalinger til dækning af deltagerbetaling samt transportomkostninger knyttet til uddannelsesaktiviteten skattefri for medarbejderne, svarende til den gældende skattefrihed af arbejdsgivers direkte afholdelse af udgifter til en ansats efteruddannelse.


 

2. Økonomiske konsekvenser for det offentlige



Forslaget skønnes at medføre et ubetydeligt provenutab, der vedrører skattefritagelsen for reservebedsteforældre. Der er intet provenutab ved udbetalinger til selvvalgt uddannelse.


 

3. Administrative konsekvenser for det offentlige



Lovforslaget skønnes ikke at medføre administrative udgifter for stat eller regioner, og kun ubetydelige udgifter ved kommunernes registrering af pasningsordningerne.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Medarbejdere får bedre mulighed for pasning af syge børn samt bedre muligheder for kompetenceudvikling. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

5. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Børnefamilier får lettere ved at få deres børn passet, når de er syge.


 

7. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

8. Høring



Lovforslaget har været til høring hos følgende organisationer m.v.: Advokatrådet, AErådet, Center for frivilligt socialt arbejde, Cepos, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Landbrug, Dansk Told- & Skatteforbund, Danske Regioner, De Danske Landboforeninger, Den Danske Skatteborgerforening, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Køge Kommune, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, SKAT, Ældre Sagen og Århus Kommune.


Indkomne høringssvar og kommentarer hertil er medtaget i lovforslaget som bilag 1.


 

9. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser
Negative konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Ingen
Forslaget skønnes at medføre et ubetydeligt provenutab for staten og kommunerne.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen
Ubetydelige
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Børnefamilier får lettere ved at få passet deres børn, når de er syge.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1


Til nr. 1
Det foreslås, at der indføres en begrænset skattefritagelse for vederlag m.v. op til et grundbeløb på 1.650 kr., for pasning af børn hjemme hos børnefamilier, jf. § 7 Æ, nr. 1. Grundbeløbet er i 1987-niveau og udgør - efter regulering i henhold til personskattelovens § 20 - 3.000 kr. for indkomståret 2008.


For at målrette skattefritagelsen til ældre personer, der har forladt arbejdsmarkedet, foreslås der fastsat en betingelse om, at børnepasseren skal være over 60 år. Det er endvidere en betingelse, at ingen personer fradrager udgifter til eller i forbindelse med børnepasningen i den skattepligtige indkomst, jf. § 7 Æ, nr. 2.


Endelig skal ordningen være administreret af kommunen eller en frivillig social organisation, jf. § 7 Æ, nr. 3. I sidstnævnte tilfælde skal ordningen med funktionelle oplysninger i overensstemmelse med sociallovgivningens intentioner om samarbejde mellem den offentlige og private sektor være registreret i kommunen med henblik på åbenhed og gennemsigtighed, uden at kommunen herved er ansvarlig for ordningen. Ordningen skal være registreret som en »reservebedsteforældreordning«.


Til nr. 2
På et stort antal overenskomstområder har aftaleparterne valgt at lade et mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere administrere den selvvalgte uddannelse. Industriens Kompetenceudviklingsfond, som er etableret af CO-industri og Dansk Industri, er et eksempel på et sådant mellemled. Formålet med Industriens Kompetenceudviklingsfond er at støtte medarbejdernes muligheder for at udvikle deres kompetencer gennem selvvalgt uddannelse. Fonden finansieres ved opkrævning af faste bidrag fra virksomhederne. Virksomheder, som har mere end 100 medarbejdere under overenskomstområdet, kan vælge at administrere midlerne lokalt. I den situation indbetaler den pågældende virksomhed ikke til fonden, men bidragenes størrelse er de samme.


Fonden vil kunne dække uddannelse inden for overenskomsternes dækningsområde. Det er medarbejderen, der søger om støtte til en uddannelsesaktivitet. Støtten udbetales fra fonden til medarbejderen og kan bl.a. omfatte tilskud til deltagerbetaling samt transportomkostninger knyttet til uddannelsesaktiviteten. De aktiviteter, som gennemføres i regi af virksomhedernes lokale ordninger, vil tilsvarende skulle ligge inden for overenskomsternes dækningsområde.


Efter ligningslovens § 31, stk. 1, medregnes arbejdsgivers afholdelse af udgifter til en ansats efteruddannelse ikke til den ansattes skattepligtige indkomst. Udbetalinger fra fonde - eller andre enheder, som måtte blive anvendt som mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i forbindelse med selvvalgt uddannelse - direkte til den ansatte vil derimod umiddelbart ikke være omfattet af denne skattefrihed.


Dermed stilles den ansatte ringere end ansatte, der får udgifterne til selvvalgt uddannelse dækket af lokalt administrerede midler, eller ansatte, der i øvrigt sendes på efteruddannelse af deres arbejdsgiver.


I begge tilfælde udbetales midlerne fra arbejdsgiveren, og den ansatte kan dermed blive skattefri efter ligningslovens § 31. Det gælder også selvvalgt uddannelse under de overenskomster, hvor en ekstern udbyder administrerer opkrævningen af de faste bidrag, men hvor udbetalingerne sker til arbejdsgiverne i forbindelse med, at arbejdsgiverne dækker arbejdstagernes uddannelsesudgifter.


Det foreslås på denne baggrund, at ligningslovens § 31, stk. 1, ændres, således at ydelser, der gives til arbejdstagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til kollektiv overenskomst, omfattes af § 31. Det gælder uanset om ydelserne udbetales af arbejdsgiveren, hvilket allerede er omfattet af § 31, eller om ydelserne udbetales direkte til den ansatte af en fond eller anden enhed, som måtte blive anvendt som mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i forbindelse med selvvalgt udannelse.


Om ydelsen i det konkrete tilfælde vil være skattefri er underlagt de øvrige betingelser i ligningslovens § 31. Bestemmelsen justeres alene således, at det ikke nødvendigvis er arbejdsgiveren m.v., der skal afholde udgiften overfor den ansatte.


Det bemærkes, at medarbejdernes løntab under kurser svarende til 85 procent af den sædvanlige løn også vil kunne støttes i regi af den selvvalgte uddannelse. Ligesom det er tilfældet, hvor arbejdsgivere dækker de ansattes løn under kurser, vil dette være indkomstskattepligtigt for den ansatte. Forslaget ændrer ikke på den skattemæssige behandling af udbetalinger til støtte af medarbejderes løntab.


Til § 2

Til nr. 1
Det foreslås, at vederlaget til reservebedsteforældre ikke medregnes til arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget


Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008. Den får virkning for vederlag modtaget af reservebedsteforældre og udbetalinger til selvvalgt uddannelse fra og med indkomståret 2008.



Bilag 1

Oversigt over høringssvar med kommentarer

Organisation
Høringssvar
Kommentar
Advokatrådet
Ingen bemærkninger
 
Center for frivilligt socialt arbejde
Foreningen spørger :
 
 
1) Om det er en forudsætning, at foreningen modtager offentlige tilskud.
Ad 1) Nej.
 
2) Hvorfor ordningen skal registreres i kommunen med henblik på åbenhed og gennemsigtighed.
Ad 2) Åbenhed og gennemsigtighed er en fordel for både ordningens deltagere, kendskabet til pasningstilbuddene i kommunen, skattemyndighederne og navnlig brugerne.
 
Foreningen mener, at behovet for antallet af reservebedsteforældre på grund af den begrænsede skattefritagelse kan blive uforholdsmæssig stort. Dette medfører administrative byrder. Det bør af vejledninger fremgå, hvilke krav der stilles til de sociale organisationers administration, idet der bør tages højde for, at disse kan være små lokale, frivillige foreninger.
Det er vurderingen, at indtægtsgrænsen på 3.000 kr. ligger på et rimeligt niveau.
Det vurderes ikke umiddelbart at være behov for at stille nærmere krav til de sociale foreningers administration af ordningen.
CO-industri
Ingen bemærkninger
 
Dansk Arbejdsgiverforening
DA gør opmærksom på, at der kan være oprettet flere fonde vedr. selvvalgt uddannelse.
Lovforslaget er tydeliggjort på dette punkt.
Dansk Industri
DI gør ligeledes opmærksom på, at fritagelsen for selvvalgt uddannelse bør være generel.
Se ovenfor vedr. DA.
Dansk Told- & Skatteforbund
Ingen bemærkninger
 
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Ingen bemærkninger
 
Foreningen Danske Revisorer
Ingen bemærkninger
 
Foreningen Registrerede Revisorer
Ingen bemærkninger
 
Københavns Kommune
Københavns Kommune finder skattefritagelsen for reservebedsteforældre meget positiv.
 
Landbrugsrådet
Ingen bemærkninger
 
Landsorganisationen i Danmark
LO har set høringssvaret fra DA og har ingen bemærkninger dertil.
 
 
LO bemærker i øvrigt, at ikrafttrædelsestidspunktet den 1. januar 2009 kan vise sig at være for sent.
Virkningstidspunktet for forslaget er fremrykket til indkomståret 2008.
SKAT
Ingen bemærkninger
 
Ældre Sagen
Ældre Sagen er meget positiv overfor forslaget om skattefritagelsen for reservebedsteforældre. At skattefritagelsen alene er rettet mod pasning af syge børn finder Ældre Sagen imidlertid er uhensigtsmæssigt og begrænsende i forhold til lovforslagets i øvrigt gode sigte og indhold.
Ordningen er målrettet pasning af syge børn bl.a. for at undgå, at der opstår konkurrenceforvridning i forhold til andre pasningsordninger.



Bilag 2

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1061 af 24. oktober 2006, som ændret senest ved lov nr. 1534 af 19. december 2007, foretages følgende ændringer:
   
  
1. Efter § 7 Z indsættes:
  
»§ 7 Æ. Ved opgørelse af den skattepligtige indkomst medregnes ikke vederlag eller godtgørelser, som med henblik på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales af personer i husstanden til personer over 60 år. Følgende betingelser skal være opfyldte:
  
1) Den samlede indtægt for den pågældende ved børnepasningen overstiger ikke et grundbeløb på 1.650 kr. årligt. Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
  
2) Udgifter i forbindelse med børnepasningen fradrages ikke i den skattepligtige indkomst.
  
3) Børnepasseren deltager i en ordning, som skal være administreret af kommunen eller en frivillig social organisation. Det skal af foreningen eller fondens vedtægter bl.a. fremgå, at ordningen er rettet mod syge børn. Den kommune, hvori ordningen fungerer, skal have ordningen, herunder sædvanlige vedtægtsmæssige oplysninger, registreret som en »reservebedsteforældreordning«.«
....
  
§ 31. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke ydelser til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt og ydelserne er omfattet af stk. 3. Ydelser omfattet af stk. 3 til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser medregnes ligeledes ikke, når de modtages ved ophør af et ansættelsesforhold. 1. pkt. gælder ligeledes for ydelser omfattet af stk. 3, som gives til personer, der er valgt til medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollegiale organer, herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser, samt gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse.
 
2. I § 31, stk. 1,3. pkt., ændres »samt gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse« til: »gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse, samt gives til arbejdstagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til kollektiv overenskomst.«