B 64 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen ikke at godkende EU-regnskaber
med høje grader af uregelmæssigheder og svig.
Fremsat den 10. december 2008 af
Morten Messerschmidt (DF), Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Tina Petersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen ikke at
godkende EU-regnskaber med høje grader af
uregelmæssigheder og svig
Folketinget pålægger regeringen fremover at afvise
EU's budgetter, når disse ikke lever op til de almindelige
betingelser for revision af aflagte regnskaber og således
møder kritik fra Den Europæiske Revisionsret.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
For nylig præsenterede Den Europæiske Revisionsret
sin revisionsberetning om EU's regnskab for 2007. Revisionsretten
godkender samlet set regnskabet for 2007, men fremhæver
samtidig, at der på flere centrale områder er en
væsentlig fejlforekomst med hensyn til lovlighed og/eller
formel rigtighed af de foretagne økonomiske transaktioner,
og at de relevante overvågnings- og kontrolsystemer kun er
delvis effektive med hensyn til at sikre, at transaktionerne
foregår korrekt. Dette gælder for følgende
politikområder: landbrug og naturressourcer,
samhørighed (strukturfonde), forskning, energi og transport,
bistand til tredjelande, udvikling og udvidelse samt uddannelse og
medborgerskab. Disse politikområder udgør ca. 87 pct.
af EU's samlede budget på 114 mia. euro. Det er således
administrationen af op imod 100 mia. euro, hvorom Revisionsretten
konkluderer, at der findes en »væsentlig fejlforekomst
med hensyn til lovlighed og/eller formel rigtighed«.
Det er ganske enkelt rystende år efter år at kunne
læse af Revisionsrettens beretninger, i hvor høj grad
fraværet af sund budgetdisciplin præger EU's
forvaltning. Der er næppe tvivl om, at finansminister Lars
Løkke Rasmussens dage som minister ville være talte,
hvis den danske rigsrevision kunne fremlægge samme
skrækscenarier over det danske statsbudget, som
Revisionsretten gør over EU's.
En nærmere gennemgang af rapportens konklusioner om et
par af de værste områder afslører bl.a., at
når det gælder strukturfondene - et område, som
samlet udgør 42 mia. euro - vurderer Revisionsretten,
»at mindst 11 pct. af det samlede godtgjorte beløb
ikke skulle have været godtgjort.
« (Beretningens punkt 6.27, s. 150) Det svarer til over 30
mia. kr.! På landbrugsområdet konkluderes det, at
udvikling af landdistrikter udgør en uforholdsmæssig
stor del af den samlede fejlforekomst. Politikområdet
landbrug og naturressourcer er med sine 51 mia. euro næsten
45 pct. af EU's samlede budget, så det er naturligvis
problematisk, at der inden for dette økonomisk tunge
politikområde finder så mange fejlbehæftede
betalinger sted.
Af Revisionsrettens beretning fremgår det, at kvaliteten
af regnskabet for 2007 repræsenterer en forbedring i forhold
til tidligere års regnskaber, og at der har været visse
fremskridt i kontrollen med EU's udgifter. Det er naturligvis
glædeligt, men med de ovenstående kritikpunkter in
mente er der så langtfra tale om, at kvaliteten af kontrollen
med EU's udgifter i budgetåret 2007 har været
tilfredsstillende, men snarere - og beskæmmende - at den de
foregående år har været endnu ringere.
Revisionsrettens beretning er således ikke et udtryk for, at
det går godt med EU's budgetdisciplin, men blot, at det
går en anelse mindre elendigt end tidligere.
Af Revisionsrettens konklusioner fremgår det
således klart, »at Kommissionen endnu ikke kan
dokumentere, at dens aktioner til forbedring af overvågnings-
og kontrolsystemerne har mindsket risikoen for fejl på store
budgetområder« (side 13). Det er beskæmmende, at
Revisionsrettens mange anmærkninger fra tidligere års
beretninger ikke i højere grad bliver taget til
efterretning.
Det er helt uacceptabelt, at EU ikke er i stand til at styre
et regnskab, der ikke er meget større end det svenske. Hvad
mon der ville ske i Sverige - eller Danmark for den sags skyld -
hvis regeringen præsenterede et regnskab, der i samme omfang
var præget af en væsentlig fejlforekomst? Som et
minimum ville regeringen falde. Men det sker ikke i EU, for her
handler de ansvarlige politikere uansvarligt og godkender
regnskaber, som aldrig burde godkendes.
Ved festlige lejligheder tales der altid om EU's folkelige
forankring. Den er imidlertid svær at få øje
på i Nordeuropa, hvor der er en massiv mistillid til EU's
budgetdisciplin og håndtering af vore skattekroner - og med
god grund, for på trods af, at EU's budget som nævnt
ikke er større end Sveriges, og på trods af, at man
har haft over 50 år til at løse de store
uregelmæssigheder, kan Revisionsretten år efter
år pege på helt utålelige forhold, som
næppe ville blive accepteret i sydamerikanske
bananrepublikker. Men i EU klapper tilhængerne højere
og højere i takt med, at skandalerne rulles frem, for
befolkningen må for alt i verden ikke opdage, hvordan der
svindles med deres penge.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen ikke at godkende EU-regnskaber med
høje grader af uregelmæssigheder og svig.
(Beslutningsforslag nr. B 64).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.