Sagen er afsluttet. Vedtaget ved:  Afgørelse 2013/778/EU

Forslag til afgørelse om yderligere makrofinansiel bistand til Georgien

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om yderligere makrofinansiel bistand til Georgien

Kommissionens dokumenter vedrørende sagen
Forslag til afgørelse
KOM20100804 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Følgebrev protokol nr. 2
Følgebrev protokol 2 KOM (2010) 0804 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Ændret forslag
KOM20120219 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Ændret forslag
KOM20130067 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Sagens referencer
Fremsættelsesdato:
13.01.2011
Dokumenttype:
Forslag til afgørelse
Procedurenummer:
COD/2010/0390
Beslutningsprocedure:
Almindelig lovgivningsprocedure - COD
Retsgrundlag:
Art. 212, stk. 2 TEUF, Art. 212, stk. 2 TEUF, Art. 212, stk. 2 TEUF
EU's databaser om forslaget
  • 14-03-2011 kl. 10:30
    Møde nr. 23 i Europaudvalget
Forslaget er modtaget af Folketinget i dansk sprogudgave den 14. januar 2011, jf. Lissabontraktatens protokol nr. 2 om kontrol med nærhedsprincippet. Fristen på 8 uger for fremsendelse af Folketingets begrundede udtalelse udløb den 11. marts 2011.

Læs Kommissionens fremsendelsesbrev

Tilhørende dokument: SEK(2010) 1617

Formålet med forslaget er at give makrofinansiel assistance (MFA) til Georgien på op til EUR 46 mio. – heraf EUR 23 mio. i gavebistand og EUR 23 mio. som lån. MFA er et instrument i EU’s eksterne samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og økonomisk tæt på EU. MFA har karakter af et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalingsbalancevanskeligheder, og som kan tage form af enten låne- eller gavebistand eller en kombination. MFA’en er betinget af opfyldelsen af det tilpasningsprogram, som er indgået mellem Georgien og IMF samt implementeringen af det reformprogram, som vil blive indgået mellem EU og Georgien. 

På den internationale donorkonference i oktober 2008 afgav EU tilsagn om MFA til Georgien i to omgange af samme størrelsesorden – den første del blev afsluttet i august 2010. Således er det netop fremsatte forslag anden del af EU’s tilsagn. Denne del vil bidrage til at dække Georgiens eksterne finansieringsbehov, understøtte de konsoliderings- og stabiliseringsbestræbelser, som foregår i form af IMF-programmet, understøtte den strukturelle reform-proces samt sikre gennemsigtighed og effektivitet i styringen af de offentlige finanser. 

Den georgiske økonomi viser tegn på fremgang, men der er fortsat store svaghedstegn ved Georgiens eksterne økonomiske position, bl.a. mht. finansieringen af landets store betalingsbalanceunderskud. Desuden lider den georgiske eksport under Ruslands handelsrestriktioner, at udenlandske direkte investeringer er faldet grundet krisen, og at Georgiens udlandsgæld i 2011 ventes at ligge på ca. 65 pct. af BNP.

Resumeet er udarbejdet af Folketingets EU-Oplysning. For yderligere notater m.v. om forslaget se boksen med "relaterede dokumenter".