Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 30. april 2025
1. Ændringsforslag
Alternativets medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og M) vil stemme imod ændringsforslaget om
deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, KF, ALT, DF og RV) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og M) indstiller det udelte lovforslag til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, KF, DF og RV) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret. Hvis ændringsforslag om deling ikke
vedtages, vil mindretallet stemme for det udelte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det under B nævnte lovforslag ved 3. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at den rekordhøje dødelighed for søer i den
konventionelle danske svineproduktion er et udtryk for en
alarmerende dyrevelfærdskrise. De seneste 10 år er
udviklingen kun gået den forkerte vej. I 2013 døde i
gennemsnit 12,7 pct. af avlssøerne, i 2023 var det 16,5
pct., jf. L 138 - svar på spørgsmål 3. Ser vi
længere tilbage, er det tydeligt, at denne udvikling i den
forkerte retning har været konstant gennem de seneste 35
år. I 1990 døde i gennemsnit 4 pct. af
avlssøerne (»Velfærdsproblemer hos de danske
søer«, Dyrenes Beskyttelse, 2004). Der er altså
tale om mere end en firdobling på 35 år. Det er
på alle måder fuldstændig uacceptabelt.
De væsentligste
dødsårsager for avlssøer er, at man i
avlsarbejdet har prioriteret så store kuld, at det giver
problemer ved faring i en grad, så en af de hyppigste
dødsårsager for avlssøer er fostre, som ikke
bliver født, men ligger og rådner inde i soen. Dertil
kommer de hyppige kuld, som slider på soens krop, fiksering
af dyrene omkring faring og diegivning og brug af ammesøer,
som forlænger fikseringsperioden og stresser søerne.
Dertil kommer, at fodring med stor andel kraftfoder giver
maveproblemer, og at mange søer lider af varmestress grundet
manglende adgang til overbrusning med vand eller mudderhuller.
Herudover er bemandingen ofte utilstrækkelig til at sikre et
forsvarligt tilsyn med dyrene.
Sammenlignes Danmark med andre lande, der
også har en stor konventionel svineproduktion, ligger Danmark
helt i top med den højeste dødelighed, kun
overgået af Spanien og USA. I EU-lande som Tyskland, Frankrig
og Belgien er dødeligheden det halve sammenlignet med
Danmark. Også i et land som Brasilien er dødeligheden
under det halve sammenlignet med Danmark. Samtidig ligger Danmark i
top over lande med højest udskiftning af avlssøer med
en årlig udskiftning på 56,2 pct. af søerne, kun
overgået af Irland, som til gengæld har en
væsentlig lavere gennemsnitlig sodødelighed end
Danmark. Den høje udskiftning til nye avlssøer burde
føre til en lavere gennemsnitlig dødelighed, men det
er ikke tilfældet, når man sammenligner de danske tal
med tallene fra andre lande. Sammenligningen er lavet på
baggrund af erhvervets egne tal, jf. L 138 - svar på
spørgsmål 2. Der tages i ministerens svar forbehold
for, at tallene opgøres forskelligt i landene. Tallene er
imidlertid i overensstemmelse med en undersøgelse fra Aarhus
Universitet, der i 2017 konkluderede, at ». . .
sodødeligheden er fortsat højere i Danmark end i
lande, vi normalt sammenligner os med« (»DCA Report
097, Identification of Risk Factors and Strategies for Reducing Sow
Mortality«, Aarhus Universitet, juni 2017).
Det er ikke første gang, at en
minister vil sætte grænseværdier for
dødelighed blandt grise. Det skete også i forbindelse
med »Veterinærforlig I« og
»Veterinærforlig III«. I ministerens svar
på Enhedslistens spørgsmål 5 til L 138 angiver
ministeren:
»Dette indebar, at
besætningsdyrlægen og den ansvarlige for
besætningen sammen burde drøfte, hvad der skal til for
at sænke sodødeligheden samt udarbejde en konkret
handlingsplan«.
I svaret oplyser ministeren endvidere:
»Veterinærforligene indeholdt
imidlertid ikke konkrete tiltag i forhold til
Fødevarestyrelsens muligheder for sanktionering i
forbindelse med overskridelse af grænseværdien for
sodødelighed i modsætning til, hvad der er lagt op til
med det fremsatte lovforslag og udmøntningen
heraf.«
Enhedslisten finder, at dette lovforslag
ikke indeholder tilstrækkelige tiltag i forhold til
Fødevarestyrelsens muligheder for sanktionering i
forbindelse med overskridelse af grænseværdien for
sodødelighed. Lovforslaget indfører krav om et
rådgivningsbesøg i besætninger med høj
dødelighed i en periode på over 4 måneder.
Fødevarestyrelsen skal som en del af sine ordinære
dyrevelfærdskontroller derefter kontrollere, om
rådgivningsbesøget er blevet rekvireret. Lovforslaget
indeholder imidlertid intet om Fødevarestyrelsens muligheder
for sanktionering for at overskride grænseværdien. EL
finder det derfor svært at se, hvordan dette lovforslag
skulle virke anderledes end de tidligere eksempler på
fastsatte grænseværdier. EL finder det derudover
problematisk, og at der ikke stilles krav om, at det skal
være en dyrlæge, som ikke er
besætningsdyrlægen, der varetager
rådgivningsbesøget, så der kommer et ekstra
sæt veterinærfaglige øjne på problemerne i
besætningen.
Enhedslisten har under udvalgsbehandlingen
spurgt, om ministeren vil inddrage dyrlæger og
dyrevelfærdsorganisationer, når
grænseværdien for dødelighed skal
fastsættes. Det svarer ministeren ikke på, men svarer i
stedet, at »enkelte relevante interessenter« vil blive
inviteret til et interessentmøde »med henblik på
at få inddraget deres synspunkter på, hvor snittet for
grænseværdi bør ligge«, jf. L 138 - svar
på spørgsmål 6.
Enhedslisten finder det meget bekymrende,
at ministeren således ikke vil bekræfte, at
dyrlæger og dyrevelfærdsorganisationer vil blive
inddraget i at fastsætte grænseværdierne, og
frygter på den baggrund, at hensynet til
erhvervsøkonomiske interesser vil dominere arbejdet med at
fastsætte en grænseværdi. Følgende
fremgår af § 57 i dyrevelfærdsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 33 af 14. januar 2025:
»Ved fastsættelse af regler i
henhold til bestemmelser i denne lov skal
dyrevelfærdsorganisationer og andre organisationer, der
særlig berøres af reglerne, inddrages.«
EL opfordrer på denne baggrund
ministeren til - i overensstemmelse med de gældende regler i
dyrevelfærdsloven - at sikre, at også dyrlæger og
dyrevelfærdsorganisationer inviteres og deltager i
interessentmødet, og at deres synspunkter inddrages ved
fastsættelsen af grænseværdien.
EL finder det endvidere ekstremt
bekymrende, at ministeren ikke vil svare på, om den
rekordhøje sodødelighed er en såkaldt brodne
kar-problematik, eller om den er et udtryk for en produktion, som
generelt presser søerne for hårdt, og som
indebærer, at hver so skal levere størst muligt output
i form af grise for mindst muligt input i form af f.eks. plads,
foder, tidsforbrug m.v., og at ministeren heller ikke vil oplyse,
om ministeren vil fastsætte grænseværdien
på baggrund af den gennemsnitlige dødelighed for alle
besætninger eller ud fra den gennemsnitlige dødelighed
i de besætninger, hvor dødeligheden er lavest, for at
undgå, at de såkaldte brodne kar trækker den
gennemsnitlige dødelighed op og dermed gør
grænseværdien mindre ambitiøs, jf. L 138 - svar
på spørgsmål 9.
EL er på den baggrund bekymret for,
at der vil blive fastlagt en uambitiøs
grænseværdi for dødelighed, og at lovforslaget
ikke kommer til at virke i forhold til det, der efter Enhedslistens
mening burde være formålet, nemlig at rette op på
den nuværende katastrofale situation.
EL ser kravet om et obligatorisk kursus som
et positivt tiltag, dog med forbehold for hvordan det i praksis vil
blive udformet og afviklet.
Det er Enhedslistens vurdering, at dette
lovforslag fastsætter nogle rammer for at skabe mindre
dyrevelfærdsmæssige forbedringer for avlssøerne
i den konventionelle svineproduktion. På baggrund af svar fra
ministeren under henholdsvis førstebehandlingen og
udvalgsbehandlingen er EL imidlertid stærkt bekymret for, at
grænseværdien under den nuværende regering vil
blive fastsat på et uambitiøst niveau, og at det
obligatoriske kursus vil blive udformet under hensyn til
erhvervsøkonomiske interesser frem for hensynet til
dyrevelfærden. Samtidig er det Enhedslistens bekymring, at
lovforslaget vil have yderst begrænset effekt, når der
ikke samtidig rettes op på de væsentligste
dødsårsager for avlssøer.
Enhedslisten stemmer derfor gult til dette
lovforslag.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget vil
stemme for lovforslaget, da det har til formål at etablere
hjemmel til at gennemføre to af initiativerne i
dyrevelfærdsaftalen »Sammen om Dyrene«, som en
række partier, herunder Alternativet, indgik med regeringen
den 9. februar 2024. Det er samtidig Alternativets opfattelse, at
dyrevelfærdsaftalen ikke er ambitiøs nok, særlig
når det gælder de millioner af dyr i den konventionelle
storproduktion, som er dem, der har det allerværst. I Danmark
tages kampen for bedre forhold for dyrene i storproduktionen med
meget små skridt. Den er både langsom og
omkostningsfuld for statskassen. Men helt grundlæggende er
det nødvendigt at tage et opgør med en
produktionsform, der har udviklet sig ud i det absurde, og som
skader dyrene, skader miljøet og skader folkesundheden.
Ud over at give ministeren hjemmel til at
kunne gennemføre de to initiativer, navnlig at få
nedbragt dødeligheden gennem bedre registrering og ved at
indføre rådgivningsordninger og uddannelseskrav for
medarbejdere, omfatter lovforslaget også en justering af
taksten for virksomhedernes gebyrer for stikprøvekontrol ved
på- og aflæsning af dyr og kontroller i forbindelse med
udførsel af levende dyr til udlandet. Sammenlignet med det
udkast, der blev sendt i bred offentlig høring, er der efter
den offentlige høring sket en nedjustering af taksten fra 70
kr. til 64 kr. Nedjusteringen er sket efter en såkaldt
supplerende høring, som foregik med kort frist hen over
julen, fra den 19. december 2024 til den 8. januar 2025. ALT
noterer, at det alene er erhvervets lobbyister, der har nået
at afgive høringssvar. Denne del af lovforslaget, som ikke
vedrører initiativer i dyrevelfærdsaftalen
»Sammen om Dyrene«, men som er tilføjet i 11.
time, ønsker Alternativet udskilt i et selvstændigt
lovforslag, så det bliver muligt at stemme om det
særskilt. Denne del vedrører nemlig blot endnu en slet
skjult økonomisk begunstigelse af erhvervet, som ikke har
noget med forbedring af dyrenes velfærd at gøre - og
det ønsker Alternativet tydeliggjort.
Ved en nedsættelse af virksomhedernes
gebyr for kontrol bliver der alt andet lige færre penge i
Fødevarestyrelsen til at føre tilsyn og kontrol med.
Men det er i høj grad det modsatte, der er behov for. Der er
behov for både mere og bedre tilsyn med dyrene. Begrundelsen
for at ville sætte taksten op er, at der har været tale
om en ekstraordinær nedsættelse af taksten i nogle
år grundet en manglende opfyldelse af de fastsatte mål
for antallet af kontroller. Det vil altså sige, at der i
virkeligheden ikke er tale om en taksthævning, men en
tilbageførsel af taksten til den størrelse, den
havde, inden den blev nedsat, fordi Fødevarestyrelsen ikke
havde gennemført det antal stikprøvekontroller, den
skulle. Kontroltrykket har altså i en periode været
sænket, hvilket har favoriseret branchen økonomisk i
en periode.
Antallet af kontroller er målbart,
men det afgørende er, hvordan kontrollerne finder sted, og
hvilke sanktioner der bliver taget i anvendelse ved
overtrædelse af reglerne. Kontrol må ikke hovedsagelig
tage form af behandling af virksomhedernes egne indberettede data
til Fødevarestyrelsen, kontrol af transportdokumenter m.v.
Der bør først og fremmest foretages grundige tilsyn
med dyrene både i produktionshallerne, hvor de lever deres
liv tæt stuvet sammen, og ved på- og aflæsning i
lastbilerne, hvor de stuves endnu tættere sammen og sendes ud
på alt for lange kørsler til udlandet. Alternativet
ønsker en grundlæggende og langt mere dybtgående
drøftelse af, hvordan tilsynet med dyrene i storproduktionen
bør foregå. Det er veldokumenteret i
dyrevelfærdsrapporter, ved aktindsigter og i Rigsrevisionens
rapporter, at tilsynet med dyrene i årevis har været
under al kritik.
Dyrevelfærdsloven er en rammelov, og
derfor er det afgørende, hvordan lovens politiske
intentioner konkret udmøntes i bekendtgørelser som
mindstekrav til virksomhederne. Det er Alternativets opfattelse, at
virksomhedernes interesseorganisationer har haft og stadig har alt
for stor indflydelse på den konkrete udformning af reglerne.
Dyrlægeforeningen, Det Dyreetiske Råd, Dyrenes
Beskyttelse m.fl. bør i langt højere grad inddrages i
det konkrete arbejdet med regelfastsættelsen, så
borgernes ønske om bedre dyrevelfærd som ikke mindst
udtrykt i dyrevelfærdsloven i højere grad kan blive
vægtet over for erhvervets økonomiske
særinteresser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(DD, SF, KF, DF og RV):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af dyrevelfærdsloven
(Grænseværdier for dødelighed og særlige
rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger og uddannelseskrav for medarbejdere)«
omfattende § 1, nr. 1 og 2, og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af dyrevelfærdsloven
(Takstændring)« omfattende § 1, nr. 3, og §
2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det at opdele lovforslaget i to.
Ændringsforslaget indebærer, at
de foreslåede regler i dyrevelfærdsloven om
grænseværdier for dødelighed og særlige
rådgivningsbesøg ved dødelighed og
uddannelseskrav hos medarbejdere i besætninger med
landbrugsdyr, der udmønter initiativ nr. 14 og 18 i
»Sammen om Dyrene - Aftale om dyrevelfærd
2024-2027«, skal indgå i et selvstændigt
lovforslag (A).
Endvidere indebærer
ændringsforslaget, at den foreslåede takstændring
for bestemmelsen i dyrevelfærdsloven om betaling af
omkostninger til stikprøvekontrol ved på- og
aflæsning af dyr og dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr for at sikre balance
mellem indtægter og udgifter skal indgå i et andet
selvstændigt lovforslag (B).« Opdelingen
indebærer endvidere, at parterne bag »Sammen om Dyrene
- Aftale om dyrevelfærd 2024-2027« har mulighed for at
stemme for en gennemførsel af de foreslåede
delelementer i aftalen uden samtidig at stemme for den
foreslåede takstændring, som ikke er en del af aftalen,
og som endvidere er nedjusteret efter den offentlige høring
af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2025 og var til 1. behandling den 28. februar 2025. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sendte den 1.
oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 5.
Et supplement til lovforslaget vedrørende
takstændringen har efterfølgende været sendt i
høring den 19. december 2024. Den 6. februar 2025 sendte
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Torsten
Gejl (ALT) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |