L 3 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Gennemførelse af forordning om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeks), bemyndigelse til at fastsætte regler om studieaktivitet m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2009

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

20091_l3_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

Integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeks), bemyndigelse til at fastsætte regler om studieaktivitet m.v.)

(Lovforslag nr. L 3).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, skal gennemføre forordningen om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeks) og undgå misbrug af meddelte studieopholdstilladelser.


Med visumkodeksen sammenskrives de allerede gældende regler om visum i ét samlet dokument, der gælder for alle Schengenlandene. Endvidere indeholder visumkodeksen nogle nyskabelser på området.


Visumkodeksen indeholder ensartede regler for behandlingen af visumansøgninger. Det gælder blandt andet i forhold til, hvilken dokumentation der skal vedlægges en ansøgning, hvornår ansøgningen kan anses for modtaget, og hvornår den skal afvises eller afslås.


Det gælder også med hensyn til sags­be­hand­lingstiden.


Med visumkodeksen indføres en øvre grænse, således at en ansøgning om visum normalt skal behandles inden 15 dage regnet fra ansøgningens indgivelse. I særlige tilfælde kan sagsbehandlingstiden forlænges til 30 dage eller højst 60 dage.


Allerede i dag afgøres omkring 80-85 % af visumansøgningerne med udstedelse af visum af de danske repræsentationer i udlandet. Disse sager behandles for hovedpartens vedkommende inden for 5-10 dage.


Regeringen finder, at det er en forbedring for visumansøgerne, at der nu indføres fælles regler for sagsbehandlingstiden i Schengenområdet.


Som noget nyt fastsættes der i visumkodeksen også regler om pligten til at begrunde afslag på visum og ret til at klage i tilfælde af afslag på visum.


Schengensamarbejdet indebærer, at et visum udstedt af et Schengenland gælder i hele Schengenområdet. Regeringen støtter, at der indføres ensartede regler for behandlingen af visumansøgninger, og at der i alle Schengenlande indføres krav om, at afslag på visum skal begrundes, og at der skal være en ret til at klage over afslag, således som det allerede gælder i Danmark.


Lovforslaget indeholder endvidere forslag om en bemyndigelse til at fastsætte regler om studieaktivitet


Regeringen ønsker at tiltrække dygtige udenlandske studerende. De er en gevinst for det danske samfund.


Regeringen finder det samtidig nødvendigt at øge indsatsen over for udenlandske studerende, som opholder sig i Danmark, men som viser sig ikke at være reelle studerende. Når en udlænding har fået opholdstilladelse med henblik på at studere, men rent faktisk ikke er studieaktiv, er grundlaget for opholdstilladelsen ikke til stede, og opholdstilladelsen kan inddrages.


Det foreslås, at der indsættes en bemyndigelsesbestemmelse i udlændingeloven, hvorefter integrationsministeren efter drøftelse med undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om studieaktivitet for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en professionsbachelor- eller en erhvervsakademiuddannelse. Bemyndigelsen vil blandt andet blive anvendt til at fastsætte regler om, at udenlandske studerende kun må have fravær af et vist omfang, hvis de skal kunne anses for at være studieaktive.


Forslaget er en opfølgning på Undervisningsministeriets tilsynsberetning af 17. december 2008 om fire udvalgte uddannelsesinstitutioners aktiviteter i relation til udenlandske studerende. Tilsynsberetningen blev udarbejdet i samarbejde med Integrationsministeriet.


Tilsynsberetningen viste, at institutionerne generelt handler i overensstemmelse med reglerne, men at der er et problem i forhold til de udenlandske studerendes studieaktivitet og frafaldsmønstre på de fire uddannelsesinstitutioner. Rapporten viste også, at selvom en stor del af de udenlandske studerende falder fra deres uddannelser, har uddannelsesinstitutionerne ikke i nævneværdig grad foretaget ændringer i deres praksis for rekruttering, herunder deres brug af agenter, og optagelse af studerende.


Der er allerede handlet på baggrund af rapporten. Studiebekendtgørelsen blev således i foråret ændret som følge af tilsynsrapporten.


På baggrund af rapportens konklusioner er det imidlertid regeringens opfattelse, at der skal sættes yderligere ind over for de udenlandske studerende, der har fået opholdstilladelse med henblik på at deltage i en uddannelse, men som viser sig ikke at studere. Med ens regler for opgørelsen af studieaktivitet sikres der en fortsat effektiv kontrol, og dermed undgås misbrug af studieopholdstilladelser bedst muligt.