L 49 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Ændring af udvisningsreglerne m.v.).

Af: Udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 22-11-2016
Høringsnotat og -svar
Høringsnotat og -svar er endnu ikke tilgængeligt
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Sammen for fremtiden
Regeringsgrundlag, juni 2015

8 og 10 års fængsel for bl.a. manddrab begået af gerningsmænd under 18 år, for den ene som fællesstraf tillige for forbrydelser, begået mens gerningsmanden var 19 år. UdvisningHøjesterets dom af .15. marts 2005, U.2005.1766

Case of Zuluaga and others v. United Kingdom
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 18. januar 2011

Case of Emre v. Switzerland (No. 2)
Menneskerettighedsdomstolens dom af 11. oktober 2011

Rechtssache Mutlag gegen Deutchland
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 25. marts 2010

Affaire Bousarra c. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 23. september 2010

Case of Miah v. United KingdomMenneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 27. april 2010

Case of Onur v. The United Kingdom
Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. februar 2009

Case of Andrew v, United Kingdom Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 29. september 2009

Case of Mbengeh v. Finland
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 24. marts 2009

Affaire Emre c. Suisse
Menneskerettighedsdomstolens dom af 22. maj 2008

Case of Kilic v. Denmark
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 22. januar 2007

Case of Gomes v. SwedenMenneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 7. februar 2007

Case of Lagergren v. Denmark
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 16. oktober 2006

Case of Cömert v. Denmark
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 10. april 2006

Case of Üner v. The netherlands
Menneskerettighedsdomstolens dom af 18. oktober 2006

Case of Sezen v. The NetherlandsMenneskerettighedsdomstolens dom af 31. januar 2006

Case of Keles v. Germany
Menneskerettighedsdomstolens dom af 27. oktober 2005

Case of Najafi v. Sweden
Menneskerettighedsdomstolens afvisningsafgørelse af 6. juli 2004

Rechtssache Yilmaz gegen Deutchland
Menneskerettighedsdomstolens dom af 17. april 2003

Affaire Benhebba c. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 10. juli 2003

Case of Jakupovic v. Austria
Menneskerettighedsdomstolens dom af 6. februar 2003

Case of Amrollahi v. Denmark
Menneskerettighedsdomstolens dom 11. juli 2002

Case of Boultif v. Switzerland
Menneskerettighedsdomstolens dom af 2. august 2001

Case of Mehemi v. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 26. september 1997

Case of Boujlifa v. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 21. oktober 1997

Case of Bouchelkia v. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 29. januar 1997

Case of Boughanemi v. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 24. april 1996

Case of Nasri v. France
Menneskerettighedsdomstolens dom af 13. juli 1995

Case of Beldjoudi v. FranceMenneskerettighedsdomstolens dom af 26. marts 1992

Case of Moustaquim v. Belgium
Menneskerettighedsdomstolens dom af 18. februar 1991
Relevante love og regler
Lov nr. 569 af 18. juni 2012 om ændring af udlændingeloven (Ændring af udvisningsreglerne)

Lovbekendtgørelse nr. 758 af 29. juni 2011 om ændring af udlændingeloven (Skærpede udvisningsregler)

Lov nr. 285 af 29. april 1992 om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention

Bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011, EU-opholdsbekendtgørelsen

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring af forordning (EF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF, 73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF (EØS-relevant tekst)

Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.