Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. maj 2025
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Revision af forsøgsordninger for
selvkørende motorkøretøjer og
selvkørende enheder og obligatorisk digital selvbetjening
ved indberetning af sikkerhedsrådgivere)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 440 af 6. maj 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 82 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at dokumenter og
oplysninger om en virksomheds udpegede sikkerhedsrådgivere
for vejtransport af farligt gods i medfør af stk. 5 skal
indsendes ved anvendelse af den digitale løsning, som
ministeren stiller til rådighed.«
2. I
§ 92 g, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »på bestemte vejstrækninger«
til: »i bestemte områder«.
3. § 92 g,
stk. 5, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 5.
Transportministeren fastsætter regler for forsøg med
selvkørende motorkøretøjer.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler for de
enkelte forsøg. Transportministeren kan i forbindelse med
fastsættelse af regler efter 1. og 2. pkt. fravige
bestemmelserne i kapitel 2, 4, 5, 9-11 og 13 a, jf. dog stk. 3.
Stk. 6. Lov om
trafikselskaber finder ikke anvendelse på forsøg med
selvkørende motorkøretøjer, jf. dog regler
fastsat i medfør af stk. 7.
Stk. 7.
Transportministeren kan i forbindelse med fastsættelse af
regler efter stk. 5 fastsætte regler om, at lov om
trafikselskaber finder anvendelse på forsøg med
selvkørende motorkøretøjer, hvis det vurderes,
at et forsøg har karakter af offentlig servicetrafik.
Stk. 8.
Transportministeren skal i forbindelse med fastsættelse af
regler om forsøg efter stk. 5 og efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om straf, herunder
bestemmelser om ansvarssubjekt, for overtrædelse af denne
lov. Transportministeren kan i den forbindelse efter forhandling
med justitsministeren fravige kapitel 17 og 18.
Stk. 9.
Transportministeren kan i forbindelse med fastsættelse af
regler om straf efter stk. 8 efter forhandling med
justitsministeren bestemme, at en tilladelsesindehaver kan
pålægges bødeansvar, selv om overtrædelsen
ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig
eller uagtsom. Tilsvarende gælder en juridisk person, der er
tilladelsesindehaver, selv om der inden for dens virksomhed ikke er
begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller
flere personer, der er knyttet til den juridiske person, eller den
juridiske person som sådan.«
4. § 92 h,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
5. § 92 h,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ansøgning om tilladelse til forsøg efter stk. 1
indsendes til transportministeren ledsaget af en nærmere
beskrivelse af forsøget.«
6. § 92 h,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7. I
§ 92 h, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 4« til: »stk. 2«.
8. I
§ 92 h, stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 5« til:
»stk. 4«.
9. I
§ 92 h, stk. 6, der bliver stk. 5,
indsættes som 3. og 4. pkt.:
»Transportministeren kan fastsætte
nærmere regler om de forhold, som assessoren skal vurdere
efter stk. 4. Endvidere kan transportministeren fastsætte
regler om, at en assessorvurdering helt eller delvis kan
genanvendes, såfremt ansøgeren søger om
tilladelse til et nyt forsøg i et nyt område med samme
type køretøj, ligesom transportministeren kan
fastsætte regler om lempeligere vilkår for
assessorvurderingen for FN- eller EU-typegodkendte
køretøjer og køretøjer, hvor der er en
sikkerhedschauffør i køretøjet.«
10. I
§ 92 h, stk. 7, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 4« til: »stk. 2«.
11. I
§ 92 i indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr
for behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse
til forsøg med selvkørende
motorkøretøjer, jf. § 92 h, stk. 1.«
12. §§ 92 j og 92
k ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 92 j.
Transportministeren fører tilsyn med forsøg med
selvkørende motorkøretøjer, der
gennemføres i henhold til tilladelse efter § 92 h, stk.
1.
Stk. 2.
Transportministeren kan kræve, at en tilladelsesindehaver
vederlagsfrit udleverer oplysninger og dokumenter, der er
nødvendige for udførelse af tilsyn, jf. stk. 1,
uanset om de foreligger på papir eller i elektronisk
form.«
13. I
§ 92 l indsættes efter
»emissionsfrit køretøj,«: »jf. dog
§ 92 m, stk. 6,«.
14. § 92
m, stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Der kan meddeles tilladelse til
forsøg med eller test af selvkørende enheder efter en
vurdering af de nødvendige
færdselssikkerhedsmæssige forhold, herunder de tekniske
og sikkerhedsmæssige egenskaber ved den enhed, der
ønskes anvendt i forsøget eller testen, omfanget og
karakteren af færdslen og fremkommeligheden på den
strækning eller i det område, hvor forsøget
eller testen ønskes gennemført, og eventuelt planlagt
afmærkning, afspærring eller øvrige
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med forsøget eller
testen.«
15. I
§ 92 m, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »efter høring af vejmyndigheden« og
», jf. stk. 1«.
16. I
§ 92 m, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Transportministeren skal inden meddelelsen
af en tilladelse påse, at vejmyndigheden er blevet
hørt om det pågældende forsøg.«
17. I
§ 92 m indsættes efter stk.
2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Den kommunale vejmyndighed kan udpege områder i kommunen som
testzoner til brug for test af selvkørende enheder i et
testegnet miljø. Vejmyndigheden skal give
transportministeren besked om udpegningen af en testzone og
offentliggøre udpegningen.
Stk. 4.
Transportministeren meddeler tilladelse til konkrete test af
selvkørende enheder inden for en udpeget testzone.
Transportministeren skal underrette politiet om meddelte
tilladelser forud for testens igangsættelse.
Stk. 5.
Transportministeren kan ved meddelelse af tilladelse til
forsøg med eller test af selvkørende enheder
fastsætte vilkår om monitorering, varighed,
opfølgning m.v.
Stk. 6.
Transportministeren kan ved konkrete forsøg med
selvkørende enheder dispensere fra kravet om, at enheden
skal være emissionsfri, jf. § 92 l.
Stk. 7.
Transportministeren kan til enhver tid tilbagekalde en tilladelse
til forsøg eller test med den virkning, at forsøget
eller testen umiddelbart skal bringes til ophør.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 8-12.
18. § 92
m, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 8, 1. pkt., affattes
således:
»Tilladelse til forsøg med eller test
af selvkørende enheder kan meddeles erhvervsdrivende,
forsknings- og undervisningsinstitutter, foreninger,
organisationer, offentlige myndigheder, selskaber og institutioner
og selvejende og private institutioner.«
19. I
§ 92 m, stk. 4, der bliver stk. 9,
ændres »forsøg med selvkørende
enheder« til: »forsøg med og test af
selvkørende enheder«, og »tilladelse til
forsøg« ændres til: »tilladelse til
forsøg eller test«.
20. I
§ 92 m, stk. 5, 1. pkt., der
bliver stk. 10, 1. pkt., ændres »forsøg med
selvkørende enheder« til: »forsøg med
eller test af selvkørende enheder«.
21. I
§ 92 m, stk. 7, der bliver stk.
12, ændres »stk. 4 og 6« til: »stk. 9 og
11«, og »stk. 5« ændres til: »stk.
10«.
22. I
§ 92 m indsættes som stk. 13:
»Stk. 13.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at forsøg
med eller test af selvkørende enheder med nærmere
definerede egenskaber vedrørende f.eks. størrelse,
hastighed og anvendelsesområde kan gennemføres uden en
forudgående tilladelse.«
23. I
§ 92 n, stk. 1, ændres
»forsøg med selvkørende enheder« til:
»forsøg med og test af selvkørende
enheder«, og »§ 92 m, stk. 2« ændres
til: »§ 92 m, stk. 2 eller 4«.
24. I
§ 92 o, stk. 1, ændres
»forsøg med selvkørende enheder« til:
»forsøg med eller test af selvkørende
enheder«, og »§ 92 m, stk. 2« ændres
til: »§ 92 m, stk. 2 og 4«.
25. I
§ 92 o, stk. 2, ændres
»tilladelse til forsøg« til: »tilladelse
til forsøg eller test«, og »§ 92 m, stk.
2« ændres til: »§ 92 m, stk. 2 og
4«.
26. I
§ 92 o, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »forsøg« til: »forsøg
eller test«, og »§ 92 m, stk. 2«
ændres til: »§ 92 m, stk. 2 eller 4«.
27. I
§ 92 p, 1. pkt., ændres
»regler om forsøg« til: »regler om
forsøg eller test«, og »stk. 4, 6 og 7«
ændres til: »stk. 9, 11 og 12«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.