Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. april 2025
Forslag
til
Lov om foranstaltninger til sikring af et
højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven)1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde, jurisdiktion, definitioner
m.v.
§ 1.
Loven finder anvendelse på offentlige og private enheder, der
er omfattet af lovens bilag 1 og 2, jf. dog stk. 2-5 og 7.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på enheder, i det omfang de er
omfattet af lov om styrket beredskab i energisektoren. Loven finder
ikke anvendelse på enheder, i det omfang de er omfattet af
lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren, jf. dog § 1,
stk. 2, i denne lov. Loven finder endvidere ikke anvendelse
på enheder, der er udpeget i medfør af § 333,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på enheder, hvor sektorspecifikke
EU-retsakter og eventuel national gennemførelse heraf har
mindst samme virkning som bestemmelserne i §§ 6, 12, 13
og 15.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse på offentlige forvaltningsenheder, som
udfører deres aktiviteter inden for national sikkerhed,
offentlig sikkerhed, forsvar eller retshåndhævelse,
herunder forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning af strafbare handlinger.
Stk. 5.
Vedkommende minister kan inden for sit område træffe
afgørelse om at undtage specifikke enheder, såfremt
enhederne udfører aktiviteter inden for national sikkerhed,
offentlig sikkerhed, forsvar eller retshåndhævelse,
herunder forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning af strafbare handlinger, eller udelukkende
leverer tjenester til offentlige forvaltningsenheder, der
udfører disse aktiviteter, fra forpligtelserne i
§§ 6, 8, 12, 13, 15 og 16, for så vidt angår
disse aktiviteter eller tjenester. Udfører enheder
udelukkende aktiviteter eller leverer udelukkende tjenester af den
type som omhandlet i 1. pkt., kan vedkommende minister endvidere
træffe afgørelse om at fritage disse enheder for
forpligtelserne i medfør af §§ 9 og 10, jf. dog
stk. 6.
Stk. 6. Der kan
ikke fastsættes regler efter stk. 5, hvor en enhed fungerer
som tillidstjenesteudbyder.
Stk. 7.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab fastsætte regler om, at loven
helt eller delvis også finder anvendelse på henholdsvis
offentlige forvaltningsenheder på lokalt plan og
uddannelsesinstitutioner.
§ 2.
Under dansk jurisdiktion hører enheder, der er omfattet af
lovens anvendelsesområde, og som er etableret i Danmark, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavneadministratorer, enheder,
der leverer domænenavnsregistreringstjenester, og udbydere af
henholdsvis cloudcomputingtjenester, datacentertjenester,
indholdsleveringsnetværk, administrerede tjenester,
administrerede sikkerhedstjenester, onlinemarkedspladser,
onlinesøgemaskiner og platforme for sociale
netværkstjenester, der har deres hovedforretningssted i
Danmark, jf. stk. 3, hører under dansk jurisdiktion.
Stk. 3. En enhed
som nævnt i stk. 2 anses for at have sit hovedforretningssted
i Den Europæiske Union i den medlemsstat, hvor beslutningerne
vedrørende foranstaltningerne til styring af
cybersikkerhedsrisici overvejende træffes. Kan en sådan
medlemsstat ikke fastslås, eller hvis sådanne
beslutninger ikke træffes i Den Europæiske Union, anses
hovedforretningsstedet for at være i den medlemsstat, hvor
der udføres cybersikkerhedsoperationer. Kan en sådan
medlemsstat ikke fastslås, anses hovedforretningsstedet for
at være i den medlemsstat, hvor den pågældende
enheds forretningssted med det største antal ansatte i Den
Europæiske Union er beliggende.
Stk. 4. Er en
enhed som nævnt i stk. 2 ikke etableret i Den
Europæiske Union, men udbyder tjenester inden for Unionen,
herunder i Danmark, skal enheden udpege en repræsentant, der
er etableret i en af de medlemsstater i Unionen, hvor enhedens
tjenester udbydes. Er repræsentanten etableret i Danmark,
hører enheden under dansk jurisdiktion. Er der ikke udpeget
en repræsentant efter 1. pkt., anses enheden for at
høre under jurisdiktionen i de medlemsstater, hvor
tjenesterne udbydes.
§ 3.
I denne lov forstås ved følgende:
1) Centralt
kontaktpunkt: Den myndighed, der udøver
forbindelsesfunktionen for at sikre grænseoverskridende
samarbejde mellem de danske myndigheder, myndigheder i andre
medlemsstater i Den Europæiske Union og Den Europæiske
Unions institutioner og for at sikre tværsektorielt
samarbejde mellem de nationale kompetente myndigheder.
2)
Cloudcomputingtjeneste: En digital tjeneste, som muliggør on
demand-administration og giver bred fjernadgang til en skalerbar og
fleksibel pulje af delbare computerressourcer, herunder hvor disse
ressourcer er fordelt mellem flere lokaliteter.
3)
Cybersikkerhed: De aktiviteter, der er nødvendige for at
beskytte net- og informationssystemer, brugerne af sådanne
systemer og andre personer berørt af cybertrusler.
4) Cybertrussel:
Enhver potentiel omstændighed, begivenhed eller handling, som
kan skade, forstyrre eller på anden måde have en
negativ indvirkning på net- og informationssystemer, brugerne
af sådanne systemer og andre personer.
5)
Datacentertjeneste: En tjeneste, der omfatter strukturer eller
grupper af strukturer, som er beregnet til central opbevaring,
sammenkobling og drift af it- og netværksudstyr, der leverer
datalagrings-, databehandlings- og datatransporttjenester, samt
alle faciliteter og infrastrukturer til energidistribution og
miljøkontrol.
6) Digital
tjeneste: Enhver tjeneste i informationssamfundet, dvs. enhver
tjeneste, der normalt ydes mod betaling, og som teleformidles ad
elektronisk vej på individuel anmodning fra en
tjenestemodtager.
7)
DNS-tjenesteudbyder: En enhed, der leverer
a) offentligt
tilgængelige rekursive
domænenavnsoversættelsestjenester til
internetslutbrugere eller
b) autoritative
domænenavnsoversættelsestjenester til tredjepartsbrug,
med undtagelse af rodnavneservere.
8)
Domænenavnesystem (DNS): Et hierarkisk distribueret
navngivningssystem, der gør det muligt at identificere
internettjenester og -ressourcer, således at slutbrugerudstyr
kan benytte internetrouting- og konnektivitetstjenester til at
nå disse tjenester og ressourcer.
9) Enhed: En
fysisk eller juridisk person, der er oprettet og anerkendt som
sådan i henhold til den nationale ret på det sted, hvor
den er etableret, og som i eget navn kan udøve rettigheder
og være underlagt forpligtelser.
10) Enhed, der
leverer domænenavnsregistreringstjenester: En registrator
eller en agent, der handler på vegne af registratorer,
såsom en udbyder eller videresælger af privatlivs-
eller proxyregistreringstjenester.
11)
Forskningsorganisation: En enhed, hvis primære mål er
at udføre anvendt forskning eller udvikling med henblik
på at udnytte resultaterne af denne forskning til
kommercielle formål. Dette indbefatter ikke
uddannelsesinstitutioner.
12)
Hændelse: En begivenhed, der bringer tilgængeligheden,
autenticiteten, integriteten eller fortroligheden af lagrede,
overførte eller behandlede data eller af de tjenester, der
tilbydes af eller er tilgængelige via net- og
informationssystemer, i fare.
13)
Håndtering af hændelser: Enhver handling og procedure,
der tager sigte på at forebygge, opdage, analysere og
inddæmme eller at reagere på og reetablere sig efter en
hændelse.
14) Ikt-proces:
Aktiviteter, der udføres for at udforme, udvikle, levere
eller vedligeholde et ikt-produkt eller en ikt-tjeneste.
15) Ikt-produkt:
Et element eller en gruppe af elementer i net- og
informationssystemer.
16)
Ikt-tjeneste: En tjeneste, der helt eller hovedsagelig består
af overførsel, lagring, indhentning eller behandling af
oplysninger ved hjælp af net- og informationssystemer.
17)
Indholdsleveringsnetværk: Et net af geografisk distribuerede
servere med det formål at sikre høj
tilgængelighed af, adgang til eller hurtig levering af
digitalt indhold og digitale tjenester til internetbrugere på
vegne af indholds- og tjenesteudbydere.
18) Kvalificeret
tillidstjeneste: En tillidstjeneste, der opfylder de krav, der er
fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
19) Kvalificeret
tillidstjenesteudbyder: En tillidstjenesteudbyder, der udbyder en
eller flere kvalificerede tillidstjenester og har fået
tildelt status som kvalificeret tillidstjenesteudbyder af
tilsynsorganet i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om
elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
20)
Ledelsesorganet:
a) For
virksomheder omfattet af selskabsloven er ledelsesorganet
i) bestyrelsen i
selskaber, der har en direktion og en bestyrelse,
ii) direktionen
i selskaber, der alene har en direktion, og
iii) direktionen
i selskaber, der både har en direktion og et
tilsynsråd.
b) For
virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder
er ledelsesorganet
i) bestyrelsen i
selskaber, der har en direktion og en bestyrelse,
ii) direktionen
i selskaber, der alene har en direktion, og
iii) for de
selskaber, der hverken har en bestyrelse eller en direktion, det
ledelsesorgan, der har en kompetence, der svarer til den
almindelige opfattelse af den kompetence, der tilkommer en
bestyrelse eller en direktion.
c) For
offentlige myndigheder er ledelsesorganet den øverste
administrative ledelse i myndigheden.
21) Net- og
informationssystem:
a) Et
elektronisk kommunikationsnet, hvorved forstås
transmissionssystemer, uanset om de bygger på en permanent
infrastruktur eller centraliseret administrationskapacitet, og,
hvor det er relevant, koblings- og dirigeringsudstyr og andre
ressourcer, herunder netelementer, der ikke er aktive, som
gør det muligt at overføre signaler ved hjælp
af trådforbindelse, radiobølger, lyslederteknik eller
andre elektromagnetiske midler, herunder satellitnet, jordbaserede
fastnet (kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet)
og mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og
tv-spredning, og kabel-tv-net, uanset hvilken type information der
overføres.
b) Enhver
anordning eller gruppe af forbundne eller beslægtede
anordninger, hvoraf en eller flere ved hjælp af et program
udfører automatisk behandling af digitale data.
c) Digitale
data, som lagres, behandles, fremfindes eller overføres af
elementer i litra a og b med henblik på deres drift, brug,
beskyttelse og vedligeholdelse.
22)
Nærvedhændelse: En begivenhed, der kunne have bragt
tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller
fortroligheden af lagrede, overførte eller behandlede data
eller af de tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige
via net- og informationssystemer, i fare, men som det lykkedes at
forhindre, eller som ikke indtraf.
23)
Onlinemarkedsplads: En tjenesteydelse, der gør brug af
software, herunder et websted, en del af et websted eller en
applikation, der drives af eller på vegne af den
erhvervsdrivende, og som giver forbrugere mulighed for at
indgå fjernsalgsaftaler med andre erhvervsdrivende eller
forbrugere.
24)
Onlinesøgemaskine: En digital tjeneste, som giver brugerne
mulighed for at indtaste forespørgsler for at foretage
søgninger på principielt alle websteder eller alle
websteder på et bestemt sprog på grundlag af en
forespørgsel om et hvilket som helst emne ved hjælp af
et søgeord, en stemmesøgning, en sætning eller
andet input, og som fremviser resultater i et hvilket som helst
format, hvor der kan findes oplysninger om det ønskede
indhold.
25) Platform for
sociale netværkstjenester: En platform, der sætter
slutbrugere i stand til at komme i forbindelse med hinanden
på tværs af forskellige anordninger, navnlig via chats,
opslag, videoer og anbefalinger.
26)
Repræsentant: En fysisk eller juridisk person, der er
etableret i Den Europæiske Union, som udtrykkeligt er udpeget
til at handle på vegne af en DNS-tjenesteudbyder, en
topdomænenavneadministrator, en enhed, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, eller en udbyder af
cloudcomputingtjenester, af datacentertjenester, af
indholdsleveringsnetværk, af administrerede tjenester, af
administrerede sikkerhedstjenester, af onlinemarkedspladser, af
onlinesøgemaskiner eller af platforme for sociale
netværkstjenester, som ikke er etableret i Den
Europæiske Union, og som kan kontaktes af en kompetent
myndighed eller en Computer Incident Response Team (CSIRT) på
enhedens sted, for så vidt angår denne enheds
forpligtelser i henhold til NIS 2-direktivet.
27) Risiko:
Potentialet for tab eller forstyrrelse som følge af en
hændelse, som kommer til udtryk som en kombination af
størrelsen af et sådant tab eller en sådan
forstyrrelse og sandsynligheden for, at hændelsen
indtræffer.
28) Sikkerhed i
net- og informationssystemer: Net- og informationssystemers evne
til på et givent sikkerhedsniveau at modstå enhver
begivenhed, der kan være til skade for
tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller
fortroligheden af lagrede, overførte eller behandlede data
eller af de tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige
via disse net- og informationssystemer.
29)
Sårbarhed: En svaghed, modtagelighed eller fejl ved
ikt-produkter eller -tjenester, som kan udnyttes af en
cybertrussel.
30)
Tillidstjeneste: En elektronisk tjeneste, der normalt
udføres mod betaling, og som består af
a) generering,
kontrol og validering af elektroniske signaturer, elektroniske segl
eller elektroniske tidsstempler eller elektroniske registrerede
leveringstjenester og certifikater relateret til tjenester,
b) generering,
kontrol og validering af certifikater for webstedsautentifikation
eller
c) bevaring af
elektroniske signaturer, segl eller certifikater relateret til
disse tjenester.
31)
Tillidstjenesteudbyder: En fysisk eller juridisk person, der
udbyder en eller flere tillidstjenester, enten som en kvalificeret
eller ikkekvalificeret tillidstjenesteudbyder.
32)
Topdomænenavneadministrator: En enhed, der har fået
uddelegeret et specifikt topdomæne, og som er ansvarlig for
at administrere topdomænet, herunder registrering af
domænenavne under topdomænet og den tekniske drift af
topdomænet, hvilket inkluderer driften af dets navneservere,
vedligeholdelsen af dets databaser og distributionen af
topdomænezonefiler til navneservere, uanset om nogen af disse
operationer udføres af enheden selv eller outsources, men
ikke situationer, hvor topdomænenavne kun anvendes af en
administrator til eget brug.
33) Udbyder af
administrerede sikkerhedstjenester: En udbyder af administrerede
tjenester, der udfører eller yder assistance til aktiviteter
vedrørende styring af cybersikkerhedsrisici.
34) Udbyder af
administrerede tjenester: En enhed, der leverer tjenester i
forbindelse med installation, administration, drift eller
vedligeholdelse af ikt-produkter, -net, -infrastruktur,
-applikationer eller andre net- og informationssystemer via
assistance eller aktiv administration, der udføres enten i
kundernes lokaler eller på afstand.
35)
Væsentlig cybertrussel: En cybertrussel, som på
grundlag af sine tekniske karakteristika kan antages at have
potentiale til at få alvorlig indvirkning på en enheds
net- og informationssystemer eller på brugerne af enhedens
tjenester ved at forårsage betydelig fysisk eller ikkefysisk
skade.
Væsentlige enheder
§ 4.
Enheder af en type, som er omfattet af lovens bilag 1, anses for at
være væsentlige enheder, hvis enheden opfylder
én af følgende betingelser, jf. dog stk. 2 og 3:
1) Enheden
beskæftiger 250 personer eller derover.
2) Enheden har
en årlig omsætning på over 50 mio. euro og en
årlig samlet balance på over 43 mio. euro.
Stk. 2. Kommuner
og regioner anses som væsentlige enheder, såfremt de
med et kommercielt formål udfører opgaver som udbydere
af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller udbydere af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester
og opfylder mindst én af følgende betingelser:
1) Enheden
beskæftiger 50 personer eller derover.
2) Enheden har
en årlig omsætning på over 10 mio. euro og en
årlig samlet balance på over 10 mio. euro.
Stk. 3. Uanset
deres størrelse anses følgende enheder for at
være væsentlige enheder:
1) Kvalificerede
tillidstjenesteudbydere og topdomæneadministratorer samt
DNS-tjenesteudbydere.
2) Offentlige
forvaltningsenheder under den centrale forvaltning.
3) Enheder, der
er identificeret som kritiske enheder i henhold til CER-loven.
4) Enheder, der
er blevet identificeret som operatører af væsentlige
tjenester i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen
(NIS I-direktivet), jf. dog § 5, stk. 2.
5) Øvrige
enheder af en type, som er omfattet af lovens bilag 1 eller 2, hvor
mindst én af følgende betingelser er opfyldt, jf. dog
§ 5, stk. 2:
a) Enheden er
den eneste udbyder i Danmark af en tjeneste, der er væsentlig
for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige eller
økonomiske aktiviteter.
b) En
forstyrrelse af den tjeneste, som enheden leverer, vil kunne have
væsentlig indvirkning på den offentlige sikkerhed eller
folkesundheden.
c) En
forstyrrelse af den tjeneste, som enheden leverer, vil kunne
medføre en væsentlig systemisk risiko, navnlig for
sektorer, hvor en sådan forstyrrelse kan have en
grænseoverskridende virkning.
d) Enheden er
kritisk på grund af sin specifikke betydning på
nationalt eller regionalt plan for den pågældende
sektor eller type af tjeneste eller for andre indbyrdes
afhængige sektorer i Danmark.
Stk. 4.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab fastsætte nærmere regler
om, hvornår enheder er omfattet af stk. 3, nr. 5.
Vigtige enheder
§ 5.
Enheder af en type, som er omfattet af lovens bilag 1 eller 2,
anses for at være vigtige enheder, hvis enheden ikke opfylder
kriterierne for at være væsentlige enheder i
medfør af § 4 og enheden opfylder mindst én af
følgende betingelser:
1) Enheden
beskæftiger 50 personer eller derover.
2) Enheden har
en årlig omsætning på over 10 mio. euro og en
årlig samlet balance på over 10 mio. euro.
Stk. 2. Den
kompetente myndighed kan træffe afgørelse om, at en
enhed uanset størrelse, som er omfattet af § 4, stk. 3,
nr. 4 eller 5, skal anses for at være en vigtig enhed.
Stk. 3. Uanset
stk. 1, nr. 1 og 2, anses tillidstjenesteudbydere, der ikke
opfylder kriterierne for at være væsentlige enheder,
for at være vigtige enheder.
Kapitel 2
Foranstaltninger til styring af
cybersikkerhedsrisici
§ 6.
Væsentlige og vigtige enheder skal træffe passende og
forholdsmæssige tekniske, operationelle og organisatoriske
foranstaltninger for at styre risiciene for sikkerheden i net- og
informationssystemer, som disse enheder anvender til deres
operationer eller til at levere deres tjenester, og for at
forhindre hændelser eller minimere deres indvirkning på
modtagere af deres tjenester og på andre tjenester.
Foranstaltningerne skal som minimum omfatte følgende:
1) Politikker
for risikoanalyse og informationssystemsikkerhed.
2)
Håndtering af hændelser.
3)
Driftskontinuitet, herunder backupstyring og reetablering efter en
katastrofe og krisestyring.
4)
Forsyningskædesikkerhed, herunder sikkerhedsrelaterede
aspekter vedrørende forholdene mellem den enkelte enhed og
dens direkte leverandører eller tjenesteudbydere.
5) Sikkerhed i
forbindelse med erhvervelse, udvikling og vedligeholdelse af net-
og informationssystemer, herunder håndtering og
offentliggørelse af sårbarheder.
6) Politikker og
procedurer til vurdering af effektiviteten af foranstaltninger til
styring af cybersikkerhedsrisici.
7)
Grundlæggende cyberhygiejnepraksisser og
cybersikkerhedsuddannelse.
8) Politikker og
procedurer vedrørende brug af kryptografi og, hvor det er
relevant, kryptering.
9)
Personalesikkerhed, adgangskontrolpolitikker og forvaltning af
aktiver.
10) Brug af
løsninger med multifaktorautentificering eller kontinuerlig
autentificering, sikret tale-, video- og tekstkommunikation og
sikrede nødkommunikationssystemer internt hos enheden, hvor
det er relevant.
Stk. 2. En
enhed, der ikke overholder ét eller flere af de krav, der er
nævnt i stk. 1, til foranstaltningerne eller regler om krav
til foranstaltninger fastsat i medfør af stk. 3, skal uden
unødigt ophold træffe alle nødvendige, passende
og forholdsmæssige korrigerende foranstaltninger.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab fastsætte nærmere regler
om foranstaltninger efter stk. 1.
§ 7.
De foranstaltninger, som en væsentlig eller vigtig enhed
træffer på baggrund af § 6, stk. 1 og 2, og regler
fastsat i medfør af § 6, stk. 3, skal være
godkendt af enhedens ledelsesorgan. Ledelsesorganet fører
tilsyn med foranstaltningernes gennemførelse.
Stk. 2.
Medlemmerne af en væsentlig eller vigtig enheds ledelsesorgan
skal deltage i relevante kurser om styring af cybersikkerhedsrisici
og tilskynde til, at tilsvarende kurser tilbydes til enhedens
øvrige ansatte.
§ 8.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab fastsætte regler om, at
væsentlige og vigtige enheder skal anvende særlige
Ikt-produkter, -tjenester og -processer, som er certificeret i
henhold til en europæisk
cybersikkerhedscertificeringsordning, for at påvise
overensstemmelse med bestemte krav i § 6, stk. 1, eller regler
om foranstaltninger fastsat i medfør af § 6, stk. 3.
Produktet kan udvikles af den væsentlige eller vigtige enhed
eller indkøbes fra tredjeparter.
Kapitel 3
Registrerings- og
underretningspligter
§ 9.
DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavneadministratorer, enheder,
der leverer domænenavnsregistreringstjenester, og udbydere af
cloudcomputingtjenester, datacentertjenester,
indholdsleveringsnetværk, administrerede tjenester,
administrerede sikkerhedstjenester, onlinemarkedspladser,
onlinesøgemaskiner og platforme for sociale
netværkstjenester skal registrere sig hos den relevante
kompetente myndighed og i den forbindelse oplyse
følgende:
1) Enhedens
navn.
2) Adressen
på enhedens hovedforretningssted og dens andre
forretningssteder i Den Europæiske Union eller, hvis den ikke
er etableret i Unionen, den repræsentant, der er udpeget i
henhold til § 2, stk. 4, 1. pkt.
3) Den relevante
sektor, delsektor og typen, som enheden udgør, jf. lovens
bilag 1 eller 2.
4)
Ajourførte kontaktoplysninger, herunder e-mailadresser,
ip-intervaller og telefonnumre på enheden og
kontaktoplysninger på en eventuel udpeget repræsentant
i henhold til § 2, stk. 4.
5) De
medlemsstater i Den Europæiske Union, hvor enheden leverer
tjenester.
Stk. 2.
Oplysningerne efter stk. 1 skal indgives, senest 3 måneder
efter at enheden omfattes af loven.
Stk. 3. I
tilfælde af ændringer i de oplysninger, der er afgivet
i medfør af stk. 1, skal enheden give den relevante
kompetente myndighed underretning herom senest 3 måneder
efter datoen for ændringen.
§
10. Væsentlige og vigtige enheder samt enheder, der
leverer domænenavnsregistreringstjenester, skal registrere
sig hos den relevante kompetente myndighed og i den forbindelse
oplyse følgende, jf. dog § 9:
1) Enhedens
navn.
2) Adresse og
ajourførte kontaktoplysninger, herunder e-mailadresser,
ip-intervaller og telefonnumre.
3) Den relevante
sektor og delsektor, som enheden er omfattet af, jf. lovens bilag 1
eller 2.
4) En liste over
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, hvor
enheden leverer tjenester, der er omfattet af
anvendelsesområdet i artikel 2 i NIS 2-direktivet.
Stk. 2.
Oplysningerne efter stk. 1 skal indgives, senest 2 uger efter at
enheden omfattes af loven.
Stk. 3. I
tilfælde af ændring i de oplysninger, der er afgivet i
medfør af stk. 1, skal enheden give den relevante kompetente
myndighed underretning herom senest 2 uger efter datoen for
ændringen.
Database over
domænenavnsregistreringsdata
§
11. Topdomænenavneadministratorer og enheder, der
leverer domænenavnsregistreringstjenester, skal føre
en særskilt database, der indeholder nøjagtige og
fuldstændige domænenavnsregistreringsdata.
Stk. 2.
Databasen efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om
følgende:
1)
Domænenavnet.
2)
Registreringsdatoen.
3) Den
registreredes navn, e-mailadresse og telefonnummer.
4) E-mailadresse
og telefonnummer på det kontaktpunkt, der administrerer
domænenavnet, hvis kontaktpunktet er forskelligt fra den
registrerede.
Stk. 3.
Topdomænenavneadministratorerne og enheder, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, skal indføre
politikker og procedurer, herunder verifikationsprocedurer, for at
sikre, at databaserne indeholder nøjagtige og
fuldstændige oplysninger. Politikkerne og procedurerne skal
gøres offentligt tilgængelige.
Stk. 4.
Topdomænenavneadministratorer og enheder, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, skal uden unødigt
ophold efter registreringen af et domænenavn gøre
domænenavnsregistreringsdata, som ikke er personoplysninger,
offentligt tilgængelige.
Stk. 5.
Topdomænenavneadministratorer og enheder, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, skal på baggrund af
en anmodning og efter en konkret vurdering af nødvendigheden
give legitime adgangssøgende adgang til specifikke
domænenavnsregistreringsdata, herunder personoplysninger.
Anmodninger skal besvares senest inden for 72 timer efter
modtagelse af anmodningen. Topdomænenavneadministratorer og
enheder, der leverer domænenavnsregistreringstjenester, skal
indføre og offentliggøre politikker og procedurer for
adgangen til data.
Stk. 6.
Topdomænenavneadministratorer og enheder, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, skal samarbejde om
overholdelsen af de forpligtelser, der er fastsat i stk. 1-5, med
henblik på at undgå dobbeltindsamling af
domænenavnsregistreringsdata.
Stk. 7. Den
kompetente myndighed kan meddele
topdomænenavneadministratorer og enheder, der leverer
domænenavnsregistreringstjenester, forbud eller påbud
for at sikre overholdelsen af kravene efter stk. 1-6 eller regler
udstedt i medfør af stk. 8.
Stk. 8.
Digitaliseringsministeren kan fastsætte nærmere regler
om krav til politikker og procedurer efter stk. 3 og 5.
Underretningspligter
§
12. Væsentlige og vigtige enheder skal underrette den
relevante kompetente myndighed og Computer Security Incident
Response Team (CSIRT) om enhver væsentlig hændelse. En
underretning skal indeholde oplysninger, der gør det muligt
at fastslå eventuelle grænseoverskridende virkninger af
hændelsen.
Stk. 2. En
hændelse anses for at være væsentlig, hvis
én af følgende betingelser er opfyldt:
1)
Hændelsen har forårsaget eller er i stand til at
forårsage alvorlige driftsforstyrrelser af tjenesterne eller
økonomiske tab for den berørte enhed.
2)
Hændelsen har påvirket eller er i stand til at
påvirke andre fysiske eller juridiske personer ved at
forårsage betydelig fysisk eller ikkefysisk skade.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab fastsætte nærmere regler
om, hvornår en hændelse kan anses for at være
væsentlig.
§
13. Underretning efter § 12, stk. 1, skal bestå
af følgende og ske på følgende måde:
1) En tidlig
varsling, som skal angive, om den væsentlige hændelse
mistænkes at være forårsaget af ulovlige eller
ondsindede handlinger eller kunne have en grænseoverskridende
virkning, sendes uden unødigt ophold, og senest inden for 24
timer efter at enheden har fået kendskab til den
væsentlige hændelse.
2) En
hændelsesunderretning, som skal ajourføre
oplysningerne fra den tidlige varsling, jf. nr. 1, og give en
indledende vurdering af den væsentlige hændelse,
herunder dens alvor og indvirkning samt
kompromitteringsindikatorerne, hvor sådanne foreligger,
sendes uden unødigt ophold, og under alle
omstændigheder inden for 72 timer efter at enheden har
fået kendskab til den væsentlige hændelse, jf.
dog stk. 2.
3) En
foreløbig rapport med relevante statusopdateringer sendes
efter anmodning fra CSIRT'en.
4) En endelig
rapport sendes senest 1 måned efter fremsendelsen af den
hændelsesunderretning, der er omhandlet i nr. 2. Rapporten
skal indeholde følgende:
a) En detaljeret
beskrivelse af hændelsen, herunder dens alvor og
indvirkning.
b) Den type
trussel eller grundlæggende årsag, der sandsynligvis
har udløst hændelsen.
c) Anvendte og
igangværende afbødende foranstaltninger.
d) De eventuelle
grænseoverskridende virkninger af hændelsen.
5)
Pågår hændelsen fortsat på tidspunktet for
fremsendelsen af den endelige rapport, jf. nr. 4, skal den
underrettende enhed indsende en statusrapport på det
pågældende tidspunkt og en endelig rapport, senest 1
måned efter at hændelsen er håndteret.
Stk. 2.
Tillidstjenesteudbydere skal i tilfælde af væsentlige
hændelser afgive underretningen efter stk. 1, nr. 2, uden
unødigt ophold og senest inden for 24 timer efter at
være blevet bekendt med den væsentlige
hændelse.
Stk. 3. CSIRT'en
sikrer, at den underrettende enhed uden unødigt ophold og
inden for 24 timer efter modtagelsen af den tidlige varsling, jf.
stk. 1, nr. 1, gives et svar, herunder indledende tilbagemeldinger
om den væsentlige hændelse. Efter anmodning fra enheden
skal CSIRT'en desuden yde vejledning, operativ rådgivning om
gennemførelsen af mulige afbødende foranstaltninger
og supplerende teknisk bistand.
Frivillige underretninger
§
14. Offentlige og private enheder kan, uanset at de ikke er
omfattet af lovens anvendelsesområde, underrette CSIRT'en om
hændelser, nærvedhændelser og cybertrusler.
Stk. 2. CSIRT'en
behandler underretninger efter stk. 1 på samme måde som
underretninger modtaget i medfør af § 13. CSIRT'en kan
prioritere håndteringen af underretninger, der er modtaget i
medfør af § 13, frem for underretninger efter stk.
1.
Stk. 3.
Underretninger efter stk. 1 er undtaget fra aktindsigt efter lov om
offentlighed i forvaltningen og partsaktindsigt efter
forvaltningsloven.
Kapitel 4
Underretning og oplysning om væsentlige
hændelser
§
15. Væsentlige og vigtige enheder underretter uden
unødigt ophold modtagerne af deres tjenester om
væsentlige hændelser, der sandsynligvis vil
påvirke leveringen af deres tjenester negativt.
Stk. 2.
Væsentlige og vigtige enheder oplyser uden unødigt
ophold modtagerne af deres tjenester, som potentielt er
berørt af en væsentlig cybertrussel, om eventuelle
foranstaltninger eller modforholdsregler, som modtagerne kan
træffe som reaktion herpå. Enhederne skal også
informere de pågældende modtagere om den
væsentlige cybertrussel, hvor det er relevant.
§
16. Den relevante kompetente myndighed kan efter
høring af en enhed, der er ramt af en væsentlig
hændelse, informere offentligheden om den væsentlige
hændelse, hvis offentliggørelsen er nødvendig
for at forebygge videre udbredelse af eller håndtere
hændelsen, eller hvis offentliggørelse af
hændelsen på anden vis er i offentlighedens
interesse.
Stk. 2. Den
kompetente myndighed kan i de situationer, der er nævnt i
stk. 1, træffe afgørelse om, at den relevante enhed
informerer offentligheden om den væsentlige hændelse,
og bestemme, hvordan denne information skal gives.
Stk. 3. CSIRT'en
kan efter samme kriterier som i stk. 1 informere offentligheden om
væsentlige hændelser, der kan påvirke mere end
én sektor.
Stk. 4. CSIRT'en
kan efter samme kriterier som i stk. 1 informere offentligheden om
væsentlige hændelser i andre medlemsstater.
Kapitel 5
CSIRT'ens opgaver
§
17. CSIRT'en håndterer it-sikkerhedshændelser og
varetager de opgaver, der relaterer sig hertil, herunder
følgende opgaver i forhold til væsentlige og vigtige
enheder:
1) Efter
anmodning fra en væsentlig eller vigtig enhed at yde bistand
vedrørende realtids- eller nærrealtidsmonitorering af
enhedens net- og informationssystemer.
2) At reagere
på hændelser og i den forbindelse yde bistand til de
berørte enheder.
3) Efter
anmodning fra en væsentlig eller vigtig enhed at foretage en
proaktiv scanning af enhedens net- og informationssystemer, der
anvendes til levering af enhedens tjenester, for at opdage
sårbarheder med en potentielt væsentlig
indvirkning.
Stk. 2. Ved
udførelsen af opgaver efter stk. 1 kan CSIRT'en prioritere
særlige opgaver ud fra en risikobaseret tilgang.
§
18. CSIRT'en sikrer, at fysiske og juridiske personer i
anonymiseret form kan rapportere om sårbarheder.
Stk. 2.
Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte
nærmere regler om rapportering, håndtering og
videregivelse efter stk. 1.
§
19. CSIRT'en faciliterer, at der på frivillig basis
kan ske udveksling af oplysninger mellem enheder i
cybersikkerhedsfællesskaber, herunder fællesskaber
på europæisk niveau.
Stk. 2.
Væsentlige og vigtige enheder, der indgår i eller
udtræder af cybersikkerhedsfællesskaber efter stk. 1,
skal underrette den kompetente myndighed herom.
Stk. 3.
Offentlige og private enheder kan, uanset at de ikke er omfattet af
lovens anvendelsesområde, deltage i den frivillige udveksling
af oplysninger mellem enheder i cybersikkerhedsfællesskaber
efter stk. 1.
Kapitel 6
Tilsyn og håndhævelse
§
20. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
fastsætter efter forhandling med vedkommende minister regler
om, hvilken myndighed der skal varetage funktionen som kompetent
myndighed inden for en given sektor eller delsektor eller for en
bestemt type enhed, jf. lovens bilag 1 eller 2. Ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab kan efter forhandling med den
minister, som udnytter bemyndigelsen i § 1, stk. 7,
fastsætte regler om, hvilken myndighed der skal varetage
funktionen som kompetent myndighed for disse enheder.
Stk. 2. For at
sikre operationel uafhængighed ved tilsyn med den offentlige
forvaltning kan ministeren for samfundssikkerhed og beredskab efter
forhandling med en anden minister fastsætte regler om, at
tilsyn med Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, herunder
underliggende myndigheder, helt eller delvis overlades til den
pågældende minister.
Stk. 3.
Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte
regler om koordinering, ansvar, fordeling af opgaver og udveksling
af oplysninger mellem henholdsvis de kompetente myndigheder og de
kompetente myndigheder og CSIRT'en, herunder i forhold til
hændelsesunderretninger efter kapitel 3 og tilsyn samt
håndhævelse efter dette kapitel.
Tilsyns- og kontrolforanstaltninger for
væsentlige enheder
§
21. De kompetente myndigheder fører på deres
respektive områder tilsyn med væsentlige enheders
overholdelse af denne lov og regler udstedt i medfør af
loven. En kompetent myndighed kan som led i sit tilsyn anvende
følgende tilsynsforanstaltninger over for en væsentlig
enhed:
1) Uden
retskendelse og mod behørig legitimation foretage kontrol
på stedet og eksternt tilsyn, herunder
stikprøvekontroller.
2) Foretage
regelmæssige og målrettede sikkerhedsaudits eller
stille krav om, at enheden får et kvalificeret
uafhængigt organ til at foretage disse audits, og at
resultaterne heraf stilles til rådighed for den kompetente
myndighed.
3) Foretage
sikkerhedsaudits.
4) Foretage
sikkerhedsscanninger.
5) Kræve
at få udleveret oplysninger, der er nødvendige for at
vurdere de foranstaltninger til styring af cybersikkerhedsrisici,
som den berørte enhed har indført.
6) Kræve
at få adgang til data, dokumenter og oplysninger, der er
nødvendige for udførelsen af tilsynsopgaven, herunder
til afgørelse af, om et forhold er omfattet af denne lov
eller regler udstedt i medfør af loven.
7) Kræve
at få udleveret dokumentation for gennemførelsen af
cybersikkerhedspolitikker.
Stk. 2. Ved
anvendelsen af tiltagene i stk. 1, nr. 5-7, skal den kompetente
myndighed angive formålet hermed og præcisere, hvilke
oplysninger der kræves udleveret, og hvordan og i hvilken
form oplysningerne og materialet nævnt i stk. 1, nr. 5-7,
skal udleveres.
Håndhævelsesforanstaltninger for
væsentlige enheder
§
22. Den kompetente myndighed kan anvende følgende
håndhævelsesforanstaltninger over for en
væsentlig enhed:
1) Udstede
advarsler om enhedens overtrædelse af denne lov.
2) Udstede
bindende instrukser, herunder vedrørende foranstaltninger,
der er nødvendige for at forhindre eller afhjælpe en
hændelse, og frister for gennemførelse af
sådanne foranstaltninger og for rapportering om deres
gennemførelse, eller pålægge de
pågældende enheder at afhjælpe de konstaterede
mangler eller overtrædelserne af denne lov.
3) Påbyde
enheden at træffe foranstaltninger, der er nødvendige
for at forhindre eller afhjælpe en hændelse.
4) Meddele
enheden påbud og forbud for at sikre overholdelsen af de
krav, der er fastsat i loven eller regler udstedt i medfør
af loven.
5) Påbyde
enheden at underrette de fysiske eller juridiske personer, til
hvilke enheden leverer tjenester, eller for hvilke den
udfører aktiviteter, som potentielt kan være
berørt af en væsentlig cybertrussel, om denne trussels
karakter og om eventuelle beskyttelsesforanstaltninger eller
afhjælpende foranstaltninger, som de fysiske eller juridiske
personer kan træffe som reaktion på denne trussel.
6) Påbyde
enheden at gennemføre de anbefalinger, der er fremsat i
forbindelse med en gennemført sikkerhedsaudit.
7) Udpege en
person med ansvar for i en nærmere fastsat periode at
føre tilsyn med enhedens overholdelse af §§ 6, 12,
13 og 15 og § 16, stk. 2, og regler udstedt i medfør
heraf.
8) Påbyde
enheden i ikkeanonymiseret form og på en nærmere
angiven måde at offentliggøre afgørelser om
håndhævelsesforanstaltninger efter nr. 1-5 og
resuméer af domme eller bødevedtagelser, hvor der
idømmes eller vedtages en bøde.
§
23. Har én eller flere af de
håndhævelsesforanstaltninger, der er pålagt i
medfør af § 22, nr. 1-4, vist sig at være
utilstrækkelige, kan den kompetente myndighed fastsætte
en frist, inden for hvilken den væsentlige enhed skal
foretage de nødvendige tiltag for at afhjælpe
manglerne eller opfylde den kompetente myndigheds krav. Er
tiltagene ikke foretaget inden for den fastsatte frist, kan den
kompetente myndighed træffe afgørelse om
følgende, jf. dog stk. 4:
1) Midlertidigt
at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende
dele af eller alle de relevante tjenester, som enheden leverer,
eller aktiviteter, der udføres af enheden.
2) Midlertidigt
at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar på niveau
med administrerende direktør eller den juridiske
repræsentant hos enheden at udøve ledelsesfunktioner i
den pågældende enhed.
Stk. 2.
Suspensioner eller forbud, som er pålagt i medfør af
stk. 1, kan kun anvendes, indtil enheden træffer de
nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller
opfylde de krav, som gav anledning til, at foranstaltningerne blev
anvendt.
Stk. 3. En
afgørelse efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed, men kan af den enhed eller den fysiske
person, som afgørelsen vedrører, forlanges indbragt
for domstolene.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 finder ikke anvendelse på
offentlige forvaltningsenheder.
Stk. 5.
Vedkommende minister fastsætter efter forhandling med
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab regler om, hvilke
certificeringer og godkendelser der er omfattet af stk. 1, nr.
1.
Tilsyns- og kontrolforanstaltninger for vigtige
enheder
§
24. De kompetente myndigheder fører reaktivt tilsyn
med vigtige enheders overholdelse af denne lov og regler udstedt i
medfør af loven. En kompetent myndighed kan som led i dette
tilsyn efter indikationer på, at en vigtig enhed ikke
overholder eller ikke har overholdt denne lov eller regler udstedt
i medfør af loven, anvende følgende
tilsynsforanstaltninger:
1) Uden
retskendelse og mod behørig legitimation foretage kontrol
på stedet og efterfølgende eksternt tilsyn.
2) Foretage
målrettede sikkerhedsaudits eller stille krav om, at enheden
får et kvalificeret uafhængigt organ til at foretage
disse audits, og at resultaterne heraf stilles til rådighed
for den kompetente myndighed.
3) Foretage
sikkerhedsscanninger.
4) Kræve
at få udleveret oplysninger, der er nødvendige for
efterfølgende at vurdere de foranstaltninger til styring af
cybersikkerhedsrisici, som den berørte enhed har
indført.
5) Kræve
at få adgang til data, dokumenter og oplysninger, der er
nødvendige for udførelsen af tilsynsopgaven, herunder
til afgørelse af, om et forhold er omfattet af denne lov
eller regler udstedt i medfør af loven.
6) Kræve
at få udleveret dokumentation for gennemførelsen af
cybersikkerhedspolitikker.
Stk. 2. Ved
anvendelse af tiltagene i stk. 1, nr. 4-6, skal den kompetente
myndighed angive formålet med kravet og præcisere,
hvilke oplysninger der kræves udleveret, og hvordan og i
hvilken form oplysningerne og materialet nævnt i stk. 1, nr.
4-6, skal udleveres.
Håndhævelsesforanstaltninger over for
vigtige enheder
§
25. En kompetent myndighed kan anvende følgende
håndhævelsesforanstaltninger over for en vigtig
enhed:
1) Udstede
advarsler om enhedens overtrædelse af denne lov.
2) Udstede
bindende instrukser, herunder vedrørende foranstaltninger,
der er nødvendige for at forhindre eller afhjælpe en
hændelse, og frister for gennemførelse af
sådanne foranstaltninger og for rapportering om deres
gennemførelse, eller pålægge de
pågældende enheder at afhjælpe de konstaterede
mangler eller overtrædelserne af denne lov.
3) Meddele
enheden påbud og forbud for at sikre overholdelsen af de
krav, der er fastsat i loven eller regler udstedt i medfør
af loven.
4) Påbyde
enheden at underrette de fysiske eller juridiske personer, til
hvilke den leverer tjenester, eller for hvilke den udfører
aktiviteter, som potentielt kan være berørt af en
væsentlig cybertrussel, om denne trussels karakter og om
eventuelle beskyttelsesforanstaltninger eller afhjælpende
foranstaltninger, som de fysiske eller juridiske personer kan
træffe som reaktion på denne trussel.
5) Påbyde
enheden at gennemføre de anbefalinger, der er fremsat i
forbindelse med en gennemført sikkerhedsaudit.
6) Påbyde
enheden i ikkeanonymiseret form og på en nærmere
angiven måde at offentliggøre afgørelser om
håndhævelsesforanstaltninger efter nr. 1-3 og
resuméer af domme eller bødevedtagelser, hvor der
idømmes eller vedtages en bøde.
Høring af væsentlige og vigtige
enheder
§
26. Inden den kompetente myndighed træffer
afgørelse om at anvende
håndhævelsesforanstaltninger efter §§ 22, 23
eller 25, underrettes den berørte enhed om de
påtænkte håndhævelsesforanstaltninger og
begrundelsen herfor. Den kompetente myndighed skal give enheden en
rimelig frist til at fremsætte bemærkninger, undtagen i
tilfælde, hvor formålet med foranstaltningen ellers
ville forspildes.
Kapitel 7
Gensidig bistand
§
27. Hvor en enhed leverer tjenester i mere end én
medlemsstat i Den Europæiske Union, eller hvor enheden
leverer tjenester i en eller flere medlemsstater og enhedens net-
og informationssystemer er beliggende i en eller flere andre
medlemsstater, samarbejder de kompetente myndigheder med de andre
medlemsstaters kompetente myndigheder i relevant omfang.
Samarbejdet indebærer følgende:
1) De kompetente
myndigheder underretter via det centrale kontaktpunkt de kompetente
myndigheder i relevante medlemsstater om anvendte tilsyns- og
håndhævelsesforanstaltninger.
2) De kompetente
myndigheder kan anmode en anden medlemsstats kompetente myndigheder
om at anvende tilsyns- og håndhævelsesforanstaltninger
over for enheder i det pågældende land.
3) De kompetente
myndigheder yder i rimeligt omfang bistand til en anden
medlemsstats kompetente myndighed efter modtagelse af en begrundet
anmodning herom.
Stk. 2. De
kompetente myndigheder kan efter nærmere aftale
gennemføre fælles tilsynstiltag med kompetente
myndigheder fra andre medlemsstater i Den Europæiske
Union.
Stk. 3. Modtages
der en anmodning om gensidig bistand, jf. stk. 1, vedrørende
DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavneadministratorer, enheder,
der leverer domænenavnsregistreringstjenester, og udbydere af
henholdsvis cloudcomputingtjenester, datacentertjenester,
indholdsleveringsnetværk, administrerede tjenester,
administrerede sikkerhedstjenester, onlinemarkedspladser,
onlinesøgemaskiner og platforme for sociale
netværkstjenester, kan der træffes passende tilsyns- og
håndhævelsesforanstaltninger over for enheden, hvis
denne leverer tjenester eller har et net- og informationssystem i
Danmark.
Kapitel 8
Videregivelse af oplysninger, digital kommunikation,
gennemførelsesretsakter og operativ
uafhængighed
§
28. De kompetente myndigheder kan videregive oplysninger til
andre medlemsstaters myndigheder og til institutioner i Den
Europæiske Union for at varetage de opgaver, som
følger af denne lov eller regler udstedt i medfør af
denne lov.
§
29. De forpligtelser, der er fastsat i denne lov eller i
regler udstedt i medfør af loven, omfatter ikke meddelelse
af oplysninger, hvis videregivelse ville stride mod
væsentlige interesser af hensyn til den nationale sikkerhed,
offentlige sikkerhed eller forsvar.
Stk. 2.
Oplysninger, der modtages eller hidrører fra myndigheder i
andre EU-medlemsstater, behandles som fortrolige, såfremt den
afgivende myndighed betragter oplysningerne som fortrolige i
henhold til EU-regler eller nationale regler.
§
30. Vedkommende minister kan efter forhandling med
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab fastsætte
regler, som er nødvendige for at gennemføre retsakter
udstedt af Europa-Kommissionen i medfør af NIS
2-direktivet.
§
31. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan
fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelsen af bestemte it-systemer og særlige digitale
formater samt digital signatur el.lign.
Kapitel 9
Straf
§
32. Med bøde straffes den, der
1)
overtræder § 6, stk. 1 eller 2, §§ 9 eller 10,
§ 11, stk. 1-6, § 12, stk. 1, § 13, stk. 1 eller 2,
eller § 15,
2) undlader at
efterkomme en kompetent myndigheds afgørelse efter §
23, stk. 1, nr. 1 eller 2,
3) undlader at
efterkomme påbud eller forbud efter § 22, stk. 1, nr.
3-6, eller § 25, stk. 1, nr. 3-6,
4) undlader at
efterkomme en afgørelse efter § 16, stk. 2, § 21,
stk. 1, nr. 2 eller 5-7, eller § 24, stk. 1, nr. 2 eller 4-6,
eller
5) hindrer de
kompetente myndigheder i at føre tilsyn efter bestemmelserne
i § 21, stk. 1, nr. 1-4, eller § 24, stk. 1, nr. 1-3.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3. I
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Kapitel 10
Ikrafttrædelse, overgangsbestemmelser og
ændringer i anden lovgivning
§
33. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Senest 3
år efter lovens ikrafttræden udarbejder ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab en rapport om erfaringerne med
loven, som oversendes til Folketinget.
Stk. 3.
Oplysningerne efter § 9, stk. 1, og § 10, stk. 1, skal
indgives senest den 1. oktober 2025.
Stk. 4. Lov nr.
436 af 8. maj 2018 om net- og informationssikkerhed for
domænenavnssystemer og visse digitale tjenester
ophæves.
Stk. 5. Lov nr.
437 af 8. maj 2018 om sikkerhed i net- og informationssystemer for
operatører af væsentlige internetudvekslingspunkter
m.v. ophæves.
Stk. 6. Lov nr.
440 af 8. maj 2018 om krav til sikkerhed for net- og
informationssystemer inden for sundhedssektoren ophæves.
Stk. 7. Lov nr.
441 af 8. maj 2018 om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren ophæves.
Kapitel 11
Territorialbestemmelse
§
34. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Bilag 1
Sektorer af særlig kritisk
betydning
Sektor | Delsektor | Type
enhed | 1. Energi | a) Elektricitet | -
Elektricitetsvirksomheder som defineret i artikel 2, nr. 57, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/944, der
varetager »levering« som defineret i nævnte
direktivs artikel 2, nr. 12 | -
Distributionssystemoperatører som defineret i artikel 2, nr.
29, i direktiv (EU) 2019/944 | -
Transmissionssystemoperatører som defineret i artikel 2, nr.
35, i direktiv (EU) 2019/944 | - Producenter som
defineret i artikel 2, nr. 38, i direktiv (EU) 2019/944 | - Udpegede
elektricitetsmarkedsoperatører som defineret i artikel 2,
nr. 8, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/943 - Markedsdeltagere
som defineret i artikel 2, nr. 25, i forordning (EU) 2019/943, der
leverer tjenester, der vedrører aggregering, fleksibelt
elforbrug eller energilagring som defineret i artikel 2, nr. 18, 20
og 59, i direktiv (EU) 2019/944 - Operatører
af ladestationer, der er ansvarlige for forvaltningen og driften af
en ladestation, som leverer en ladetjeneste til slutbrugere,
herunder i en mobilitetstjenesteudbyders navn og på dennes
vegne | | b) Fjernvarme og fjernkøling | - Operatører
af fjernvarme eller fjernkøling som defineret i artikel 2,
nr. 19, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/2001 | | c) Olie | -
Olierørledningsoperatører | - Operatører
af olieproduktionsanlæg, -raffinaderier og
-behandlingsanlæg, olielagre og olietransmission | - Centrale
lagerenheder som defineret i artikel 2, litra f, i Rådets
direktiv 2009/119/EF | | d) Gas | -
Forsyningsvirksomheder som defineret i artikel 2, nr. 8, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF | -
Distributionssystemoperatører som defineret i artikel 2, nr.
6, i direktiv 2009/73/EF | -
Transmissionssystemoperatører som defineret i artikel 2, nr.
4, i direktiv 2009/73/EF | -
Lagersystemoperatører som defineret i artikel 2, nr. 10, i
direktiv 2009/73/EF | -
LNG-systemoperatører som defineret i artikel 2, nr. 12, i
direktiv 2009/73/EF | -
Naturgasvirksomheder som defineret i artikel 2, nr. 1, i direktiv
2009/73/EF | - Operatører
af naturgasraffinaderier og -behandlingsanlæg | | d) Brint | - Operatører
inden for brintproduktion, -lagring og -transmission | 2) Transport | a) Luft | -
Luftfartsselskaber som defineret i artikel 3, nr. 4, i forordning
(EF) nr. 300/2008, der anvendes til kommercielle formål | -
Lufthavnsdriftsorganer som defineret i artikel 2, nr. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/12/EF, lufthavne
som defineret i nævnte direktivs artikel 2, nr. 1, herunder
de hovedlufthavne, der er anført i afsnit 2 i bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1315/2013;
og enheder med tilknyttede anlæg i lufthavne | - Trafikledelses-
og kontroloperatører, der udøver
flyvekontroltjenester som defineret i artikel 2, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
549/2004 | | b) Jernbane | -
Infrastrukturforvaltere som defineret i artikel 3, nr. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU | -
Jernbanevirksomheder som defineret i artikel 3, nr. 1, i direktiv
2012/34/EU, herunder operatører af servicefaciliteter som
defineret i nævnte direktivs artikel 3, nr. 12 | | c) Vand | - Rederier, som
udfører passager- og godstransport ad indre vandveje, i
højsøfarvand eller kystnært farvand som
defineret for søtransport i bilag I til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004, bortset fra de
enkelte fartøjer, som drives af disse rederier | - Driftsorganer i
havne som defineret i artikel 3, nr. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/65/EF, herunder deres havnefaciliteter
som defineret i artikel 2, nr. 11, i forordning (EF) nr. 725/2004;
og enheder, der opererer anlæg og udstyr i havne | - Operatører
af skibstrafiktjenester som defineret i artikel 3, litra o, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/59/EF | | d) Vejtransport | - Vejmyndigheder
som defineret i artikel 2, nr. 12, i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2015/962, der er ansvarlige for trafikledelse, med
undtagelse af offentlige enheder, for hvilke trafikledelse eller
drift af intelligente transportsystemer er en ikkevæsentlig
del af deres generelle aktivitet | - Operatører
af intelligente transportsystemer som defineret i artikel 4, nr. 1,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU | 3. Bankvirksomhed | | - Kreditinstitutter
som defineret i artikel 4, nr. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 | 4. Finansielle markedsinfrastruktur | | - Operatører
af markedspladser som defineret i artikel 4, nr. 24, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU | - Centrale
modparter (CCP'er) som defineret i artikel 2, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 | 5. Sundhed | | -
Sundhedstjenesteydere som defineret i artikel 3, litra g, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU | -
EU-referencelaboratorier, der er omhandlet i artikel 15, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2371 | - Enheder, der
udfører forsknings- og udviklingsaktiviteter
vedrørende lægemidler som defineret i artikel 1, nr.
2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF - Enheder, der
fremstiller farmaceutiske råvarer og farmaceutiske
præparater som omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 21, i
NACE Rev. 2 - Enheder, som
fremstiller medicinsk udstyr, som den anser for at være
kritisk i en folkesundhedsmæssig krisesituation
(»liste over kritisk medicinsk udstyr til
folkesundhedsmæssige krisesituationer«) i den i artikel
22 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/123
anvendte betydning | 6. Drikkevand | | -
Leverandører og distributører af drikkevand som
defineret i artikel 2, nr. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2020/2184 bortset fra
distributører, for hvilke distribution af drikkevand er en
ikkevæsentlig del af deres generelle aktivitet med
distribution af andre råvarer og varer | 7. Spildevand | | - Virksomheder, der
indsamler, bortskaffer eller behandler byspildevand, husspildevand
eller industrispildevand som defineret i artikel 2, nr. 1, 2 og 3,
i Rådets direktiv 91/271/EØF, bortset fra
virksomheder, for hvilke indsamling, bortskaffelse eller behandling
af byspildevand, husspildevand eller industrispildevand er en
ikkevæsentlig del af deres generelle aktivitet | 8. Digital infrastruktur | | - Udbydere af
internetudvekslingspunkter | -
DNS-tjenesteudbydere bortset fra operatører af
rodnavneservere | -
Topdomænenavneadministratorer | - Udbydere af
cloudcomputingtjenester | - Udbydere af
datacentertjenester | - Udbydere af
indholdsleveringsnetværk | -
Tillidstjenesteudbydere | - Udbydere af
offentlige elektroniske kommunikationsnet | - Udbydere af
offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester | 9. Forvaltning af kt-tjenester
(business-to-business) | | - Udbydere af
administrerede tjenester - Udbydere af
administrerede sikkerhedstjenester | 10. Offentlig forvaltning | | - Offentlige
forvaltningsenheder under den centrale forvaltning som defineret af
en medlemsstat i overensstemmelse med national ret | - Offentlige
forvaltningsenheder på regionalt plan som defineret af en
medlemsstat i overensstemmelse med national ret | 11. Rummet | | - Operatører
af jordbaseret infrastruktur, der ejes, forvaltes og drives af
medlemsstater eller private parter, og som understøtter
levering af rumbaserede tjenester, undtagen udbydere af offentlige
elektroniske kommunikationsnet |
|
Bilag 2
Andre kritiske sektore
Sektor | Delsektor | Type
enhed | 1. Post- og kurertjenester | | - Postbefordrende
virksomheder som defineret i artikel 2, nr. 1a, i direktiv
97/67/EF, herunder udbydere af kurertjenester | 2. Affaldshåndtering | | - Virksomheder, der
varetager affaldshåndtering som defineret i artikel 3, nr. 9,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF, bortset
fra virksomheder, for hvilke affaldshåndtering ikke er deres
vigtigste økonomiske aktivitet | 3. Fremstilling, produktion og
distribution af kemikalier | | - Virksomheder, der
beskæftiger sig med fremstilling af stoffer og distribution
af stoffer eller blandinger som omhandlet i artikel 3, nr. 9 og 14,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006, og virksomheder, der beskæftiger sig med
produktion af artikler som defineret i artikel 3, nr. 3, i
nævnte forordning ud af stoffer eller blandinger | 4. Produktion, tilvirkning og distribution
af fødevarer | | -
Fødevarevirksomheder som defineret i artikel 3, nr. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002,
der beskæftiger sig med engrosdistribution og industriel
produktion og tilvirkning | 5. Fremstilling | a) Fremstilling af medicinsk udstyr og
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik | - Enheder, der
fremstiller medicinsk udstyr som defineret i artikel 2, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745, og
enheder, der fremstiller medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
som defineret i artikel 2, nr. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2017/746, med undtagelse af enheder,
der fremstiller medicinsk udstyr omhandlet i dette direktivs bilag
I, punkt 5, femte led | b) Fremstilling af computere og
elektroniske og optiske produkter | - Virksomheder, der
udøver en af de økonomiske aktiviteter, der er
omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 26, i NACE Rev. 2 | c) Fremstilling af elektrisk udstyr | - Virksomheder, der
udøver en af de økonomiske aktiviteter, der er
omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 27, i NACE Rev. 2 | d) Fremstilling af maskiner og udstyr
i.a.n. | - Virksomheder, der
udøver en af de økonomiske aktiviteter, der er
omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 28, i NACE Rev. 2 | e) Fremstilling af
motorkøretøjer, påhængsvogne og
sættevogne | - Virksomheder, der
udøver en af de økonomiske aktiviteter, der er
omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 29, i NACE Rev. 2 | f) Fremstilling af andre
transportmidler | - Virksomheder, der
udøver en af de økonomiske aktiviteter, der er
omhandlet i hovedafdeling C, hovedgruppe 30, i NACE Rev. 2 | 6. Digitale udbydere | | - Udbydere af
onlinemarkedspladser | - Udbydere af
onlinesøgemaskiner | - Udbydere af
platforme for sociale netværkstjenester | 7. Forskning | | -
Forskningsorganisationer |
|
Officielle noter
1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2022/2555 af 14. december 2022 om foranstaltninger
til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i
hele Unionen, om ændring af forordning (EU) nr. 910/2014 og
direktiv (EU) 2018/1972 og om ophævelse af direktiv (EU)
2016/1148 (NIS 2-direktivet), EU-Tidende 2022, nr. L 333, side
80.