Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 30. april 2025
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 16
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DD og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og DF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
glæder sig over, at regeringen med dette lovforslag vil
ratificere FN-aftalen om at beskytte biodiversiteten i
internationalt farvand (BBNJ-aftalen) sammen med de øvrige
EU-lande. Det bakker Enhedslisten op om.
De omkring 60 pct. af verdens
havområder, der er internationalt farvand, er i dag nogle af
de mindst udforskede og mindst beskyttede områder på
Jorden. Samtidig er områderne genstand for stigende
international interesse og menneskelig aktivitet, hvilket truer
havets biodiversitet og dets modstandskraft over for trusler som
overfiskeri, forurening og klimaforandringer. Der er derfor i den
grad brug for at beskytte disse områder. Aftalen spiller en
afgørende rolle i opfyldelsen af FN's biodiversitetsaftale
om, at 30 pct. af verdens areal i 2030 skal være beskyttet
natur - både til lands og på havet.
Enhedslisten finder det imidlertid
beklageligt, at regeringen med dette lovforslag har undladt at
udnytte potentialet i BBNJ-aftalen til at positionere Danmark som
et foregangsland inden for international havbeskyttelse. Aftalen
rummer mulighed for en mere ambitiøs tilgang, som kunne
styrke både biodiversiteten og Danmarks internationale
profil.
Enhedslisten noterer sig dog med
tilfredshed miljøministerens besvarelse af
spørgsmål 4 til lovforslaget, hvor det eksplicit
tilkendegives, at Miljøministeriet »løbende vil
inddrage relevante nationale aktører som led i forberedelse
af og deltagelse i fremtidige partsmøder under
BBNJ-aftalen«. Denne tilkendegivelse udgør efter
Enhedslistens opfattelse en positiv åbning i retning af
øget gennemsigtighed og samarbejde med
forskningsinstitutioner, civilsamfund og øvrige
interessenter. EL vil fastholde regeringen på, at denne
forpligtelse omsættes til en konkret og proaktiv
inddragelsespraksis i tilrettelæggelsen af Danmarks
positioner ved partskonferencerne.
EL bemærker endvidere, at ministeren
i besvarelsen af spørgsmål 5 til lovforslaget har
forholdt sig til behovet for større klarhed omkring, hvilke
danske aktiviteter der kan blive påvirket af fremtidige
beslutninger under BBNJ-aftalen. Ministeriet har her tilkendegivet,
at der forud for dansk stillingtagen vil blive udarbejdet en
konkret redegørelse for, hvilke aktiviteter - herunder
også dem, der finansieres fra Danmark - der potentielt kan
blive berørt. EL ser dette som et vigtigt skridt ikke blot
mod øget transparens, men også mod større
juridisk klarhed, og som en indikation på, at anvendelsen af
den brede bemyndigelse i § 33 c i praksis vil blive underlagt
en åben og konkret vurdering.
Endelig hæfter Enhedslisten sig ved,
at de fremsatte ændringsforslag til L 133 omfatter visse
præciseringer, som - selv om de primært er lovtekniske
- bidrager til større tydelighed omkring lovens
anvendelsesområde. Det gælder bl.a. den nye
kapiteloverskrift om »miljøvurdering af aktiviteter
uden for staters jurisdiktion« og præciseringen af, at
ansvar og tilsyn er delt mellem miljøministeren og
ministeren for grøn trepart.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet, lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om
udbyttedeling ved anvendelse af genetiske ressourcer og forskellige
andre love
(Implementering af aftale inden for rammerne
af FN's havretskonvention om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af havets biologiske mangfoldighed i områder uden
for national jurisdiktion (BBNJ-aftalen))«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
Til § 1
2) Indledningen affattes således:
»I lov om beskyttelse af
havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 147 af 19.
februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 463 af 15.
maj 2017, § 4 i lov nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr. 267 af
11. marts 2025, foretages følgende
ændringer:«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, stk. 5, ændres »§
33 b« til: »§ 33 c«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4) I
det under nr. 5 foreslåede kapitel 10 a betegnes den foreslåede
nye paragraf »§ 33 c«.
[Konsekvens af lov nr. 267 af 11.
marts 2025 om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet]
5) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
60 indsættes før »§ 39, stk.
1«: »§ 33 c, stk. 1,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
6) Nr. 8
affattes således:
»8. § 61, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»I regler, der udstedes i henhold til §
11, stk. 3, §§ 14 og 17-19, § 19 b, stk. 2-5, §
20, stk. 2 og 3, § 22, stk. 2 og 3, § 23, stk. 2,
§§ 24, 28, 29 b og 30, § 31, stk. 4, §§
32, 33, 33 a, 33 b og 33 c, § 34 a, stk. 3, §§ 39-41
og 47, § 47 g, stk. 2, § 55, stk. 2 og 3, og §§
55 a og 58 a, kan der fastsættes straf af
bøde.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
7) I
det under nr. 9 foreslåede § 61, stk. 2, ændres »§
33 b« til: »§ 33 c«, og
»betingelserne« ændres til:
»betingelsen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4 og lovteknisk justering]
Til § 2
8) I
det under nr. 8 foreslåede afsnit III a ændres i afsnitsoverskriften »aktiviteter
og« til: »aktiviteter,«.
[Præcisering af
afsnitsoverskrift]
9) I
det under nr. 8 foreslåede afsnit III a affattes kapiteloverskriften til kapitel 11 a
således:
»Kapitel 11 a
Miljøvurdering af planlagte
aktiviteter, planer og programmer uden for staters
jurisdiktion«.
[Indsættelse af
kapiteloverskrift]
Nye paragraffer
10)
Efter § 2 indsættes:
»§ 01
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1230 af 20. november 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26 a, stk. 2, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 02
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 28. oktober 2024, som
ændret ved § 2 i lov nr. 668 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 11 c, stk. 2, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer«
til: »lov om miljøvurderinger«.
§ 03
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024, som
ændret ved lov nr. 1705 af 23. december 2016, lov nr. 328 af
28. marts 2023 og § 2 i lov nr. 1676 af 30. december 2024,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 2, nr. 1, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter« til: »lov om
miljøvurderinger«.
2. I
§ 9, stk. 2, nr. 2 og 3, ændres
»miljøvurderingsloven« til: »lov om
miljøvurderinger«.
3. I
§ 29, stk. 3 og 4, § 43 f, stk. 5, nr. 2, § 43 h, stk. 4,
nr. 2, § 43 i, stk. 5, nr. 2, og § 67, stk. 1, ændres »lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 04
I lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 789 af 24. juni 2024, som
ændret ved § 9 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 3, litra n,
ændres »lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 05
I lov om offentlige veje m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 435 af 24. april 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 17 i, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 06
I lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 200 af 24. februar 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5 a, stk. 3, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 07
I lov om kontinentalsoklen og visse aktiviteter
på søterritoriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 199
af 27. februar 2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6 a, stk. 2, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 08
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, som
ændret ved § 34 i lov nr. 612 af 11. juni 2024, §
43 i lov nr. 258 af 6. marts 2025 og § 3 i lov nr. 341 af 3.
april 2025, foretages følgende ændring:
1. I
§ 37 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 09
I lov om gasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16. august 2023, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 341 af 3. april 2025,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 35 g, stk. 7, nr. 2, 1. pkt., og
§ 35 h, stk. 5, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 010
I jernbaneloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1091 af 11. august 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 38 i, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 011
I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 10. juli 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften før § 11
ændres »lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
2. I
§ 11 ændres »lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 012
I lov om en Cityring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1939 af 30. september 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 4, og § 14 d, stk. 1, ændres »lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 013
I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, som ændret senest ved § 6 i lov nr. 322 af 2.
april 2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 a ændres »lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 014
I lov nr. 614 af 11. juni 2024 om statsligt
udpegede energiparker foretages følgende ændring:
1. I
§ 13 ændres »lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.
§ 015
I lov nr. 2379 af 14. december 2021 om
projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9, stk. 1, 1. og 2. pkt., og stk.
2, ændres »lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)« til:
»lov om miljøvurderinger«.
§ 016
I lov nr. 694 af 8. juni 2018 om projektering
og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)« til: »lov om
miljøvurderinger«.«
[Konsekvens af ændring af
titlen på lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)]
Til § 3
11) I
det under nr. 8 foreslåede § 7, stk. 2, ændres
»tilsynsmyndighedens« til:
»tilsynsmyndighedernes«, og
»tilsynsmyndigheden« ændres til:
»tilsynsmyndighederne«.
[Præcisering af, at
bemyndigelsesbestemmelsen vedrører ministeren for
grøn trepart og miljøministeren]
12) Nr.
9 affattes således:
»9. § 8, stk. 1, affattes således:
»Ministeren for grøn trepart og
miljøministeren eller personer, der af en af ministrene er
bemyndiget hertil, har mod behørig legitimation uden
retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme for at
udøve de beføjelser, som er tillagt dem i denne lov,
i regler udstedt i medfør af loven eller i EU-regler om
deling af fordele ved udnyttelse m.v. af genetiske ressourcer. Der
skal så vidt muligt ske forudgående meddelelse til
ejeren eller brugeren.««
[Præcisering af, at
bestemmelsen vedrører ministeren for grøn trepart og
miljøministeren]
13) Nr.
10 affattes således:
»10. § 9, stk. 1, affattes således
»Ministeren for grøn trepart og
miljøministeren kan bemyndige en under deres ministerier
oprettet statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende
minister andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministrene.««
[Præcisering af, at
bestemmelsen vedrører ministeren for grøn trepart og
miljøministeren]
14)
Efter nr. 10 indsættes:
»01. I §
9, stk. 2 og 3, ændres
»Ministeren« til: »Ministrene«.«
[Præcisering af, at
bestemmelsen vedrører ministeren for grøn trepart og
miljøministeren]
15) I
det under nr. 14 foreslåede § 11, stk. 5, ændres
»betingelserne« til: »betingelsen«.
[Lovteknisk justering]
Ny paragraf
16)
Efter § 3 indsættes:
»§ 017
I lov nr. 267 af 11. marts 2025 om
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Forbud
mod udledning af røggasrensevand fra
røggasrensesystemer på skibe, forbud mod dumpning af
optaget havbundsmateriale i vanddybder under 6 m og i nærmere
afgrænsede områder, regulering af udledninger til havet
fra offshore-CO2-lagringsplatforme,
marin geoengineering m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 27, ophæves.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen på det fremsatte lovforslag er
»Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet, lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) og lov om udbyttedeling
ved anvendelse af genetiske ressourcer«.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at titlen ændres til »Forslag til lov om
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) og lov om udbyttedeling ved anvendelse af genetiske
ressourcer og forskellige andre love«.
Ændringsforslaget, der
tilføjer »forskellige andre love« til titlen, er
en lovteknisk konsekvens af, at der med ændringsforslag nr.
10 foreslås konsekvensændringer i en række
forskellige love, som følge af at det med det fremsatte
lovforslag foreslås, at titlen på lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) ændres til »lov om
miljøvurderinger«.
Til nr. 2
Det foreslås, at indledningen til
§ 1 ændres således, at følgende tekst
indsættes: »og § 1 i lov nr. 267 af 11. marts
2025«.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at Folketinget har vedtaget et forslag til lov om ændring
af lov om beskyttelse af havmiljøet, som nu er kundgjort som
lov nr. 267 af 11. marts 2025.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre
»§ 33 b« til »§ 33 c« i den
foreslåede ændring af § 2, stk. 5. Der er tale om
en konsekvensændring som følge af det foreslåede
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås at ændre
»§ 33 b« til »§ 33 c« i den
foreslåede § 33 b. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af det af Folketinget den
20. februar 2025 vedtagne forslag til lov om ændring af lov
om beskyttelse af havmiljøet, jf. lov nr. 267 af 11. marts
2025, hvori der indsættes en § 33 b.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte § 1,
nr. 7, som en konsekvens af, at lov nr. 267 af 11. marts 2025 om
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
indsætter en § 33 b i loven og indeholder en henvisning
til § 33 b i § 60.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte § 1,
nr. 8, således at der i affattelsen af lovens § 61, stk.
1, 1. pkt., tages højde for, at § 33 a, der blev
vedtaget ved lov nr. 463 af. 15. maj 2017 om ændring af lov
om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljøbeskyttelse
og lov om sikkerhed til søs, sættes i kraft den 26.
juni 2025. Der tages endvidere højde for, at der med lov nr.
267 af 11. marts 2025 indsættes en § 29 b og en §
33 b, som træder i kraft den 1. juli 2025.
Til nr. 7
Det foreslås i det foreslåede
§ 61, stk. 2, at ændre »§ 33 b« til
»§ 33 c«, og at »betingelserne«
ændres til »betingelsen«. Den foreslåede
ændring af »§ 33 b« til »§ 33
c« er en konsekvensændring som følge af det
foreslåede ændringsforslag nr. 4.
Den foreslåede ændring af
»betingelserne« til »betingelsen« er en
sproglig præcisering, da straffelovens § 7, stk. 2, mest
naturligt må forstås som udgørende én
betingelse, uanset at § 7, stk. 2, består af flere
elementer.
Til nr. 8
I det fremsatte lovforslags § 2, nr.
5, foreslås det at indsætte et nyt § 2, stk. 2, i
lov om miljøvurderinger med ordlyden: »I områder
uden for staters jurisdiktion finder loven anvendelse på
planlagte aktiviteter, planer og programmer omfattet af
§§ 30 a og 30 b.«
I det fremsatte lovforslags § 2, nr.
8, foreslås det at indsætte en ny afsnitsoverskrift med
ordlyden: »Miljøvurdering af planlagte aktiviteter og
planer og programmer uden for staters jurisdiktion«.
Af lovtekniske årsager foreslås
det at ændre formuleringen i afsnitsoverskriften,
således at »aktiviteter og« ændres til
»aktiviteter,«.
Med den foreslåede ændring vil
formuleringen i afsnitsoverskriften svare til formuleringen af det
foreslåede § 2, stk. 2, i lov om
miljøvurderinger.
Til nr. 9
Det foreslås, at der efter det i nr.
8 foreslåede »Kapitel 11 a« indsættes
følgende kapiteloverskrift: »Miljøvurdering af
planlagte aktiviteter, planer og programmer uden for staters
jurisdiktion«.
Med ændringsforslaget sikres det, at
der er klarhed om, hvilke emner der behandles i det
foreslåede kapitel 11 a.
Til nr. 10
I det fremsatte lovforslags § 2, nr.
1, foreslås det, at »lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)«
ændres til »lov om miljøvurderinger«.
Ændringen indebærer, at der er behov for tilsvarende
ændringer i alle love, der henviser til den oprindelige
titel, eller andre henvisninger til loven.
Til nr. 11
Det foreslås at ændre
»tilsynsmyndighedens« til
»tilsynsmyndighedernes«, og at
»tilsynsmyndigheden« ændres til
»tilsynsmyndighederne« i det foreslåede § 7,
stk. 2.
Den foreslåede ændring
præciserer, at det foreslåede § 7, stk. 2,
angår tilsynsmyndighederne både under ministeren for
grøn trepart og miljøministeren.
Til nr. 12
Det foreslås at nyaffatte § 8,
stk. 1. Ændringen indebærer at
»ministeriet« ændres til »deres
ministerium«. Den foreslåede ændring
præciserer, at beføjelsen i § 8, stk. 1,
tilkommer både ministeren for grøn trepart og
miljøministeren.
Til nr. 13
Det foreslås at nyaffatte § 9,
stk. 1. Ændringen indebærer, at
»ministeriet« ændres til »deres
ministerium«, og at »ministeren« ændres til
»ministrene«. Den foreslåede ændring
præciserer, at beføjelsen i § 9, stk. 1,
tilkommer både ministeren for grøn trepart og
miljøministeren.
Til nr. 14
Det foreslås, at der indsættes
en ændring af § 9, stk. 2 og 3, således at
»ministeren« ændres til »ministrene«.
Den foreslåede ændring præciserer, at
beføjelserne i § 9, stk. 2 og 3, tilkommer både
ministeren for grøn trepart og miljøministeren.
Til nr. 15
Det foreslås at ændre
»betingelserne« til »betingelsen« i det
foreslåede § 11, stk. 5. Den foreslåede
ændring af »betingelserne« til
»betingelsen« er en sproglig præcisering, da
straffelovens § 7, stk. 2, mest naturligt må
forstås som udgørende én betingelse, uanset at
§ 7, stk. 2, består af flere elementer.
Til nr. 16
Det foreslås at ophæve §
1, nr. 27, i lov nr. 267 af 11. marts 2025. Det skyldes, at der med
§ 1, nr. 27, i lov nr. 267 af 11. marts 2025 er fastsat
ændringer til havmiljølovens § 61, stk. 1, 1.
pkt., som træder i kraft den 1. juli 2025. I det fremsatte
lovforslag (L 133) foreslås ændringer til
havmiljølovens § 61, stk. 1. 1. pkt., der også
vil træde i kraft den 1. juli 2025. Med den foreslåede
ophævelse sikres det, at der ikke er konkurrerende
ændringer til havmiljølovens § 61, stk. 1, 1.
pkt., som træder i kraft den 1. juli 2025. De ændringer
til havmiljølovens § 61, stk. 1, 1. pkt., der blev
indsat med § 1, nr. 27, i lov nr. 267 af 11. marts 2025, vil i
stedet blive indsat i det fremsatte lovforslag (L 133) med det
foreslåede § 1, nr. 8, jf. ændringsforslag nr. 6
til § 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2025 og var til 1. behandling den 25. februar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 8. november 2024 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 93. Den 6. februar 2025 sendte
miljøministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Torsten
Gejl (ALT) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |