L 109 Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og lov om benzinforhandlerkontrakter.

(Nedsættelse af tærskelværdier for fusionskontrol, godkendelse af fusioner efter forenklet sagsbehandling, ændrede tidsfrister for behandling af fusioner, entydigt forbud mod markedsdelingsaftaler m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-04-2010

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. april 2010

20091_l109_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. april 2010

1. Ændringsforslag

Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til L 109 og 1 ændringsforslag til L 110.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 27. januar 2010 og var til 1. behandling den 11. februar 2010. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslagene i 2 møder.


Høring

Udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den 11. november 2009 disse udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 42. Den 27. januar 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Finansrådet, Forsikring & Pension, Realkreditforeningen og Realkreditrådet.


Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. To af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslagene til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, De Konservative folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget opfordrer regeringen til at sikre en bedre vejledning af kommunerne i korrekt udbudsafvikling og til at sikre kendskabet til de såkaldte funktionsudbud, således at anvendelsen heraf fremmes, jf. økonomi- og erhvervsministerens svar på spørgsmål 3 og 4, som er optrykt som bilag 2 i betænkningen.


Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enhedslisten er imod den del af lovforslaget, der omhandler liberalisering af bogsalg, men da denne liberalisering reelt er gennemført og dette lovforslag ikke ændrer på realiteterne på dette område, stemmer Enhedslisten for det samlede lovforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til

I. Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og lov om benzinforhandlerkontrakter

Til § 1

Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 21 udgår, og i stedet indsættes:

»21. I § 24, stk. 2, ændres »EF-traktatens artikel 83« til: »EUF-traktatens artikel 103«.

01. I § 24, stk. 3, ændres »traktatens artikel 83« til: »traktatens artikel 103«.«

[Lovteknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13, idet EF-traktatens artikel 83 med EUF-traktaten er ændret til artikel 103.


Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

Der er tale om en ændring af lovteknisk karakter.

Ændringsforslag

Til

II. Forslag til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v.

Til § 18

Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I stk. 1, 3. pkt., indsættes efter »fra hvilket tidspunkt kontrakten« ordene: »skal anses for uden virkning«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der stilles forslag om indsættelse af teksten for at lette forståelsen af bestemmelsen.


Helge Sander V fmd. Torsten Schack Pedersen V Marion Pedersen V Lars Christian Lilleholt V Erling Bonnesen V Colette L. Brix DF nfmd. Pia Adelsteen DF Carina Christensen KF Mike Legarth KF Orla Hav S Benny Engelbrecht S Henrik Dam Kristensen S Niels Sindal S Karsten Hønge SF Flemming Bonne SF Morten Østergaard RV Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 109 og L 110


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeriet
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene
3
Henvendelse af 10/3-10 fra Finansrådet, Forsikring & Pension, Realkreditforeningen og Realkreditrådet
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag til L 110, fra økonomi- og erhvervsministeren
6
Ændringsforslag til L 109, fra økonomi- og erhvervsministeren
7
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109 og L 110


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvordan de erstatningsretlige forhold er mellem ordregiver og leverandør, hvis en kontrakt erklæres uden virkning og leverandøren, som har været i god tro, lider væsentlige tab som følge af tabet af ordren, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren gennem eksempler eller på anden vis nærmere kan redegøre for forhold, der efter ministerens opfattelse vil kunne give anledning til, at en kontrakt ikke erklæres for »uden virkning« med henvisning til almenhedens interesse, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om Konkurrencestyrelsens undersøgelse af kommunale it-udbud, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om ministeren vil tage initiativ til en gennemgang af kommunale it-udbud, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om kommentar til artiklen i Børsen d. 22/2-10 »Ny konkurrencelov kan true retssikkerheden«, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er nødvendigt at give konkurrencemyndigheden hjemmel til at lave kontrolundersøgelser i forbindelse med sektorundersøgelser, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvorfor ministeren ønsker at indføre sektorundersøgelser, når konkurrenceloven allerede i dag indeholder tvangsmidler såsom tvangsbøder og strafferetlige bøder, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om en redegørelse for de retssikkerhedsmæssige overvejelser i forbindelse med, at der indføres mulighed for kontrolundersøgelser ved sektorundersøgelser, herunder hvordan proportionalitetsprincippet bliver overholdt, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-10 fra Finansrådet, Forsikring & Pension, Realkreditforeningen og Realkreditrådet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålene og svarene er optryk efter ønske fra V, S, DF, SF, KF og RV.


Spørgsmål 3:

Hvad kan ministeren oplyse om Konkurrencestyrelsens undersøgelse af kommunale IT-udbud - som omtalt i Computerworld 27.11.2009?


Svar:

Jeg kan bekræfte, at Konkurrencestyrelsen p.t. undersøger indgåelse af it-kontrakter i et større antal kommuner. Jeg ønsker ikke at kommentere de konkrete sager. Jeg kan dog oplyse, at det har vist sig, at en række kommuner har indgået it-kontrakter uden forudgående udbud, og Konkurrencestyrelsen er derfor ved at vurdere, om kontrakterne er indgået i strid med udbudsreglerne.


Såfremt der er kontrakter, der er indgået i strid med reglerne, har hverken Konkurrencestyrelsen eller Klagenævnet for Udbud - som lovgivningen er i dag - kompetence til at påbyde, at de indgående kontrakter bringes til ophør.


L 110 (Forslag til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v.) vil i givet fald ændre denne retsstilling. Klagenævnet for Udbud vil således kunne påbyde en kommune at bringe en kontrakt til ophør, når kommunen har tildelt en kontrakt uden udbud i strid med EU's udbudsregler.


Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 17, stk. 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.


Spørgsmål 4:

Vil ministeren tage initiativ til en gennemgang af kommunale IT-udbud med henblik på at skabe en forbedret vejledning, så reglerne i større grad end i dag overholdes, men samtidig så kommunerne vejledes i, hvordan man kan indrette sine udbud på en sådan måde, at man ikke gennem udbudsvilkårene forhindrer, at leverandører kan præsentere alternative løsninger på den stillede opgave?


Svar:

Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 3 har Konkurrencestyrelsen iværksat en undersøgelse af en række kommuners indgåelse af it-kontrakter. I forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsen vil styrelsen målrettet vejlede kommuner, der eventuelt måtte have overtrådt udbudsreglerne, så disse kommuner informeres om, hvilke elementer der er afgørende for, at der skal foretages et udbud.


Med hensyn til leverandørernes mulighed for at præsentere alternative løsninger på den stillede opgave, kan jeg oplyse, at Udbudsrådet har besluttet at iværksætte en analyse af, i hvilket omfang de såkaldte funktionsudbud med fordel kan anvendes af de offentlige ordregivere. Funktionsudbud er kendetegnet ved, at den offentlige udbyder ikke på forhånd detaljeret beskriver, hvordan opgaven skal løses. I stedet opstilles en række funktionskrav eller mål, som skal indfries med opgaveløsningen. Dette skaber langt større mulighed for innovative løsninger. Udbudsrådets analyse af funktionsudbud forventes færdiggjort inden udgangen af 2010.


Regeringens kommende strategi for offentlig-privat samarbejde vil endvidere understøtte, at funktionsudbud anvendes i de situationer, hvor det kan bidrage til en bedre og mere fleksibel opgaveløsning.