Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 28. maj 2025
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal (KF) vil redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et tredje
mindretal (RV) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Alternativets medlemmer af udvalget noterer sig, at
beslutningsforslaget er fremsat ud fra ønsket om at
muliggøre, at Danmark kan leve op til sine forpligtelser
under EU's vandrammedirektiv, der forpligter Danmark til at
opnå god tilstand i alle overfladevandområder i
2027.
Partierne foreslår, at Folketinget
pålægger regeringen at ændre administrationen af
miljøgodkendelser og udledningstilladelser, så
blandingszoner, hvor miljøfarlige stoffer kan udledes over
grænseværdierne, afvikles senest i 2033. Derudover
foreslår partierne at igangsætte en accelereret
revision af eksisterende miljøgodkendelser og
udledningstilladelser, som skal påbegyndes snarest muligt og
være afsluttet inden udgangen af 2027.
SF, EL og ALT konstaterer, at det under
udvalgsbehandlingen er kommet frem, at den kemiske tilstand i vores
havmiljø er endnu dårligere, end vi hidtil har haft
viden om. Det er nu kun tre ud af 123 områder, der vurderes
at være i god tilstand. Partierne noterer sig, at
miljøministeren oplyser, at årsagen til tilbagegangen
fra otte til kun tre vandområder i kemisk god tilstand
»skyldes umiddelbart ny viden og fastsættelse af nye
miljøkvalitetskrav, der anvendes til at klassificere og
vurdere tilstanden i vandmiljøet«, jf. B 89 - svar
på spm. 1.
Det undrer SF, EL og ALT, at den nye viden
om, at tilstanden i vores vandmiljø er endnu
dårligere, end vi hidtil har haft viden om, ikke fører
til øget handling hos miljøministeren og regeringen.
SF, EL og ALT er skuffede over regeringens ambitionsniveau. Vi
står med et alvorligt forurenet hav, og i stedet for at skrue
op for de nødvendige indsatser for at bringe havet tilbage i
god kemisk tilstand bliver regeringen ved med at tillade fortsat
forurening. Partierne noterer sig, at miljøministeren
svarer, at målet om god tilstand i alle vandområder i
2027 ikke vil blive indfriet, jf. B 89 - svar på spm. 9.
Den teknologiske udvikling inden for
spildevandsrensning er i fuld sving og har taget fart særlig
de seneste 10 år. Ifølge rapporten »Fremtidens
spildevandsbehandling« fra Teknologisk Institut er det
særlig Østasien, der fører an med Kina og
Sydkorea i front. Rapporten konkluderer, at langt de fleste af de
deltagende danske renseanlæg endnu ikke har påbegyndt
nogen indsats hen imod et fjerde rensetrin for spildevand, og at
den største hæmsko er de uklare lovmæssige krav
til spildevandsrensning, jf. »Fremtidens
spildevandsbehandling«, Teknologisk Institut, 2023.
I november 2024 blev EU's
byspildevandsdirektiv vedtaget med et krav om, at de største
spildevandsanlæg skal implementere et fjerde rensetrin senest
i 2045. SF, EL og ALT appellerer til regeringen om at
tilsidesætte principperne om minimumsimplementering og stille
krav til industrien og renseanlæggene om, at de tidligere end
de deadlines, der følger af byspildevandsdirektivet, skal
nedbringe koncentrationerne af miljøfarlige stoffer i deres
udledninger til at være på niveau med eller lavere end
de koncentrationer, der i forvejen findes i vandmiljøet.
SF, EL og ALT har spurgt ministeren, hvilke
lovfæstede kriterier der lægges til grund for
afgørelsen af, om virksomheden eller renseanlægget har
råd til at rense eller substituere stoffet, så
udlægning af blandingszoner er unødvendig. Ministeren
oplyser som svar herpå, at »vilkår i en
miljøgodkendelse skal være nødvendige og
tilstrækkelige samt proportionale, dvs. der skal være
balance mellem miljøgevinster og økonomiske
omkostninger«, jf. B 89 - svar på spm. 26.
Spørgsmålet er, hvordan man
afgør, om et vilkår er proportionelt, herunder
særlig hvordan man prissætter miljøgevinsterne.
SF, EL og ALT mener, at i en situation, hvor kun 2 pct. af alle
vandområder er i god kemisk tilstand, bør
miljøgevinsten ved at forebygge yderligere forurening veje
meget tungt i prissætningen. Partierne finder det oplagt, at
industriens økonomiske omkostninger til at forebygge
forureningen ved kilden afvejes i forhold til prisen ved senere at
skulle oprense forureningen. Her er det oplagt at se på
erfaringer fra både Danmark og udlandet.
Tre af Danmarks værste
generationsforureninger er forårsaget af virksomheden
Cheminova på Harboøre Tange. I 2024 blev der afsat 728
mio. kr. til oprensningen af Cheminovas gamle giftdepot på
Høfde 42. Derudover anslås det, at prisen på
oprensningen af Cheminovas gamle fabriksgrund vil koste omkring 4
mia. kr. (»Regionsråd vedtager plan for
Cheminova-forurening«, Region Midtjylland, den 30. oktober
2024), og på den nuværende FMC-fabriksgrund (tidligere
Cheminova) anslås prisen til omkring 1,4 mia. kr., jf.
»Cheminova (miljøsagerne)«, Lex.dk. Det vil sige
et anslået samlet beløb på over 6 mia. kr.
I USA har man gjort sig erfaringer med
oprensning af kemisk forurening af floden Hudson River, som var
stærkt forurenet med bl.a. det kræftfremkaldende stof
PCB. Det tog 6 år og kostede 1,78 mia. dollar, svarende til
omkring 12 mia. kr., at oprense over 3 mio. m3 sediment for at gøre det
sikkert at spise fisk fra floden igen, jf. »EPA says more
data needed to assess impact of $1.7B Hudson River cleanup«,
apnews.com, den 11. juli 2024.
SF, EL og ALT noterer sig, at de
nævnte eksempler illustrerer, at der kan være tale om
beløb i milliardstørrelsen til oprensning, når
man ikke rettidigt sætter ind for at forebygge en forurening
ved kilden. Partierne finder på den baggrund, at den
»balance mellem miljøgevinster og økonomiske
omkostninger«, som miljøministeren peger på i
sit svar, med den nuværende tilgang i administrationen falder
skævt ud til fordel for erhvervslivet på bekostning af
miljøet, fordi der ikke tages højde for de
potentielle omkostninger til oprensning.
SF, EL og ALT noterer sig, at der fra
Harboøre Tange, hvor FMC (det tidligere Cheminova) ligger,
inklusive Harboøre og Thyborøn, i 2023 er indberettet
udledninger af 6 mio. m3
spildevand fra renseanlæg, industri og
afværgepumpninger, jf. B 89 - svar på
spørgsmål 11. Der er altså tale om massive
udledninger svarende til indholdet af 2.400 olympiske
svømmebassiner med flere miljøfarlige stoffer over
grænseværdierne, som hvert år ledes direkte ud i
Vesterhavet.
SF, EL og ALT noterer sig, at DR i
løbet af foråret og forsommeren 2024 i en række
artikler fremlagde udsagn fra flere uvildige miljøjuridiske
eksperter, der på baggrund af en omfattende aktindsigt i
Miljøministeriet og Miljøstyrelsen konkluderede, at
pesticidfabrikken FMC's (det tidligere Cheminova) behov for fortsat
at kunne udlede miljøfarlige stoffer til havmiljøet
var blevet brugt som udgangspunkt for at lave nationale
retningslinjer til myndighederne, jf.
»Miljøministeriet anklages for magtfordrejning: Har
hjulpet Cheminova med fortsat at kunne forurene Vesterhavet«,
dr.dk, den 5. maj 2024.
Partierne noterer sig, at Flemming
Elbæk, partner i advokatfirmaet HaugaardBraad og tidligere
ansat i Miljøministeriet, i artiklen vurderede, at
»der er regnet baglæns. Miljøministeriet skriver
jo direkte i de interne dokumenter, at det her er baseret på
et ønske om at kunne udstede udledningstilladelser, og ikke
på juridiske eller teknisk faglige vurderinger«, jf.
»Miljøministeriet anklages for magtfordrejning: Har
hjulpet Cheminova med fortsat at kunne forurene Vesterhavet«,
dr.dk, den 5. maj 2024.
SF, EL og ALT noterer sig, at DR's
aktindsigt viser, at embedsfolk i Miljøministeriet tilbage i
2019 og 2020 pegede på, at en række virksomheder ikke
kunne få tilladelse til at fortsætte med at udlede
miljøfarlige stoffer, fordi grænseværdien i
havet allerede var overskredet, og at der med yderligere
udledninger ville være »tale om en forringelse af
tilstanden i strid med Vandrammedirektivet, og der vil blive
meddelt afslag på ansøgningen«, jf. citat fra
embedsmænd i Miljøministeriet i august 2019 gengivet
af DR i »Cheminova pumper miljøfarlige stoffer ud i et
hav, der allerede er forurenet: Miljøministeriet har i
årevis undladt at gribe ind«, dr.dk, den 28. april
2024.
SF, EL og ALT noterer sig endvidere, at
DR's aktindsigt viser, hvordan Miljøministeriets juridiske
tolkning af vandrammedirektivets forringelsesbegreb derefter
ændrede sig frem mod den vejledning (FAQ), der blev
offentliggjort af Miljøstyrelsen i 2021, og som
medførte, at blandingszoner i åbne kystvande kunne
udvides fra de hidtil anvendte 100 m til 350 m, og at
koncentrationen af miljøfarlige stoffer ved blandingszonens
rand kunne overstige de generelle krav for stoffet med 5 pct.
Partierne noterer sig endvidere, at dele af Miljøstyrelsens
vejledning blev underkendt af Miljø- og
Fødevareklagenævnet den 23. februar 2023. jf.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
af 23. februar 2023 om ophævelse og hjemvisning af §
25-tilladelse til etablering af ny forbindelsesvej, og at
Miljøstyrelsen herefter suspenderede dele af vejledningen og
i 2024 udgav vejledningen i en ny version, jf.
Miljøstyrelsen, FAQ 43 og FAQ 48 i opdateret vejledning -
spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende
stoffer til vandmiljøet, januar 2024). Endelig noterer
partierne sig, at den nye version af vejledningen også har
modtaget kritik fra uvildige eksperter, der vurderer, at
Miljøministeriet har valgt »at fortsætte ned ad
samme spor«, jf. »Miljøminister kaldte
retningslinjer for en 'opstramning': Men dokumenter afslører
ifølge eksperter, at virksomheder nu kan få lov til at
forurene mere«, dr.dk, den 2. maj 2024.
SF, EL og ALT noterer sig, at en samlet
opposition på baggrund af DR's dækning krævede en
uvildig undersøgelse af hele forløbet omkring
Miljøstyrelsens vejledning. Partierne noterer sig, at
miljøministeren ikke ønskede at imødekomme
oppositionens krav, men på et samråd i Miljø- og
Fødevareudvalget den 28. maj 2024 i stedet fremsatte
løfte om, at han ville igangsætte »en
undersøgelse af, hvad vi kan lære af den aktuelle
sag« og få »en uvildig undersøgelse af
Miljøstyrelsens manglende revurdering af Cheminovas
miljøgodkendelser«, jf. punkt 4 og 5 i
samrådstalen fra den 28. maj 2024, MOF alm. del -
samråd AI (folketingsåret 2023-24).
SF, EL og ALT noterer sig, at
Miljøministeriets egen undersøgelse blev
offentliggjort i marts 2025, og at den tilbageviser store dele af
eksperternes kritik, som fremsat til DR, jf. MOF alm. del - bilag
362. Det er imidlertid partiernes vurdering, at den uvildige
undersøgelse af Miljøstyrelsens manglende revurdering
af Cheminovas miljøgodkendelser har ændret karakter,
siden ministeren fremsatte løftet om den på
samrådet den 28. maj 2024. Det var partiernes klare
opfattelse, at »uvildig undersøgelse«
betød en uvildig advokatundersøgelse eller en uvildig
kommissionsundersøgelse. Det understreger ministeren
imidlertid nu, at der ikke bliver tale om, men
Miljøministeriet har i stedet igangsat en ekstern analyse af
Miljøstyrelsens sagsgange udført af et
rådgivningsfirma, jf. MOF alm. del - svar på
spørgsmål 815.
Det er på den baggrund SF's, EL's og
ALT's klare vurdering, at ministeren er løbet fra sit
løfte til en samlet opposition om at få en uvildig
undersøgelse af forløbet omkring
Miljøstyrelsens manglende revurdering af Cheminovas
miljøgodkendelser. Partierne er utilfredse med, at
offentligheden dermed ikke kommer til at få en uvildig
vurdering af, hvorvidt pesticidfabrikken FMC's (det tidligere
Cheminova) behov for fortsat at kunne udlede miljøfarlige
stoffer til havmiljøet reelt blev brugt som udgangspunkt for
at regne baglæns i udarbejdelsen af de nationale
retningslinjer til myndighederne i 2021.
SF, EL og ALT noterer sig også, at
revurderingen af FMC's (tidligere Cheminova) forældede
miljøgodkendelse fra 2006 til udledning af spildevand
fortsat ikke er afsluttet og det derfor endnu ikke er muligt at
konkludere, om Miljøstyrelsen vil give FMC (det tidligere
Cheminova) tilladelse til fortsat at anvende blandingszoner, hvilke
miljøfarlige stoffer man i så fald vil give tilladelse
til, og under hvilke vilkår. Partierne finder det
foruroligende, at Miljøstyrelsen ikke på
nuværende tidspunkt er i stand til at afvise, at antallet af
tilladelser til blandingszoner vil stige sammenlignet med i dag som
resultat af de igangværende revurderingssager, jf. B 89 -
svar på spørgsmål nr. 25.
SF, EL og ALT har under udvalgsbehandlingen
stillet en række spørgsmål til begrundelsen for
de udsagn, som miljøministeren og ordføreren fra
Socialdemokratiet fremsatte under førstebehandlingen, bl.a.
om, »at anvendelse af blandingszoner kan bruges til udvikling
og anvendelse af ny miljø- og renseteknologi og
substitution«, jf. B 89 - spørgsmål nr. 27, og
at »blandingszoner fungerer dermed som en katalysator for en
teknologisk innovation, der driver os mod mere bæredygtige
løsninger i hele Danmark«, jf. B 89 -
spørgsmål nr. 11.
Partierne anerkender, at virksomheder i
forbindelse med nye og skærpede miljøkvalitetskrav har
brug for en passende tilpasningsperiode til at substituere stoffer
eller tage nye og mere effektive renseløsninger i brug.
Partierne mener dog, at behovet for at tillade blandingszoner kan
forebygges ved hjælp af bl.a. anvendelse af
nontargetanalyser, der giver et forbedret overblik over
mikroforurenende stoffer i spildevandet, og ved at nye og
skærpede miljøkvalitetskrav varsles med en tidsfrist,
der muliggør tilpasning for virksomhederne. Partierne ser
derfor ikke nogen modsætning mellem teknologisk innovation og
det at sætte en deadline for udfasning af blandingszoner til
gavn for vores havmiljø.
At den kemiske forurening af Danmarks
havmiljø har nået et niveau, hvor kun 2 pct. af
vandområderne er i god tilstand, viser i partiernes
øjne med al tydelighed, at der er brug for en ændret
tilgang i administrationen af udledningstilladelser. Det skal
være en tilgang, hvor regeringen og miljøministeren
begynder at vægte hensynet til miljøet og naturen i
havet og hensynet til vores børn og fremtidige generationer,
der efterlades med et alvorligt forurenet hav og regningen for
oprydningen, højere end hensynet til industriens
økonomiske omkostninger til at forebygge forureningen ved
kilden.
SF, EL og ALT stemmer derfor for
vedtagelsen af forslaget og noterer sig samtidig med skuffelse, at
regeringen og miljøministeren, der selv har kaldt sig
»havets minister«, ikke vil bakke op om forslaget fra
SF og EL til folketingsbeslutning om forbud mod fortynding af
farlige stoffer i vandmiljøet.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
november 2024 og var til 1. behandling den 14. januar 2025.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
32 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Fie Hækkerup (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Torsten
Gejl (ALT) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |