Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 22. april 2025
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis1)
(Permanent ordning med medicinsk cannabis og
genfremsættelse efter notifikation for
Europa-Kommissionen)
§ 1
I lov nr. 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1519 af 18. december 2018, lov nr. 2391 af
14. december 2021 og lov nr. 2392 af 14. december 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om ordning med medicinsk
cannabis«.
2. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der som udkast har været notificeret
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).«
3.
Overalt i loven ændres »forsøgsordningen«
til: »ordningen«.
4. §
1 affattes således:
»§ 1. Loven finder
anvendelse for dyrkning, fremstilling m.v. af cannabisprodukter
inden for ordningen med medicinsk cannabis til eksport og
behandling af mennesker i Danmark.«
5. I
§ 3 indsættes før nr.
1 som nyt nummer:
»1)
Ordningen: En fælles betegnelse for dyrkning, fremstilling
m.v. af cannabisprodukter, der indgår i ordningen med
medicinsk cannabis til eksport og behandling af mennesker i
Danmark, jf. § 1.«
Nr. 1-13 bliver herefter nr. 2-14.
6. I
§ 3, nr. 2, 1. pkt., der bliver
nr. 3, 1. pkt., indsættes efter »med henblik på
at fremstille et cannabisslutprodukt«: », eller for
så vidt angår fremstillede produkter med henblik
på eksport«.
7. §
5 affattes således:
»§ 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til et
importeret cannabisudgangsprodukt, herunder krav til
tilvejebringelse, fremstilling og kvalitetskontrol.«
8. §
6 affattes således:
»§ 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til dyrkning,
forarbejdning, kontrol m.v. af cannabis her i landet med henblik
på fremstilling og udvikling af cannabisprodukter.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav
til fremstilling af cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af
cannabis dyrket her i landet, jf. dog stk. 4, og krav til optagelse
m.v. i ordningen, herunder kvalitetskrav til produkter.
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav
til eksport af cannabisbulk, cannabisudgangsprodukter og
cannabismellemprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her
i landet.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
anvendelse af aktive stoffer, jf. lægemiddellovens kapitel 3
b, i form af cannabisdroger og drogetilberedninger fremstillet af
cannabis dyrket og forarbejdet i EU-/EØS-lande i ordningens
cannabisprodukter. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om krav til sådanne produkters optagelse på
Lægemiddelstyrelsens liste, herunder kvalitetskrav til
produkterne.«
9. §
7 affattes således:
»§ 7. Et
cannabismellemprodukt og det anvendte cannabisudgangsprodukt skal
optages på en liste udarbejdet af
Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 2. En
virksomhed eller et sygehusapotek med tilladelse efter § 9,
stk. 1, der ønsker at fremstille et cannabismellemprodukt,
skal ansøge Lægemiddelstyrelsen om at få optaget
cannabismellemproduktet på listen. Ansøgningen skal
vedlægges dokumentation for, at krav fastsat i medfør
af §§ 5 og 6 er opfyldt, og vedlægges de
oplysninger, der er fastsat krav om efter § 49.
Stk. 3. Vurderer
Lægemiddelstyrelsen, at krav fastsat i medfør af
§§ 5 og 6 er opfyldt, optager Lægemiddelstyrelsen
cannabismellemproduktet med det godkendte navn, jf. § 48, stk.
3, og navnet på det anvendte cannabisudgangsprodukt på
listen.
Stk. 4. Listen
over cannabismellemprodukter og cannabisudgangsprodukter
offentliggøres på Lægemiddelstyrelsens
hjemmeside. Tilsvarende kan Lægemiddelstyrelsen
offentliggøre de oplysninger, der er fastsat krav om efter
§ 49.
Stk. 5.
Ændres et cannabismellemprodukt eller det anvendte
cannabisudgangsprodukt, og vurderer Lægemiddelstyrelsen, at
der er tale om en væsentlig ændring, skal
cannabismellemproduktet på ny optages på
Lægemiddelstyrelsens liste efter stk. 2 og 3, før det
kan anvendes til fremstilling af et cannabisslutprodukt.
Stk. 6.
Lægemiddelstyrelsen kan efter ansøgning godkende andre
ændringer end nævnt i stk. 5, herunder ændringer
i den dokumentation, der ligger til grund for optagelsen af
cannabismellemproduktet på listen.
Stk. 7.
Mellemproduktfremstilleren har pligt til straks at give
Lægemiddelstyrelsen meddelelse om et permanent eller
midlertidigt ophør af import eller fremstilling af et
cannabisudgangsprodukt optaget på listen, jf. stk.
1.
Stk. 8. Som
følge af en meddelelse efter stk. 7 kan
Lægemiddelstyrelsen, hvor der er tale om et permanent
ophør, fjerne cannabisudgangsproduktet fra listen. I
tilfælde af et midlertidigt ophør kan
Lægemiddelstyrelsen markere dette på listen.
Stk. 9.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte nærmere krav
til indhold og form ved meddelelse af de oplysninger, som er
nævnt i stk. 2 og 5-7 og § 7 a, stk. 5, herunder at
oplysningerne skal indsendes elektronisk.«
10. § 7
a affattes således:
»§ 7 a.
Cannabismellemproduktfremstilleren skal vedlægge et
medicinmål, som er egnet til produktet, i
cannabismellemproduktets pakning, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis cannabismellemproduktet er egnet til
at anvende sammen med et standardmedicinmål i almindeligt
apotekssortiment.
Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse for fastdoserede
cannabismellemprodukter.
Stk. 4. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis der i pakningen for
cannabisudgangsproduktet er vedlagt et egnet medicinmål.
Stk. 5. Ved
ansøgning efter § 7, stk. 2, om optagelse af
cannabismellemproduktet i ordningen skal
cannabismellemproduktfremstilleren vedlægge information om
det foreslåede anvendte medicinmål og dokumentation
for, at det foreslåede medicinmål er egnet til
anvendelse af det specifikke produkt, jf. stk. 1, 2 og
4.«
11. §
8 affattes således:
»§ 8.
Lægemiddelstyrelsen kan suspendere eller fjerne et
cannabisudgangsprodukt og et cannabismellemprodukt optaget på
listen i medfør af § 7, stk. 1, hvis
1) et
cannabisudgangsprodukt eller cannabismellemprodukt ikke har den
kvalitet eller kvantitative sammensætning, der er
angivet,
2) krav fastsat
i medfør af §§ 5 og 6 ikke længere er
opfyldt eller
3) det er
nødvendigt af hensyn til patientsikkerheden.«
12. §
9 affattes således:
»§ 9. Fremstilling og
distribution af cannabisbulk og et fremstillet
cannabisudgangsprodukt, import af et cannabisudgangsprodukt og
fremstilling af et cannabismellemprodukt må kun ske med
tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen. Lægemiddelstyrelsen
kan knytte vilkår til en tilladelse, herunder
tidsbegrænsning.
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kan kun udstedes til virksomheder med
tilladelse efter § 2, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
til virksomhed med det euforiserende stof cannabis, som er
opført på liste B i bekendtgørelse om
euforiserende stoffer.
Stk. 3.
Distribution af cannabismellemprodukter må kun ske med
tilladelse efter § 2, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
til virksomhed med det euforiserende stof cannabis, som er
opført på liste B i bekendtgørelse om
euforiserende stoffer, og tilladelse til engrosforhandling af
lægemidler, jf. § 39, stk. 1, i lov om lægemidler,
og i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af
§§ 39 a og 39 b i lov om lægemidler.
Stk. 4. Krav om
tilladelse til virksomhed med euforiserende stoffer nævnt i
stk. 2 og 3 gælder ikke, såfremt virksomheden
udelukkende udfører aktiviteter med cannabisprodukter, som
ikke er omfattet af bekendtgørelse om euforiserende
stoffer.
Stk. 5. Kravene
i stk. 3 gælder ikke for virksomheder med tilladelse efter
stk. 1, hvis de distribuerer egne registrerede
cannabismellemprodukter, som virksomheden har fået optaget
på listen, jf. § 7, stk. 3.
Stk. 6.
Virksomheder med tilladelse efter stk. 1 må ikke distribuere
importerede cannabisudgangsprodukter.
Stk. 7. Ved
længerevarende forsyningssvigt, hvor virksomheder med
tilladelse efter stk. 1 ikke kan levere cannabismellemprodukter til
apotekerne, må et regionalt sygehusapotek eller et regionalt
selskab oprettet i medfør af sundhedslovens § 78, stk.
3, efter tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen importere eller
fremstille cannabisudgangsprodukter, der opfylder krav fastsat i
medfør af §§ 5 og 6, og fremstille
cannabismellemprodukter og distribuere disse til apoteker og
sygehusapoteker. Fremstilling af cannabismellemprodukter skal
opfylde regler udstedt i medfør af § 10, nr. 4-8, og et
sygehusapotek eller et regionalt selskab oprettet med hjemmel i
sundhedslovens § 78, stk. 3, skal have tilladelse i henhold
til stk. 1 og 2. Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
vilkår for tilladelserne, herunder tidsbegrænsning.
Stk. 8.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
aktiviteter kan udlægges i kontrakt.«
13. §
10 affattes således:
»§ 10. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om
følgende:
1) Oplysninger,
der skal ledsage en ansøgning om tilladelse efter § 9,
stk. 1, og betingelserne for at opnå en tilladelse.
2) Formkrav til
de ansøgninger, som er nævnt i nr. 1, herunder at
ansøgning skal ske elektronisk.
3)
Lægemiddelstyrelsens behandling af ansøgninger om
tilladelse efter § 9, stk. 1.
4) Krav til
indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1, om teknisk
ledelse, fagligt kundskab, indretning og drift.
5) Krav til de
cannabisprodukter, som indehaveren af tilladelse efter § 9,
stk. 1, importerer, fremstiller eller distribuerer.
6) Handlinger,
som indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1, skal
udføre for at sikre, at de importerede
cannabisudgangsprodukter, der anvendes, opfylder de krav,
der fastsættes i henhold til nr. 5.
7) Aktiviteter,
som indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1, skal
udføre ved fremstilling af anmeldte
cannabismellemprodukter.
8)
Tilbehør til eller oplysninger om cannabismellemproduktet,
herunder anvendelsesmåde, som mellemproduktfremstilleren skal
videregive til apoteket til brug for fremstilling af
cannabisslutproduktet.«
14. §
11 affattes således:
»§ 11.
Lægemiddelstyrelsen kan ændre, suspendere eller
tilbagekalde en tilladelse efter § 9, stk. 1, hvis
betingelserne for tilladelsen eller de vilkår, der knytter
sig til denne, ikke opfyldes, eller hvis indehaveren af tilladelsen
groft eller gentagne gange har overtrådt regler udstedt i
medfør af § 6 eller § 10, nr. 4-8, eller afviser
at medvirke til Lægemiddelstyrelsens kontrol efter §
59.«
15. §
12 affattes således:
»§ 12. En virksomhed med
tilladelse efter § 9, stk. 1, må udelukkende importere
cannabisudgangsprodukter, som virksomheden har fået optaget
på listen, jf. § 7, stk. 3, og virksomheden skal opfylde
de krav, som eventuelt fastsættes i medfør af §
10, nr. 4-6.
Stk. 2.
Mellemproduktfremstilleren må udelukkende importere
cannabisudgangsprodukter, der lovligt kan udleveres til medicinsk
brug i oprindelseslandet. Mellemproduktfremstilleren skal
kontrollere, at produkterne overholder oprindelseslandets krav til
emballage, pakningsstørrelser og mærkning.
Stk. 3. Ved
modtagelse af et cannabisudgangsprodukt skal
mellemproduktfremstilleren sikre, at der medfølger
dokumentation fra leverandøren for, at krav fastsat i
medfør af § 5 er opfyldt.«
16. §
13 affattes således:
»§ 13. En
mellemproduktfremstillers håndtering og opbevaring af
cannabisudgangsprodukter skal ske i overensstemmelse med regler,
som eventuelt fastsættes i medfør af § 6 eller
§ 10, nr. 4-8.«
17. §
14 affattes således:
»§ 14. Et
cannabismellemprodukt skal være egnet til, at der på et
apotek eller sygehusapotek kan fremstilles et cannabisslutprodukt
ud fra cannabismellemproduktet.
Stk. 2. Et
cannabismellemprodukt er egnet til fremstilling på et apotek
eller sygehusapotek, når det fremstår med den
formuleringsform og pakningstørrelse, som blev anmeldt til
Lægemiddelstyrelsen ved ansøgning om optagelse
på listen, jf. § 7, stk. 2.
Stk. 3. En
mellemproduktfremstiller må ikke bryde en indre emballage
omkring et importeret cannabisudgangsprodukt.
Stk. 4. En
mellemproduktfremstiller skal omgående underrette
Lægemiddelstyrelsen, hvis der konstateres fejl i
fremstillingen af et cannabismellemprodukt, som har betydning for
cannabismellemproduktets kvalitet og sikkerhed.«
18. §
15 affattes således:
»§ 15. En
mellemproduktfremstillers opbevaring og distribution af
cannabismellemprodukter skal ske efter regler fastsat i
medfør af §§ 39 a og 39 b i lov om
lægemidler og regler fastsat i medfør af lov om
euforiserende stoffer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
mellemproduktfremstiller må kun levere
cannabismellemprodukter til apoteker, sygehusapoteker og
virksomheder med tilladelse til engrosforhandling af
lægemidler, jf. § 39, stk. 1, i lov om lægemidler,
og efter § 2, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer til
virksomhed med det euforiserende stof cannabis, som er
opført på liste B. Cannabismellemprodukter må
ikke leveres til virksomheder eller personer uden for Danmark.
Stk. 3. For
virksomheder med tilladelse til engrosforhandling, jf. § 39,
stk. 1, i lov om lægemidler, der opbevarer og distribuerer
cannabismellemprodukter, gælder stk. 2, 2. pkt.,
tilsvarende.«
19. §
17 affattes således:
»§ 17. Et apotek og et
sygehusapotek må kun fremstille et cannabisslutprodukt ud fra
et cannabismellemprodukt optaget på
Lægemiddelstyrelsens liste, jf. § 7, stk. 3.
Stk. 2. Et
apotek og et sygehusapotek må kun forhandle og udlevere
cannabisslutprodukter, som er fremstillet på det
pågældende apotek eller sygehusapotek.
Stk. 3. Et
apotek og et sygehusapotek må fremstille et
cannabisslutprodukt til udlevering på en apoteksfilial under
det pågældende apotek eller sygehusapotek, jf. dog stk.
4.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at filialer
tilknyttet apoteker og sygehusapoteker skal fremstille
cannabisslutprodukter til udlevering fra den pågældende
filial. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler for denne fremstilling på samme
vilkår som for apoteker og sygehusapoteker og kan herunder
fastsætte regler, der fraviger stk. 3, § 19, stk. 2,
§ 29, stk. 2, og § 36, stk. 3.«
20. §
18 affattes således:
»§ 18. Et apotek eller
sygehusapotek, der ekspederer en læges recept eller
medicinrekvisition på et cannabisslutprodukt til en konkret
patient, skal fremstille et cannabisslutprodukt ved at
1) mærke
cannabisslutproduktet med oplysningen »Opbevares
utilgængeligt for børn«,
2) mærke
cannabisslutproduktet med en advarselstrekant,
3) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om patientens navn,
4) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om dato for ekspeditionen,
5) mærke
cannabisslutproduktet med apotekets navn,
6) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om aktive indholdsstoffer som
affattet af Lægemiddelstyrelsen,
7) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om indikation, dosering og
anvendelse i overensstemmelse med receptens oplysninger, jf.
§§ 25 og 26,
8)
vedlægge oplysninger, der udtrykkeligt opfordrer patienten
til at orientere sin læge om enhver bivirkning ved brug,
og
9) udlevere et
egnet standardmedicinmål, når dette ikke følger
med mellemproduktet.
Stk. 2. De
oplysninger, som er nævnt i stk. 1, nr. 1-7, skal
påføres pakningen med cannabisslutproduktet og
være let læselige og påtrykt eller maskinskrevet
på en etiket, der placeres på emballagen. Består
pakningen af flere dele, skal etiketten placeres på den ydre
emballage og så vidt muligt også placeres på den
indre emballage.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
om et apoteks og et sygehusapoteks fremstilling af et
cannabisslutprodukt.«
21. I
§ 36, stk. 1, ændres
»regionalt sygehusapotek« til: »offentligt
sygehusapotek«, og »regionens egne« ændres
til: »offentlige«.
22. § 36,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Offentlige sygehusapoteksfilialer kan tage imod
medicinrekvisitioner og levere cannabisslutprodukter fremstillet
på offentlige sygehusapoteker til offentlige sygehuse og
tilknyttede behandlingsinstitutioner, jf. dog § 17, stk. 4.
Private sygehusapoteksfilialer kan tage imod medicinrekvisitioner
og levere cannabisslutprodukter fremstillet på det private
sygehusapotek, som filialen hører under, til egne private
sygehuse, jf. dog § 17, stk. 4.«
23. §
42 affattes således:
»§ 42. En
mellemproduktfremstiller skal ansøge
Lægemiddelstyrelsen om et varenummer til
cannabisslutproduktet og det anvendte cannabismellemprodukt.
Varenummeret er entydigt og identificerer cannabisslutproduktets og
det anvendte cannabismellemprodukts navn, styrke, form og
pakningsstørrelse og fremstilleren af
cannabismellemproduktet.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om varenumre
til cannabisslutprodukter og det anvendte cannabismellemprodukt,
herunder formkrav for ansøgningen, og at ansøgningen
skal ske elektronisk.«
24. §
43 affattes således:
»§ 43. En
mellemproduktfremstiller skal til Lægemiddelstyrelsen anmelde
apoteksindkøbsprisen for det pågældende
cannabismellemprodukt og eventuelle efterfølgende
ændringer heri opgjort på pakningsniveau. Anmeldelsen
skal ske, senest 14 dage inden prisen skal træde i kraft.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
anmeldelse efter stk. 1, herunder om en mindstegrænse for
ændringer af apoteksindkøbsprisen og om formkrav for
anmeldelsen, og at anmeldelsen skal ske elektronisk.«
25. §
45 affattes således:
»§ 45. En
mellemproduktfremstiller skal efter anmodning fra
Lægemiddelstyrelsen oplyse, hvor stor en mængde af det
pågældende cannabismellemprodukt virksomheden vil kunne
levere til markedet.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder med tilladelse til engrosforhandling, jf. § 39,
stk. 1, i lov om lægemidler, skal underrette
Lægemiddelstyrelsen om leveringssvigt.
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
oplysnings- og underretningspligten efter stk. 1 og 2, herunder
formkrav for indsendelse af underretningen.«
26. §
48 affattes således:
»§ 48. Et
cannabismellemprodukt skal navngives med cannabisudgangsproduktets
navn efterfulgt af navnet på fremstilleren af
cannabismellemproduktet, jf. dog stk. 4.
Stk. 2. En
mellemproduktfremstiller skal i forbindelse med ansøgning om
optagelse på listen, jf. § 7, stk. 2, ansøge om
godkendelse af navnet på cannabismellemproduktet.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen godkender navnet på
cannabismellemproduktet forud for optagelse på listen, jf.
§ 7, stk. 3. Navnet må ikke være vildledende med
hensyn til varens sammensætning, virkning eller egenskaber i
øvrigt. Navnet må ikke være egnet til at
fremkalde forveksling med andre cannabisslutprodukter eller andre
lægemidler.
Stk. 4. Kan et
cannabismellemprodukt ikke navngives som beskrevet i stk. 1
på grund af kravene i stk. 3 eller varemærkeretlige
hindringer el.lign., kan Lægemiddelstyrelsen godkende et
andet passende navn efter ansøgning fra
mellemproduktfremstilleren.
Stk. 5. Et
cannabisslutprodukts navn er identisk med cannabismellemproduktets
navn.«
27. §
49 affattes således:
»§ 49.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om
cannabismellemproduktets emballage og mærkning, herunder om
produktark og patientinformationsark.«
28. §
55 affattes således:
»§ 55. Et apotek, et
sygehusapotek eller en mellemproduktfremstiller, som har en
formodning om, at et cannabisslutprodukt udgør en alvorlig
sundhedsrisiko, skal straks underrette Lægemiddelstyrelsen
herom.«
29. §
59 affattes således:
»§ 59.
Lægemiddelstyrelsen kontrollerer overholdelsen af krav
fastsat i denne lov og i regler udstedt i medfør af denne
lov til den, der håndterer cannabisbulk,
cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter.
Stk. 2. For at
varetage sine kontrolopgaver efter stk. 1 har
Lægemiddelstyrelsens repræsentanter mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til
1) virksomheder,
der har en tilladelse efter § 9, stk. 1,
2) virksomheder,
der har tilladelse til engrosforhandling af lægemidler, jf.
§ 39, stk. 1, i lov om lægemidler, og som oplagrer og
distribuerer cannabismellemprodukter,
3) apoteker
og
4)
sygehusapoteker.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen udarbejder en rapport om ethvert
kontrolbesøg, der gennemføres efter stk. 2.
Stk. 4. For at
varetage sine kontrolopgaver efter stk. 1 kan
Lægemiddelstyrelsen vederlagsfrit mod kvittering udtage eller
kræve udleveret prøver af cannabisplantedele,
cannabisbulk, cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter og hjælpestoffer, emballage m.v., der
formodes at være omfattet af ordningen. Styrelsen kan desuden
kræve alle oplysninger og materialer, der er
nødvendige for kontrolvirksomheden, udleveret.
Stk. 5.
Lægemiddelstyrelsen kan give apoteker, sygehusapoteker,
indehaveren af en tilladelse efter § 9, stk. 1, og
virksomheder, der har tilladelse til engrosforhandling af
lægemidler, jf. § 39, stk. 1, i lov om lægemidler,
og som oplagrer og distribuerer cannabismellemprodukter,
påbud om at ændre opgavevaretagelse, organisation,
indretning eller drift og fastsætte en frist for
ændringernes gennemførelse for at sikre overholdelsen
af §§ 12-15 og 17-20, § 27, stk. 1, §§
28-40, § 43, stk. 1, § 45, stk. 1, og § 55 og regler
fastsat i medfør af § 6, § 10, nr. 4-8, § 18,
stk. 3, § 27, stk. 2, § 43, stk. 2, § 45, stk. 2 og
3, og § 49.«
30. §
60 affattes således:
»§ 60.
Lægemiddelstyrelsen kan forbyde dyrkning af cannabis, import
af cannabisudgangsprodukter, køb og modtagelse af cannabis
omfattet af regler om aktive stoffer til fremstilling af
lægemidler, jf. § 6, stk. 4, fremstilling af
cannabisbulk, cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter
og distribution af cannabisprodukter, hvis en virksomhed, der har
tilladelse efter § 9, stk. 1, overtræder regler fastsat
i medfør af § 6 eller § 10, nr. 4-8.«
31. §
61 affattes således:
»§ 61.
Lægemiddelstyrelsen kan forbyde distribution af en
cannabisbulk, et cannabisudgangsprodukt og et cannabismellemprodukt
og forbyde forhandling eller udlevering af et cannabisslutprodukt,
og Lægemiddelstyrelsen kan påbyde, at en cannabisbulk,
et cannabisudgangsprodukt, et cannabismellemprodukt eller et
cannabisslutprodukt trækkes tilbage fra markedet, hvis
1)
cannabisslutproduktet, cannabismellemproduktet,
cannabisudgangsproduktet eller cannabisbulken ikke har den angivne
kvalitative eller kvantitative sammensætning,
2)
egenkontrollen med cannabisslutproduktet, cannabismellemproduktet,
cannabisudgangsproduktet eller cannabisbulken efter regler fastsat
i medfør af denne lov ikke har fundet sted eller et andet
krav i forbindelse med udstedelsen af tilladelse efter § 9,
stk. 1, eller krav fastsat i medfør af §§ 39 a og
39 b i lov om lægemidler ikke er blevet opfyldt,
3)
cannabisbulken, det fremstillede cannabisudgangsprodukt eller
cannabismellemproduktet stammer fra en virksomhed, der ikke har
Lægemiddelstyrelsens tilladelse efter § 9, stk. 1, eller
Lægemiddelstyrelsens tilladelse efter § 39, stk. 1, i
lov om lægemidler til engrosforhandling af lægemidler,
eller som ikke vil medvirke ved Lægemiddelstyrelsens kontrol
efter § 59,
4)
cannabisslutproduktet ikke er fremstillet af et
cannabismellemprodukt, der er i overensstemmelse med de
oplysninger, virksomheden har givet ved ansøgningen om
cannabismellemproduktets optagelse på listen, jf. § 7,
stk. 2, eller virksomheden ikke opfylder betingelserne i regler
fastsat efter § 6 eller § 10, nr. 4-8,
5)
cannabisslutproduktet ikke er fremstillet af et apotek eller
sygehusapotek, jf. § 18, eller ikke er fremstillet af et
cannabismellemprodukt optaget på Lægemiddelstyrelsens
liste, jf. § 7, stk. 3,
6) der er en
begrundet formodning om, at cannabisslutproduktet,
cannabismellemproduktet, cannabisudgangsproduktet eller
cannabisbulken udgør en alvorlig sundhedsrisiko,
7)
cannabisudgangsproduktet og cannabismellemproduktet fjernes fra
listen i medfør af § 8 eller
8) et
påbud om at overholde regler om mærkning i § 48
eller regler fastsat efter § 49 ikke er
efterkommet.«
32. § 64
a affattes således:
»§ 64 a. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om opkrævning
og betaling af gebyrer fra virksomheder til hel eller delvis
dækning af Lægemiddelstyrelsens virksomhed efter denne
lov og regler udstedt i medfør af loven og om Landbrugs- og
Fiskeristyrelsens bistand hertil. Gebyrerne skal være
aktivitetsbestemte gebyrer til brug for styrelsernes konkrete
aktiviteter eller årsgebyrer til brug for styrelsernes
generelle virksomhed med cannabisbulk, cannabisudgangsprodukter og
cannabismellemprodukter.
Stk. 2. For
Lægemiddelstyrelsen kan de i stk. 1 nævnte
årsgebyrer bl.a. anvendes til følgende:
1)
Overvågning og kontrol af cannabisbulk,
cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter.
2)
Overvågning og kontrol af virksomheder, der dyrker cannabis
og fremstiller cannabisbulk, og virksomheder, der fremstiller,
importerer eller distribuerer cannabisudgangsprodukter,
cannabismellemprodukter og cannabisslutprodukter.
3)
Bivirkningsovervågning.
4) Udarbejdelse
af kvalitetsstandarder for cannabisbulk, cannabisudgangsprodukter,
cannabismellemprodukter og cannabisslutprodukter.
5)
Overvågning og kontrol af reklamer m.v. for
cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter.
6) Information
om cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter.
7) Underretning
af apotekerne om forbrugerpriser på
cannabisslutprodukter.
Stk. 3. For
Landbrugsstyrelsen kan de i stk. 1 nævnte årsgebyrer
bl.a. anvendes til bistand med jordbrugsfaglig ekspertise i
forbindelse med Lægemiddelstyrelsens overvågning og
kontrol af virksomheder, der dyrker cannabis og fremstiller
cannabisbulk.«
33. §§ 67 a og 67
b ophæves.
§ 2
I lov nr. 1519 af 18. december 2018 om
ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis og lov om euforiserende stoffer (Eksport af cannabisbulk,
brug af pesticider, kontraktudlægning, tilskudsordning,
gebyrer m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 6, ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).
1)
Loven indeholder bestemmelser, der som udkast har været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).