Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. marts 2025
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, DD, M, KF, DF og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag nr. 1, 3 og 4.
Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag nr.
2 og 5.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF):
1) I
undertitlen ændres »bo- og
gaveafgiften« til: »boafgiften og
gaveafgiften«.
[Sproglig ændring]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF og EL):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 34, stk. 7, ændres i 1. pkt. »overdragerens direkte og
indirekte ejerandel af den faste ejendom er mere end 50 pct.«
til: »overdrageren enten besidder en direkte og indirekte
ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct. eller
råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed,
der ejer den faste ejendom,«, i 2.
pkt. ændres »ejerandelen efter 1. pkt.
medregnes« til: »ejerandelen og rådigheden over
stemmerne efter 1. pkt. medregnes stemmer, der rådes over,
og«, og »§ 22, stk. 1« ændres til:
»§ 22, stk. 1 og 3«, og i 3.
pkt. ændres »1. pkt. finder kun
anvendelse« til: »Aktiv udlejningsvirksomhed efter 1.
pkt. foreligger kun«.
[Bestemmende indflydelse som
følge af stemmerettigheder, medregning af ikkefraseparerede
ægtefællers ejerandele og stemmerettigheder og sproglig
ændring]
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF):
3) I
nr. 2 ændres i den indledende tekst »7. pkt.«
til: »6. pkt.«
[Ændring af henvisning]
Til § 14
4) I
stk. 7, 1. pkt., indsættes efter
»§ 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,«:
»og boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, 1. pkt., og § 23
a, stk. 4,«, og »bo- eller
gaveafgiftsberegningen« ændres til: »boafgifts-
eller gaveafgiftsberegningen«.
[Ændring af henvisning og
sproglig ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF og EL):
5) I
stk. 7, 2. pkt., ændres »1.
maj« til: »1. september«.
[Forlængelse af
genoptagelsesfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
undertitlen indebærer, at »bo- og gaveafgiften«
ændres til »boafgiften og gaveafgiften«, fordi
boafgiften og gaveafgiften er to forskellige afgifter.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 2, nr. 2, er det
foreslået, at det indsættes i
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, at aktiv
udlejningsvirksomhed med fast ejendom ikke skal anses for passiv
kapitalanbringelse ved vurderingen af, om et selskabs
indtægter eller aktiver for mindst 50 pct.'s vedkommende
vedrører passiv kapitalanbringelse.
Ved lovforslagets § 2, nr. 4, er det
endvidere foreslået, at der i aktieavancebeskatningslovens
§ 34 indsættes et nyt stk. 7, der fastsætter,
hvornår der foreligger aktiv udlejningsvirksomhed. Det er
efter forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7,
1. pkt., bl.a. en betingelse for, at der foreligger aktiv
udlejningsvirksomhed med fast ejendom, at overdragerens direkte og
indirekte ejerandel af den faste ejendom er mere end 50 pct. Ved
opgørelsen af ejerandelen kan der efter forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2. pkt., medregnes
ejerandele, der direkte eller indirekte besiddes af den i
aktieavancebeskatningslovens § 37, stk. 1, nr. 1, og
boafgiftslovens § 22, stk. 1, nævnte personkreds.
Ved afgørelsen af, om ejerandelen af
den faste ejendom er mere end 50 pct., vil der således efter
forslaget kunne medregnes alle de ejerandele, der direkte eller
indirekte er ejet af overdragerens (nære) familiemedlemmer,
dvs. de personer, der kan overdrages til med succession efter
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 1, eller som
afgiftsfrit kan modtage gaver efter reglerne om gaveafgift i
boafgiftslovens § 22, stk. 1.
De anførte bestemmelser i
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 1, og
boafgiftslovens § 22, stk. 1, omfatter imidlertid ikke en
ægtefælle, der ikke er frasepareret, selv om en
sådan ægtefælle uden
beløbsbegrænsning kan modtage gaver afgiftsfrit, jf.
boafgiftslovens § 22, stk. 3. Det er utilsigtet, at ejerandele
af den faste ejendom, der direkte eller indirekte ejes af en
ikkefrasepareret ægtefælle, ikke kan medregnes ved
afgørelsen af, om ejerandelen af den faste ejendom er mere
end 50 pct.
Efter forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt., finder 1.
pkt. kun anvendelse, hvis ejendommen har været ejet i mindst
1 år før overdragelsen og i hele denne periode har
været aktivt udlejet, jf. 1. pkt., eller hvis den
indgår i en samlet virksomhed med aktiv udlejning af fast
ejendom, der har været ejet i mindst 1 år.
Det foreslås, at i forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »overdragerens direkte og indirekte ejerandel af
den faste ejendom er mere end 50 pct.« til
»overdrageren enten besidder en direkte og indirekte
ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct. eller
råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed,
der ejer den faste ejendom«.
Ændringsforslaget vil medføre,
at der vil kunne foreligge aktiv udlejningsvirksomhed, selv om
overdrageren ikke besidder en direkte og indirekte ejerandel af den
faste ejendom på mere end 50 pct., hvis overdrageren
råder over et flertal af stemmerettighederne i den
virksomhed, der ejer den faste ejendom.
Det afgørende vil således
være, om overdrageren har bestemmende indflydelse over
ejendomsudlejningsvirksomheden enten i kraft af indirekte eller
direkte besiddelse af et flertal af ejerandelene eller i kraft af
rådighed over et flertal af stemmerne.
Ved vurderingen af, om overdrageren
råder over flertallet af stemmerne i den virksomhed, der ejer
den faste ejendom, skal medregnes stemmerettigheder, der er knyttet
til overdragerens direkte ejerandele i ejendomsvirksomheden.
Rådighed over stemmer vil imidlertid også kunne
følge af stemmerettigheder knyttet til overdragerens
indirekte ejerandele.
Ejes et ejendomsselskab f.eks. af to
selskaber (A og B), der besidder henholdsvis 51 pct. og 49 pct. af
ejer- og stemmeandelene i ejendomsselskabet, og besidder
overdrageren 51 pct. af både ejer- og stemmeandelene i
selskab A, vil overdrageren i kraft af sin rådighed over
stemmeflertallet i selskab A også (indirekte) råde over
flertallet af stemmerne i ejendomsselskabet. Den foreslåede
betingelse for, at der kan foreligge aktiv udlejning, vil
således være opfyldt, selv hvis overdrageren ikke
besidder nogen ejerandel i selskab B og derfor kun har en
(indirekte) ejerandel af den faste ejendom på ca. 26 pct. (51
pct. af 51 pct.).
Uanset om betingelsen om, at overdrageren
har bestemmende indflydelse over den faste ejendom, er opfyldt som
følge af besiddelse af ejerandele eller rådighed over
stemmer, vil det yderligere være en betingelse, at opgaven
med indgåelsen af aftaler af væsentlig økonomisk
betydning for driften af udlejningsvirksomheden vedrørende
den faste ejendom ikke i overvejende grad varetages af en
uafhængig fysisk eller juridisk person, der
sædvanligvis indgår aftalerne eller sædvanligvis
spiller den afgørende rolle ved indgåelsen af
aftalerne. Samtlige betingelser for, at der foreligger aktiv
udlejning efter 1. pkt., vil desuden skulle være opfyldt i
mindst 1 år forud for overdragelsen, jf. forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt.
Det foreslås i forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2. pkt., at
»ejerandelen efter 1. pkt. medregnes« ændres til
»ejerandelen og rådigheden over stemmerne efter 1. pkt.
medregnes stemmer, der rådes over, og«, og at
»§ 22, stk. 1« ændres til »§ 22,
stk. 1 og 3«.
De foreslåede ændringer tager
højde for, at der efter den ved ændringsforslaget
foreslåede ændring af forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 1. pkt., vil kunne
foreligge bestemmende indflydelse over
ejendomsudlejningsvirksomheden enten i kraft af indirekte eller
direkte besiddelse af et flertal af ejerandelene eller i kraft af
rådighed over et flertal af stemmerne.
Efter den i lovforslaget foreslåede
bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 2.
pkt., skal der ved afgørelsen af, om ejerandelen af den
faste ejendom er mere end 50 pct., medregnes alle de ejerandele,
der direkte eller indirekte er ejet af overdragerens (nære)
familiemedlemmer. Ændringsforslaget vil sikre, at der ved
afgørelsen af, om overdrageren råder over flertallet
af stemmerne i ejendomsudlejningsvirksomheden, på tilsvarende
vis vil kunne medregnes stemmerettigheder, som overdragerens
(nære) familiemedlemmer råder over.
Derudover vil forslaget medføre, at
ejerandele til den faste ejendom, der direkte eller indirekte ejes
af en ikkefrasepareret ægtefælle, og stemmerettigheder,
som en sådan ægtefælle kan råde over, kan
medregnes ved afgørelsen af, om ejerandelen af den faste
ejendom er mere end 50 pct., eller om overdrageren råder over
mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste
ejendom.
Det foreslås endelig, at i forslaget
til aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7, 3. pkt.,
ændres »1. pkt. finder kun anvendelse« til
»Aktiv udlejningsvirksomhed efter 1. pkt. foreligger
kun«.
Denne del af ændringsforslaget er en
sproglig ændring, der er uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 12, nr. 2, er det
foreslået, at der i virksomhedsskattelovens § 22 c, stk.
2, nr. 4, 7. pkt., efter »aktie- eller
anpartskapitalen,« indsættes »eller som
udøver virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 7,«. Den
foreslåede sætning skal imidlertid indsættes i
§ 22 c, stk. 2, nr. 4, 6. pkt.
Ændringsforslaget har til
formål at rette denne henvisningsfejl og er således
uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
I lovforslagets § 14, stk. 7, 1. pkt.,
er det foreslået, at boet eller parterne kan anmode om
genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen i
tilfælde, hvor en boopgørelse eller gaveanmeldelse er
indgivet før lovens ikrafttræden. Loven skal
træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Genoptagelsesadgangen efter lovforslagets
§ 14, stk. 7, 1. pkt., har baggrund i, at forslaget om nedsat
boafgift og gaveafgift og retskrav på skematisk
værdiansættelse vedrørende erhvervsvirksomheder
skal have virkning fra den 1. oktober 2024, dvs. for gaver, der
ydes den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodninger fra boer
vedrørende personer, der er afgået ved døden
den 1. oktober 2024 eller senere.
Genoptagelsesmuligheden gælder
ifølge forslaget, »når betingelserne i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4 og 20, er
opfyldt«.
De anførte bestemmelser i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,
foreslås imidlertid ikke ændret ved lovforslagets
§ 1, nr. 4 og 20, der indeholder en ændring af § 1
a, stk. 4, 1. pkt., og § 23 a, stk. 4, der fastsætter,
at afgiftsnedsættelsen til 10 pct. omfatter gaver, der ydes
den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodning fra boer
vedrørende personer, der er afgået ved døden
den 1. oktober 2024 eller senere.
Det foreslås derfor, at der efter
»§ 1 a, stk. 1-3, og § 23 a, stk. 1 og 2,«
indsættes »og boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, 1.
pkt., og § 23 a, stk. 4,«.
Det foreslås endvidere, at »bo-
eller gaveafgiftsberegningen« ændres til
»boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen«, fordi
boafgiften og gaveafgiften er to forskellige afgifter.
Ændringsforslaget er en
præcisering af henvisningen samt en sproglig ændring og
er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets §
14, stk. 3, at reglerne om nedsættelse af boafgiften og
gaveafgiften og retskrav på skematisk
værdiansættelse skal have virkning for gaver, der ydes
den 1. oktober 2024 eller senere, og udlodninger fra boer
vedrørende personer, der er afgået ved døden
den 1. oktober 2024 eller senere.
I lovforslagets § 14, stk. 7, 1. pkt.,
er det foreslået, at boet eller parterne kan anmode om
genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen i
tilfælde, hvor boopgørelsen eller gaveanmeldelse er
indgivet før lovens ikrafttræden. Loven skal
træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
I lovforslagets § 14, stk. 7, 2. pkt.,
er det foreslået, at anmodning om genoptagelse indeholdende
ændret boopgørelse eller gaveanmeldelse, jf. 1. pkt.,
skal indgives senest den 1. maj. 2025.
Det foreslås, at fristen for
indsendelse af anmodning om genoptagelse ændres fra den 1.
maj 2025 til den 1. september 2025.
Ændringsforslaget skal sikre, at der
efter lovens ikrafttræden vil være en passende frist,
inden for hvilken boet eller parterne kan indgive en anmodning om
genoptagelse af boafgifts- eller gaveafgiftsberegningen.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. januar
2025 og var til 1. behandling den 5. februar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra
Skatteministeriet har den 30. januar 2025 over for udvalget afholdt
en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 305, folketingsåret
2023-24. Den 22. januar 2025 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
18 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte
Larsen (S) fmd. Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Pelle
Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |