Fremsat den 22. februar 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og
våbenloven
(Skærpelse af straffen for ulovlig
besiddelse af skydevåben m.v. og ændring af forbuddet
mod transport af våben m.v. mellem visse andre lande end
Danmark)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1052 af 4. juli 2016, som ændret ved lov nr. 1723 af 27.
december 2016 og § 1 i lov nr. 1728 af 27. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 192 a, stk. 1, ændres
»Med fængsel fra 1 år indtil 6 år straffes
den,« til: »Med fængsel fra 2 år indtil 8
år straffes den,«.
§ 2
I våbenloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012 som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 376 af 27. april 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 7 a, stk. 1, indsættes
efter »modtagerlande«: »eller
afsenderlande«.
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpelse af
straffen for ulovlig våbenbesiddelse mv. under særligt
skærpende omstændigheder | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Ændring af det
gældende forbud i medfør af våbenlovgivningen
mod transport af våben mv. mellem visse andre lande end
Danmark | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Der har i 2016 været en række voldsomme skudepisoder
i det offentlige rum bl.a. som følge af flere voldelige
konflikter i rocker- og bandemiljøet. De voldsomme
skudepisoder på offentligt tilgængelige steder har
på rå og hensynsløs vis bragt uskyldige
menneskers liv i fare og skabt utryghed i de berørte
områder. Ulovlig besiddelse af skydevåben udfordrer
samfundets grundlæggende værdier og skaber i perioder
en trussel mod det normale samfundsliv.
Rigspolitiet har opgjort, at der i 2016 har været otte
voldelige konflikter i rocker- og bandemiljøet, og at der
fortsat er stor risiko for voldelige hændelser i visse
områder af landet. Rigspolitiet har samtidig vurderet, at der
i 2016 har været 54 skudepisoder i det offentlige rum, som
vurderes at relatere sig til rocker- og bandemiljøet.
Skudepisoderne har fundet sted flere steder i landet, og alene i
hovedstadsområdet har der i den nævnte periode
været over 25 skudepisoder. Rigspolitiet har i perioden
registreret tre døde og 36 sårede i relation til
skudafgivelse mv. i rocker- og bandemiljøet. Disse
skudepisoder er også gået ud over helt tilfældige
almindelige borgere, som er blevet såret af skud.
Der har endvidere i 2016 været anvendt skydevåben
mod fængsels- og politibetjente, hvor en er blevet
dræbt og flere alvorligt såret af skuddene.
På denne dybt alvorlige baggrund har regeringen det, som
det også fremgår af kapitel 15 i regeringsgrundlaget
»For et friere, rigere og mere trygt Danmark«, som en
meget høj prioritet at få skydevåben væk
fra gaderne i Danmark. Straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben skal være markant.
Lovforslaget har på den baggrund til formål at
gennemføre den forhøjelse af minimumsstraffen fra 1
års fængsel til 2 års fængsel for ulovlig
våbenbesiddelse mv. under særligt skærpende
omstændigheder, som blev aftalt i forbindelse med finansloven
for 2017, og som er indeholdt i regeringsgrundlaget. Det
forudsættes i den forbindelse, at strafniveauet for
sådanne overtrædelser forhøjes med omkring 1
års fængsel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene. Samtidig foreslås
strafferammen hævet fra 6 års fængsel til 8
års fængsel med henblik på at sikre, at der
fortsat vil være et væsentligt råderum for
strafudmålingen i forhold til særligt grove
overtrædelser af straffelovens § 192 a, stk. 1.
Lovforslaget er en del af regeringens styrkede indsats mod den
kriminalitet og utryghed, som rockergrupper og bander er skyld i,
og forslaget indgår i regeringens bandepakke, »Bander
bag tremmer«, som blev fremlagt den 28. januar 2017, hvor der
bl.a. sættes effektivt ind med konsekvens og hårdere
straffe over for rockere og bandemedlemmer, ligesom muligheden for
prøveløsladelse begrænses.
Lovforslaget har endvidere til formål at ændre
bemyndigelsen for justitsministeren til efter forhandling med
udenrigsministeren at udstede forbud i medfør af
våbenlovgivningen mod transport af våben mv. mellem
visse andre lande end Danmark, når der er tale om
nærmere bestemte afsenderlande.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for ulovlig
våbenbesiddelse mv. under særligt skærpende
omstændigheder
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Våbenloven indeholder
nærmere regler om, hvornår skydevåben og andre
våben og eksplosivstoffer kan besiddes lovligt. Ulovlig
besiddelse mv. af sådanne genstande straffes efter
våbenlovens § 10. Hvis våbenbesiddelsen mv. er
sket under særligt skærpende omstændigheder, skal
overtrædelsen tillige henføres under straffelovens
§ 192 a.
Det følger således af straffelovens § 192 a,
stk. 1, at den, der overtræder lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at
indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage,
besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik
på udvikling forske i skydevåben (straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1) eller andre våben eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade (straffelovens § 192 a, stk.
1, nr. 2), straffes med fængsel fra 1 år indtil 6
år. Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved
fastsættelse af straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en
skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes
på offentligt tilgængeligt sted. Besiddes der samtidig
ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette
indgå som en yderligere skærpende omstændighed
ved straffastsættelsen.
2.1.1.2. Det er i forarbejderne til
straffelovens § 192 a forudsat hvilke strafniveauer, der skal
tages udgangspunkt i, ved strafudmålingen i sager efter
straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, om ulovlig besiddelse
mv. af skydevåben, jf. bemærkningerne til forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. og forvaltningsloven, jf. Folketingstidende
2008-2009, tillæg A, side 8071-8073, og tillæg B, side
1501-1504, samt bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben
og eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 112
som fremsat, side 17.
2.1.1.2.1. For så vidt
angår ulovlig besiddelse mv. af skydevåben, der ikke
på grund af sin særdeles farlige karakter er egnet til
at forvolde betydelig skade (f.eks. enkeltskudsvåben,
halvautomatiske våben og repetervåben), tages der
udgangspunkt i følgende strafpositioner:
Straffen for besiddelse mv. på ikke offentligt
tilgængeligt sted, forudsættes i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel i mindst 1 år. Det forudsættes
endvidere, at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 1 år og 3
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 1 år og 8 måneder og 2 år.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 1 år og 6
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 2 år og 2 år og 6 måneder.
2.1.1.2.2. For så vidt
angår ulovlig besiddelse mv. af særdeles farlige
skydevåben (f.eks. fuldautomatiske skydevåben), tages
der udgangspunkt i følgende strafpositioner:
Straffen for besiddelse mv. på ikke offentligt
tilgængeligt sted, forudsættes i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel mellem 1 år og 8 måneder og 2
år. Det forudsættes endvidere, at der i
gentagelsestilfælde sker en betydelig skærpelse af
straffen.
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2 år
og 2 år og 6 måneder. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2 år
og 6 måneder og 3 år. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
2.1.1.3. For så vidt
angår ulovlig besiddelse mv. af andre våben end
skydevåben (f.eks. panserværnsraketter, morterer,
håndgranater, bomber og miner) eller eksplosivstoffer, som
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade, jf. straffelovens § 192 a,
stk. 1, nr. 2, er det forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, at
straffen i førstegangstilfælde som udgangspunkt
fastsættes til fængsel mellem mindst 1 år og 8
måneder og 2 år, uanset om de pågældende
våben og eksplosivstoffer besiddes på et offentligt
eller ikke offentligt tilgængeligt sted.
Under hensyn til mangfoldigheden af de typer af våben og
eksplosivstoffer, som kan falde ind under denne bestemmelse, er det
overladt til domstolene at vurdere fra sag til sag, om det ved
straffastsættelsen bør indgå som en
skærpende omstændighed, at besiddelsen mv. sker
på offentligt tilgængeligt sted. Dette hænger
sammen med, at det ikke ud fra en generel betragtning
nødvendigvis er farligere og dermed mere strafværdigt
at besidde sådanne våben og eksplosivstoffer på
offentligt tilgængeligt sted end på bopælen mv.
Eksempelvis kan en bombe efter omstændighederne udgøre
en større fare i en bolig i et lejlighedskompleks end
på et offentligt tilgængeligt sted.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben
og eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 112
som fremsat, side 17, og bemærkningerne til forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven,
lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forvaltningsloven, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8071-8073.
2.1.1.4. Har et våben eller
eksplosivstof omfattet af straffelovens § 192 a ikke blot
været i gerningsmandens besiddelse mv., men også
været anvendt enten på offentligt eller ikke offentligt
tilgængeligt sted, forudsættes det i forarbejderne til
bestemmelsen, at straffen som udgangspunkt fastsættes noget
over de strafpositioner, der er angivet under pkt. 2.1.1.2 og
2.1.1.3 ovenfor.
Der vil også i andre tilfælde efter en konkret
vurdering være grundlag for, at straffen fastsættes i
et højere niveau. Det følger eksempelvis af
forarbejderne til bestemmelsen, at der i sager, hvor der foreligger
organiseret ulovlig indførsel af skydevåben,
organiseret ulovlig handel med våben og ulovlige
våbenlagre, forudsættes udmålt væsentligt
strengere straffe end de angivne udgangspunkter for
strafudmålingen.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven,
lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forvaltningsloven, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8071-8073.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Rigspolitiet har opgjort, at der i 2016 har været otte
voldelige konflikter i rocker- og bandemiljøet, og at der
fortsat er stor risiko for voldelige hændelser i visse
områder af landet. Rigspolitiet har samtidig vurderet, at der
i 2016 har været 54 skudepisoder i det offentlige rum, som
vurderes at relatere sig til rocker- og bandemiljøet.
Skudepisoderne har fundet sted flere steder i landet, og alene i
hovedstadsområdet har der i den nævnte periode
været over 25 skudepisoder. Rigspolitiet har i perioden
registreret tre døde og 36 sårede i relation til
skudafgivelse mv. i rocker- og bandemiljøet. Disse
skudepisoder er også gået ud over helt tilfældige
almindelige borgere, som er blevet såret af skud.
Endvidere har der i 2016 også været anvendt
skydevåben mod fængsels- og politibetjente, hvor en er
blevet dræbt og flere alvorligt såret af skuddene.
På denne dybt alvorlige baggrund har regeringen det, som
det også fremgår af kapitel 15 i regeringsgrundlaget
»For et friere, rigere og mere trygt Danmark«, som en
meget høj prioritet at få skydevåben væk
fra gaderne i Danmark. Straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben skal derfor være markant.
Med finanslovsaftalen for 2017 er aftalepartierne enige om, at
straffen for ulovlig våbenbesiddelse skal skærpes.
Dette sker med henblik på at sikre, at der er en hård
konsekvens for ulovlig besiddelse af skydevåben, herunder for
rockere og bandemedlemmer. Der er i dag en minimumsstraf på 1
års fængsel for overtrædelse af straffelovens
bestemmelse om ulovlig besiddelse af skydevåben under
særligt skærpende omstændigheder.
Minimumsstraffen skal forhøjes til 2 år.
Justitsministeriet finder, at initiativet bør
gennemføres ved at forhøje minimumsstraffen for
ulovlig våbenbesiddelse mv. under særligt
skærpende omstændigheder i straffelovens § 192 a,
stk. 1, fra 1 års fængsel til 2 års
fængsel. Samtidig bør det tilkendegives i
lovforslagets bemærkninger, at strafniveauet for
overtrædelse af bestemmelsen forhøjes med omkring 1
års fængsel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene.
Der blev med indsættelsen af straffelovens § 192 a,
stk. 3, ved lov nr. 431 af 1. maj 2013, indført en
øget graduering i opadgående retning af
strafudmålingen i sager om ulovlig besiddelse af
skydevåben omfattet af straffelovens § 192 a, stk. 1,
nr. 1, således at der udmåles en skærpet straf,
når skydevåbnet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted, og at straffen skærpes yderligere,
når der samtidig besiddes ammunition til skydevåbnet.
Der blev med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
strafniveauet for så vidt angår besiddelse af
skydevåben (med eller uden ammunition) på ikke
offentligt tilgængeligt sted.
Justitsministeriet finder, at det for at sikre en øget
graduering i strafudmålingen baseret på
lovovertrædelsens grovhed bør tilkendegives i
lovforslagets bemærkninger, at det bør anses som en
strafskærpende omstændighed at besidde ammunition, der
kan affyres med skydevåbnet, på ikke offentligt
tilgængeligt sted.
Med henblik på at sikre, at der fortsat vil være et
væsentligt råderum for strafudmålingen i forhold
til særligt grove overtrædelser af bestemmelsen,
bør strafferammen endvidere hæves fra 6 års
fængsel til 8 års fængsel.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at forhøje minimumsstraffen i
straffelovens § 192 a, stk. 1, fra 1 års fængsel
til 2 års fængsel med henblik på at styrke det
strafferetlige værn mod ulovlig våbenbesiddelse mv.
under særligt skærpende omstændigheder. Samtidig
foreslås strafferammen hævet fra 6 års
fængsel til 8 års fængsel med henblik på at
sikre, at der fortsat vil være et væsentligt
råderum for strafudmålingen i forhold til særligt
grove overtrædelser af bestemmelsen.
Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen forhøjes med omkring 1
års fængsel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene, jf. nærmere herom pkt.
2.1.1 ovenfor. Der lægges hermed op til at fastholde den
øgede graduering i opadgående retning af
strafudmålingen, som afspejler lovovertrædelsens
grovhed.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Den foreslåede
minimumsstraf på 2 års fængsel kan dog kun
fraviges i medfør af den almindelige regel i straffelovens
§ 83.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand. Lovforslaget ændrer
således ikke på afgrænsningen mellem
våbenlovens § 10 og straffelovens § 192 a.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
2.2. Ændring af det gældende forbud i
medfør af våbenlovgivningen mod transport af
våben mv. mellem visse andre lande end Danmark
2.2.1. Gældende ret
Overførsel af våben mellem andre lande end Danmark
er reguleret i våbenlovens § 7 a.
Det følger af våbenlovens § 7 a, stk. 1, at
justitsministeren efter forhandling med udenrigsministeren kan
fastsætte bestemmelser om forbud mod transport af de i
våbenlovens § 6, stk. 1, nævnte våben m.v.
mellem andre lande end Danmark, når der er tale om
nærmere bestemte modtagerlande. Det forudsættes, at
alle lande, som er omfattet af en international våbenembargo,
skal være omfattet af forbuddet mod transport af våben
mv. til det pågældende land.
Der er i henhold til våbenlovens § 7 a, stk. 3,
mulighed for at meddele dispensation fra forbuddet i § 7 a,
stk. 1. Det er i bestemmelsens forarbejder forudsat, at
sådanne dispensationer kun gives undtagelsesvist under ganske
særlige omstændigheder, jf. bemærkningerne til
forslag til lov om ændring af våbenloven, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 5815.
Herudover kan justitsministeren efter våbenlovens § 7
a, stk. 4, bestemme, at stk. 1 skal gælde våben af
enhver art.
Justitsministeren har i henhold til våbenlovens § 7
a, stk. 1 og 4, udstedt våbentransportbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1443 af 1. december 2016 om transport af
våben mv. mellem andre lande end Danmark), der forbyder
transport af våben mv. til en række nærmere
angivne lande.
Efter forarbejderne til § 7 a omfatter lovens og
våbentransportbekendtgørelsens forbud mod transport
såvel indgåelse af og instruktion om indgåelse af
aftale om transport som faktisk udførelse af og instruktion
om faktisk udførelse af transport, jf. bemærkningerne
til forslag til lov om ændring af våbenloven, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 5811.
Overtrædelse af forbuddet straffes efter våbenlovens
§ 10, stk. 1, med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år. Hvis overtrædelsen af
forbuddet angår skydevåben eller andre våben
eller eksplosivstoffer, når våbnene eller
eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige
karakter er egnede til at forvolde betydelig skade, og er sket
under særlig skærpende omstændigheder, skal
overtrædelsen tillige henføres under straffelovens
§ 192 a, der straffes med fængsel fra 1 år indtil
6 år. Øvrige overtrædelser af våbenloven
under særligt skærpende omstændigheder, straffes
efter lovens § 192 a, stk. 2, med fængsel indtil 6
år. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt
til terrorisme, er strafferammen fængsel indtil livstid i
medfør af straffelovens § 114, stk. 1, nr. 6.
Det bemærkes i den forbindelse, at straffen for
overtrædelse af straffelovens § 192 a fremover vil
skulle udmåles i overensstemmelse med dette lovforslags
§ 1, jf. nærmere herom lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Internationale våbenembargoer indebærer typisk en -
i nogle tilfælde retlig - forpligtelse for de
tiltrædende stater til at forbyde eksport af eller handel med
våben til de embargobelagte lande og i visse tilfælde
tillige en forpligtelse til at forbyde transport af våben til
disse lande.
Transport af våben mellem andre lande end Danmark, hvor
modtagerlandet ikke er omfattet af forbuddet, er efter de
gældende regler lovlig og kan foretages uden indhentelse af
tilladelse.
Anvendelse af embargoer har generelt til formål at
ændre en bestemt adfærd eller politik, som for eksempel
en overtrædelse af folkeretten eller menneskerettighederne,
eller en politik, der ikke respekterer retsstatslige eller
demokratiske principper.
Våbenembargoen som sanktionsform vil typisk have til
formål bl.a. at hindre illegale våbenleverancer til
oprørsgrupper i det pågældende land, til
myndighederne i det pågældende land eller muligheden
for at straffe overtrædere af våbenembargoen.
Udviklingen i sanktionsregimet på internationalt plan i
forhold til våbenembargoer synes dog i enkelte tilfælde
at gå i retning af, at også udførsler og
transport af våben fra det embargoramte land
underlægges restriktioner.
Dette betyder, at Danmark vil kunne være retlig forpligtet
til at forbyde import, køb eller transport af våben
fra et embargoramt land foretaget af danske statsborgere, fra dansk
område eller ved anvendelse af skibe eller
luftfartøjer, der fører dansk flag.
En sådan dobbeltrettet våbenembargo kan
således både have til formål at sikre, at
våben mv. ikke gøres tilgængelige i lande, som
efter internationale standarder ikke bør have adgang til
sådanne våben, samt sikre, at det
pågældende land ikke kan opnå økonomiske
gevinster gennem våbenhandel med andre lande med medvirken
fra f.eks. danske statsborgere.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning indebærer, at
justitsministeren efter forhandling med udenrigsministeren kan
fastsætte bestemmelser om forbud mod transport af våben
mv. fra en række nærmere angivne lande, når
Danmarks internationale forpligtelser tilsiger dette. Det
forudsættes, at alle lande, som er omfattet af en
international våbenembargo, skal være omfattet af
forbuddet mod transport af våben mv. fra det
pågældende land, uanset om der er tale om retlig eller
politisk forpligtende embargoer, såfremt embargoen indeholder
et udtrykkeligt forbud mod transport i sådanne
tilfælde.
Justitsministeren kan fortsat efter forhandling med
udenrigsministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod
transport af våben mv. til en række nærmere
angivne lande, uanset om embargoen indeholder udtrykkeligt forbud
mod transport eller efter ordlyden alene forbyder eksport eller
lignende.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det er forsvarligt at
foretage en sådan differentieret sondring mellem forbudsramte
modtagerlande og forbudsramte afsenderlande, idet formålet
med vedtagelse af internationale sanktioner i form af
våbenembargoer oftest vil være at sikre, at der ikke
tilgår det pågældende land våben mv.
Forbuddet kan eventuelt ud fra hensynet til Danmarks aftaler
eller samarbejde med udlandet udstrækkes til enkelte andre
lande, uanset om Danmark i medfør af internationale
forpligtelser er forpligtet til at gennemføre et sådan
forbud.
For så vidt angår de ikke retlig bindende embargoer,
vil der helt undtagelsesvist kunne forekomme tilfælde, hvor
det bør overvejes nærmere, om forbuddet skal
implementeres i dansk ret. Det vil eksempelvis kunne være
tilfældet, hvis Danmark og eventuelt andre
nærtstående lande har været imod den
pågældende (ikke bindende) embargo.
Forbudslandene angives i en bekendtgørelse, som revideres
løbende i takt med ophævelser og vedtagelser af
internationale våbenembargoer mv. Der bør fortsat
være hjemmel til under ganske særlige
omstændigheder at give dispensation fra
transportforbuddet.
Justitsministeriet skal bemærke, at ændringen af
ordlyden af våbenlovens § 7 a, stk. 1, indebærer
en uændret videreførelse af de gældende krav til
og vurderinger af dansk straffemyndighed (jurisdiktion), den
strafbare handling og ansvarssubjektet (objektive krav) og
tilregnelse (subjektive krav), som blev indført med
bestemmelsen ved lov nr. 353 af 19. maj 2004 om ændring af
våbenloven og senest præciseret ved lov nr. 538 af 26.
maj 2010 om ændring af våbenloven og
krigsmaterielloven. Lovforslaget giver således efter
Justitsministeriets opfattelse ikke anledning til samlet set at
fravige eller ændre de krav, der skal være opfyldt i
relation til straf for overtrædelse af den gældende
§ 7 a, stk. 1.
I tilfælde af overtrædelse af straffelovens §
192 a henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
Efter retsplejelovens og straffelovens bestemmelser om
beslaglæggelse og konfiskation er der mulighed for at
beslaglægge og konfiskere skydevåben mv., som har
været genstand for en ulovlig handling eller frygtes anvendt
hertil. Bestemmelserne herom vil også finde anvendelse
på forhold omfattet af den foreslåede ændring af
våbenlovens § 7 a, stk. 1.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at
lovforslaget alene retter sig mod transport af våben mellem
andre lande end Danmark, som ikke sker umiddelbart i
forlængelse af en udførsel fra Danmark.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har økonomiske konsekvenser for
kriminalforsorgen og domstolene. Der er i finanslovsaftalen for
2017 afsat 19 mio. kr. i 2017 og 28 mio. kr. årligt fra 2018
og frem til at skærpe straffen for overtrædelse af
straffelovens § 192 a. Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. af betydning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslagets § 2 indebærer, at våbenembargoer
vedtaget i EU, som måtte indeholde forbud mod
våbentransport, der ikke sker som led i en udførsel
fra det enkelte medlemsland, for så vidt angår
transportforbuddet kan gennemføres administrativt i dansk
ret ved udstedelse af en bekendtgørelse. Det forbud mod
eksport, der måtte følge af våbenembargoen,
håndhæves som hidtil ved administration af de
gældende regler om udførsel af våben, jf.
våbenlovens § 6.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december
2016 til den 13. januar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd, Copenhagen Business School,
Juridisk Institut, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Industri, Dansk
Land- og Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte Union,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Våbenhandlere, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning - Danish
Aviation Association, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Friluftsrådet, Fængselsforbundet,
Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Justitsministeriets Skydebaneinspektør, KL,
Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Universitet, Det
Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Maersk Group, Nordisk Våbenforum,
Offerrådgivningen, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Rederiforeningen af 2010, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter, Scandinavian
Airlines, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og
Handelsretten, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Vestre Landsret,
Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aarhus Universitet,
Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser for kriminalforsorgen og domstolene. Der er i
finanslovsaftalen for 2017 afsat 19 mio. kr. i 2017 og 28 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem til at skærpe straffen for
overtrædelse af straffelovens § 192 a. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslagets § 2 indebærer, at
våbenembargoer vedtaget i EU, som måtte indeholde
forbud mod våbentransport, der ikke sker som led i en
udførsel fra det enkelte medlemsland, for så vidt
angår transportforbuddet kan gennemføres
administrativt i dansk ret ved udstedelse af en
bekendtgørelse. Det forbud mod eksport, der måtte
følge af våbenembargoen, håndhæves ved
administration af de gældende regler om udførsel af
våben, jf. våbenlovens § 6. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 192 a, stk. 1, at den,
der overtræder lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at
indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage,
besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik
på udvikling forske i skydevåben (straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1) eller andre våben eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade (straffelovens § 192 a, stk.
1, nr. 2), straffes med fængsel fra 1 år indtil 6
år. Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved
fastsættelse af straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en
skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes
på offentligt tilgængeligt sted. Besiddes der samtidig
ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette
indgå som en yderligere skærpende omstændighed
ved straffastsættelsen.
Det foreslås at ændre straffelovens § 192 a,
stk. 1, således at minimumsstraffen forhøjes fra 1
års fængsel til 2 års fængsel med henblik
på at styrke det strafferetlige værn mod ulovlig
våbenbesiddelse mv. under særligt skærpende
omstændigheder. Samtidig foreslås strafferammen
hævet fra 6 års fængsel til 8 års
fængsel med henblik på at sikre, at der fortsat vil
være et væsentligt råderum for
strafudmålingen i forhold til særligt grove
overtrædelser af bestemmelsen.
Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen forhøjes med omkring 1
års fængsel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene. Der lægges hermed op til
at fastholde den øgede graduering i opadgående retning
af strafudmålingen, som afspejler lovovertrædelsens
grovhed.
For så vidt angår ulovlig besiddelse mv. af
skydevåben, der ikke på grund af sin særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade (f.eks.
enkeltskudsvåben, halvautomatiske våben og
repetervåben), efter straffelovens § 192 a, stk. 1, nr.
1, kan der fremover tages udgangspunkt i følgende
strafpositioner:
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i mindst 2
år. I gentagelsestilfælde forudsættes straffen
som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2
år og 4 måneder og 2 år og 8 måneder.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 6
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 3 år og 3 år og 6 måneder.
For så vidt angår ulovlig besiddelse mv. af
særdeles farlige skydevåben (f.eks. fuldautomatiske
skydevåben), efter straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1,
kan der fremover tages udgangspunkt i følgende
strafpositioner:
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2 år
og 8 måneder og 3 år. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 3 år og 6 måneder. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse mv. uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 3 år og 6 måneder. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse mv. med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 6 måneder og 4 år. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
For så vidt angår ulovlig besiddelse mv. af andre
våben end skydevåben (f.eks. panserværnsraketter,
morterer, håndgranater, bomber og miner) eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, jf.
straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2, forudsættes
straffen i førstegangstilfælde som udgangspunkt
fastsat til ubetinget fængsel mellem mindst 2 år og 8
måneder og 3 år, uanset om de pågældende
våben og eksplosivstoffer besiddes på et offentligt
eller ikke offentligt tilgængeligt sted. Det
forudsættes endvidere, at der i gentagelsestilfælde
sker en betydelig skærpelse af straffen.
Under hensyn til mangfoldigheden af de typer af våben og
eksplosivstoffer, som kan falde ind under denne bestemmelse, vil
det også fremover være overladt til domstolene at
vurdere fra sag til sag, om det ved straffastsættelsen
bør indgå som en skærpende omstændighed,
at besiddelsen mv. sker på offentligt tilgængeligt
sted. Dette hænger sammen med, at det ikke ud fra en generel
betragtning nødvendigvis er farligere og dermed mere
strafværdigt at besidde sådanne våben og
eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted end
på bopælen mv. Eksempelvis kan en bombe efter
omstændighederne udgøre en større fare i en
bolig i et lejlighedskompleks end på et offentligt
tilgængeligt sted.
Har et våben eller eksplosivstof omfattet af straffelovens
§ 192 a ikke blot været i gerningsmandens besiddelse
mv., men også været anvendt enten på offentligt
eller ikke offentligt tilgængeligt sted, forudsættes
det, at straffen som udgangspunkt fastsættes noget over de
strafpositioner, der er angivet ovenfor.
Der vil også i andre tilfælde efter en konkret
vurdering være grundlag for, at straffen fastsættes i
et højere niveau. Eksempelvis forudsættes det fortsat,
at der i sager, hvor der foreligger organiseret ulovlig
indførsel af skydevåben, organiseret ulovlig handel
med våben og ulovlige våbenlagre, udmåles
væsentligt strengere straffe end de angivne udgangspunkter
for strafudmålingen.
Det forudsættes, at den foreslåede forhøjelse
af straffen for overtrædelse af straffelovens § 192 a,
stk. 1, vil have en vis afsmittende effekt på
strafudmålingen for overtrædelse af straffelovens
§ 192 a, stk. 2, således at der bevares en
overensstemmelse i forhold til strafudmålingen, som afspejler
lovovertrædelsens grovhed.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Den foreslåede
minimumsstraf på 2 års fængsel kan dog kun
fraviges i medfør af den almindelige regel i straffelovens
§ 83.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand. Lovforslaget ændrer
således ikke på afgrænsningen mellem
våbenlovens § 10 og straffelovens § 192 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens §
7 a, stk. 1, kan justitsministeren efter forhandling med
udenrigsministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod
transport af de i § 6, stk. 1, nævnte våben mv.
mellem andre lande end Danmark, når der er tale om
nærmere bestemte modtagerlande.
Det foreslås, at der efter udtrykket
»modtagerlande« i bestemmelsen indsættes
»eller afsenderlande«, således at bemyndigelsen
også omfatter tilfælde, hvor transporten sker fra og
ikke til et embargoramt land, hvis den bagvedliggende embargo
særskilt forbyder dette. Der tilsigtes ikke herudover nogen
ændring af bestemmelsens anvendelsesområde.
Justitsministeren kan fortsat efter forhandling med
udenrigsministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod
transport af våben mv. til en række nærmere
angivne lande, uanset om embargoen indeholder udtrykkeligt forbud
mod transport eller efter ordlyden alene forbyder eksport eller
lignende.
Det bemærkes i den forbindelse, at våbenlovens
§ 7 a gælder uanset hvilket form for transportmiddel,
der anvendes, og uanset om transportmidlet er dansk eller
udenlandsk registreret. Begrebet transport omfatter såvel
indgåelse af og instruktion om indgåelse af en aftale
om transport som udførelse af og instruktion om
udførelse af transport. Dermed er både den, som
iværksætter en våbentransport, typisk et
transportfirma, og den, der udfører den faktiske transport -
eksempelvis skibsføreren, piloten eller chaufføren -
omfattet af bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Formålet med lovforslaget er at skærpe straffen for
ulovlig våbenbesiddelse mv. under særligt
skærpende omstændigheder med henblik på at
dæmme op for de mange skudepisoder i det offentlige rum samt
at sikre, at Danmark - også fremadrettet - kan efterleve
internationale forpligtelser. Det foreslås derfor, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslagets § 1 om ændring af straffeloven i kraft for
Færøerne og Grønland.
Færøerne og Grønland har egne
våbenlove. Der er derfor ikke foreslået hjemmel til at
sætte lovforslagets § 2 om ændring af
våbenloven i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1052 af 4. juli 2016, som ændret ved lov nr. 1723 af 27.
december 2016 og § 1 i lov nr. 1728 af 27. december 2016,
foretages følgende ændring: | | | | § 192 a. Med
fængsel fra 1 år indtil 6 år straffes den, der
overtræder lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved under
særligt skærpende omstændigheder at
indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage,
besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik
på udvikling forske i | | 1. I § 192 a, stk. 1, ændres »Med
fængsel fra 1 år indtil 6 år straffes den,«
til: »Med fængsel fra 2 år indtil 8 år
straffes den,«. | 1) skydevåben eller | | | 2) andre våben eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade. | | | Stk.
2-3. --- | | | | | § 2 I våbenloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012 som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 376 af 27. april 2016,
foretages følgende ændring: | | | | § 7 a.
Justitsministeren kan efter forhandling med udenrigsministeren
fastsætte bestemmelser om forbud mod transport af de i §
6, stk. 1, nævnte våben m.v. mellem andre lande end
Danmark, når der er tale om nærmere bestemte
modtagerlande. Stk. 2-4.
--- | | 1. I § 7 a, stk. 1, indsættes efter
»modtagerlande«: »eller
afsenderlande«. | | | § 3 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | § 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|