L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love.

(Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Af: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Delt

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 25-11-2014
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Skadesforsikringsafgift - vejhjælpsabonnementer
SKM2013.646.SR - Skatterådets afgørelse af 27. august 2013

Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 1251 af 6. december 2006, om afgift af hermetisk forseglede nikkel-cadmiumakkumulatorer

Lovbekendtgørelse nr. 57 af 30. januar 2008, om afgift af bekæmpelsesmidler

Lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014 brændstofforbrugsafgiftsloven

Lovbekendtgørelse nr. 599 af 11. juni 2007, om afgift af cfc og visse industrielle drivhusgasser

Lovbekendtgørelse nr. 321 af 4. april 2011, om kuldioxidafgift af visse energiprodukter

Lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, om afgift af elektricitet

Lovbekendtgørelse nr. 1142 af 25. september 2014, om afgift af minerals fosfor i foderfosfat

Lovbekendtgørelse nr. 56 af 29. januar 2008, om forskellige forbrugsafgifter

Lovbekendtgørelse nr. 675 af 15. september 1998, om fremskynder tilbagebetaling af visse afgifter

Lovbekendtgørelse nr. 312 af 1. april 2011, af afgift af naturgas og bygas

Lovbekendtgørelse nr. 1070 af 9. september 2014, om afgift af stenkul, brunkul og koks

Lovbekendtgørelse nr. 1034 af 22. august 2013, om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger

Lovbekendtgørelse nr. 1072 af 26. august 2013, om afgift af kvælstofoxider

Lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2014, om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.

Lovbekendtgørelse nr. 216 af 12. marts 2007, om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer m.v.

Lovbekendtgørelse nr. 1252 af 6. december 2006, om afgift af visse klorede opløsningsmidler

Lov nr. 551 af 18. juni 2012, om afgift af skadesforsikringer

Lovbekendtgørelse nr. 896 af 15. august 2011, om afgift af vejbenyttelse

Lovbekendtgørelse nr. 185 af 18. februar 2014, om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

Lov nr. 416 af 26. juni 1998, om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer

Lov nr. 555 af 2. juni 2014, om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas. lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og forskellige andre love

Lov nr. 1385 af 28. december 2011, om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas (Højere afgift af luftforurening af NOx m.v.)

Lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. august 2014 om finansiel virksomhed - herunder bilag 7
Bekendtgørelse nr. 563 af 2. juni 2014 om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling (Målerbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse nr. 1449 af 20. december 2012 om visse luftforurenende emissioner fra fyringsanlæg på platforme på havet

Bekendtgørelse nr. 1450 af 20. december 2012 om begrænsning af emission af nitrogenoxider og carbonmonooxid fra motorer og turbiner
(Gasmotorbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse nr. 1453 af 20. december 2012 om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg
(Store fyr-bekendtgørelsen)

Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.