Fremsat den 22. februar 2024 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(Ændring af
værdiansættelsesprincipper)
§ 1
I lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1281 af
28. august 2020, som ændret ved § 6 i lov nr. 344 af 22.
marts 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, 1. pkt., ændres
»litra a-c« til: »litra a-d«.
2. I
§ 5, stk. 2, litra b, ændres
»18« til: »42«.
3. I
§ 5, stk. 2, litra c, udgår:
»med eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om
vurdering af landets faste ejendomme«.
4. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
litra d:
»d) Den
senest ansatte ejendomsværdi reguleret efter udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks fra førstkommende
månedsindeks efter vurderingsterminen og frem til og med
indekset for oktober i foreningens seneste afsluttede
regnskabsår.«
5. I
§ 5, stk. 5, 2. pkt., ændres
»litra b og c« til: »litra b, c og d«.
§ 2
Loven træder i kraft den 15. april 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af valuarvurderingers
gyldighedsperiode
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Overvejelser fra Udvalg om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
3.1.3. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige
ejendomsvurderinger
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Overvejelser fra Udvalg om
andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
3.2.3. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget er
en genfremsættelse af lovforslag nr. L 32, der blev fremsat
den 5. oktober 2022 af den daværende regering
(Socialdemokratiet), jf. Folketingstidende 2022 - 2023, 1. samling,
tillæg A, L 32 som fremsat. Lovforslaget faldt bort
umiddelbart efter fremsættelsen på grund af
folketingsvalget.
I forhold til det
tidligere fremsatte lovforslag er der foretaget en
konsekvensændring, idet en henvisning i § 1, nr. 2, til
eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme er udgået, da § 3 A er blevet
ophævet ved lov nr. 514 af 7. juni 2006 om ændring af
personskatteloven og andre skattelove (Indførelse af et
sundhedsbidrag, ændringer som led i den kommunale
finansieringsreform m.v.) med virkning fra indkomståret 2007
og således ikke har fundet anvendelse for de seneste
offentlige vurderinger af erhvervsejendomme, der er fra 2012.
Endvidere er den
indsatte bestemmelse om nettoprisindeksregulering af den senest
ansatte ejendomsværdi udskilt til et selvstændigt
ændringsforslag og er nu indeholdt i lovforslagets § 1,
nr. 4. Der er samtidigt foretaget en præcisering af ordlyden
i den oprindelige § 1, nr. 2, om indeksering af den senest
ansatte ejendomsværdi, så det klart fremgår af
lovens ordlyd, hvilke indeks der skal anvendes.
Endeligt er der,
som konsekvens af udskillelsen, indsat forslag om ændring af
andelsboliglovens § 5, stk. 2, 1. pkt., og § 5, stk. 5,
2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 5.
Ændringerne
er foretaget af lovtekniske grunde og indebærer ingen
realitetsændringer.
Derudover er
lovforslagets bemærkninger væsentligt omarbejdede,
så de i højere grad afspejler de anbefalinger, der
fremkom under den offentlige høring. Der er endvidere
foretaget en ændring i fortolkningen af brugen af
valuarvurderinger, der er udarbejdet inden lovens
ikrafttræden, samt af brugen af tidligere indekserede
ejendomsværdier. Desuden er der indsat yderligere
bemærkninger om nettoprisindekseringen på baggrund af
den udvikling, der har været i indekset siden den oprindelige
fremsættelse. Endeligt er der, på baggrund af
fremkomsten af de nye foreløbigt ansatte grundværdier,
indsat bemærkninger om brug af den ansatte grundværdi
ved fastsættelsen af andelsværdien.
Lovforslaget
vedrører andelsboligloven § 5, stk. 2, der indeholder
bestemmelser om værdiansættelse af en
andelsboligforenings ejendom til brug for fastsættelse af den
maksimale pris ved overdragelse af en andel i foreningen, jf.
lovens § 5, stk. 1.
Andelsboligloven
angiver i § 5, stk. 2, tre
værdiansættelsesprincipper, som foreningen kan anvende
ved fastsættelse af værdien af forenings ejendom: a)
anskaffelsesprisen, b) handelsværdien fastsat ved en
valuarvurdering og c) den seneste ansatte ejendomsværdi.
Lovforslaget indeholder en ændring af litra b, hvorved
gyldighedsperioden for valuarvurderinger ændres fra 18
måneder til 42 måneder, og en tilføjelse af et
litra d, hvorved der indføres en mulighed for
nettoprisindeksering af den seneste ansatte
ejendomsværdi.
Lovforslaget er
baseret på anbefalinger fra Udvalg om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper, som blev nedsat i
forbindelse med afskaffelsen af de offentlige vurderinger af
erhvervsejendomme.
2. Lovforslagets
baggrund
Som led i Aftale
om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen, mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, fremsatte den
daværende regering den 20. november 2020 Forslag til lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Adgang til fravalg af den midlertidige indefrysningsordning for
grundskyld, ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v. og andre tilpasninger på
ejendomsområdet samt ændring af beregningsgrundlaget
for tinglysningsafgift og indførelse af særordning for
godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.).
Lovforslaget indeholdt bl.a. en afskaffelse af
ejendomsværdiansættelsen for erhvervsejendomme, som
også omfattede ejendomme tilhørende
andelsboligforeninger.
I den skriftlige
fremsættelse anføres bl.a.: "Som følge af
forslaget om ny vurderingsmodel for erhvervsejendomme og
omlægning af dækningsafgiften vil der ikke
længere være behov for at ansætte
ejendomsværdier til den løbende ejendomsbeskatning
(grundskyld og dækningsafgift). Derfor foreslås det, at
der ikke fremadrettet vil skulle ansættes
ejendomsværdier for erhvervsejendomme. Andelsboligforeninger
kan imidlertid i dag benytte den offentlige ejendomsvurdering som
grundlag for at fastsætte andelskronen. Regeringen vil derfor
nedsætte et udvalg, der med inddragelse af interessenter
på området skal belyse andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper i sammenhæng med
evalueringen af valuarvurderinger. Udvalget skal fremlægge
mulige løsningsforslag i god tid, inden de offentlige
vurderinger, der foreslås afskaffet, ellers skulle være
udsendt. "
Afskaffelsen af
ejendomsværdiansættelsen for erhvervsejendomme blev
gennemført ved lov nr. 291 af 27. februar 2021 om
ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme
m.v.), og i marts 2021 nedsatte regeringen Udvalg om
andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper, der fik
til opgave at vurdere konsekvenserne for andelsboligforeningerne og
overveje mulige alternative løsninger for
prisfastsættelse af andelsboligforeningers ejendomme.
Udvalget, der var
sammensat af repræsentanter fra Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, EjendomDanmark og Dansk
Ejendomsmæglerforening, samt Indenrigs- og Boligministeriet
(formand), Bolig- og Planstyrelsen og Skatteministeriet, afgav sin
rapport i december 2021.
I rapporten
anføres, at udvalget har undersøgt en række
løsningsforslag, der hovedsageligt kan opdeles i to
hovedgrupper: i) modeller baseret på fortsat anvendelse af
den seneste ejendomsværdi, underlagt visse former for
indeksering, og ii) modeller, der indebærer forskellige
former for forlængelse af valuarvurderingers
gyldighedsperiode.
Et enigt udvalg
fremhæver to løsningsforslag: Dels en
forlængelse af valuarvurderingers gyldighed til maksimalt
2,5-3,5 år, dels en nettoprisindeksregulering af den
offentlige 2012-vurdering. To af udvalgets tre eksterne medlemmer
peger på, at de to løsningsforslag vil kunne
kombineres, mens det tredje eksterne medlem "kan se
løsningsforslagene hver for sig, men ikke som en
kombination".
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Forlængelse
af valuarvurderingers gyldighedsperiode
3.1.1. Gældende
ret
Overdragelse af
(bolig)andele i en andelsboligforening er underlagt en
maksimalprisbestemmelse i andelsboliglovens § 5.
Det følger
af andelsboliglovens § 5, stk. 1, at prisen, ved overdragelse
af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er
knyttet retten til en bolig, ikke må overstige, hvad
værdien af andelen i foreningens formue (herefter betegnet
andelsværdien), forbedringer i lejligheden og dens
vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.
Andelsboliglovens
§ 5, stk. 2, angiver tre principper, som kan anvendes ved
opgørelse af værdien af foreningens ejendom til brug
for beregning af andelsværdien:
Efter § 5,
stk. 2, litra a, kan værdien sættes til
anskaffelsesprisen.
Efter § 5,
stk. 2, litra b, kan værdien sættes til den kontante
handelsværdi som udlejningsejendom på grundlag af en
vurdering, der ikke må være ældre end 18
måneder, og som er foretaget af en valuar med indsigt i
prisfastsættelsen og markedsudviklingen for
udlejningsejendomme.
Efter § 5,
stk. 2, litra c, kan værdien sættes til den senest
ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter
§ 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme.
Herudover
indeholder § 5, stk. 3 en bestemmelse om, at vurderinger iht.
§ 5, stk. 2, litra b og c, som er foretaget inden den 1. juli
2020 kan fastholdes på ubestemt tid, dog kun indtil
foreningen den 1. juli 2020 eller senere vælger at anvende en
ny vurdering som grundlag for fastsættelse af
andelsværdien. Bestemmelsen, der blev indsat i
andelsboligloven ved lov nr. 819 af 9. juni 2020 om ændring
af lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(Øgede energikrav ved anvendelse af § 5, stk. 2, i lov
om midlertidig regulering af boligforholdene og fastfrysning af
vurderinger af værdien af andelsboligforeningers ejendomme),
har til formål at imødegå fald i
andelsværdien som følge af den samtidigt
indført ændring af reglerne om lejefastsættelse
ved gennemgribende moderniseringer efter boligreguleringsloven
§ 5, stk. 2 (nuværende lejelov § 19, stk. 2).
Efter § 5,
stk. 4, kan værdien af forbedringer udført på
ejendommen efter anskaffelsen eller vurderingen tillægges
værdien efter § 5, stk. 2, eller stk. 3. Omkostningerne
ved udførelsen af forbedringsarbejderne kan ikke uden videre
lægges til grund, men der må foretages en vurdering af
det beløb, hvormed forbedringsarbejderne skønnes at
have forøget ejendommens handelsværdi, jf. pkt. 3.2.6.
i CIR nr 43 af 21/04/1986 om prisfastsættelsesbestemmelser i
lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
Foreningen kan
ikke anvende andre principper end de i loven anførte ved
fastsættelse af værdien af foreningens ejendom til brug
for beregning af andelsværdien, men kan frit vælge,
hvilket princip der anvendes. Dog skal værdien af ejendommen
i de første 2 år efter andelsboligforeningens
stiftelse sættes efter litra a, når en
andelsboligforening er stiftet ved erhvervelse af en
udlejningsejendom, jf. § 5, stk. 2.
Ved anvendelse af
værdiansættelsesprincippet i andelsboligloven § 5,
stk. 2, litra b, sættes ejendommens værdi til den
aktuelle kontante handelsværdi som udlejningsejendom. Ved
kontante handelsværdi menes den kontante markedsværdi,
der defineres som det kontantbeløb, som ejendommen
skønnes at kunne sælges til i en handel mellem en
villig køber og en villig sælger i en
armslængdetransaktion, efter passende markedsføring,
og hvor parterne har handlet kyndigt, fornuftigt og uden tvang, jf.
§ 2 i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 978 af 28. juni
2018 om vurdering af ejendomme tilhørende private
andelsboligforeninger ved valuar.
Vurderingen skal
foretages af en valuar, hvormed menes en person, der har
uddannelsen Diplom i Vurdering. Valuaren skal have en
ansvarsforsikring med en minimumsdækningssum på 5 mio.
kr. pr. krav, mindst 2 års praktisk erfaring med vurdering af
boligudlejningsejendomme, samt et aktuelt og indgående
kendskab til markedet for boligudlejningsejendomme, jf. § 3 i
bilag 1 til bekendtgørelse nr. 978 af 28. juni 2018 om
vurdering af ejendomme tilhørende private
andelsboligforeninger ved valuar.
Muligheden for at
anvende en valuarvurdering ved beregningen af andelsværdien
blev indført ved lov nr. 379 af 20. maj 1992 om
ændring af lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber (Ændring af
prisfastsættelsesbestemmelserne for andele). Det
fremgår af forarbejderne til lovændringen, at
"tidsfristen er foreslået under hensyntagen til, at
vurderingen af handelsværdien typisk vil blive foretaget i
forbindelse med en regnskabsafslutning og danne grundlag for
prisberegning i regnskabet, som skal være gældende et
år efter dets vedtagelse. Med den foreslåede tidsfrist
på 18 måneder åbnes mulighed for følgende
procedure: I forbindelse med regnskabsafslutningen pr. udgangen af
et kalenderår foretages vurdering omtrent samtidig med
regnskabsårets udløb. Resultatet indarbejdes i
regnskabet som færdiggøres i foråret og
forelægges generalforsamlingen typisk 6 måneder efter
regnskabsårets udløb. Efter vedtagelse på
generalforsamlingen vil denne pris med en eventuel vedtagen
prisstigning normalt være gældende, indtil
generalforsamlingen det følgende år igen træffer
bestemmelse om prisen. "
3.1.2. Overvejelser fra
Udvalg om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
Udvalg om
andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper har, som
omtalt under afsnit 2, undersøgt en række
løsningsmuligheder som alternativ til den senest ansatte
ejendomsværdi. Udvalgsarbejdet har særligt fokuseret
på løsningsforslag, der kan træde i stedet for
den senest ansatte ejendomsværdi, sådan at
andelsboligforeningerne, efter afskaffelsen af de offentlige
ejendomsvurderinger, fortsat vil have mulighed for at beregne
andelsværdien ud fra tre forskellige
værdiansættelsesprincipper for foreningens ejendom.
Udvalget har
fremhævet to modeller, herunder en forlængelse af
gyldighedsperioden for en valuarvurdering. Udvalget vurderer, at en
forlængelse af gyldighedsperioden vil være en relativt
enkel ændring i forhold til de nuværende regler, og at
modellen ikke ville rykke på balancen mellem de forskellige
boligformer.
Udvalget
bemærker dog, at en generel forlængelse af
gyldighedsperioden for valuarvurderinger i perioder med prisfald i
markedet for udlejningsejendomme vil indebære en række
problemstillinger i relation til den bagvedliggende værdi af
andelsboligforeningernes ejendomme. Endvidere vil en generel
forlængelse af gyldighedsperioden kunne give udfordringer i
forhold til forbrugerbeskyttelse, herunder i relation til
forbrugerens muligheder for at vurdere en andelsboligs aktuelle
værdi i markedet. Herudover vil en lang forlængelse af
gyldighedsperioden, f.eks. til 5 eller 10 år, kunne give en
udfordring i forhold til at opretholde et marked for
valuarvurderinger med valuarer, der besidder den fornødne
faglige kvalitet, der var hensigten med regelændringen fra
2018, hvor Dansk Ejendomsmæglerforenings branchenorm for
valuarvurderinger blev opløftet til
bekendtgørelsesniveau.
På den
baggrund vurderer udvalget, at hvis valuarvurderingens
gyldighedsperiode forlænges, bør det maksimalt
være med 1-2 år, svarende til en ny gyldighedsperiode
på 2½ år eller 3½ år. Det er
udvalgets vurdering, at modellen derved balancerer hensynet til at
begrænse andelsboligforeningens merudgifter (en lang
gyldighedsperiode) mod en retvisende værdiansættelse
(en kort gyldighedsperiode).
3.1.3. Social-, Bolig-
og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Udvalget har
analyseret brugen af andelsboliglovens tre
værdiansættelsesprincipper.
Analysen (2020)
viser, at den senest ansatte ejendomsværdi anvendes af
foreninger med tilsammen 26 % af andelsboligerne svarende til ca.
52.200 boliger. Ca. 60 % af andelsboligerne, svarende til ca.
121.500 boliger, er beliggende i foreninger, der anvender
valuarvurdering, og at ca. 14 % af andelsboligerne, svarende til
ca. 29.300 boliger, er beliggende i foreninger, der anvender
anskaffelsesprisen.
Valuarvurderinger
er det dominerende værdiansættelsesprincip i
hovedstadsområdet, hvor ca. 72 % af andelsboligerne er
beliggende i foreninger, der anvender dette princip, mens
anskaffelsesprisen er det dominerende
værdiansættelsesprincip på Fyn og Bornholm, hvor
ca. 57 % af andelsboligerne er beliggende i foreninger, der
anvender dette princip. Uden for disse områder er den senest
ansatte ejendomsværdi det dominerende
værdiansættelsesprincip og omfatter ca. 47 % af
andelsboligerne.
Analysen viser
desuden, at andelsboligforeninger, der anvender et af de
omkostningsfrie værdiansættelsesprincipper,
anskaffelsesprisen eller den senest ansatte ejendomsværdi, i
gennemsnit er markant mindre end foreninger, der anvender
valuarvurdering. Endvidere er foreninger, der anvender
anskaffelsesprisen, i gennemsnit markant yngre end øvrige
foreninger.
Analysen viser
således, at alle tre værdiansættelsesprincipper
har en bred udbredelse, og at valg af
værdiansættelsesprincip varierer ud fra de geografiske,
størrelsesmæssige og aldersmæssige forhold for
den enkelte forening.
Det
bemærkes, at selvom anvendelsen af den senest ansatte
ejendomsværdi er faldet siden udvalgets analyse, anvendes
dette værdiansættelsesprincip fortsat i
væsentligt omfang. Aktuelt (januar 2024) er ca. 17 % af
andelsboligerne, svarende til ca. 34.700 boliger, værdiansat
på baggrund af den senest ansatte ejendomsværdi.
På baggrund
heraf vurderes det, at der er behov for alternative muligheder for
værdiansættelse til de foreninger, der i dag bruger den
senest ansatte ejendomsværdi, så det sikres, at loven
indeholder relevante værdiansættelsesprincipper for
alle foreninger.
Udvalget har, som
anført i afsnit 2, bl.a. peget på, at en
forlængelse af valuarvurderingers gyldighedsperiode er et
brugbart alternativ til den senest ansatte ejendomsværdi. En
forlængelse af valuarvurderingers gyldighedsperiode vil
reducere omkostningerne for en forening, der fravælger en
hidtidig anvendelse af den seneste ansatte ejendomsværdi og i
stedet ønsker at overgå til at valuarvurdere
ejendommen.
Det
foreslås på denne baggrund at ændre
gyldighedsperioden for en valuarvurdering indhentet iht.
andelsboligloven § 5, stk. 2, litra b, således at den
udvides fra de gældende 18 måneder til 42
måneder. Ændringen vedrører alene
valuarvurderingers gyldighedsperiode, mens bestemmelsens
øvrige formelle krav videreføres. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Den
foreslåede ændring vil indebære, at en
værdiansættelse i en valuarvurdering fremover, som
udgangspunkt, vil kunne danne grundlag for en beregning af
andelsværdien ved en overdragelse af en andel i 42
måneder efter vurderingstidspunktet i modsætning til 18
måneder efter den gældende bestemmelse. Dette
forudsætter dog, at der ikke i perioden konstateres et fald i
ejendommens dagsværdi, der har væsentlig negativ
virkning for andelsværdien, jf. nærmere nedenfor om
retspraksis i denne situation.
I praksis
fastsættes andelsværdien af foreningens
generalforsamling på baggrund af formueforholdene på
balancedagen for årsregnskabet og fastsættes typisk
på en ordinær generalforsamling for et år ad
gangen frem til næste års ordinære
generalforsamling. Den foreslåede ændring vil give
mulighed for, at en valuarvurdering kan danne grundlag for
fastsættelse af andelsværdien på tre på
hinanden følgende generalforsamlinger mod kun én
generalforsamling efter den gældende bestemmelse. Den
foreslåede ændring vil således give mulighed for,
at en andelsboligforening, der værdiansætter sin
ejendom iht. andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, kan
nøjes med at indhente en valuarvurdering hvert tredje
år.
Det vil
være frivilligt, om foreningen vil anvende samme vurdering
tre år i træk, eller om den vil indhente en ny
valuarvurdering oftere, f.eks. hvert år, som er kravet efter
de gældende regler. Såfremt foreningen, inden for
gyldighedsperioden for en valuarvurdering, vælger at indhente
en ny valuarvurdering, der viser en lavere værdi af
ejendommen, vil denne nye valuarvurdering imidlertid skulle
lægges til grund ved generalforsamlingens fastsættelse
af andelsværdien, idet værdiansættelsen i denne
nyere valuarvurdering må antages at give et mere retvisende
billede af ejendommens aktuelle handelsværdi.
Det er i
retspraksis fastslået, at uanset at andelsboligforeningen
fastsætter andelsværdien på årets
ordinære generalforsamling med virkning frem til næste
års ordinære generalforsamling, skal der, ved
prisfastsættelsen af en andel i en overdragelsessituation,
tages højde for oplysninger om forhold af væsentlig
negativ betydning for andelens aktuelle værdi, så det
sikres, at prisen på overdragelsestidspunktet ikke er
højere end, hvad der lovligt kan kræves efter lovens
§ 5, stk. 1, jf. f.eks. U. 2013.1076H. Den foreslåede
ændring om en øget gyldighedsperiode for
valuarvurderinger vil ikke ændre på dette, og prisen
for en andel vil således efter omstændighederne skulle
nedsættes iht. § 5, stk. 1, hvis foreningen indhenter en
ny valuarvurdering inden for den forlængede
gyldighedsperiode, der viser en lavere handelsværdi, eller
på anden måde konstaterer et væsentligt fald i
handelsværdien.
Som anført
ovenfor indeholder andelsboliglovens § 5, stk. 3, bl.a. en
mulighed for at anvende en valuarvurdering på ubestemt tid
("fastholdt valuarvurdering"). Betingelsen er, at vurderingen er
foretaget inden 1. juli 2020, og at foreningen ikke efter dette
tidspunkt fastsætter andelsværdien på baggrund af
en ny vurdering. Den foreslåede forlængelse af
gyldighedsperioden for valuarvurderinger i § 5, stk. 2, litra
b, får ikke betydning for brugen af en "fastholdt
valuarvurdering" omfattet af § 5, stk. 3, der således
fortsat vil kunne danne grundlag for beregning af
andelsværdien frem til det tidspunkt foreningen eventuelt
vælger at basere andelsværdiberegningen på en ny
valuarvurdering. En andelsboligforening der hidtil har benyttet en
"fastholdt valuarvurdering" til fastsættelse af
andelsværdien vil således kunne fortsætte med
dette under de gældende betingelser. Ligeledes vil en
forening, der har indhentet en valuarvurdering inden 1. juli 2020,
som efter de gældende betingelser kan benyttes som "fastholdt
valuarvurdering", fortsat kunne overgå til at basere
andelsværdiberegningen på denne valuarvurdering.
Forslaget vil
heller ikke få betydning for reglerne om tillæg for
forbedringer på ejendommen, jf. andelsboligloven § 5,
stk. 4. Værdien af forbedringer, der er fortaget på
ejendommen efter vurderingstidspunktet, vil således fortsat
kunne tillægges ved beregningen af andelsværdien.
Endeligt vil
forslaget heller ikke at få betydning for reglerne om
gældsopgørelse, jf. andelsboligloven § 5, stk. 5,
2. pkt. En forening der vil anvende en valuarvurdering ved
fastsættelsen af andelsværdien, vil således
fortsat skulle opgøre foreningens gæld til
kursværdien på balancedagen i det aktuelle regnskab,
uanset at værdiansættelsen af ejendommen i regnskabet
er fra en valuarvurdering, som er baseret på forholdene
på et tidligere tidspunkt.
Forslaget om
forlængelse af gyldighedsperioden for valuarvurderinger
vedrører alene valuarvurderinger til brug for beregning af
andelsværdien efter andelsboliglovens regler og vil
således ikke få betydning for brugen af en
valuarvurdering ved andelsboligforeningens aflæggelse af
årsregnskab efter årsregnskabslovens regler.
Efter
årsregnskabsloven kan ejendommens værdi
fastsættes enten til "kostpris" eller til "dagsværdi".
Ved fastsættelse til "dagsværdi" skal ejendommens
værdi fastsættes til den aktuelle dagsværdi, dvs.
være baseret på de forhold, som er til stede og kendte
på balancedagen. En valuarvurdering, der ikke er udarbejdet
på baggrund af de aktuelle forhold på balancedagen, men
ud fra forholdene på et tidligere tidspunkt, kan
således som udgangspunkt ikke anvendes til at fastsætte
en "dagsværdi" efter regnskabslovens regler.
Spørgsmålet om brug af ældre valuarvurderinger
ved regnskabsaflæggelse iht. årsregnskabslovens
bestemmelser, blev behandlet i forbindelse med den ovenfor omtalte
ændring af andelsboligloven § 5, stk. 3, hvor der pr. 1.
juli 2020 blev indført en mulighed for at anvende en
valuarvurdering på ubestemt tid ("fastholdt valuarvurdering")
til brug for beregning af andelsværdien.
I
Erhvervsstyrelsens "Regnskabsvejledning for andelsboligforeninger"
fra december 2021 anføres, at en "fastholdt
valuarvurdering", som anvendes til at opgøre
andelsværdien, som udgangspunkt ikke kan anvendes ved
fastsættelsen af dagsværdien i årsregnskabets
balance, men at en dagsværdi kan fastholdes fra året
før i årsregnskabets balance, hvis der ikke er sket
ændringer i de væsentligste parametre, som indgår
i værdiansættelsen. Det anføres videre, at dette
f.eks. kan underbygges med et notat fra valuaren, idet en
dagsværdi fra året før ikke ukritisk kan
lægges til grund for det indeværende
regnskabsår.
Social-, Bolig-
og Ældreministeriet vurderer, at det heller ikke vil
være muligt uden videre at anvende en
værdiansættelse i en "forlænget" valuarvurdering
ud over vurderingsåret ved fastsættelse af
dagsværdien efter årsregnskabslovens regler, men i
lighed med situationen for en "fastholdt valuarvurdering" er det
Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at en
dagsværdi kan fastholdes i et efterfølgende
årsregnskab, forudsat at der ikke er sket ændringer i
de væsentligste parametre for vurderingen.
Det er endvidere
Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at brugen af
en værdiansættelse fra en ældre valuarvurdering
som dagsværdi i regnskabsaflæggelsen efter
årsregnskabsloven ikke er betinget af, om gyldighedsperioden
i andelsboligloven for valuarvurderingen er udløbet.
Værdiansættelsen i en valuarvurdering, der ikke
længere er gyldig efter andelsboliglovens
værdiansættelsesbestemmelse, kan således
principielt fastholdes som dagsværdiansættelsen efter
årsregnskabsloven i efterfølgende årsregnskaber,
hvis der ikke er indtruffet ændringer i de væsentligste
parametre for vurderingen. Dette kan være relevant, hvis
foreningen efter udløbet af valuarvurderingens
gyldighedsperiode ændrer værdiansættelsesprincip
ved fastsættelse af andelsværdien, men fastholder at
bruge dagsværdier i regnskabsaflæggelsen efter
årsregnskabsloven. Som anført ovenfor kan en
fastholdelse af en dagsværdi fra det tidligere
regnskabsår kun ske efter en konkret vurdering og skal
underbygges, f.eks. med et notat fra valuaren.
Indhenter
foreningen en ny valuarvurdering efter udløbet af
gyldighedsperioden, skal værdiansættelsen i
regnskabsaflæggelsen efter årsregnskabslovens regler
baseres på værdiansættelsen i denne nye
valuarvurdering, når foreningen anvender dagsværdier i
regnskabet.
Efter
årsregnskabsloven er det som udgangspunkt ikke muligt at
ændre værdiansættelsesprincip fra år til
år. En ændring er kun mulig, hvis den medfører
et mere retvisende billede af værdierne, eller følger
af en ændring af lovgivningen eller standarder. Dette
indebærer, at det som udgangspunkt ikke er muligt for en
andelsboligforening at skifte fra "dagsværdi" til "kostpris"
i regnskabsaflæggelsen efter årsregnskabsloven.
Det fremgår
af "Regnskabsvejledningen for andelsboligforeninger", at
Erhvervsstyrelsen accepterer et skifte fra "dagsværdi" til
"kostpris", hvis det sker med henvisning til reglerne om fastholdt
værdi i andelsboligloven § 5, stk. 3. Muligheden for
ændring er uafhængig af, hvilket
værdiansættelsesprincip andelsboligforeningen anvender
ved fastsættelse af andelsværdien iht.
andelsboligloven, og det er således ikke en betingelse, at
foreningen anvender en "fastholdt valuarvurdering" ved
fastsættelse af andelsværdien. Muligheden kan kun
anvendes én gang, og som udgangspunkt er der ingen
tidsbegrænsning for, hvornår et skifte kan ske.
Det er Social-,
Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at den
foreslåede forlængelse af gyldighedsperioden for
valuarvurderinger iht. andelsboligloven § 5, stk. 2, litra b,
ikke vil ændre på dette. Det vil således forsat
være muligt for andelsboligforeningerne at skifte
værdiansættelsesprincip ved regnskabsaflæggelsen
efter årsregnskabsloven fra "dagsværdi" til "kostpris",
hvis det sker med henvisning til andelsboliglovens § 5, stk.
3, også når en andelsboligforening anvender en
valuarvurdering ud over den hidtidige gyldighedsperiode på 18
måneder ved fastsættelse af andelsværdien.
Endeligt
bemærkes, at den foreslåede forlængelse af
gyldighedsperioden for valuarvurderingerne kan medføre, at
der med tiden opstår et større spænd mellem den
værdi, der er lagt til grund ved beregningen af
andelsværdien og den værdi som et pengeinstitut, ved
belåning af en andel, skønner er ejendommens aktuelle
dagsværdi. Afhængigt af prisudviklingen for
boligudlejningsejendomme vil den foreslåede forlængelse
af valuarvurderingers gyldighedsperiode således kunne
indebære, at andelskøberne i øget omfang ikke
kan opnå finansiering på baggrund af den fulde
andelsværdi, men alene på baggrund af en lavere
værdi. Foreligger denne situation, vil det efter
omstændighederne indebære, at køberen kan
forlange den aftalte overdragelsespris nedsat iht. andelsboligloven
§ 5, stk. 1, jf. den tidligere omtalte retspraksis.
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige
ejendomsvurderinger
3.2.1. Gældende
ret
Der er redegjort
generelt for de gældende regler om
værdiansættelse af en andelsboligforenings ejendom til
brug for andelsværdiberegningen i andelsboliglovens § 5,
stk. 1-4, i afsnit 3.1.1, hvortil der henvises.
Som anført
kan andelsboligforeningen efter andelsboliglovens § 5, stk. 2,
litra c, anvende den senest ansatte ejendomsværdi med
eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme (herefter betegnet årsregulering) ved
beregningen af andelsværdien.
Muligheden for at
anvende den senest ansatte ejendomsværdi med eventuel
årsregulering blev indført ved lov nr. 80 af 17. marts
1982 om ændring af lov om andelsboligforeninger
(Fastsættelse af værdien af andelsboligforeningernes
faste ejendom ved opgørelse af foreningsformuen).
Bestemmelsen har i det væsentligste været uændret
siden indførslen.
Årsreguleringen efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme blev ophævet ved lov nr. 514 af 7.
juni 2006 om ændring af personskatteloven og andre skattelove
(Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som led i
den kommunale finansieringsreform m.v.), med virkning for
indkomståret 2007, men som anført i afsnit 1 er
ophævelsen ikke konsekvensændret i
andelsboligloven.
Som følge
af kritik fra Rigsrevisionen af de offentlige ejendomsvurderinger
(Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurdering) blev de
almindelige offentlige ejendomsvurderinger suspenderet i 2013, og
der har derfor ikke været ansat ejendomsværdier ved
almindelige vurderinger siden dette tidspunkt. Som anført i
afsnit 2 blev de offentlige ejendomsvurderinger helt afskaffet for
erhvervsejendomme i marts 2021 ved vedtagelsen af lov nr. 291 af
27. februar 2021 om ændring af ejendomsvurderingsloven og
forskellige andre love (Ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v.).
Da der som
anført ikke er foretaget årsreguleringer siden 2006,
og da andre ejendomme end ejerboliger blev vurderet i lige
år, vil den senest ansatte ejendomsværdi for en
andelsboligejendom som udgangspunkt være den
ejendomsværdi, der blev ansat ved den almindelige vurdering i
2012. Den ejendomsværdi, der skal anvendes ved
værdiansættelse efter andelsboligloven § 5, stk.
2, litra c, vil således som udgangspunkt være den
ejendomsværdi, der blev ansat ved den almindelige vurdering i
2012.
Fastsættelse af en ejendomsværdi ved den almindelige
vurdering i 2012 skete efter reglerne i den dagældende
Vurderingslov, hvorefter ejendomsværdien skulle
fastsættes på grundlag af værdien i handel og
vandel, såfremt købesummen skulle erlægges
kontant, jf. § 6 i lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30.
august 2013. Efter lovens § 2 var vurderingsterminen for de
almindelige vurderinger den 1. oktober i det år, hvori
vurderingen blev foretaget, og ejendommens tilstand og
prisforholdene pr. denne dato skulle lægges til grund ved
ansættelsen. Det er således prisforholdene pr. 1.
oktober 2012, der er anvendt ved den almindelige vurdering i
2012.
En del
andelsboligforeninger er etableret i ejendomme, som ikke er
vurderet ved den almindelige vurdering i 2012, fordi de
først er opført efterfølgende. Efter
både de tidligere og den gældende Ejendomsvurderingslov
skal der foretages omvurdering i året efter en almindelig
vurdering af bl.a. "nyopståede ejendomme", og der er ud fra
disse regler ansat en ejendomsværdi for andelsboligejendomme,
som er opført efter den almindelige vurdering pr. 1. oktober
2012 og frem til 1. oktober 2020, der var den sidste
omvurderingstermin for bl.a. andelsboligejendomme, inden
vurderingerne af disse ejendomme blev afskaffet.
Tilsvarende kan
der være foretaget en omvurdering, der har ført til
ansættelse af en ny ejendomsværdi, hvis en ejendom er
ændret væsentligt efter den almindelige vurdering i
2012, f.eks. ved en udvidelse af arealet, tilføjelse af
altaner m.v., eller hvis ejendommen f.eks. er omdannet fra en
kontorejendom til en boligudlejningsejendom. Er dette situationen,
er det ejendomsværdien, som er ansat ved omvurderingen, der
er den senest ansatte ejendomsværdi og som skal lægges
til grund efter andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c.
Er der ikke ansat
en ny ejendomsværdi ved en omvurdering, på trods af en
væsentlig ændring af ejendommen, vil den senest ansatte
ejendomsværdi være den værdi, der blev ansat ved
den almindelige vurdering i 2012. Som udgangspunkt vil det
være denne ejendomsværdi, der skal lægges til
grund efter andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c.
Når en
forening, til brug for fastsættelse af andelsværdien,
ansætter værdien af ejendommen efter andelsboliglovens
§ 5, stk. 2, litra b og litra c, kan den, som anført i
afsnit 3.1.1, tillægge værdien af forbedringer på
ejendommen, som er foretaget efter vurderingen, jf. lovens §
5, stk. 4. Der er således en bestemmelse i andelsboligloven,
der sikrer, at andelsværdiberegningen afspejler ejendommens
aktuelle forhold, når en forbedring på ejendommen, der
er udført efter den almindelige vurdering, ikke
efterfølgende er medtaget ved en omvurdering.
Andelsboligloven
indeholder ikke en tilsvarende bestemmelse for den situation, hvor
ejendommen, efter den seneste vurdering (almindelig vurdering eller
omvurdering), har undergået en fysisk ændring som
medfører en værdiforringelse, f.eks. hvis et
væsentligt areal er afhændet. Sådanne
ændringer vil således som udgangspunkt ikke blive
afspejlet i andelsværdien.
Det kan
også forekomme, at en ejendom, efter den seneste vurdering
(almindelig vurdering eller omvurdering), har ændret status
f.eks. fra kontorejendom til boligudlejningsejendom. Også i
denne situation vil den senest ansatte ejendomsværdi ikke
afspejler ejendommens aktuelle forhold.
Det er uafklaret,
hvordan der skal forholdes ved andelsværdiberegningen i disse
situationer.
Som en konsekvens
af afskaffelsen af ejendomsværdiansættelsen for
erhvervsejendomme i marts 2021 blev de sidste omvurderinger af nye
andelsboligejendomme som nævnt foretaget i 2020, hvorfor
andelsboligejendomme, der er opført efter den 30. september
2020, ikke har ansat en ejendomsværdi. Det indebærer,
at der kan eksistere andelsboligforeninger, der ikke kan anvende
den senest ansatte ejendomsværdi ved fastsættelse af
andelsværdien, men alene kan anvende enten anskaffelsesprisen
eller en valuarvurdering, jf. andelsboligloven § 5, stk. 2,
litra a hhv. litra b, idet det bemærkes, at brugen af en
"fastholdt valuarvurdering" forudsætter, at vurderingen er
foretaget inden den 1. juli 2020, jf. andelsboligloven § 5,
stk. 3. Tilsvarende vil der fremtidigt kunne opstå
sådanne foreninger.
Det
bemærkes, at der fortsat ansættes grundværdier
for andelsboligejendomme. Grundværdien adskiller sig
vurderingsmæssigt fra ejendomsværdien ved, at den alene
omfatter grunden uden bygninger, mens ejendomsværdien
omfatter både grund og bygninger. Endvidere ansættes
grundværdien ud fra den ubebyggede grunds potentielle
udnyttelsesmuligheder, jf. Ejendomsvurderingsloven § 17, mens
ejendomsværdien ansættes ud fra den samlede ejendoms
faktiske forhold, jf. Ejendomsvurderingsloven § 16. Ud fra
ordlyden af og formålet med andelsboliglovens § 5, stk.
2, litra c, må det således antages, at en ansat
grundværdi ikke kan anvendes som ejendomsværdi efter
bestemmelsen. Spørgsmålet ses ikke afgjort i
retspraksis.
3.2.2. Overvejelser fra
Udvalg om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
Som anført
i afsnit 2 har udvalget vurderet forskellige modeller baseret
på fortsat anvendelse af den senest ansatte
ejendomsværdi, herunder modeller, hvor ejendomsværdien
indekseres efter udviklingen i forskellige indeks, jf.
nærmere nedenfor.
Udvalget har
desuden overvejet en model uden indeksering af
ejendomsværdien, svarende til en uændret fastholdelse
af den gældende bestemmelse i andelsboligloven § 5, stk.
2, litra c, men afviser en sådan model, da den ikke lever op
det opdrag, som udvalget har fået i kommissoriet om at komme
med alternativer til brugen af den senest ansatte
ejendomsværdi.
Udvalget har
ligeledes overvejet muligheden af at afskaffe den senest ansatte
ejendomsværdi som værdiansættelsesprincip uden at
opstille alternativer. Udvalget afviser dette, bl.a. med henvisning
til, at de to andre værdiansættelsesprincipper i
andelsboligloven, anskaffelsesprisen og en valuarvurdering, jf.
§ 5, stk. 2, litra a og b, ikke udgør et reelt
alternativ for langt de fleste foreninger, der i dag anvender den
senest ansatte ejendomsværdi. Dette skyldes, at disse
foreninger typisk er stiftet i perioden 1981-2004 og derfor vil
opleve et markant værditab ved en overgang til
anskaffelsesprisen, eller alternativt vil være tvungne til at
overgå til en valuarvurdering, hvilket for mange foreningers
vedkommende vil være urimeligt omkostningsbelastende, da de
ofte er relativt små.
Modeller baseret på indeksering af den senest
ansatte ejendomsværdi
Udvalget har
vurderet modeller baseret på en indeksering af den seneste
ansatte ejendomsværdi efter udviklingen i byggeomkostninger,
efter et kommende andelsboligprisindeks fra Danmarks Statistik,
eller efter prisudviklingen for større private
udlejningsejendomme, men har med forskellige begrundelser afvist
disse modeller. Udvalget bemærker dog, at anvendelse af et
kommende andelsboligprisindeks principielt er interessant, og at
modellen bør genovervejes på sigt, når der
foreligger flere erfaringer med andelsboligprisindekset.
Udvalget har
endvidere vurderet modeller baseret på Danmarks Statistiks
nettoprisindeks, forbrugerprisindeks, eller ejerboligprisindeks.
På baggrund af en afvejning af fordele og ulemper ved disse
indeks vurderer udvalget, at en nettoprisindeksering af den seneste
ansatte ejendomsværdi er det bedste alternativ. Udvalget
fremhæver bl.a., at en indeksering efter nettoprisindekset -
i modsætning til en indeksering efter ejerboligprisindekset -
kun i begrænset omfang vil medføre, at den indekserede
almindelige vurdering fra 2012 vil ligge over markedsværdien
af ejendommen og dermed forrykke balancen mellem de forskellige
boligformer på boligmarkedet. Udvalget finder dog ikke, at
der er væsentlig forskel på brug af nettoprisindekset,
der opgøres på grundlag af de faktiske forbrugerpriser
fratrukket indirekte skatter, dvs. moms og varetilknyttede
afgifter, og tillagt tilskud til generel nedsættelse af
prisen, og brug af forbrugerprisindekset, der er baseret på
de samme data, dog med den forskel, at der ikke korrigeres for
afgifter samt tilskud i priser m.v.
Udvalget
anfører, at en model med nettoprisindeksering er et godt
alternativ, idet det imødegår, at andelsværdien
med tiden udhules af inflationen.
Det er endvidere
udvalgets vurdering, at modellen vil være forholdsvis enkel
at forstå og administrere samtidigt med, at det er
forholdsvist gennemsigtigt, hvordan maksimalprisen fremkommer.
Udvalget vurderer
desuden, at modellen vil kunne fungere i de geografiske
områder, hvor der er en begrænset prisudvikling for
udlejningsejendomme. Her vil foreninger, der i dag anvender den
senest ansatte ejendomsværdi, kunne fortsætte med dette
og dermed undgå en årlig merudgift til en
valuarvurdering. Udvalget peger imidlertid på, at modellen
isoleret set formentlig vil føre til en udfasning af brugen
af den senest ansatte ejendomsværdi i København og
omegn, og at langt de fleste foreninger, der i dag anvender den
senest ansatte ejendomsværdi i disse områder, vil
overgå til valuarvurdering. Dog vil de foreninger, der af
mere principielle årsager har valgt at anvende den senest
ansatte ejendomsværdi, kunne fortsætte med dette uden
at andelsværdien udhules af inflationen.
3.2.3. Social-, Bolig-
og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som anført
i afsnit 3.1.3 har udvalgets analyse af brugen af andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper vist, at der er behov for et
alternativ til den senest ansatte ejendomsværdi. En
forlængelse af gyldighedsperioden for valuarvurderinger
tilgodeser behovet hos visse foreninger, der hidtil har anvendt den
senest ansatte ejendomsværdi, men Social-, Bolig- og
Ældreministeriet vurderer, at dette alternativ ikke
tilgodeser behovet hos de foreninger, der har meget få salg,
eller som ligger i områder med meget lave priser, og som
ønsker en fortsat udvikling i andelsværdien. I disse
foreninger kan en løbende udgift til valuarvurderinger
økonomisk set være uforholdsmæssigt belastende,
uanset om der kun skal indhentes en valuarvurdering hvert tredje
år, og der er derfor behov for et omkostningsfrit
værdiansættelsesprincip til disse foreninger. Som
anført i afsnit 3.1.3 vil værdiansættelse ud fra
anskaffelsesprisen, jf. andelsboligloven § 5, stk. 2, litra a,
ikke udgøre et reelt alternativ for de ældre
foreninger. Brugen af anskaffelsesprisen eller en valuarvurdering
tilgodeser heller ikke behovet hos de foreninger, der af andre
grunde end økonomiske, ikke ønsker at anvende en
valuarvurdering, men dog ønsker en vis udvikling i
andelsværdien.
Ved en
nettoprisindekseringen som starter fra 2012 vurderer udvalget, at
der er opnået en tilstrækkelig "buffer" til at sikre,
at en nettoprisindeksering ikke giver anledning til en generel
overvurdering af værdien af andelsboligejendommene, selvom
boligmarkedet skulle blive ramt af et generelt prisfald.
Siden udvalget
afgav sin rapport i december 2021, har der i en periode været
en markant større udvikling i nettoprisindekset end i de
forudgående år. Det har betydet, at andelen af de
valuarvurderede andelsboligejendomme, som har en
nettoprisindekseret 2012-ejendomsværdi, der overstiger den
valuarvurderede værdi, i perioden er steget fra 1,3 % til 7,3
%. På nuværende tidspunkt (januar 2024) udgør
denne andel således ikke en ubetydelig andel som var
tilfældet, da udvalgsrapporten blev udarbejdet. Det
bemærkes, at det af udvalgets rapport fremgår, at
forudsætningen for analysen er, at foreningen har en
valuarvurdering, og dermed vil særligt landsdelen
København by være markant overrepræsenteret,
ligesom foreninger med en lav offentlig vurdering har et
større incitament til at betale for en valuarvurdering (og
derfor antageligt også vil være
overrepræsenterede). Resultaterne skal tolkes med dette
forbehold, og den reelle andel kan derfor være større
end angivet.
Selvom der i den
aktuelle situation således er en markant højere andel
af de valuarvurderede andelsboligejendomme, som har en
nettoprisindekseret 2012-ejendomsværdi, der overstiger den
valuarvurderede værdi, end på tidspunktet for udvalgets
anbefaling, vurderer Social-, Bolig- og Ældreministeriet, at
det fortsat er forsvarligt at indføre en mulighed for at
nettoprisindeksere den senest ansatte ejendomsværdi. Der er
herved lagt vægt på den langsigtede historiske
udvikling, og at det, trods den markante stigning, fortsat er en
relativt set lav andel af ejendommene, der har en højere
nettoprisindekseret 2012-ejendomsværdi end valuarvurderet
værdi. Det bemærkes desuden, at forholdet primært
har den betydning, at der er øget sandsynlighed for, at den
fastsatte andelsværdien er højere end den reelle
andelsværdi og dermed, at den maksimale overdragelsespris for
andelen, overstiger den reelle værdi af andelen. Andelen vil
i så fald ikke kunne belånes fuldt ud, og ved en
eventuel afhændelse af ejendommen og en efterfølgende
opløsning af foreningen, vil andelshaveren få udloddet
et mindre beløb end den beregnede andelsværdi.
Forholdet vurderes ikke at have en væsentlig påvirkning
på boligmarkedet, men det bemærkes dog, at forholdet
kan øge det økonomiske incitament for lejerene til at
overtager ejendommen som andelsboligforening.
Det
foreslås derfor at indsætte en bestemmelse i § 5,
stk. 2, således, at ejendommens værdi, ved
opgørelsen af foreningens formue til brug for beregning af
andelsværdien, fremover også kan sættes til den
senest ansatte ejendomsværdi reguleret efter udviklingen i
nettoprisindekset fra vurderingsterminen og frem til oktober i
foreningens senest afsluttede regnskabsår. Som en konsekvens
af forslaget foreslås endvidere en ændring af § 5,
stk. 2, 1. pkt., og § 5, stk. 5, 2. pkt. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, 4 og 5.
Det
foreslås samtidigt, at henvisningen i § 5, stk. 2, litra
c, til en eventuel årsregulering efter § 3 A i
ejendomsvurderingsloven udgår som overflødig, idet
§ 3 A, som anført tidligere, er ophævet med
virkning fra indkomstskatteåret 2007, hvorfor der ikke er
foretaget årsreguleringer efter den seneste almindelige
offentlige vurdering af andelsboligejendomme fra oktober 2012. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
Indekset for
oktober er valgt for at skabe sammenhæng til
vurderingsterminen efter Vurderingsloven i 2012, og da tidspunktet
samtidigt ligger tæt på balancedagen, når
foreningens årsregnskab følger kalenderåret,
hvilket er tilfældet for de fleste foreninger. I nogen af de
foreninger der anvender et forskudt regnskabsår, f.eks. 1.
juli - 30. juni, vil nettoprisindekset for oktober ikke ligge
tæt på balancedagen i årsregnskabet, men af
hensyn til transparens og ensartethed ved beregningen af
andelsværdien, skal disse foreninger efter forslaget
også anvende dette indeks.
Den
foreslåede ændring indebærer, at en
andelsboligforening fortsat kan anvende den seneste ansatte
ejendomsværdi ved beregning af andelsværdien. Endvidere
får foreningen mulighed for at nettoprisindeksere
ejendomsværdien, så andelsværdien ikke udhules af
den generelle inflation, men følger den almindelige
prisudvikling.
Som anført
i afsnit 3.2.1, er der ikke er ansat en ejendomsværdi for
andelsboligejendomme, der er opført efter den 30. september
2020. Der vil således være foreninger, der ikke har
mulighed for at benytte hverken den gældende bestemmelse i
§ 5, stk. 2, litra c, om anvendelse af den senest ansatte
ejendomsværdi, eller den forslåede mulighed for at
nettoprisindeksere denne, men er henvist til enten at anvende
anskaffelsesprisen iht. § 5, stk. 2, litra a, eller en
valuarvurdering iht. § 5, stk. 2, litra b, idet det
bemærkes, at brugen af en "fastholdt valuarvurdering" iht.
§ 5, stk. 3, forudsætter, at vurderingen er foretaget
inden 1. juli 2020.
Som anført
ovenfor under i afsnit 3.1.1 skal der, ved en overdragelse, efter
retspraksis tages højde for oplysninger om forhold af
væsentlig negativ betydning for andelens aktuelle
værdi, så det sikres, at prisen på
overdragelsestidspunktet ikke er højere, end hvad der
lovligt kan kræves efter lovens § 5, stk. 1. Dette
indebærer, at en overdragelsespris som er baseret på en
andelsværdi, som er fastsat på en generalforsamling for
et år frem, efter omstændighederne skal nedsættes
for at være lovlig efter § 5, stk. 1.
Den
forslåede ændring af § 5, stk. 2, vil imidlertid
indebære en obligatorisk brug af nettoprisindekset for
oktober i det senest afsluttede regnskabsår. Det vurderes
derfor, at en overdragelse til en overdragelsespris, som er baseret
på dette indeks, ikke vil være i strid med § 5,
stk. 1, uanset om nettoprisindekset måtte være faldet
på overdragelsestidspunktet.
Den
foreslåede ændring indebærer ikke en udvidet
anvendelse af fastholdelsesbestemmelsen i andelsboliglovens §
5, stk. 3. Det er vurderet, at bestemmelsen ikke skal kunne
anvendes for en indekseret ejendomsværdi, da formålet
med § 5, stk. 3, som anført i afsnit 3.1.1, er at sikre
mod fald i andelsværdien som følge af ændringer
i lejeloven, mens den foreslåede nettopristalsregulering har
til formål at sikre, at andelsværdien kan følge
den almindelige prisudvikling. En nettoprisindekseret
ejendomsværdi, ansat inden 1. juli 2020, vil således
ikke kunne fastholdes iht. § 5, stk. 3.
Den
foreslåede ændring tilsigter en udvidet anvendelse af
bestemmelsen i andelsboliglovens § 5, stk. 4. En forening der
vælger at anvende en nettoprisindekseret ejendomsværdi
skal således, ved beregning af andelsværdien,
også kunne tillægge værdien af forbedringer
udført på ejendommen, som ikke er medtaget ved den
senest ansatte ejendomsværdi. Værdien af disse
forbedringer vil skulle fastsættes ud fra den forøgede
handelsværdi de giver ejendommen, jf. nærmere ovenfor
under afsnit 3,1.1., og vil ikke kunne indekseres.
Som konsekvens af
den foreslåede ændring foreslås det at
ændre bestemmelsen om gældsopgørelse, jf.
andelsboligloven § 5, stk. 5, 2. pkt., således at en
forening, der vælger at indeksere den senest ansatte
ejendomsværdi ved andelsværdiberegningen, også
skal opgøre foreningens prioritetsgæld til
kursværdien på balancedagen i regnskabet og uden at
indeksere værdien. Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5.
Det fremgår
af Erhvervsstyrelsens "Regnskabsvejledning for
andelsboligforeninger" af december 2021, at den offentlige
vurdering, hverken betragtes som en "dagsværdi" eller en
"kostpris", som er de værdiansættelsesmetoder, der
efter årsregnskabslovens regler kan anvendes ved
opgørelse af ejendommens værdi. Det er Social- Bolig-
og Ældreministeriets vurdering, at heller ikke en
nettoprisindekseret ejendomsværdi vil kunne anvendes ved
andelsboligforeningens regnskabsaflæggelse efter
årsregnskabsloven.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget
lever op til de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget
indeholder en forlængelse af valuarvurderingens
gyldighedsperiode fra maksimalt 18 måneder til maksimalt 42
måneder. Det betyder, at andelsboligforeninger fremover kan
nøjes med at indhente en valuarvurdering hvert tredje
år i stedet for hvert år. Det er dog frivilligt,
hvorvidt en forening ønsker at anvende samme vurdering i tre
år i træk, eller om den ønsker at få
foretaget en ny årligt, som er kravet i dag. Lovforslaget
må derfor forventes at have betydning for
andelsboligforeningernes efterspørgsel efter
valuarvurderinger, og dermed have erhvervsøkonomiske
konsekvenser som en afledt effekt af andelsboligforeningernes
ændrede adfærd.
Lovforslaget skal
ses i lyset af, at der ikke er foretaget en almindelige offentlig
ejendomsvurdering efter 2012. Det har i praksis betydet, at
maksimalprisen, for de foreninger, som benytter den senest ansatte
ejendomsværdi ved fastsættelse af andelsværdien,
har været fastlåst siden 2012. Det har givet et
øget incitament for andelsboligforeninger til at vælge
valuarvurderingen i stedet for den offentlige vurdering som
værdiansættelsesprincip, og dermed bidraget til en
betydelig stigning i efterspørgslen efter valuarvurderinger
af andelsboligejendomme. Siden 2014 har der været en markant
stigning i antallet af valuarvurderede andelsboliger. I 2014 var
det således ca. en tredjedel af andelsboligerne, som var
valuarvurderede, mens dette antal i 2022 var steget til 70 pct. Det
svarer til en stigning på ca. 77.800 valuarvurderede
andelsboliger. Med en gennemsnitsstørrelse for
valuarvurderede andelsboligforeninger på 36 boliger, svarer
det til en stigning i størrelsesorden 2.200 årlige
valuarvurderinger.
Andelsboligforeningerne har længe haft en forventning om, at
der på et tidspunkt ville komme en ny offentlig vurdering af
andelsboligejendomme. I forhold til at benytte den offentlige
vurdering fra 2012 ville en opdateret offentlig vurdering
være et mere reelt alternativt til valuarvurderingen. Med
Folketingets vedtagelse af lov nr. 291 af 27/02/2021 (lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love)
blev den offentlige ejendomsværdiansættelse for
andelsejendomme imidlertid endeligt afskaffet. Det må
forventes, at afskaffelsen af den offentlige vurdering af
andelsboligejendomme vil føre til, at endnu flere
andelsboligforeninger - særligt i de større byer - i
fremtiden vil vælge valuarvurdering som
værdiansættelsesprincip.
En vurdering af
lovforslagets samlede betydning for markedet for valuarvurderinger
er forbundet med betydelig usikkerhed. Det skyldes, at der er flere
modsatrettede effekter i spil, som er vanskelige at vurdere
størrelsen af. I det følgende illustreres
størrelsesordenen af effekterne ved et regneeksempel.
På den ene
side må det forventes, at en del af de andelsboligforeninger,
som i dag har valgt en valuarvurdering som
værdiansættelsesprincip, vil udnytte muligheden for at
benytte den samme valuarvurdering i enten 2 år eller 3
år i træk. Det vil isoleret set reducere
efterspørgslen efter valuarvurdering.
Særligt
uden for de større byer, må det forventes at
foreningerne har et incitament til at nøjes med at indhente
en valuarvurdering hvert tredje år i stedet for hvert
år. Større foreninger i de større byer vil
derimod have et incitament til (som i dag) at forny deres
valuarvurdering hvert år for at have en aktuel
ejendomsvurdering i tilfælde af, at en bolig i
andelsboligforeningen skal sælges. Da udgiften til valuaren
kan fordeles ud på flere andelshavere i en større
forening vil udgiften til en valuarvurdering i en større
forening være mindre for den enkelte andelshaver.
Det vurderes, at
der i dag er ca. 3.900 andelsboligforeninger, som benytter en
valuarvurdering. Hvis halvdelen af de 3.900 foreninger vælger
at få en valuarvurdering hvert tredje år (i stedet for
hvert år) svarer det til, at efterspørgslen efter
valuarvurderinger vil falde med ca. 1.300 årlige
valuarvurderinger (3.900 * 1/2 * 2/3).
På den
anden side må det forventes, at flere andelsboligforeninger -
alt andet lige - vil vælge valuarvurdering som
værdiansættelsesprincip. Især i de større
byer, vil muligheden for at regulere den offentlige vurdering fra
2012 med nettoprisindekset formentlig ikke være lige så
attraktiv som en valuarvurdering.
Det vurderes, at
der i dag er ca. 2.000 andelsboligforeninger, som benytter den
offentlige 2012-vurdering. Det anslås at omkring halvdelen af
disse foreninger er beliggende i de større byer. Hvis
halvdelen af de 2.000 foreninger, som i dag benytter den offentlige
2012-vurdering, vælger at indhente en valuarvurdering (hvert
tredje år), svarer det til, at efterspørgslen efter
valuarvurderinger vil stige med ca. 333 årlige
valuarvurderinger (2.000 * 1/2 * 1/3).
Herudover
må det forventes, at nogle af de andelsboligforeninger, som i
dag benytter anskaffelsesprisen som
værdiansættelsesprincip, har afventet, at der bliver
offentliggjort en offentlig vurdering. Da det nu er afgjort, at der
ikke kommer en ny offentlig vurdering, må det forventes, at
nogle af disse foreninger i stedet vil indhente en valuarvurdering
med henblik på at få en aktuel
værdiansættelse af deres ejendom.
Det vurderes, at
der er ca. 1.600 andelsboligforeninger, som i dag benytter
anskaffelsesprisen som værdiansættelsesprincip, hvoraf
det anslås at omkring en femtedel er beliggende i de
større byer. Hvis en femtedel af de 1.600 foreninger, som i
dag benytter anskaffelsesprisen som
værdiansættelsesprincip, vælger at indhente en
valuarvurdering (hvert tredje år) svarer det til, at niveauet
for efterspørgslen efter valuarvurderinger vil stige med ca.
107 årlige valuarvurderinger (1.600 * 1/5 * 1/3).
Samlet set vil
regneeksemplernes forskellige effekter betyde, at det årlige
niveau for efterspørgslen efter valuarvurderinger falder med
860 vurderinger (1.300 - 333 - 107). Det kan sammenlignes med at
det, jf. ovenfor, anslås, at niveauet for
efterspørgslen efter valuarvurderinger i perioden 2014-2022
er steget med i størrelsesorden 2.200 vurderinger
årligt. Af disse vedrører ca. 500 vurderinger perioden
efter vedtagelsen af lovforslaget om at nedlægge
ejendomsværdiopgørelsen af andelsboligejendomme.
Hvis det med stor
usikkerhed skønnes, at lovforslaget medfører, at
efterspørgslen efter valuarvurderinger falder med 860
vurderinger årligt, og en valuarvurdering i gennemsnit koster
15.000 kr., svarer det til et årligt omsætningsfald
på knap 13 mio. kr.
De agile
principper vurderes ikke relevante for lovforslaget, idet forslaget
ikke vurderes at ændre på virksomheders muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget
vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har
ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslagets
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til
lovforslag har i perioden fra den 27. juni 2022 til den 18. august
2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Danske Boligadvokater, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Finans Danmark,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR -
danske revisorer, Grundejernes Investeringsfond, Præsidenten
for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre
Landsret.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Et fald i efterspørgslen efter
valuarvurderinger som følge af andelsboligforeningernes
ændrede adfærd. Faldet i omsætning skønnes
med betydelig usikkerhed at udgøre i størrelsesorden
13 mio. kr. årlig. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af andelsboligloven §
5, stk. 2, 1. pkt., at ved opgørelsen af foreningens formue
ansættes ejendommen til en af de i litra a-c nævnte
værdier, der ikke må overskrides ved opgørelsen
af værdien af andelen i foreningens formue, dog skal
værdien af ejendommen i de første 2 år efter
andelsboligforeningens stiftelse ansættes efter litra a,
når en andelsboligforening er stiftet ved erhvervelse af en
udlejningsejendom.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Ændringen af §
5, stk. 2, 1. pkt., indebærer, at bestemmelsen
også henviser til § 5, stk. 2, litra d, således at
værdiansættelsesprincippet i litra d, jf. nr. 4,
også kan danne grundlag for fastsættelsen af
andelsværdien iht. § 5, stk. 1.
Til nr.
2
Det følger af andelsboligloven §
5, stk. 2, litra b, at en andelsboligforening, ved
opgørelsen af foreningsformuen til brug for
fastsættelse af andelsværdien efter lovens § 5,
stk. 1, kan fastsætte værdien af foreningens ejendom
til den kontante handelsværdi som udlejningsejendom på
grundlag af en vurdering, der ikke må være ældre
end 18 måneder, og som er foretaget af en valuar med indsigt
i prisfastsættelsen og markedsudviklingen for
udlejningsejendomme.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Ændringen af §
5, stk. 2, litra b, indebærer, at gyldighedsperioden
for en valuarvurdering ændres fra 18 til 42 måneder.
Ændringen medfører således, at
gyldighedsperioden for valuarvurderinger forlænges med 24
måneder. Bestemmelsens øvrige formelle krav er
uændrede.
Den forlængede gyldighedsperiode
gælder fra lovens ikrafttræden, 15. april 2024. Dette
indebærer, at en forening, der f.eks. har et
regnskabsår, der følger kalenderåret, kan
anvende en valuarvurdering, der er udarbejdet ved udgangen af 2023
til brug for foreningens 2023-regnskab, ved fastsættelse af
andelsværdierne på generalforsamlingerne i april 2024,
2025 og 2026. Som anført under de almindelige
bemærkninger vil en forening dog efter retspraksis være
forpligtet til at nedsætte prisen for andelen i en
overdragelsessituation, hvis der er konstateret et fald i
ejendomsværdien, der har væsentlig betydning for
andelsværdien.
Det er endvidere principielt muligt for en
andelsboligforening at anvende en valuarvurdering, der f.eks. er
udarbejdet ultimo 2021 til brug for foreningens årsregnskab
for 2021, ved fastsættelse af andelsværdien et år
frem på en generalforsamling i april 2024. Denne
valuarvurdering kan dog kun danne grundlag for fastsættelse
af andelsværdien på denne ene generalforsamling, idet
gyldighedsperioden for valuarvurderingen vil være
udløbet medio 2025. Foreningen skal således have
udarbejdet en ny valuarvurdering ultimo 2024, til brug for
fastsættelse af andelsværdien på
generalforsamlingen i april 2025, hvis den fortsat ønsker at
basere andelsværdiberegningen på en valuarvurdering af
foreningens ejendom. En forening, der værdiansætter
ejendommen iht. andelsboligloven § 5, stk. 2, litra b, skal
dog altid anvende den nyeste valuarvurdering. I det omfang en
foreningen har indhentet en valuarvurdering efter 2021, skal denne
derfor lægges til grund på generalforsamlingen i
2024.
Til nr.
3
Efter den gældende andelsboliglov §
5, stk. 2, litra c, kan den senest ansatte ejendomsværdi med
eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme anvendes som grundlag ved
fastsættelse af værdien af foreningens ejendom til brug
for beregning af andelsværdien efter andelsboliglovens §
5, stk. 1.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 3.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Ændringen af §
5, stk. 2, litra c, hvorefter reguleringer efter § 3 A
i lov om vurdering af landets faste ejendomme udgår af
bestemmelsen, sker af ordensmæssige grunde og indebærer
ingen realitetsændring. Som anført i de almindelige
bemærkninger er den hidtidige bestemmelses henvisning til en
eventuel årsregulering efter (den tidligere gældende)
§ 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme uden reelt
indhold.
Til nr.
4
Bestemmelsen i § 5,
stk. 2, litra d, er ny og indfører en mulighed for at
fastsætte andelsværdien iht. § 5, stk. 1, ud fra
den senest ansatte ejendomsværdi reguleret efter udviklingen
i Danmarks Statistiks nettoprisindeks fra førstkommende
månedsindeks efter vurderingsterminen og frem til og med
indekset for oktober i foreningens senest afsluttede
regnskabsår.
Ændringen indfører et yderligere
værdiansættelsesprincip og indebærer, at der er
to alternative muligheder for værdiansættelse baseret
på den senest ansatte ejendomsværdi, idet den hidtidige
mulighed for at anvende den senest ansatte ejendomsværdi uden
regulering er opretholdt. En forening kan således vælge
enten at basere andelsværdiberegningen alene på den
ansatte ejendomsværdi eller basere den på en
nettoprisindekseret ejendomsværdi.
Nettoprisindekset offentliggøres af
Danmarks Statistik den 10. eller første hverdag herefter i
måneden efter indsamlingsmåneden. Det betyder, at
f.eks. nettoprisindekset for oktober offentliggøres ca. 10.
november.
Nettoprisindekseringen skal beregnes ud fra
udviklingen i nettoprisindekset fra førstkommende
månedsindeks efter vurderingsterminen og frem til og med
indekset for oktober i foreningens senest afsluttede
regnskabsår. Foreningerne kan ikke vælge andre
tidspunkter at indeksere ud fra og kan således ikke
vælge at basere indekseringen på nettoprisindeks fra
andre måneder eller år.
Den obligatoriske brug af bestemte indeks
indebærer bl.a., at en forening ikke kan videreføre en
indekseret ejendomsværdi fra et tidligere regnskab, f.eks.
for at imødegå, at andelsværdien falder i
forhold til det forrige år som følge et fald i
nettoprisindekset for oktober i det indeværende
regnskabsår i forhold til oktober i det forrige
regnskabsår. Brugen af en nettoprisindekseret
ejendomsværdi har til formål at sikre, at
andelsværdien følger den almindelige prisudvikling og
dette ville ikke være tilfældet, hvis en forening kunne
vælge at undlade at regulere med udviklingen i indekset i
år med fald i oktoberindekset. Det bemærkes endvidere,
at et tilsvarende princip var gældende før 2012, da
der løbende blev ansat nye ejendomsværdier. En
andelsboligforening, der benyttede denne
værdiansættelsesmetode, oplevede således
også, at andelsværdien faldt, når
ejendomsværdierne faldt generelt, idet dette slog igennem ved
den efterfølgende ansættelse af
ejendomsværdien.
Ønsker en forening ikke at
nettoprisindeksere i et år, må den skifte til et af de
andre vurderingsprincipper i § 5, stk. 2, litra a eller litra
b, eller, om muligt, benytte en "fastholdt valuarvurdering" efter
§ 5, stk. 3. Den kan principielt også vælge at
anvende den rene ikke-indekserede senest ansatte
ejendomsværdi, jf. § 5, stk. 2, litra c, men dette vil
næppe være rationelt.
Som anført i afsnit 3.2.2 kan der
være foretaget en omvurdering af en andelsboligejendom efter
den almindelige 2012-vurdering. Den ejendomsværdi, der er
ansat ved en omvurdering er som udgangspunkt tilbagediskonteret til
prisforholdene pr. 1. oktober 2012. Tilsvarende har
andelsboligejendomme, der er opført i perioden 1. oktober
2012 til og med 30. september 2020, fået ansat en
ejendomsværdi på 2012-niveau. Som udgangspunkt er den
senest ansatte ejendomsværdi, for alle andelsboligejendomme,
der har ansat en ejendomsværdi, således ansat på
baggrund af prisforholdene pr. 1. oktober 2012.
I forbindelse med en revurdering af
ejendomsværdien på baggrund af en klage over en
omvurdering, kan det imidlertid forekomme, at den ansatte
ejendomsværdi efter revurderingen, ikke er tilbagediskonteret
til 2012-niveau, men er baseret på prisforholdene på
omvurderingstidspunktet. Det kan således forekomme, at den
senest ansatte ejendomsværdi ikke er baseret på
prisforholdene pr. 1. oktober 2012, men et senere prisniveau. Er
dette tilfældet skal indekseringen af ejendomsværdien
ske med udviklingen i nettoprisindekset fra det senere
tidspunkt.
I normalsituationen, hvor den senest ansatte
ejendomsværdi er ansat ud fra prisforholdene pr. 1. oktober
2012, er det udviklingen i nettoprisindekset fra oktober 2012 og
frem til og med nettoprisindekset for oktober 2023, der skal
anvendes, når foreningen fastsætter andelsværdien
på en generalforsamling i foråret 2024 i forbindelse
med en vedtagelse af 2023 regnskabet.
Er foreningens regnskabsår forskudt og
f.eks. løber fra 1. juli til 30. juni, er det ligeledes
nettoprisindekset for oktober 2023, der skal danne grundlag for en
indeksering ved fastsættelse af andelsværdien i
forbindelse med vedtagelsen af regnskabet for perioden 1. juli 2023
til 30. juni 2024. Dette gælder også selvom
generalforsamlingen eventuelt først vedtager regnskabet og
fastsætter andelsværdien i november 2024, efter at der
er offentliggjort et nyt nettoprisindeks for oktober 2024.
I de følgende tabeller vises
udviklingen i nettoprisindekset fra og med nettoindekset for
oktober 2012 til og med oktober 2023 (Tabel 1), samt et eksempel
på en indekseret ejendomsværdi for en ejendom, der
havde ansat en ejendomsværdi på 210 mio. kr. pr. 1.
oktober 2012 (Tabel 2)
Tabel
1 | Udviklingen i
nettoprisindekset | Måned | Offentliggjorte nettoprisindeks
(2015=100) | Nettoprisindekset omregnet (okt.
2012=100) | Okt. 2012 | 98,2 | 100,000 | Okt. 2013 | 98,9 | 100,713 | Okt. 2014 | 99,6 | 101,426 | Okt. 2015 | 100,2 | 102,037 | Okt. 2016 | 100,7 | 102,546 | Okt. 2017 | 102,3 | 104,175 | Okt. 2018 | 103,1 | 104,990 | Okt. 2019 | 103,8 | 105,707 | Okt. 2020 | 104,0 | 105,906 | Okt. 2021 | 106,7 | 108,656 | Okt. 2022 | 117,7 | 119,857 | Okt. 2023 | 118,3 | 120,468 | Tabellen viser Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i oktober i perioden 2012 - 2023 (kolonne 1) samt
nettoprisindekset i samme periode omregnet med udgangspunkt i
nettoprisindekset i oktober 2012 (kolonne 2) |
|
Tabel
2 | Udviklingen i
ejendomsværdien | Måned | Ejendomsværdi | Indeks | Okt. 2012 | 210.000.000 | 100,000 | Okt. 2013 | 211.496.945 | 100,713 | Okt. 2014 | 212.993.890 | 101,426 | Okt. 2015 | 214.276.986 | 102,037 | Okt. 2016 | 215.346.232 | 102,546 | Okt. 2017 | 218.767.821 | 104,175 | Okt. 2018 | 220.478.615 | 104,990 | Okt. 2019 | 221.975.560 | 105,707 | Okt. 2020 | 222.403.259 | 105,906 | Okt. 2021 | 228.177.189 | 108,656 | Okt. 2022 | 251.700.611 | 119,857 | Okt. 2023 | 252.983.707 | 120,468 | Tabellen viser udvikling i den
indekserede ejendomsværdi i perioden oktober 2012 - oktober
2023 for en ejendom, der har en ansat ejendomsværdi på
210 mio. kr. i oktober 2012. |
|
Hvis det lægges til grund, at den senest
ansatte ejendomsværdi er ansat ud fra prisniveauet pr. 1.
oktober 2012, og at ejendommens værdi blev ansat til 210 mio.
kr., kan andelsboligforeningen nettoprisindeksregulere den senest
ansatte ejendomsværdi i regnskabet for 2023 således:
118,3/98,2 x 210.000.000 kr. =
252.983.707 kr., idet nettoprisindekset for oktober 2012 udgjorde
98,2 og nettoprisindekset for oktober 2023 udgjorde 118,3, jf.
Tabel 1 ovenfor. Alternativt kan den nettoprisindekserede
ejendomsværdi i oktober 2023 beregnes således: 120,468
x 210.000.000 kr. = 252.983.707 kr., jf. det omregnede indekstal
for oktober 2023 i Tabel 1 og 2 ovenfor.
Eksemplet viser hvordan en senest ansat
ejendomsværdi baseret på prisforholdene i oktober 2012
kan nettoprisindeksreguleres til brug for fastsættelse af
andelsværdien på en generalforsamling f.eks. i april
2024, og dermed danne grundlag for maksimalprisen efter
andelsboliglovens § 5 for overdragelser af andele fra den
ordinære generalforsamling i april 2024 og ét år
frem til næste ordinære generalforsamling i april
2025.
Er den senest ansatte ejendomsværdi
baseret på prisforholdene f.eks. pr. 1. oktober 2015, er det
udviklingen i nettoprisindekset fra oktober 2015 til oktober 2023
der skal anvendes. Er den ansatte værdi i 2015-prisniveau 210
mio. kan den indekserede ejendomsværdi i oktober 2023
beregnes som følger: 118,3/100,2 x 210.000.000 kr. =
247.034.132 kr.
Er den senest ansatte ejendomsværdi
baseret på prisforholdene f.eks. pr. 1. september 2017, skal
indeksereingen beregnes på tilsvarende måde, idet det
er Danmarks Statistiks nettoprisindeks for september 2017, der skal
anvendes i nævneren.
For at skabe transparens i
andelsværdiberegningen, af hensyn til både
nuværende og kommende andelshavere og de professionelle
regnskabsbrugere, bør det fremgå klart af foreningens
årsregnskab, hvordan ejendommens værdi indgår i
beregningen af andelsværdien. Det bør således
oplyses, hvilket værdiansættelsesprincip, der er
anvendt og anvendes den senest ansatte ejendomsværdi
reguleret efter udviklingen i nettoprisindekset, jf.
andelsboligloven § 5, stk. 2, litra d, skal den senest ansatte
ejendomsværdi og beregningen af reguleringen, herunder de
anvendte nettoprisindeks, fremgå.
Til nr.
5
Efter den gældende andelsboliglov §
5, stk. 5 skal prioritetsgælden opgøres til
pantebrevsrestgælden, når ejendommens værdi, til
brug for fastsættelse af andelsværdien iht. § 5,
stk. 1, ansættes efter § 5, stk. 2, litra a.
Ansættes værdien efter litra b eller c, skal
prioritetsgælden opgøres til kursværdien.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 3.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Ved ændringen af § 5, stk. 5, 2. pkt., fastsættes,
at prioritetsgælden også skal opgøres til
kursværdien, når værdien af foreningens ejendom
ansættes iht. § 5, stk. 2, litra d.
Prioritetsgælden skal således opgøres på
samme måde, uanset om ejendommen er værdiansat efter
den senest ansatte ejendomsværdi, jf. § 5, stk. 2, litra
c, eller den seneste ansatte ejendomsværdi reguleret efter
udviklingen i nettoprisindekset, jf. § 5, stk. 2, litra d.
Gælden skal ikke indeksreguleres.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. april 2024.
Dette indebærer, at de ændrede
regler finder anvendelse for aftaler om overdragelser af andele,
der indgås den 15. april 2024 eller senere.
Efter den vejledende Normalvedtægt for
private andelsboligforeninger, skal foreningen afholde
ordinær generalforsamling inden fire måneder efter
regnskabsårets udløb, jf. normalvedtægten §
21. Normalvedtægten indeholder ikke regler, der
fastlægger regnskabsåret, men hvis foreningens
regnskabsår følger kalenderåret, skal
generalforsamlingen afholdes inden udgangen af april.
Ikrafttrædelsestidspunktet giver mulighed for, at
andelsboligforeningerne kan anvende de ændrede
værdiansættelsesprincipper til fastsættelse af
andelsværdien på en ordinær generalforsamling fra
og med 15. april 2024.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om andelsboliger
og andre boligfællesskaber ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig
anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1281 af
28. august 2020, som ændret ved lov nr. 344 af 22. marts
2022, foretages følgende ændringer: | | | | §
5. . . . | | | Stk. 2.
Ved opgørelsen af foreningens formue ansættes
ejendommen til en af de i litra a-c nævnte værdier, der
ikke må overskrides ved opgørelsen af værdien af
andelen i foreningens formue, dog skal værdien af ejendommen
i de første 2 år efter andelsboligforeningens
stiftelse ansættes efter litra a, når en
andelsboligforening er stiftet ved erhvervelse af en
udlejningsejendom: a) Anskaffelsesprisen. b) Den kontante handelsværdi som
udlejningsejendom på grundlag af en vurdering, der ikke
må være ældre end 18 måneder, og som er
foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme. c) Den senest ansatte ejendomsværdi
med eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme. Stk. 3.-4.
. . . Stk. 5.
Ved opgørelse af foreningens formue efter stk. 2,
litra a, fratrækkes prioritetsgæld i foreningens
ejendom opgjort til pantebrevsrestgælden. Ved
opgørelsen efter litra b og c fratrækkes
prioritetsgælden opgjort til kursværdi, for
realkreditlån kursværdien af
obligationsrestgælden, for indekslån kursværdien
af den indeksregulerede obligationsrestgæld. Stk. 6.-16.
. . . | | 1. I § 5, stk. 2, 1. pkt., ændres
»litra a-c« til: »litra a-d«. | | | | 2. I §
5, stk. 2, litra b, ændres
»18« til: »42«. | | | | 3. § 5, stk. 2, litra c, affattes
således: »Den senest ansatte
ejendomsværdi.«. | | | | | 4. I § 5, stk. 2, indsættes som litra d: »d) Den senest ansatte ejendomsværdi
reguleret efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks
fra førstkommende månedsindeks efter
vurderingsterminen og frem til og med indekset for oktober i
foreningens seneste afsluttede regnskabsår.« | | | | | | | | | | | | | | 5. I § 5, stk. 5, 2. pkt., ændres:
»litra b og c« til »litra b, c og d«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|