L 186 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Skriftlig fremsættelse (31. marts 2009)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen m.v.)

(Lovforslag nr. L 186).

Lovforslaget indeholder en række forslag til ændringer af folkeskolelovens bestemmelser, der har til hensigt at præcisere og tydeliggøre ansvars- og kompetencefordelingen mellem de forskellige aktører i folkeskolen - kommunalbestyrelsen, skolebestyrelsen, skolelederen og lærerne. I tilslutning hertil indeholder lovforslaget enkelte materielle ændringer, blandt andet med henblik på at fremme en stærk og synlig skoleledelse og som opfølgning på arbejdet i Udvalget om disciplin, god adfærd og mobning i folkeskolen. Hertil kommer, at lovforslaget skal give mulighed for at ajourføre skolebestyrelsesbekendtgørelsen med henblik på at gøre den mindre bureaukratisk og mere fleksibel.


Lovforslaget indeholder forslag om, at skolelederens ledelsesrum udvides, idet det fastsættes, at lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever ikke kan behandles af kommunalbestyrelsen, medmindre den har betydning ud over den enkelte skole. Der skabes med forslaget grundlag for at fastsætte regler om, at en skoleleder til fremme af god orden i skolen kan overflytte en elev til en anden skole uden inddragelse af kommunalbestyrelsen og uden, at forældre og elev nødvendigvis samtykker heri, når det kan ske med tilslutning fra skolelederen ved den modtagende skole. Det foreslås endvidere, at skolelederen skal kunne beslutte, at en elev springer et klassetrin over eller undervises på samme klassetrin i to år, hvis det er til elevens bedste. Forældre og elev skal fortsat inddrages, men der bliver ikke længere krav om samtykke.


I lovforslaget indgår også forslag om, at en række væsentlige beslutninger om det kommunale skolevæsen skal træffes på et møde i kommunalbestyrelsen, dvs. bliver omfattet af delegationsforbud. Målet er, at folkeskolen i højere grad kan blive et tema i den lokale, offentlige kommunalpolitiske debat og ved valg til kommunalbestyrelsen.


Der stilles endelig forslag om, at alle skolebestyrelser skal udarbejde et værdiregelsæt for skolen. Det skal indeholde retningslinjer for god adfærd på skolen samt pejlemærker for, hvordan man sikrer god trivsel og et godt undervisningsmiljø både psykisk og fysisk. Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed. Det skal også gælde i en eventuel skolefritidsordning og i andre skoleaktiviteter.


Forslaget om at ajourføre skolebestyrelsesbekendtgørelsen skal blandt andet udnyttes til at give kommunen mulighed for at beslutte forskudte valg, hvor forældrerepræsentanternes valgperioder overlapper, og at opstilling af kandidater skal eller kan ske efter indstilling fra forældremøder i den enkelte klasse, så forældrene på den måde kan engagere sig mere i valget.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. august 2009.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.