Tak. Med de her to forslag vil regeringen skabe mere nærhed og sørge for, at det bliver en smidig overgang. Det lyder rigtig godt. Men hvad betyder det egentlig i praksis? Jeg synes faktisk, det har været ret svært at forstå, så jeg har brugt lang tid på at læse mig ned i lovforslaget for at forstå, hvad det egentlig betyder. Efter grundig læsning tror jeg, at jeg er kommet frem til følgende: Nærhed betyder faktisk det modsatte; vi får mindre lokal inddragelse og mindre beslutningskompetence. Og med hensyn til smidighed er det faktisk også den modsatte betydning, nemlig at der sker en centralisering af magten, og dermed bliver det en meget usmidig reform for alle andre end ministeren. Jeg vil kort forklare, hvad jeg mener med det her, og til sidst vil jeg også lige sige, hvordan jeg synes vi skulle have grebet det hele an.
Ministeren siger altså, at vi skal oprette sundhedsråd for at styrke det nære sundhedsvæsen. Men man kunne få den idé, at det selvfølgelig handler om, at vi lægger beslutningerne tættere på borgerne ude i kommunerne. Det kunne man forvente. Man kunne have forventet, at man styrkede de relationer, der i forvejen er i samarbejdet mellem kommunerne og regionerne. Men i stedet gør man noget andet. Man nedlægger alt det, vi har i forvejen, og derudover får man kun et eller to medlemmer i kommunalbestyrelserne. Og det allervigtigste, som jeg også allerede har nævnt flere gange, er, at de her medlemmer ikke får nogen instruksbeføjelser fra kommunalbestyrelserne. Det vil sige, at de ikke kommer til at agere som kommunernes repræsentanter, selv om de sidder der. Derudover er der jo det her med, at det f.eks. foreslås at være en borgmester, som jo i forvejen har sindssyg travlt. Så jeg kan slet ikke forestille mig, at han eller hun har tid til at sætte sig ind i alle de vanskelige sundhedspolitiske dilemmaer og udfordringer, der er. Alt i alt betyder det, at vi får det, der hedder et demokratisk underskud, som FOA også nævner i deres høringssvar, og det nævner KL og Apotekerforeningen også.
Derudover er der alle de her detaljer, som selvfølgelig er svære at læse ned i og forstå det hele af, men noget af det handler om, at der er en bekymring for, at de kommunale sundhedsrådsmedlemmer bliver dårligere stillet, fordi de ikke har sagsaktindsigt og standsningsret på samme måde som de regionale sundhedsråd. Det betyder altså samlet set, at den kommunale indflydelse bliver mindre.
Derudover er der jo det her med, at sundhedsrådene får en klar opgave med at implementere statens prioriteter. Det betyder altså, at den regionale og lokale, kommunale sundhedspolitiske indflydelse bliver relativt lille, fordi de primært har en implementeringsopgave.
Derudover er der også det her med, at der bliver flyttet en hel masse opgaver og dermed også en hel masse økonomi fra kommunerne til regionerne, og omfanget af det kender vi ikke endnu, fordi det bliver gjort igennem bemyndigelser. Jeg vil stille nogle skriftlige spørgsmål om det, for jeg er spændt på at få at vide, hvad omfanget egentlig er. Hvad forventer man? Hvor mange penge er det, kommunerne skal give væk? Vi ved jo i forvejen, at kommunerne har nogle stramme budgetter. Så når vi snakker om nærhed, havde jeg grundlæggende en helt anden forventning, nemlig at det handlede om den kommunale og lokale forankring, men det er der så ikke tale om her. Det synes jeg man skal være ret opmærksom på.
Så er der et andet emne, som jeg vil forholde mig til, og det er det, som jeg også allerede har stillet spørgsmål til flere gange. Det er jo spørgsmålet om faglighed. Vi har jo at gøre med en sundhedssektor, som i sit raison d'etre selvfølgelig handler om at skabe sundhed baseret på faglighed, forskning og den nyeste viden. Derfor er det jo ret vigtigt, hvordan de faglige organisationer, lægerne og i det hele taget forskningen kommer til at indgå.
Når man så læser sig igennem de her to meget, meget lange lovforslag på knap 800 sider, plus høringssvarene, kunne man tænke sig, at der vel som en del af det flere gange blev nævnt noget om, at det selvfølgelig er rigtig vigtigt at sikre sundhedsfaglige den nyeste viden, og at de faglige eksperter skal være med alle steder. Hvor mange gange fremgår det så af lovforslagene? Jeg tror, det er cirka nul gange, det fremgår. Det vil sige, at vi altså har de her kæmpestore lovforslag, der handler om sundhedspolitik, hvor faglighed og kvalitetssikring overhovedet ikke bliver nævnt. Derudover er der også en bekymring om, at der ikke i høj grad nok bliver taget hånd om borgerne, personalet og patienterne. Det her er, som flere andre også har nævnt, en strukturøvelse. Det handler om økonomi og organisering. Selve emnet forsvinder ligesom mellem stolene.
Derudover er der det her med, at de forskellige fagudvalg i regionerne ser ud til at blive nedlagt, og der er en bekymring om, at de forskellige fagråd, bl.a. på psykiatriområdet, bliver underprioriteret.
Jeg havde håbet, at man i højere grad havde sagt: Nu laver vi de nye sundhedsråd, og selvfølgelig skal der være en stærk repræsentation af en eller anden form for faglighed. Men det får vi altså ikke her i denne omgang. Det synes jeg er meget bekymrende. Jeg synes, vi skulle have sikret en mere formel rolle til det faglige. I stedet for centraliserer vi magten hos ministeren og giver rigtig mange bemyndigelser. Det vil sige, at vi risikerer at reducere regionerne og sundhedsrådene til at være implementeringsorganer, som om de var en del af staten uden et selvstændigt demokratisk mandat. Og kommunerne bliver næsten holdt udenfor, i hvert fald på et administrativt niveau.
Det sidste er det her spørgsmål om smidighed, for det er jo den her kæmpe overgangsøvelse, der skal laves på en smidig måde. I det hele taget tænker jeg: Hvordan kan man skrive smidighed ind i et lovforslag? Det er jo ikke en juridisk term. Men hvad betyder det her med smidighed egentlig? Jeg har faktisk spekuleret ret meget over det og gået og grundet over, hvad det betyder, når noget skal være smidigt. Det lyder jo meget godt, men hvad betyder det sådan i praksis?
Da jeg læste høringsnotatet, tror jeg faktisk at jeg kom lidt tættere på svaret, for jeg tror simpelt hen, at smidighed betyder, at ministeren skal bestemme det meste. Det vil sige, at det er smidigt for ministeren, når hun skal bestemme det meste. Så er det fleksibelt, og det var også det, den tidligere ordfører fra Radikale Venstre sagde. Hvis man har lyst til at lave nogle ændringer, gør man det lige, og så er det fint. Det kan jo være, det bliver rigtig fint; det har bare ikke nogen særlig god forankring i nogle åbne offentlige beslutningsprocesser.
Det, vi altså har at gøre med, er en overgangsfase, som primært handler om at bemyndige ministeren til stort set alting. Vi ved ikke, hvordan det hele konkret kommer til at ende, men i hvert fald er det, som det også blev nævnt fra, jeg tror, det var Dansk Folkepartis side, en stor centraliseringsøvelse, hvor der netop, som det også bliver nævnt i høringssvarene, kan opstå flaskehalsproblemer, og hvor omfanget af bemyndigelserne er uklart. F.eks. er det her med mandatet i forhold til Region Hovedstaden uklart. Den tidligere ordfører sagde, at det ikke bliver noget problem, men i høringssvarene nævner de netop og spørger ind til, hvad der er omfanget af de beslutninger, og hvad der er en stor administrativ beslutning, som ministeren skal ind over. Det er uklart, fordi der netop skal være den her smidighed med, at hun definerer, hvorvidt det er noget, hun skal ind over eller ej.
Men det er ikke kun i overgangsfasen, at der er tale om smidighed. Det er jo også i det hele taget det her med, at magten over sundhedsrådenes organisering af arbejdet, som jeg nævnte før, også ligger der. Det vil sige, at vi altså får en meget smidig centraliseringsøvelse, hvor ministeren kommer til at sidde på rigtig meget, både i forhold til placering, økonomi og i det hele taget den nationale plan, som vi skal diskutere lige om lidt. Så jeg vil konkludere, at når der står »smidighed«, skal vi læse det som en centralisering af magten hos sundhedsministeren, og det sker på bekostning af den faglige og lokaldemokratiske medbestemmelse.
Til sidst vil jeg bare sige, at jeg frygter, at den her sundhedsreform generelt får et demokratisk underskud og bliver et bureaukratisk monster, hvis omkostninger vi endnu ikke kender. Hvad er den her øvelse, hvor djøf'erne har en kæmpe rolle, og hvor der skal masser af konsulenter ind over og finde ud af, hvem der skal flytte kontor, og hvor printeren skal stå osv.? Så det er også noget af det, jeg vil stille nogle skriftlige spørgsmål om, for at forstå, hvad der er omfanget af omkostningerne ved den her organiseringsøvelse.
I det hele taget synes jeg, at der er masser af ting inden for sundhedspolitikken, som slet ikke bliver håndteret i den her reform. Der er masser af ting, som slet ikke er en del af det her, f.eks. hvordan sundhedssektoren får et mindre ressourceforbrug, hvordan vi får bedre plads til de faglige beslutninger, og hvordan vi får sikret, at sundhedssektoren kan digitaliseres, men at vi samtidig beskytter borgernes data rigtig godt. Og hvad det i øvrigt koster at flytte mange af borgernes data, bliver heller ikke nævnt.
I relation til det synes jeg også, det er rigtig ærgerligt, at reformen slet ikke forholder sig til, at vi fremadrettet konstruktivt burde bruge meget mere AI til f.eks. at diagnosticere, men selvfølgelig inden for en ramme, som er rigtig tryg for borgerne, og som kun handler om at skabe en bedre faglighed. Det kunne måske i virkeligheden give nogle ressourcer til, at man som læge eller sygeplejerske havde mere tid til at lave menneskelige analyser og være i kontakt med patienterne. Alt det er slet ikke en del af det. Den her fremtidssikring af sundhedssektoren er ikke tænkt ind i reorganiseringen, og det synes jeg er rigtig ærgerligt.
Derudover er der ikke blevet tænkt forebyggelse ind. Det er, som om det kun handler om at tænke i behandling. Der er ikke fokus på forebyggelse noget sted. Jeg synes, man skulle fokusere på at nedbryde siloerne og have den her europæiske one health-tankegang, hvor sundhed tænkes ind rigtig mange steder, så man også tænker på landbrugets pesticidforbrug og kemikalielovgivningen på erhvervsområdet og i det hele taget tænker i ren drikkevand osv. For vi ved jo faktisk, at 70 pct. af mange sundhedsrisici – det viser i hvert fald nogle studier – stammer fra miljøpåvirkning. Så der er et kæmpe sundhedspotentiale her. Det fremgår slet ikke af det her store reorganiseringsværk.
Alt det her skal selvfølgelig ikke fremgå af den her reform, så det skal jeg heller ikke arbejde med nu her. Men jeg vil i den her lovbehandlingsproces forsøge at arbejde for, at patienterne bliver bedre inddraget, og at vi sikrer os, at de her nye råd bliver etableret på en god måde. Det handler om, at kommunerne skal have nogle bedre roller, f.eks. i forhold til sagsindsigt og standsningsret, så de har lige vilkår og i det hele taget får nogle bedre administrative ressourcer. Mange siger – og her tror jeg der er en misforståelse – at der jo kommer til at være nogle kommunale repræsentanter, men problemet er, at de ikke har nogen kommunale administrative ressourcer med. Til sidst skal vi sikre, at der er mere faglighed repræsenteret i rådene.