L 47 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.

(Bødeforhøjelser og arbejdstid for selvstændige vognmænd).

Af: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2011-12
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 07-02-2012

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. februar 2012

20111_l47_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. februar 2012

1. Ændringsforslag

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget, som er tiltrådt af det øvrige udvalg.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 30. november 2011 og var til 1. behandling den 13. december 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 7. december 2011 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget, og den 22. december 2011 oversendte transportministeren et revideret høringsnotat.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Transport og Logistik (DTL) og 3 skriftlige henvendelser fra Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD).


Transportministeren har over for udvalget kommenteret 3 af de skriftlige henvendelser til udvalget.


Deputationer

Endvidere har ITD mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 39 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, S, RV, SF, EL og KF) vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Flertallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.


Et mindretal i udvalget (DF) vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under B nævnte forslag til vedtagelse og det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.


Et andet mindretal i udvalget (LA) vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.


Transportministeren har oplyst, at der ikke er hjemmel til at tilbageholde et køretøj, der udfører godskørsel i strid med EU-reglerne. Dette gælder eksempelvis udførelse af ulovlig cabotagekørsel. Udvalget har derfor med tilfredshed bemærket, at ministeren agter at indsætte en hjemmel i det lovforslag om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel, der forventes fremsat til foråret, så der udtrykkeligt bliver adgang til at tilbageholde et motorkøretøj, der udfører godskørsel i strid med EU-reglerne, og til at tilbageholde køretøjer, indtil en eventuel bøde er betalt eller der er stillet sikkerhed herfor.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel. (Arbejdstid for selvstændige vognmænd)« omfattende § 1, nr. 1, § 2, nr. 1, og § 3.


B. »Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel. (Bødeforhøjelser)« omfattende § 1, nr. 2, § 2, nr. 2, og § 3.


[Forslag om deling af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Dansk Folkeparti at udskille spørgsmålet om arbejdstid for selvstændige vognmænd til et selvstændigt lovforslag. Det giver Dansk Folkeparti mulighed for at stemme for den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørende bødeforhøjelser, mens Dansk Folkeparti vil stemme imod lovforslaget om regulering af arbejdstiden for selvstændige vognmænd.


Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 47


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2
Henvendelse af 7/12-11 fra DTL
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 9/12-11 fra ITD
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Henvendelse af 16/12-11 fra ITD
7
Revideret høringsnotat, fra transportministeren
8
Fakta om dansk vejtransport fra ITD
9
1. udkast til betænkning
10
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 47


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/12-11 fra DTL, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til henvendelse af 9/12-11 fra ITD, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvorvidt der er tale om EU-implementering, som kræves, og i givet fald med hvilken deadline, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilke lande der har gennemført de foreslåede ændringer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om motivationen for, at loven skal træde i kraft allerede 1/3-12, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om færdselsuheldssager de sidste 5 år, hvor årsagen tilskrives, at en selvstændig vognmand ikke har overholdt køre- og hviletidsbestemmelserne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvilke andre EU-lande der har implementeret arbejdsdirektivet i samme omfang, som lovforslaget lægger op til, til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvilke lande i EU der har gennemført EU-parlamentets og Rådets direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om omkostningerne for de enkelte vognmænd i de øvrige EU-lande i forhold til de danske vognmænd i forbindelse med obligatorisk deltagelse i vognmandskurser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om overtrædelser, som efter Transportministeriets oplysninger ikke har været bedømt ved domstolene, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om buslovens § 1, stk.1, kun gælder for danske vognmænd for kørsel i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om en bøde bliver fremsendt til det danske vognmandsfirma på baggrund af en indberetning fra landet, hvori overtrædelsen er begået, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om udenlandske vognmænd, som foretager ulovlig cabotagekørsel i Danmark, vil få tilbageholdt deres køretøj, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om udenlandske chauffører og ejeren af et udenlandsk køretøj, der antræffes i Danmark, skal overholde godskørselslovens § 6, stk. 4, om bestemmelser for løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om man kontrollerer, om udenlandske chauffører reelt er ansatte hos tilladelsesindehaveren til det gods, som køres, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvordan det konkret kontrolleres, om der fortsat er gyldige tilladelsespapirer til et udenlandsk vogntog, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. , om det er det pågældende land, hvor vogntoget antræffes, som skal sanktionere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. , om det er korrekt, at ikke en eneste udenlandsk vognmand er blevet sigtet eller dømt i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvilke andre EU-lande der har fastsat regler, som gennemfører arbejdstidsdirektivet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om en oversigt over øvrige EU-landes bødestørrelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om at ændre praksis, således at udenlandske vognmænd og chauffører får samme bødesum som danske overtrædere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. , om fartskriveroplysninger skal benyttes til kontrol af arbejdstidsdirektivet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/12-11 fra ITD, til transportministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvordan myndighederne skal skelne mellem overholdelse af godskørselslovens § 6, stk. 4, og overholdelse af de kollektive overenskomster, til transportministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om, hvorvidt det er lovgivningsmæssigt korrekt, at myndighederne de facto delegerer afgørelseskompetence til private organisationer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om, hvorvidt der er lighed for loven, når kontrollen med overholdelse af overenskomster alene skal rettes mod virksomheder, der har valgt at stå uden for en arbejdsgiverorganisation, til transportministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om, hvorvidt der er tale om et de facto organisationskrav ved krav om overholdelse af kollektive overenskomster, når virksomheder alene ved medlemskab af en arbejdsgiverorganisation kan få rådgivning om fortolkning af overenskomsten, til transportministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om, hvorvidt den systematiske kontrol med overholdelse af kollektive overenskomster vil omfatte såvel virksomheder, der er medlemmer af arbejdsgiverorganisationer, som virksomheder, der er uorganiserede, til transportministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om, hvorvidt der er lighed for loven, hvis kontrollen med overholdelse af kollektive overenskomster alene skal rettes mod virksomheder, der har valgt at stå uden for en arbejdsgiverorganisation, til transportministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om, hvorvidt det er arbejdsmarkedets parter, der skal beregne overtræderens økonomiske gevinst, til transportministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om, hvorvidt Polen, Rumænien, Finland og Sverige er opstartet på lovgivningen, jf. svar på L 47 - spørgsmål 4, til transportministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om ændring af ikrafttrædelsesdatoen fra 1/3-12 til1/7-12, til transportministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvorvidt der vil være tale om »diskrimination« mellem danske og udenlandske vognmænd, når Danmark indfører mulighed for, at der kan foretages administrative tilsyn og fartskriver?aflæsning, til transportministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvorvidt Danmark bør frafalde krav om obligatorisk deltagelse i vognmandskurser, når ingen andre EU-lande har lignende krav, til transportministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om, hvorvidt ministeren vil indføre den nævnte mulighed for tilbageholdelse af køretøjer, indtil bøder for overtrædelser af nærværende lov er betalt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om oversendelse af en oversigt over bødestørrelserne i andre EU-lande for de mest gængse forseelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om, hvorvidt ITD's forslag om »advarsel ved førstegangstilfælde« vil være urealistisk/diskriminerende i forhold til udenlandske vognmænd, til transportministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om ministerens kommentarer til den opdeling af lovforslag L 47, som er foreslået ved ændringsforslag nr. 1, til transportministeren, og ministerens svar herpå