L 142 Forslag til lov om ændring af offshoresikkerhedsloven.

(Udvidelse af lovens anvendelsesområde, ændring af reglerne for godkendelser, tilpasninger til arbejdsmiljøloven m.v.).

Af: Klima- og energiminister Lykke Friis
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-02-2011

Skriftlig fremsættelse (9. februar 2011)

20101_l142_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (9. februar 2011)

Klima- og energiministeren (Lykke Friis) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov ændring af offshoresikkerhedsloven

(Lovforslag nr. L 142).


De foreslåede ændringer skal bidrage til at sikre, at sikkerheds- og sundhedsniveauet i den danske del af Nordsøen fortsat er blandt de højeste i Nordsølandene - og mindst svarer til det niveau, som gælder på land i henhold til arbejdsmiljøloven. Hvad angår katastrofen med Deepwater Horizon i Den Mexicanske Golf har den særlige undersøgelseskommission i USA den 11. januar 2011 offent-liggjort sin rapport om katastrofen. På baggrund af rapporten vil det under inddragelse af de tiltag, der måtte blive foretaget i EU regi og resultatet af de øvrige undersøgelser, som er igangsat i USA, i samarbejde med Offshoresikkerhedsrådet blive overvejet, om der er grundlag for at foreslå yderli-gere ændringer af offshoresikkerhedsloven.


Anledningen til at fremsætte lovforslaget er de samtidig foreslåede ændringer i undergrundsloven, hvor der bl.a. sker en gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid (CCS-direktivet). I tilknytning hertil skabes der i offshoresikkerhedsloven hjemmel til, at offshoresikkerhedsloven kan omfatte aktiviteter, der er om-fattet af undergrundsloven, f.eks. lagring af CO2 offshore.


Offshoresikkerhedslovens definition af offshoreanlæg foreslås udvidet til at omfatte flydende la-ger- og afskibningsenheder. Der foreslås indsat hjemmel til, at visse af lovens bestemmelser udvi-des til også at omfatte aktiviteter på skibe, som anvendes i forbindelse med efterforskning og pro-duktion af kulbrinter, i det omfang disse aktiviteter er omfattet af direktiv 92/91/EØF om den bo-ringsrelaterede udvindingsindustri (borehulsdirektivet). Hermed implementeres borehulsdirektivet fuldt ud i dansk ret.


Der foreslås derudover en række tilpasningsændringer for at opnå et sikkerheds- og sundhedsni-veau, der mindst svarer til niveauet på land efter arbejdsmiljøloven. Endelig foreslås der forskellige mindre ændringer.


Arbejdsmarkedets parter, som efter offshoresikkerhedsloven er repræsenteret i Offshoresikker-hedsrådet, har været inddraget i forbindelse med udformningen af lovforslaget. Lovforslaget er ef-terfølgende blevet drøftet i Offshoresikkerhedsrådet, og rådet har enstemmigt tiltrådt lovforslaget.


Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken det offentlige eller erhvervslivet. Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for bor-gerne, og det medfører ikke miljømæssige konsekvenser.


Lovforslagets indeholder en ændring, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2006/25/EF af 5. april 2006 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser (kunstig optisk stråling). Forslaget indeholder desuden ændringer, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejd-ning). Endelig foreslås det i loven, at der kan straffes for overtrædelse af EU-forordninger.


Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling.