L 137 Forslag til lov om ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgenstande.

(Ændring af reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse, sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser m.v.).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 02-04-2025

Afgivet: 02-04-2025

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 2. april 2025

20241_l137_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 2. april 2025

1. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter forslaget.

Vi mener, at handel med sjældne kulturgenstande - vores fælles kulturarv - skal foregå med stor respekt og omhu. Det er nødvendigt med klare regler og konsekvent håndhævelse af reglerne for at forhindre ulovlig handel og for at beskytte de værdier, der knytter sig til vores fortid.

Desværre ser vi eksempler på, at disse hensyn tilsidesættes, og at der handles ulovligt med betydningsfulde kulturgenstande. Det er naturligvis helt uacceptabelt.

Det er vigtigt at være opmærksom på både import og eksport af sjældne kulturgenstande. Vi bør møde begge dele med samme årvågenhed og agtpågivenhed.

Når det kommer til udlevering af kulturarvsgenstande, som har været i dansk eller vestlig besiddelse i flere hundrede år, finder vi anledning til at udvise forsigtighed. Efter vores opfattelse bør vi ikke ukritisk udlevere genstande, som for længst er blevet integreret i vores egen historie og kulturformidling. Vi skal ikke ignorere, hvordan mange af disse genstande ville være blevet behandlet, hvis de var blevet i oprindelseslandet. Eksempler som ødelæggelsen af den assyriske by Nimrud i Irak, ødelæggelserne i Palmyra i Syrien og lignende hændelser i Egypten og Afghanistan vidner om den risiko, der kan være forbundet med tilbagelevering. Det er et faktum, at visse kulturgenstande i kraft af deres tilstedeværelse på vestlige museer og i vestlige samlinger er blevet bevaret og formidlet til kommende generationer. Eksempler herpå er obelisken fra Luxor, som i dag udgør en fast del af Paris' bybillede, og de store egyptiske udstillinger i London, Berlin og Torino og på Glyptoteket i København.

Vi ønsker at mane til besindighed i denne debat og understrege, at overvejelser om tilbagelevering bør ske med udgangspunkt i både et bevaringshensyn og et historisk perspektiv. Mange af de kulturgenstande, der er blevet bragt til Vesten - undertiden under andre tiders normer og regler - er i dag vigtige elementer i vores fælles kulturhistorie. Derfor bør enhver beslutning om tilbagelevering ske med stor omtanke og ikke ud fra ideologiske principper alene.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2025 og var til 1. behandling den 20. februar 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 5. december 2024 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 60. Den 6. februar 2025 sendte kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jesper Petersen (S) Henrik Møller (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian Schmidt (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Rosa Eriksen (M) Henrik Rejnholt Andersen (M) Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Birgitte Bergman (KF) Mai Mercado (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Morten Messerschmidt (DF) Jeppe Søe (UFG) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Claus Jørgensen (SF) Søren Søndergaard (EL) Mai Villadsen (EL) Zenia Stampe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5