L 175 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love.

(Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og ændring af regler om egnethed og hæderlighed m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l175_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love (Styrkelse af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til styring og indretning af finansielle virksomheder m.v. og ændring af regler om egnethed og hæderlighed m.v.)

(Lovforslag nr. L 175).

På baggrund af erfaringerne fra den finansielle krise har lovforslaget til formål at sikre, at finansielle virksomheder ledes og drives på en forsvarlig måde til gavn for hele den finansielle sektor. Med lovforslaget styrkes og præciseres Finanstilsynets tilsynsvirksomhed.


Finanstilsynet får hjemmel til i højere grad at foretage en vurdering af holdbarheden af den enkelte finansielle virksomheds forretningsmodel. Samtidig skal Finanstilsynet fremover tilrettelægge sin sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den finansielle stabilitet samt tilliden til de finansielle virksomheder og markeder. Finanstilsynet vil med forslaget få mulighed for at skride ind over for en virksomhed på et tidligere tidspunkt, hvor der er en ikke uvæsentlig risiko for, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Desuden vil Finanstilsynet få mulighed for at påbyde en finansiel virksomhed at afholde udgifterne til, at der foretages en uvildig undersøgelse af et nærmere forhold.


Herudover øges opmærksomheden på kravene til styring og indretning af en finansiel virksomhed og egnet- og hæderlighedskravene til de enkelte medlemmer af direktionen og bestyrelsen præciseres.


Der indsættes en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om risikomærkning af finansielle instrumenter i forbindelse med forbrugeres investering i sådanne. Dette skal sikre forbrugerne letforståelig information om tabsrisikoen ved investering i finansielle instrumenter.


Med henblik på at øge åbenheden om forløbet op til sammenbruddet for de pengeinstitutter, hvor staten har ydet garanti eller stillet midler til rådighed, udvides Finanstilsynets pligt til at udarbejde en redegørelse ved et pengeinstituts sammenbrud, så det bl.a. sikres, at Finanstilsynet offentliggør en redegørelse for forløbet i de tilfælde, hvor Finansiel Stabilitet A/S har været involveret.


Med lovforslaget præciseres administrators beføjelser i et administrationsbo for særligt dækkede obligationer (SDO'er) og kurators beføjelser, når et realkreditinstitut er i betalingsstandsning eller under konkursbehandling. Herudover gennemføres en række andre tekniske ændringer fsva. SDO'er.


Desuden gennemføres dele af direktiv 2009/111/EF (CRD II). Ændringerne vedrører blandt andet nye regler for likviditet, store engagementer og hybrid kernekapital.


Endvidere sikres der hjemmel for Danmarks Nationalbank til at indsamle og anvende oplysninger til at opretholde et sikkert pengevæsen, samt at lette og regulere pengeomsætning og kreditgivning.


Lovforslaget indeholder endelig en række mindre ændringer og ændringer af teknisk karakter.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.