L 166 Forslag til lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger.

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

L 166 (som fremsat): Forslag til lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger.



OMTRYKT 
(på grund af redaktionelle ændringer)

Fremsat den 18. marts 2009 af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger

Anvendelsesområde

§ 1. Økonomi- og erhvervsministeren kan inden for et samlet beløb på 1,5 mia. kr. yde tilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer på eksisterende private boliger og boligenheder, som lovligt anvendes til helårsbeboelse.

Stk. 2. Den ordning, der er nævnt i stk. 1, administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Ansøgning om tilsagn om tilskud

§ 2. Ansøgning om tilsagn om tilskud kan indgives af

1) boligejere, som bebor den helårsbolig, hvortil der søges tilskud,

2) andelshavere, som bebor boligenheder i private andelsboligforeninger, og

3) lejere, som bebor boligenheder i private lejeboliger og almene boliger.



Stk. 2. Private, der driver erhverv ved udlejning, almene boligforeninger og ejer- og andelsboligforeninger kan ikke ansøge om tilsagn om tilskud til disse ejendomme.

§ 3. De personer, der er nævnt i § 2, kan meddeles tilsagn om tilskud til renoverings- og bygningsarbejder samt energibesparende materialer, der er omfattet af de regler, der er udstedt i medfør af § 8.

§ 4. Ansøgning om tilsagn om tilskud, der kan omfatte flere tilskudsberettigede arbejder og energibesparende materialer, skal være Erhvervs- og Byggestyrelsen i hænde senest den 31. december 2009. Vedlagt ansøgningen skal indgives et skriftligt tilbud på hvert af de tilskudsberettigede arbejder, som ansøgningen omfatter. Dog kan ansøgningen maksimalt omfatte tilbud fra 3 forskellige virksomheder. Tilbuddet skal være udfærdiget af en virksomhed omfattet af § 6 afgivet den 18. marts 2009 eller senere.

Stk. 2. Personer omfattet af § 2, stk. 1, kan kun opnå tilsagn om tilskud til den bolig eller boligenhed, hvor personen har sin folkeregisteradresse. Der kan kun meddeles ét tilsagn pr. bolig eller boligenhed.

Stk. 3. Ansøgningerne om tilsagn om tilskud behandles i den rækkefølge, de modtages. Når der er meddelt tilsagn inden for et samlet beløb på 1,5 mia. kr., kan der ikke meddeles yderligere tilsagn.

Stk. 4. Hvis det tilskudsberettigede arbejde, hvortil der er meddelt tilsagn om tilskud, ikke er udført inden 6 måneder fra datoen for tilsagn, bortfalder tilsagnet. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan dog efter anmodning forlænge den frist, som er nævnt i 1. pkt., med op til 2 måneder, hvis der foreligger særlige grunde.

Tilskud

§ 5. Tilskuddet til renoverings- og bygningsarbejder, der maksimalt kan udgøre 15.000 pr. bolig eller boligenhed, udgør 40 pct. af arbejdslønnen inkl. moms.

Stk. 2. Derudover kan der ydes tilskud på 20 pct. af prisen inkl. moms til energibesparende materialer, forudsat at disse installeres af en virksomhed omfattet af § 6. Tilskud efter 1. pkt. kan maksimalt udgøre 10.000 kr. pr. bolig eller boligenhed.

Stk. 3. Det samlede tilskud skal som minimum udgøre 2.000 kr.

§ 6. Tilskud kan kun ydes til arbejder, der udføres af virksomheder, som er momsregistrerede i Danmark.

§ 7. Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives til Erhvervs- og Byggestyrelsen af den virksomhed, som har udført det arbejde, hvortil ansøgeren har opnået tilsagn om tilskud.

Administrative bestemmelser

§ 8. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om lovens gennemførelse, herunder om afgrænsningen af de arbejder og materialer, hvortil der kan ydes tilskud, om form og indhold for ansøgning om tilsagn, om udbetaling af tilskud og om tilsyn m.v.

§ 9. Erhvervs- og Byggestyrelsens afgørelser i henhold til denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

§ 10. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan videregive oplysninger om udbetalte tilskud til told- og skattemyndighederne.

§ 11. Erhvervs- og Byggestyrelsen fører tilsyn med, at reglerne i loven og regler fastsat i medfør af loven overholdes. Tilsynet kan udføres ved stikprøvekontrol.

Stk. 2. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan træffe afgørelse om, at et tilsagn bortfalder, hvis ansøger har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for ansøgningen, eller hvis vilkårene for det meddelte tilsagn på grund af ansøgers forhold ikke længere er opfyldt. Er tilskuddet udbetalt, kan Erhvervs- og Byggestyrelsen træffe afgørelse om, at ansøgeren skal tilbagebetale beløbet.

Stk. 3. De virksomheder, som udtages til stikprøvekontrol, skal efter anmodning dokumentere, at de oplysninger, som ligger til grund for udbetalingen, er korrekte.

Stk. 4. Hvis en virksomhed ikke efterkommer en anmodning efter stk. 3, eller hvis det på grundlag af kontrollen konstateres, at de oplysninger fra virksomheden, som ligger til grund for udbetalingen, ikke er korrekte, kan Erhvervs- og Byggestyrelsen afslå at udbetale tilskuddet til virksomheden eller kræve et udbetalt tilskud tilbagebetalt af virksomheden.

Stk. 5. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan bemyndige en privat eller offentlig virksomhed til at udføre kontrol efter denne bestemmelse.

Ikrafttræden m.v.

§ 12. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.

§ 13. I lov om påligning af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009, foretages følgende ændringer:

1. I § 7 F, stk. 1, indsættes som nyt nummer:

14) tilskud efter lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger.



§ 14. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslaget følger op på aftale om »Forårspakke 2.0« om tilskud på 1,5 mia. kr. til renoverings- og bygningsarbejde, herunder energirenovering, i helårsbeboelse. Aftaleteksten lyder som følger:


»Parterne er enige om at etablere en renoveringspulje på 1,5 mia. kr., hvorfra der i 2009 kan ydes tilskud til renoverings- og bygningsarbejde, herunder energibesparende foranstaltninger, i helårsbeboelse. De nærmere vilkår for tildeling af tilskud m.v. drøftes med aftaleparterne for finansloven 2009 i forbindelse med udarbejdelsen af den nødvendige lovgivning. Lovforslag herom fremsættes hurtigst muligt.«


Den internationale økonomiske afmatning og finanskrisen har også sat sine spor i Danmark. Regeringen har allerede taget en række betydelige skridt til at understøtte den finansielle sektor og virksomhederne. Der er som følge af den nuværende økonomiske situation sket et markant fald i beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen, og regeringen ønsker at afbøde denne situation. Med aftalen om en skattereform blev det besluttet at afsætte en pulje i 2009 på 1,5 mia. kr. til renoverings- og bygningsarbejde, herunder energibesparende foranstaltninger, i helårsbeboelse. Hensigten med puljen er først og fremmest at styrke beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren. Derved opnås en generel modernisering af den eksisterende bygningsmasse, og samtidig skabes der øget incitament til energibesparelser.


Lovforslaget indebærer etablering af en ordning med statstilskud til renoveringsarbejder m.v. i helårsboliger. Der afsættes et beløb på 1,5 mia. kr. i 2009 til ordningens gennemførelse, og heraf skal der afholdes udgifter til administration af tilskudsordningen. Der etableres et IT-system til elektronisk ansøgning og sagsbehandling, således at administrationen reduceres til et minimum. Ansøgning kan således ske elektronisk. For at sikre, at der ikke udbetales uberettigede tilskud, vil der blive udført stikprøvekontrol, og derudover vil told- og skattemyndighederne få mulighed for at kontrollere oplysninger om udbetalt tilskud til virksomhederne, hvorved mulige forsøg på at opnå tilskud til »sort arbejde« begrænses.


Forslaget forudsætter, at der opstilles en liste for, hvilke arbejder der vil være tilskudsberettigede. Listen bidrager til at optimere den beskæftigelsesmæssige virkning og ansporer til energibesparende foranstaltninger. Derfor omfatter listen også energibesparende byggematerialer og komponenter, hvortil der tillige kan ydes tilskud. Begrundelsen for det særlige materialetilskud til energibesparende foranstaltninger er, at nogle energibesparende foranstaltninger ikke er så arbejdstunge, og at materialetilskud derfor vil give et større incitament til at foretage de energibesparende foranstaltninger.


Det er ikke hensigten med ordningen, at der skal kunne opnås tilskud til særligt energiforbrugende installationer. Der vil f.eks. således ikke kunne opnås tilskud til inden- og udendørs spabade og swimmingpools, saunaer og anlæg til køling af boliger. Dertil kommer, at renoveringstiltag, der rækker ud over boligens ydre rammer, så som haveanlæg, gartnerarbejder m.v., ikke er medtaget. Forslaget indeholder en bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren om fastsættelse af en nærmere afgrænsning af de tilskudsberettigede arbejder og materialer.


Tilskuddets størrelse er fastlagt ud fra et ønske om, at mange skal kunne få gavn af puljen, og tilskuddet skal have en størrelse, der skaber det fornødne incitament til at igangsætte renoverings- og bygningsarbejder, herunder energibesparende foranstaltninger.


Det opnåede tilskud vil ved et forslag om ændring af ligningsloven være skattefrit for tilsagnsmodtageren.


Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har en samlet beløbsramme på 1,5 mia. kr. Der afsættes heraf midler til udvikling af et administrativt IT-system samt til administration af ordningen. Der vil således blive afholdt udgifter på 39,9 mio. kr., heraf 34,0 mio. kr. i 2009, i Erhvervs- og Byggestyrelsen til etablering af ordningen, udvikling af IT-systemunderstøttelse, behandling af ansøgninger og udbetalinger mv. Endvidere vil der blive afholdt en udgift på 0,6 mio. kr. i 2009 i Økonomistyrelsen til behandling af udbetalinger. Endelig vil der blive afholdt en udgift på 0,6 mio. kr. i 2009 i Energistyrelsen til faglig bistand i forbindelse med sagsbehandling.


Lovforslaget vurderes at medføre mindre administrative byrder for staten i forbindelse med behandling af ansøgninger og udbetaling af tilskud.


Renoveringsarbejder vil som udgangspunkt ikke være omfattet af krav om byggetilladelse m.v. Det kan dog ikke udelukkes, at der vil blive udført arbejder, som kræver byggetilladelse m.v. Dog forventes antallet heraf at være så begrænset, at der kun vil være tale om en marginal stigning i sager, som skal behandles i kommunerne.


Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

En tilskudspulje på 1,5 mia. kr. skønnes at medføre en lønsum på 3,75 mia. kr. Det indebærer investeringer for 6,75 mia. kr. inkl. moms. Aktivitetsvirkningen i byggeriet er imidlertid mindre, fordi en del af aktiviteten føres tilbage til staten i form af momsbetaling. Aktivitetsvirkningen i byggeriet er dermed ca. 5½ mia. kr. ekskl. moms. Dette er baseret på en antagelse om, at de projekter, husstandene igangsætter, ikke er større, end det der kræves for at opnå maksimumbeløbet for tilskud pr. husstand. Hvis ordningen stimulerer husstandene til at gennemføre større projekter vil aktivitetsvirkningen blive større.


Erfaringerne fra den tilsvarende ordning i 1991-94 peger på, at aktiviteten blev 6 gange så stor som tilskudspuljen. Overført til den aktuelle situation vil det indebære investeringer for 9 mia. kr. inkl. moms, svarende til en aktivitetsvirkning i byggeriet på ca. 7¼ mia. kr. ekskl. moms.


Lovforslaget vil medføre begrænsede administrative byrder for de af ordningen omfattede virksomheder, idet virksomhederne i forbindelse med varetagelse af det økonomiske mellemværende med staten skal indsende dokumentation for, at arbejdet er udført og betalt. Idet ordningen er frivillig, vil de administrative konsekvenser være begrænset til virksomheder, der vælger at benytte sig af ordningen. På den baggrund vurderes forslaget at have begrænsede administrative konsekvenser for virksomhederne.


Grundet lovforslagets hastende karakter forelægges lovforslaget ikke Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR).


Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget forventes gennem tilskud til blandt andet energibesparende foranstaltninger at bidrage positivt til, at energiforbruget i eksisterende bygninger reduceres.


Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget har en samlet beløbsramme på 1,5 mia. kr. Udgifter til administration afholdes af beløbsrammen.
Ingen konsekvenser for kommuner og regioner.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at ville medføre en positiv aktivitetsvirkning for de af ordningen omfattede virksomheder.
 
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
 
Lovforslaget vurderes at medføre mindre administrative byrder for staten i forbindelse med behandling af ansøgninger og udbetaling af tilskud. Ingen konsekvenser for kommuner og regioner.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
 
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede administrative byrder for de af ordningen omfattede virksomheder.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes gennem tilskud til blandt andet energi-besparende foranstaltninger at bidrage positivt til, at energiforbruget i eksisterende bygninger reduceres.
 
Administrative konsekvenser for borgerne
 
Lovforslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser for borgerne i forbindelse med udarbejdelse af ansøgning om tilsagn og udbetaling af tilskud.
Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

I forslagets § 1 foreslås etableret en tilskudsordning til renoverings- og bygningsarbejder samt energibesparende materialer, som udføres på eksisterende boliger, der lovligt anvendes til helårsbeboelse i henhold til planloven. At tilskudsberettigede boliger lovligt skal anvendes til helårsbolig betyder, at sommer- og fritidshuse ikke er omfattet af tilskudsordningen, medmindre beboeren har ret til lovlig helårsbeboelse. Dette medfører f.eks., at pensionister, der i medfør af planloven har ret til at anvende deres sommerhus som helårsbolig, kan søge om tilskud. Det kan ikke ydes tilskud til opførsel af nye boliger, uanset at der i opførelsen indgår tilskudsberettigede arbejder eller energibesparende materialer.


Det følger af stk. 2, at tilskudsordningen skal administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen.


Til § 2

Det foreslås med bestemmelsen, at tilsagn om tilskud meddeles til beboeren af de nævnte helårsboliger. Som helårsbolig betragtes enfamiliehuse (parcelhuse, række- og kædehuse), lejeboliger, ejerlejligheder og andelsboliger, jf. lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. For lejere forudsætter bestemmelsen, at tilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer ikke rækker ud over lejerens råderet i henhold til lejeloven og lov om leje af almene boliger. Tilsvarende gælder for ejeren af en ejer- og andelslejlighed, idet disse kun kan søge om tilskud indenfor henholdsvis ejerlejlighedslovens rammer og den i vedtægterne for andelsboligen beskrevne råderet. For lejere, ejerlejlighedsejere og andelshavere betyder afgrænsningen derfor, at der som udgangspunkt ikke vil kunne opnås støtte til forbedring af disse boligers ydre rammer, medmindre andet fremgår af vedtægterne eller af lejeaftalen.


Det følger endvidere af stk. 2, at private, der driver erhverv ved udlejning, almene boligforeninger og ejer- og andelsboligforeninger ikke kan ansøge om tilsagn om tilskud til disse ejendomme.


Til § 3

Efter forslagets § 3 kan tilskud ydes til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer. Med hensyn til de renoverings- og bygningsarbejder samt energibesparende materialer, der vil kunne ydes tilskud til, vil den nærmere afgrænsning blive fastsat i medfør af bemyndigelsen i § 8. Der henvises herom til bemærkningerne til § 8.


Til § 4

Ordningen er tilrettelagt således, at den administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Indsendelse af ansøgning om tilsagn skal være modtaget hos Erhvervs- og Byggestyrelsen senest den 31. december 2009. Ansøgning kan foretages elektronisk. Den enkelte boligejer eller lejer søger om at få tilsagn om tilskud baseret på et konkret tilbud fra en eller flere virksomheder. Årsagen til, at der skal ansøges på baggrund af et konkret tilbud fra en virksomhed er, at det ønskes undgået, at der indsendes ansøgning om tilsagn, uden at der ligger reelle renoverings- eller bygningsinitiativer bag, og at der ikke gives støtte til igangværende eller allerede gennemførte arbejder. Det betragtes bl.a. som en omgåelse af ordningen, hvis ansøgeren har opnået tilskud til det støtteberettigede arbejde eller materialetilskud, via f.eks. forsikringsdækning eller andet offentligt tilskud. Skriftligt tilbud skal være udfærdiget fra og med den 18. marts 2009 for at kunne berettige til tilskud. Tilsagnet kan omfatte tilbud fra højst 3 forskellige virksomheder. Tilbuddet skal omfatte et eller flere tilskudsberettigede arbejder/materialer. Der må i ansøgningen om tilsagn om tilskud ikke indgå flere tilbud på samme arbejder eller materialer. Arbejdslønnen og materialeudgiften skal være udspecificeret.


I stk. 2 forslås det, at der kun kan ansøges om tilsagn til tilskud, hvis ansøgeren har folkeregisteradresse på den adresse, som der ansøges om tilsagn om tilskud til. Det indebærer f.eks., at i de tilfælde, hvor én person ejer to eller flere lejligheder, med hensyn til hvilke, der ikke påhviler ejeren bopælspligt, vil denne person kun kunne opnå tilskud til den lejlighed, hvor personen har folkeregisteradresse. Der kan kun opnås ét tilsagn pr. bolig eller boligenhed. Det medfører f.eks., at et ægtepar, som begge har folkeregisteradresse på samme adresse, kun kan opnå ét tilsagn til deres fælles bolig.


I stk. 3 foreslås, at tilsagn om tilskud vil blive meddelt i den rækkefølge, ansøgningerne er indgået. Der vil således ikke være nogen prioritering mellem ansøgninger om henholdsvis bygnings- og renoveringsarbejder og energibesparende materialer. En ansøgning om tilskud både til renoverings- og bygningsarbejder mv. og til energirigtige materialer vil ligeledes heller ikke blive prioriteret over andre ansøgninger. Hvis en ansøgning om tilsagn om tilskud indeholder tilbud fra virksomheder (dog maksimalt tre, jf. stk. 1), vil der i forbindelse med meddelelsen af tilsagnet blive foretaget en proportional fordeling af tilskuddet mellem de involverede virksomheder.


Det følger af stk. 4, at tilsagn bortfalder, såfremt det tilskudsberettigede arbejde ikke er udført inden 6 måneder fra datoen for tilsagnet om tilskud. Erfaringer fra tidligere ordninger viser, at ikke alle tilsagn bliver udnyttet. Der fastsættes derfor en frist for, hvor længe tilsagnet er gyldigt. Dermed sikres en optimal udnyttelse af hele puljen inden for en afgrænset periode. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan dog efter anmodning forlænge 6 måneders fristen med op til 2 måneder, hvis der foreligger særlige grunde. De særlige grunde kan eksempelvis være afventning af de fornødne tilladelser, eller hvis den udførende virksomhed går konkurs m.v. Udnyttes et tilsagn ikke, går tilsagnsbeløbet tilbage i puljen.


Til § 5

Efter forslaget udgør tilskuddet 40 pct. af arbejdslønnen for de tilskudsberettigede arbejder inkl. moms. Det er således alene arbejdslønnen, der ydes tilskyd til, medmindre der er grundlag for også at yde tilskud til materialer efter stk. 2. Hvilke arbejder, der er tilskudsberettigede, vil blive fastlagt ved bekendtgørelse, jf. § 8. Tilskuddet kan højst udgøre 15.000 kr. Arbejdslønnen for de tilskudsberettigede arbejder skal fremgå af fakturabeløbet.


Af stk. 2 fremgår, at der tillige kan ydes tilskud på 20 pct. af prisen inkl. moms for visse energisparende materialer. Hvilke materialer, der er tilskudsberettigede, vil blive fastlagt ved bekendtgørelse, jf. § 8. Tilskuddet kan højst udgøre 10.000 kr. Da det forudsættes, at materialerne installeres af virksomheder omfattet af § 6, vil udgiften til installation være omfattet af løntilskuddet efter stk. 1. Det er således ikke muligt for en borger at få tilskud til indkøb af energibesparende materialer, hvis borgeren selv installerer materialerne. Da det er muligt at opnå tilskud både til renoverings- og bygningsarbejder og til energibesparende materialer, vil det være muligt at få op til 25.000 kr. i tilskud.


I stk. 3, foreslås det, at der for at undgå for store administrative omkostninger ikke udbetales tilskud, som er mindre end 2.000 kr. For ansøger betyder begrænsningen, at hvis der eksempelvis søges om materialetilskud til en energibesparende komponent, og komponenten koster 8.000 kr., vil materialetilskuddet udgøre 20 procent af dette beløb, altså 1.600 kr. En forudsætning for at opnå tilskud til energibesparende materialer er, at komponenten skal installeres af en momsregistreret virksomhed, jf. stk. 2. Installationen vil resultere i arbejdsløn, der berettiger til tilskud på 40 pct., jf. stk. 1. For at nå minimumsgrænsen vil arbejdslønnen i det angivne eksempel derfor mindst skulle udgøre 1.000 kr., da 40 pct. af dette beløb vil udgøre 400 kr., hvorefter minimumstilskuddet opnås (1.600 + 400 = 2.000).


Til § 6

For at kunne kontrollere, at tilskuddene udbetales til reelle eksisterende virksomheder, er det en betingelse, at virksomheden er momsregistreret i Danmark. Krav om momsregistrering følger tillige af momslovens regler. Et udenlandsk selskab, som er momsregistreret i Danmark, kan således også udføre arbejder og er berettiget til refusion jf. § 7.


Til § 7

Tilskuddet udbetales til de virksomheder, som har udført de tilskudsberettigede arbejder. Er der givet tilsagn til arbejder, som udføres af forskellige virksomheder, skal virksomhederne hver især anmode om udbetaling af tilskud. Der stilles således ikke krav om, at virksomhederne skal ansøge samlet. Den samlede udbetaling kan dog ikke overstige det beløb, der er givet tilsagn om. Udbetaling af tilskud påvirker ikke det civilretlige forhold mellem borgeren, der ansøger om tilsagn, og virksomheden, der udfører det tilskudsberettigede arbejde.


Til § 8

Med bestemmelsen foreslås ministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om lovens gennemførelse, herunder om afgrænsningen af de arbejder og materialer, hvortil der kan ydes tilskud, om form og indhold for ansøgningen, om udbetaling af tilskud, og om tilsyn m.v.


Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet således, at de tilskudsberettigede arbejder skal omfatte renovering af boligens ydre og indre rammer. Arbejder vedrørende ydre rammer vil f.eks. være udskiftning af tag, herunder tagrender og afløb, udskiftning af ruder og vinduer og forbedringer af boligers tilgængelighed for handicappede. Arbejder vedrørende boligens indre rammer kan f.eks. være reparation eller fornyelse af køkken eller bad, gulvarbejder og reparation eller fornyelse af elinstallationer.


Der kan, under forudsætning af opfyldelse af nærmere angivne krav, endvidere ydes materialetilskud til særligt energibesparende materialer og komponenter. Disse foreslås at være vinduer, terrassedøre med glas, ventilation med varmegenvinding, oliekedler/jordvarmepumper og gaskedler, fjernvarmestik/units, solfangere og solceller og terrassedøre med glas.


De nærmere krav og specifikationer til de omfattede arbejder og energibesparende materialer vil blive fastlagt ved bekendtgørelse.


Tilskud vil ikke kunne ydes til særlig energiforbrugende forbedringsarbejder som f.eks. inden- eller udendørs spabad, sauna, inden- eller udendørs swimmingpool samt anlæg til køling af boliger. Der ydes endvidere ikke tilskud til haveanlæg/gartneri og nybyggeri, herunder tilbygninger.


Til § 9

Det foreslås, at Erhvervs- og Byggestyrelsens afgørelser i henhold til denne lov ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Erhvervs- og Byggestyrelsen er i besiddelse af den fornødne, faglige ekspertise til på betryggende vis at træffe afgørelse i henhold til denne lov og regler udstedt i medfør heraf.


Til § 10

Efter forslaget får Erhvervs- og Byggestyrelsens adgang til at udlevere oplysninger om udbetalte tilskud til told- og skattemyndighederne. Det drejer sig om f.eks. faktura for udført arbejde eller faktura for materialer. Adgangen til at udlevere oplysninger til told- og skattemyndighederne vil ske med henblik på, at told- og skattemyndighederne får mulighed for at sammenstille eller samkøre oplysningerne i kontroløjemed.


Til § 11

For at opfylde intentionerne i loven er det vigtigt, at der føres tilsyn med, at lovens regler overholdes. Dette tilsyn udføres af Erhvervs- og Byggestyrelsen, herunder i form af stikprøvekontrol. Hvis en borger eller en virksomhed med henblik på at få udbetalt et større tilskud, end den pågældende er berettiget til efter tilskudsordningen i § 5, f.eks. fakturerer dele af materialeudgifter til et tag (der ikke er tilskudsberettiget) som arbejdsløn (der er tilskudsberettiget), vil denne fakturering efter omstændighederne kunne udgøre en overtrædelse af straffeloven.


Det foreslås i stk. 2, at et tilsagn kan bortfalde, hvis en ansøger har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med anmodning om tilsagn. I disse tilfælde kan Erhvervs- og Byggestyrelsen kræve et eventuelt udbetalt tilskud tilbagebetalt af ansøgeren.


Efter stk. 3 skal virksomheder efter anmodning kunne dokumentere, at de oplysninger, som ligger til grund for udbetalingen, er korrekte. Der kan således f.eks. kræves dokumentation for, at de anvendte energibesparende materialer lever op til de krav og specifikationer, der er fastsat for at kunne opnå tilskud, herunder anmode virksomheden om at fremlægge dokumentation fra producenter m.m.


Det fastsættes i stk. 4, at manglende, utilstrækkelig eller ugyldig dokumentation eller afgivelse af urigtige oplysninger kan medføre, at Erhvervs- og Byggestyrelsen afslår udbetaling af tilskud til virksomheden eller kræve et allerede udbetalt tilskud tilbagebetalt af virksomheden.


Med bestemmelsen i stk. 5 gives der mulighed for, at en privat eller offentlig virksomhed kan udføre den nævnte kontrol. Disse virksomheder vil dog ikke kunne bemyndiges til at træffe afgørelser i henhold til denne lov. I det omfang det vurderes, at lovens regler ikke overholdes, vil den private eller offentlige virksomhed informere Erhvervs- og Byggestyrelsen herom, med henblik på videre foranstaltning.


I medfør af § 8 fastsættes nærmere regler om tilsynets udformning, herunder at Rigsrevisionen får fuld adgang til alle oplysninger med hensyn til revision.


Til § 12

Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse.


Til § 13

Da det foreslås, at de udbetalte tilskud skal være skattefrie, er det nødvendigt med en konsekvensændring af ligningsloven.


Til § 14

Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.