Fremsat den 13. april 2016 af Peter Kofod
Poulsen (DF), Kenneth Kristensen Berth (DF), Tilde Bork (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF), Susanne Eilersen (DF), Søren
Espersen (DF), Martin Henriksen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en særskilt straf for identitetstyveri
og identitetsmisbrug
Folketinget opfordrer regeringen til ved
begyndelsen af folketingsåret 2016-17 at fremsætte et
lovforslag, der ændrer straffeloven, således at
identitetstyveri og identitetsmisbrug bliver selvstændige
kriminalitetsformer, der kan straffes med fængsel i op til 2
år.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 3,
folketingsåret 2011-12. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2011-12, sektion A, B 3
som fremsat, sektion B, beretning over B 3, og sektion F,
møde 34 kl. 16.27.
Dansk Folkeparti foreslår, at
straffeloven ændres, således at identitetstyveri og
identitetsmisbrug kan straffes med fængsel i op til 2
år. Dansk Folkeparti vil med forslaget sende et klart signal
om, at det er en kriminel handling at stjæle og svindle med
andres identitet, og at efterforskningen og sagsbehandlingen af
sager om identitetstyveri og identitetsmisbrug skal prioriteres i
langt højere grad.
Risikoen for at blive udsat for
identitetstyveri øges, i takt med at vi bruger internettet
til flere ting. Kontakten med offentlige myndigheder foregår
mere og mere digitalt, og internettets muligheder, digitaliseringen
og nye teknologier fremmer denne udvikling. Privatpersoner
lægger i højere grad frivilligt personoplysninger ud
på internetsider eller på sociale netværkssider,
og dette vil alt andet lige betyde, at danskerne bliver mere
sårbare i forhold til identitetstyveri, fordi
personfølsomme oplysninger i højere grad er
offentligt tilgængelige (»Strategisk analyse
2015«, Dansk Politi). Myndighederne har ikke efter Dansk
Folkepartis opfattelse fået de nødvendige redskaber
eller prioriteret området i stort nok omfang i takt med denne
udvikling.
Dansk og norsk lovgivning
Identitetstyveri er ikke selvstændigt
kriminaliseret i dansk lov. En anmeldelse om identitetstyveri vil,
afhængigt af fremgangsmåde, være omfattet af
straffelovens paragraffer om dokumentfalsk (§ 171), hacking
(§ 263), tyveri (§ 276) eller bedrageri (§ 279)
(Faktaark om identitetstyveri 2012, www.politi.dk).
Dansk Folkeparti vil opfordre regeringen til
at lade sig inspirere af bestemmelsen i den norske straffelovs
§ 202, der blev indført i 2009. Strafferammen i den
norske bestemmelse er bøde eller fængsel i op til 2
år for uberettiget at sætte sig i besiddelse af en
andens identitetsbevis eller optræde med en andens identitet
eller en identitet, som er let at forveksle med en andens
identitet, med forsæt om at a) opnå uberettiget vinding
for sig selv eller en anden eller b) påføre en anden
tab eller ulempe (https://lovdata.no og »Identitetstyveri
blir straffbart«, Pressemeddelelse fra det norske Justis- og
politidepartementet, den 19. december 2008).
Omfang og udvikling
Der findes ikke præcise tal for, hvor
mange danskere der udsættes for identitetstyveri.
Ifølge Dansk Politis strategiske analyse 2015 har politiet i
perioden 2009-2013 modtaget omkring 30 sager årligt, hvor
identitetstyveri er nævnt. Det fremgår af rapporten, at
politiet ikke registrerer identitetstyveri særskilt. De
sager, hvor identitetstyveri er noteret, er således alene de
sager, hvor sagsbehandleren af egen drift har registreret dette, og
derfor er det reelle antal sager om identitetstyveri sandsynligvis
større. ( »Strategisk analyse 2015«, Dansk
Politi).
I et forskningsprojekt af Peter Kruize
vurderes omfanget af identitetstyveri at være langt
større. Her estimeres det, at antallet af ofre for
identitetstyveri i bred forstand er steget fra ca. 48.000 i 2009
til over 73.000 danskere i 2012 (»Kriminalitet i en
digitaliseret verden - identitetstyveri og bedrageri på
internettet«, Peter Kruize, Københavns Universitet,
2013). Af en senere rapport fremgår det, at misbrug af
id-oplysninger steg fra 2009 til 2013, og at 2014 viste det samme
niveau som 2013 (»Internetkriminalitet 2014 -
offe?rundersøgelse om identitetstyveri, bedrageri,
afpresning og chikane i cyberspace«, Peter Kruize,
Københavns Universitet, 2015).
Justitsministeren har i svar til Folketinget
oplyst, at det ikke er muligt for Justitsministeriet at oplyse
sagsbehandlingstiderne for sager vedrørende
identitetstyveri, og at det af hensyn til statistikken ikke vil
være hensigtsmæssigt at oprette en gerningskode til
registrering af identitetstyverier. Det fremgår også,
at selv om der er etableret en særlig søgenøgle
med henblik på at gøre det muligt fremadrettet at
identificere sager om identitetstyveri, er det fortsat en
udfordring at sikre, at alle relevante sager opdateres med denne.
(Retsudvalget alm. del - svar på spørgsmål 108
(folketingsåret 2014-15 2. samling) og Retsudvalget alm. del
- svar på spørgsmål 169 (folketingsåret
2015-16)).
Dansk Folkeparti mener, at denne usikkerhed om
omfanget og behandlingen af de sager, der anmeldes, i sig selv
understreger behovet for at identitetstyveri og identitetsmisbrug
både får en selvstændig paragraf i straffeloven
og registreres selvstændigt i statistikken, så
udviklingen kan følges, og området kan prioriteres i
højere grad.
Konsekvenser for ofrene
Konsekvenser af identitetstyveri kan variere
fra store økonomisk tab til besvær, frustrationer og
ubehagelige og krænkende oplevelser for ofrene. Ud over et
måske stort og uoverskueligt økonomisk tab skal ofrene
selv forsøge at løfte bevisbyrden over for f.eks.
kreditorerne og samtidig leve i usikkerhed om, hvornår og
hvor tyven slår til igen og køber dyre varer på
nettet eller optager høje lån i offerets navn.
Psykisk kan det også være en meget
ubehagelig og krænkende oplevelse for offeret, som må
leve i konstant usikkerhed for at blive misbrugt af tyven, der
f.eks. har stjålet offerets adgangskoder eller personnummer.
Offeret mister kontrollen over sin egen identitet og har ikke
mulighed for at forhindre misbruget. Hvis identitetstyveriet
fører til direkte chikane af offeret, kan ubehagelighederne
udvikle sig til en alvorlig psykisk belastning.
Tidligere forslag
Dansk Folkeparti har tidligere fremsat
beslutningsforslag om en særskilt straf for identitetstyveri
og identitetssvindel, og der blev i forbindelse med
udvalgsbehandlingen af forslaget afholdt en høring med det
formål at belyse forskellige problemstillinger ved sager om
identitetstyveri (Beslutningsforslag nr. B 3, folketingsåret
2011-12). Beslutningsforslaget mundede ud i en beretning, hvor et
mindretal i Retsudvalget bl.a. opfordrede regeringen til at tage
initiativer til at sikre, at myndigheder, virksomheder og
privatpersoner står bedst muligt rustet over for
identitetstyveri og de kriminelle følger heraf. Desuden
opfordrede mindretallet regeringen til at følge de norske
erfaringer og den norske praksis i forhold til den særskilte
straffelovsparagraf vedrørende identitetssvindel tæt
og derudfra løbende overveje, om en indførelse af en
sådan særskilt straffelovsparagraf ville tjene et
formål i dansk sammenhæng.
I 2012 fremsatte Dansk Folkeparti desuden et
beslutningsforslag om styrket beskyttelse af personnummeret, bl.a.
med sigte på at bekæmpe og forebygge identitetstyveri
og identitetsmisbrug (beslutningsforslag nr. B 100,
folketingsåret 2012-13. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2012-13, sektion A, B
100 som fremsat, sektion B, beretning over B 100, og sektion F,
møde 100 kl. 16.32.
Initiativer for at forebygge og
hjælpe ofrene
Siden er der taget forskellige initiativer for
at forebygge identitetstyveri og for at hjælpe ofre for
identitetstyveri og identitetsmisbrug.
Hvis skaden først er sket, og man har
været udsat for identitetstyveri og identitetsmisbrug, har
det med en lovændring i 2014 været muligt i
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug at
få tildelt et nyt personnummer (lov nr. 311 af 29. marts 2014
om ændring af lov om Det Centrale Personregister).
Derudover er der planer om at oprette et
register, »Stop-ID-tyven«, hvor personer, der har
været udsat for identitetstyveri, frivilligt skal kunne
få spærret deres personnummer. Herefter kan
virksomheder tjekke registeret, inden de indgår en handel med
kunden. Hensigten er, at offeret undgår en ubehagelig
regning, og samtidig mindskes gerningsmandens incitament til at
begå identitetstyveriet. Desværre er arbejdet med
registeret i øjeblikket sat på pause, da der er
opstået uenighed mellem de involverede parter
(»Uenigheder bremser værn mod ID-tyve i op mod flere
år«, www.dr.dk, den 20. marts 2016). En tilsvarende
ordning eksisterer i både Norge og Sverige
(»Nordmænd og svenskere kan nemmere spænde ben
for id-tyve end danskere«, www.dr.dk, den 21. marts
2016).
Desuden har Rigspolitiet, Det
Kriminalpræventive Råd og Digitaliseringsstyrelsen
indgået et samarbejde om at forebygge identitetstyveri og
herunder udarbejdet ti gode råd om, hvordan man sikrer sig
mod identitetstyveri (»Undgå at få stjålet
din identitet på nettet«, www.politi.dk, og
»Identitetstyveri på nettet«, www.dkr.dk og
Digitaliseringsstyrelen har i 2013 oprettet en informationsportal
om identitetstyveri (www.borger.dk).
Endelig findes der mange initiativer på
internettet lige fra organisationer og private facebookgrupper til
forsikringsselskaber, som ud over forsikringstilbud tilbyder
oplysninger, information og råd og vejledning, hvis man har
været udsat for identitetstyveri, og informere om sikker
adfærd på internettet, f.eks. »Mit digitale
liv« fra Forbrugerrådet Tænk,
www.identitetstyveri.dk, www.esvindel.dk m.v.
Prioritering af området
På trods af de gode tiltag med sikring,
hjælp og forebyggelse mener Dansk Folkeparti, at der fortsat
er behov for en selvstændig kriminalisering af
identitetstyveri og identitetsmisbrug. Det er nødvendigt at
sende et klart signal om, at det er et kriminalitetsområde,
der skal prioriteres i langt højere grad, idet vi agerer
mere og mere på internettet og dermed bliver mere
sårbare over for tyveri og svindel med vores identitet.
Samtidig er der brug for en selvstændig kriminalisering, der
medfører en selvstændig registrering, så
udviklingen i denne kriminalitetsform kan følges
nøje. Dette er afgørende for, at der kan sættes
ind med de rette værktøjer og i det rette omfang. En
selvstændig kriminalisering og registrering er samtidig
afgørende for at sætte det fokus på
området, der skal til, for at efterforskningen og
sagsbehandlingen prioriteres i tilstrækkelig høj
grad.
Skriftlig fremsættelse
Peter Kofod
Poulsen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
særskilt straf for identitetstyveri og identitetsmisbrug.
(Beslutningsforslag nr. B 186)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.