L 123 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love.

(Nedsættelse af boafgiften og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 27-03-2025

Afgivet: 27-03-2025

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. marts 2025

20241_l123_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. marts 2025

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, LA, DD, M, KF, DF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag nr. 1, 3 og 4. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag nr. 2 og 5.

Et tredje mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF):

1) I undertitlen ændres »bo- og gaveafgiften« til: »boafgiften og gaveafgiften«.

[Sproglig ændring]

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

2) I det under nr. 4 foreslåede § 34, stk. 7, ændres i 1. pkt. »overdragerens direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom er mere end 50 pct.« til: »overdrageren enten besidder en direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct. eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom,«, i 2. pkt. ændres »ejerandelen efter 1. pkt. medregnes« til: »ejerandelen og rådigheden over stemmerne efter 1. pkt. medregnes stemmer, der rådes over, og«, og »§ 22, stk. 1« ændres til: »§ 22, stk. 1 og 3«, og i 3. pkt. ændres »1. pkt. finder kun anvendelse« til: »Aktiv udlejningsvirksomhed efter 1. pkt. foreligger kun«.

[Bestemmende indflydelse som følge af stemmerettigheder, medregning af ikkefraseparerede ægtefællers ejerandele og stemmerettigheder og sproglig ændring]

Til § 12

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF):

3) I nr. 2 ændres i den indledende tekst »7. pkt.« til: »6. pkt.«

[Ændring af henvisning]

Til § 14

4) I stk. 7, 1. pkt., indsættes efter »§ 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,«: »og boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, 1. pkt., og § 23 a, stk. 4,«, og »bo- eller gaveafgiftsberegningen« ændres til: »boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen«.

[Ændring af henvisning og sproglig ændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):

5) I stk. 7, 2. pkt., ændres »1. maj« til: »1. september«.

[Forlængelse af genoptagelsesfrist]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring af undertitlen indebærer, at »bo- og gaveafgiften« ændres til »boafgiften og gaveafgiften«, fordi boafgiften og gaveafgiften er to forskellige afgifter.

Til nr. 2

Ved lovforslagets § 2, nr. 2, er det foreslået, at det indsættes i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, at aktiv udlejningsvirksomhed med fast ejendom ikke skal anses for passiv kapitalanbringelse ved vurderingen af, om et selskabs indtægter eller aktiver for mindst 50 pct.'s vedkommende vedrører passiv kapitalanbringelse.

Ved lovforslagets § 2, nr. 4, er det endvidere foreslået, at der i aktieavancebeskatningslovens § 34 indsættes et nyt stk. 7, der fastsætter, hvornår der foreligger aktiv udlejningsvirksomhed. Det er efter forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 1. pkt., bl.a. en betingelse for, at der foreligger aktiv udlejningsvirksomhed med fast ejendom, at overdragerens direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom er mere end 50 pct. Ved opgørelsen af ejerandelen kan der efter forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2. pkt., medregnes ejerandele, der direkte eller indirekte besiddes af den i aktieavancebeskatningslovens § 37, stk. 1, nr. 1, og boafgiftslovens § 22, stk. 1, nævnte personkreds.

Ved afgørelsen af, om ejerandelen af den faste ejendom er mere end 50 pct., vil der således efter forslaget kunne medregnes alle de ejerandele, der direkte eller indirekte er ejet af overdragerens (nære) familiemedlemmer, dvs. de personer, der kan overdrages til med succession efter aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 1, eller som afgiftsfrit kan modtage gaver efter reglerne om gaveafgift i boafgiftslovens § 22, stk. 1.

De anførte bestemmelser i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 1, og boafgiftslovens § 22, stk. 1, omfatter imidlertid ikke en ægtefælle, der ikke er frasepareret, selv om en sådan ægtefælle uden beløbsbegrænsning kan modtage gaver afgiftsfrit, jf. boafgiftslovens § 22, stk. 3. Det er utilsigtet, at ejerandele af den faste ejendom, der direkte eller indirekte ejes af en ikkefrasepareret ægtefælle, ikke kan medregnes ved afgørelsen af, om ejerandelen af den faste ejendom er mere end 50 pct.

Efter forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt., finder 1. pkt. kun anvendelse, hvis ejendommen har været ejet i mindst 1 år før overdragelsen og i hele denne periode har været aktivt udlejet, jf. 1. pkt., eller hvis den indgår i en samlet virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, der har været ejet i mindst 1 år.

Det foreslås, at i forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 1. pkt., ændres »overdragerens direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom er mere end 50 pct.« til »overdrageren enten besidder en direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct. eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom«.

Ændringsforslaget vil medføre, at der vil kunne foreligge aktiv udlejningsvirksomhed, selv om overdrageren ikke besidder en direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct., hvis overdrageren råder over et flertal af stemmerettighederne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom.

Det afgørende vil således være, om overdrageren har bestemmende indflydelse over ejendomsudlejningsvirksomheden enten i kraft af indirekte eller direkte besiddelse af et flertal af ejerandelene eller i kraft af rådighed over et flertal af stemmerne.

Ved vurderingen af, om overdrageren råder over flertallet af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom, skal medregnes stemmerettigheder, der er knyttet til overdragerens direkte ejerandele i ejendomsvirksomheden. Rådighed over stemmer vil imidlertid også kunne følge af stemmerettigheder knyttet til overdragerens indirekte ejerandele.

Ejes et ejendomsselskab f.eks. af to selskaber (A og B), der besidder henholdsvis 51 pct. og 49 pct. af ejer- og stemmeandelene i ejendomsselskabet, og besidder overdrageren 51 pct. af både ejer- og stemmeandelene i selskab A, vil overdrageren i kraft af sin rådighed over stemmeflertallet i selskab A også (indirekte) råde over flertallet af stemmerne i ejendomsselskabet. Den foreslåede betingelse for, at der kan foreligge aktiv udlejning, vil således være opfyldt, selv hvis overdrageren ikke besidder nogen ejerandel i selskab B og derfor kun har en (indirekte) ejerandel af den faste ejendom på ca. 26 pct. (51 pct. af 51 pct.).

Uanset om betingelsen om, at overdrageren har bestemmende indflydelse over den faste ejendom, er opfyldt som følge af besiddelse af ejerandele eller rådighed over stemmer, vil det yderligere være en betingelse, at opgaven med indgåelsen af aftaler af væsentlig økonomisk betydning for driften af udlejningsvirksomheden vedrørende den faste ejendom ikke i overvejende grad varetages af en uafhængig fysisk eller juridisk person, der sædvanligvis indgår aftalerne eller sædvanligvis spiller den afgørende rolle ved indgåelsen af aftalerne. Samtlige betingelser for, at der foreligger aktiv udlejning efter 1. pkt., vil desuden skulle være opfyldt i mindst 1 år forud for overdragelsen, jf. forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt.

Det foreslås i forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2. pkt., at »ejerandelen efter 1. pkt. medregnes« ændres til »ejerandelen og rådigheden over stemmerne efter 1. pkt. medregnes stemmer, der rådes over, og«, og at »§ 22, stk. 1« ændres til »§ 22, stk. 1 og 3«.

De foreslåede ændringer tager højde for, at der efter den ved ændringsforslaget foreslåede ændring af forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 1. pkt., vil kunne foreligge bestemmende indflydelse over ejendomsudlejningsvirksomheden enten i kraft af indirekte eller direkte besiddelse af et flertal af ejerandelene eller i kraft af rådighed over et flertal af stemmerne.

Efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2. pkt., skal der ved afgørelsen af, om ejerandelen af den faste ejendom er mere end 50 pct., medregnes alle de ejerandele, der direkte eller indirekte er ejet af overdragerens (nære) familiemedlemmer. Ændringsforslaget vil sikre, at der ved afgørelsen af, om overdrageren råder over flertallet af stemmerne i ejendomsudlejningsvirksomheden, på tilsvarende vis vil kunne medregnes stemmerettigheder, som overdragerens (nære) familiemedlemmer råder over.

Derudover vil forslaget medføre, at ejerandele til den faste ejendom, der direkte eller indirekte ejes af en ikkefrasepareret ægtefælle, og stemmerettigheder, som en sådan ægtefælle kan råde over, kan medregnes ved afgørelsen af, om ejerandelen af den faste ejendom er mere end 50 pct., eller om overdrageren råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom.

Det foreslås endelig, at i forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt., ændres »1. pkt. finder kun anvendelse« til »Aktiv udlejningsvirksomhed efter 1. pkt. foreligger kun«.

Denne del af ændringsforslaget er en sproglig ændring, der er uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 3

Ved lovforslagets § 12, nr. 2, er det foreslået, at der i virksomhedsskattelovens § 22 c, stk. 2, nr. 4, 7. pkt., efter »aktie- eller anpartskapitalen,« indsættes »eller som udøver virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7,«. Den foreslåede sætning skal imidlertid indsættes i § 22 c, stk. 2, nr. 4, 6. pkt.

Ændringsforslaget har til formål at rette denne henvisningsfejl og er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 4

I lovforslagets § 14, stk. 7, 1. pkt., er det foreslået, at boet eller parterne kan anmode om genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen i tilfælde, hvor en boopgørelse eller gaveanmeldelse er indgivet før lovens ikrafttræden. Loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Genoptagelsesadgangen efter lovforslagets § 14, stk. 7, 1. pkt., har baggrund i, at forslaget om nedsat boafgift og gaveafgift og retskrav på skematisk værdiansættelse vedrørende erhvervsvirksomheder skal have virkning fra den 1. oktober 2024, dvs. for gaver, der ydes den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodninger fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere.

Genoptagelsesmuligheden gælder ifølge forslaget, »når betingelserne i boafgiftslovens § 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4 og 20, er opfyldt«.

De anførte bestemmelser i boafgiftslovens § 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2, foreslås imidlertid ikke ændret ved lovforslagets § 1, nr. 4 og 20, der indeholder en ændring af § 1 a, stk. 4, 1. pkt., og § 23 a, stk. 4, der fastsætter, at afgiftsnedsættelsen til 10 pct. omfatter gaver, der ydes den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere.

Det foreslås derfor, at der efter »§ 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,« indsættes »og boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, 1. pkt., og § 23 a, stk. 4,«.

Det foreslås endvidere, at »bo- eller gaveafgiftsberegningen« ændres til »boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen«, fordi boafgiften og gaveafgiften er to forskellige afgifter.

Ændringsforslaget er en præcisering af henvisningen samt en sproglig ændring og er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 5

Det følger af lovforslagets § 14, stk. 3, at reglerne om nedsættelse af boafgiften og gaveafgiften og retskrav på skematisk værdiansættelse skal have virkning for gaver, der ydes den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodninger fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere.

I lovforslagets § 14, stk. 7, 1. pkt., er det foreslået, at boet eller parterne kan anmode om genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen i tilfælde, hvor boopgørelsen eller gaveanmeldelse er indgivet før lovens ikrafttræden. Loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

I lovforslagets § 14, stk. 7, 2. pkt., er det foreslået, at anmodning om genoptagelse indeholdende ændret boopgørelse eller gaveanmeldelse, jf. 1. pkt., skal indgives senest den 1. maj. 2025.

Det foreslås, at fristen for indsendelse af anmodning om genoptagelse ændres fra den 1. maj 2025 til den 1. september 2025.

Ændringsforslaget skal sikre, at der efter lovens ikrafttræden vil være en passende frist, inden for hvilken boet eller parterne kan indgive en anmodning om genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 22. januar 2025 og var til 1. behandling den 5. februar 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Teknisk gennemgang

Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet har den 30. januar 2025 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 28. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 305, folketingsåret 2023-24. Den 22. januar 2025 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) fmd. Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5