Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. maj 2025
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens,
Radikale Venstres og Alternativets medlemmer af udvalget har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, M, KF, DF, IA og SP) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme
imod ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 5.
Et tredje
mindretal i udvalget (N) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal (SF,
EL, RV og ALT):
1)
Før paragraf 1 indsættes:
»§ 01. Loven har til
formål at understøtte, at offentligt ansatte benytter
deres ytringsfrihed uden at frygte for negative
ansættelsesretlige reaktioner.«
§§ 1-4 bliver herefter
§§ 2-5.
[Tilføjelse af
formålsbetemmelse]
Til § 1
Af et mindretal (SF,
EL, RV og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD):
2)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved offentligt ansatte i denne lov forstås endvidere ansatte
i private virksomheder, der udfører opgaver på vegne
af det offentlige i henhold til kontrakt, driftsoverenskomst eller
anden bindende aftale, når arbejdet er finansieret af
offentlige midler.«
[Udvidelse af lovens
anvendelsesområde til at omfatte ansatte i private
virksomheder, der udfører opgaver på vegne af det
offentlige i henhold til kontrakt, driftsoverenskomst eller anden
bindende aftale, når arbejdet er finansieret af offentlige
midler]
Til § 2
Af et mindretal (SF,
EL, RV og ALT):
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Arbejdsgivere for offentligt ansatte efter § 1, stk. 3, skal
ved ansættelsesstart og efterfølgende en gang
årligt oplyse de nævnte ansatte om deres rettigheder
efter denne lov.«
[Indførelse af
oplysningspligt for arbejdsgivere om rammerne for offentligt
ansattes ytringsfrihed]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Hvis en offentligt ansat har fremsat en lovlig ytring,
påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at en negativ
ansættelsesretlig reaktion ikke er begrundet i
ytringen.«
[Indførelse af omvendt
bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed]
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Hvis en offentligt ansat mødes med negative
ansættelsesretlige reaktioner på grund af en lovlig
ytring, er den ansatte berettiget til en økonomisk
godtgørelse, som fastsættes under hensyn til den
ansattes ansættelsestid og sagens øvrige
omstændigheder, dog således at godtgørelsen
udgør minimum 6 måneders løn.«
[Indførelse af regel om, at
størrelsen på økonomisk godtgørelse
fastsættes under hensyn til ansættelsestid og sagens
øvrige omstændigheder og udgør minimum 6
måneders løn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes
en formålsbestemmelse som en ny § 1.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indføres hjemmel til, at privatansatte, som
udfører visse opgaver for det offentlige, omfattes af
reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed. Forslaget
indebærer, at de gældende regler for offentligt
ansattes ytringsfrihed finder tilsvarende anvendelse for visse
privatansatte. Sådanne privatansatte vil dermed i lovens
forstand anses for at være offentligt ansatte. Med
ændringsforslaget vil ansatte i private virksomheder, som
udfører opgaver for det offentlige som f.eks. omsorgserhverv
som ældrepleje, drift af bosteder m.v., som ellers varetages
af det offentlige, opnå samme grad af ytringsfrihed som
offentligt ansatte. Ved »privatansatte« forstås
ansatte ved institutioner, foreninger og selskaber m.v., der er
organiseret på privatretligt grundlag, og som udøver
virksomhed, der kan sidestilles med den, som sædvanligvis
udøves af forvaltningsmyndigheder, f.eks. ældrepleje
eller drift af bosteder m.v.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at arbejdsgivere for ansatte omfattet af det foreslåede
§ 1, stk. 3, ved ansættelsesstart og
efterfølgende en gang årligt skal oplyse de ansatte om
deres rettigheder efter lov om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Dette indebærer, at der indføres en pligt for
arbejdsgivere ved offentlige myndigheder, institutioner m.v. til
ved ansættelsesstart og som minimum en gang årligt at
orientere offentligt ansatte om rammerne for offentligt ansattes
ytringsfrihed. Denne forpligtelse vil f.eks. kunne
gennemføres ved at orientere om indholdet af lov om
offentligt ansattes ytringsfrihed i introduktionsmateriale og
personalepolitikker samt løbende via interne og eksterne
kurser. Der vil desuden kunne henvises til Justitsministeriets
vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at indføre en regel om omvendt bevisbyrde i sager om
offentligt ansattes ytringsfrihed. Bevisbyrdereglen
indebærer, at det påhviler arbejdsgiveren at
godtgøre, at en negativ ansættelsesretlig reaktion
ikke er begrundet i den offentligt ansattes lovlige ytring, dvs. en
ytring, som er fremsat på egne vegne, og som ikke er omfattet
af de begrænsninger af offentligt ansattes ytringsfrihed, som
følger af de foreslåede § 2, stk. 2, nr. 1-4.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indføres en særlig regel om
størrelsen på økonomisk godtgørelse i
sager om offentligt ansattes ytringsfrihed, hvorefter denne skal
fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid
og sagens øvrige omstændigheder, dog således at
godtgørelsen udgør minimum 6 måneders
løn. Dette indebærer, at hvis en offentligt ansat
mødes med negative ansættelsesretlige reaktioner
på grund af en lovlig ytring, vil den ansatte være
berettiget til en økonomisk godtgørelse fra
arbejdsgiveren. Den økonomiske godtgørelse vil skulle
fastsættes, under hensyntagen til hvor længe den
pågældende har været ansat, og sagens
øvrige omstændigheder. Der fastsættes dog et
minimumsbeløb for størrelsen på den
økonomiske godtgørelse svarende til 6 måneders
løn. Den foreslåede bestemmelse berører ikke
øvrige gældende regler for godtgørelse til
offentligt ansatte i tilfælde af uretmæssige
sanktioner, der følger af lovgivningen, overenskomster og
individuelle ansættelseskontrakter, herunder om
beregningsgrundlaget for godtgørelse og
ansættelsestid, som fortsat vil finde anvendelse.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2025 og var til 1. behandling den 25. marts 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 18. december 2024 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 103. Den 26. februar 2025 sendte
jutitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Morten Klessen
(S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen
(V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (N) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg
(SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd. Pernille Vermund (LA) Mai
Mercado (KF) nfmd. Per Larsen
(KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund
(EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |