Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 8. maj 2025
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 17
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 24, indsættes efter
»og«: »sin påkrævede«.
[Sproglig præcisering]
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 26, udgår »igen og
igen«.
[Sproglig præcisering]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 27, indsættes efter
»og«: »sin påkrævede«.
[Sproglig præcisering]
4)
Efter nr. 9 indsættes:
»01. I §
37, stk. 3, ændres »§§ 6 a og 6
b« til: »§§ 6 a-6 c«.«
[Sanktionering af
overtrædelser af det foreslåede § 6 c, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
3, nr. 18, ændres »salgsgenstanden« til:
»varen«.«
[Sproglig præcisering]
6) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 19, ændres to steder
»salgsgenstandens« til: »varens«, og
»salgsgenstanden« ændres til:
»varen«.
[Sproglig præcisering]
7) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 21, ændres to steder
»salgsgenstanden« til: »varen«.
[Sproglig præcisering]
8) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 22, ændres
»salgsgenstands« til: »vares«.
[Sproglig præcisering]
9) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 23, ændres
»salgsgenstande« til: »varer«.
[Sproglig præcisering]
10) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 8, stk. 1, nr.
16, ændres »ved brug af« til: »i
henhold til«.
[Sproglig præcisering]
11) I
det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 17, ændres
»ved brug af« til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
12) I
det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 18, ændres
»salgsgenstande« til: »varer«.
[Sproglig præcisering]
13) I
det under nr. 8 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 28, ændres
»salgsgenstandene« til: »varerne«.
[Sproglig præcisering]
14)
Efter nr. 9 indsættes:
»02. I §
11, stk. 2, 1. pkt., ændres »19« til:
»21«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 5]
15) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 17, stk. 1, nr.
5, ændres »ved brug af« til: »i
henhold til«.
[Sproglig præcisering]
16) I
det under nr. 12 foreslåede § 17, stk. 1, nr. 6, ændres
»salgsgenstand« til: »vare«, og »ved
brug af« ændres til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
17) I
det under nr. 15 foreslåede § 17, stk. 1, nr. 14, ændres
»salgsgenstandene« til: »varerne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det foreslåede § 2, nr. 24, i
lov om markedsføring, fremgår det, at holdbarhed
defineres som evnen til at bevare sine påkrævede
funktioner og ydeevne ved normal brug. Af sproglige grunde
bør der indsættes »sin
påkrævede« i tilknytning til ydeevne.
Der er tale om en sproglig
præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Af det foreslåede § 2, nr. 26, i
lov om markedsføring, fremgår det, at en
forbrugskomponent er enhver komponent i en vare, der opbruges igen
og igen og skal udskiftes eller genopfyldes. Af sproglige
årsager foreslås det, at »igen og igen«
udgår, så det alene anføres, at det er enhver
komponent i en vare, der opbruges og skal udskiftes eller
genopfyldes.
Der er tale om en sproglig
præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Af det foreslåede § 2, nr. 27, i
lov om markedsføring fremgår det, at funktionalitet
defineres som evnen til at udføre sine påkrævede
funktioner og ydeevne ved normal brug. Af sproglige grunde
bør der indsættes »sin
påkrævede« i tilknytning til ydeevne.
Der er tale om en sproglig
præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Det følger af
markedsføringslovens § 37, stk. 3, at
overtrædelse af § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4,
§§ 6 a og 6 b, § 7, stk. 1, §§ 9-11,
§ 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1, § 14, stk. 1, §
15, § 16, stk. 3, § 17, stk. 1, 2 og 4, §§ 18
og 19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og forsætlig
overtrædelse af § 22 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279
eller anden lovgivning.
Det foreslås at ændre §
37, stk. 3, hvorefter § 6 c tilføjes i opregningen af
de bestemmelser, hvis overtrædelse straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens
§ 279 eller anden lovgivning.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af
§ 6 c er de fysiske og juridiske personer, der leverer en
tjeneste, der sammenligner produkter og giver forbrugeren
oplysninger om miljømæssige eller sociale
karakteristika eller om cirkularitetsaspekter såsom
holdbarhed, reparationsmuligheder eller genanvendelighed, for
så vidt angår produkterne eller leverandørerne
af disse produkter.
I forbindelse med udmåling af
bøder skal der lægges vægt på
overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes
omsætning, jf. markedsføringslovens § 37, stk.
6.
De subjektive krav for at straffe en
overtrædelse af markedsføringslovens 6 c er uagtsomhed
eller forsæt, jf. straffelovens § 19, 2. pkt. Efter
straffelovens § 19, 2. pkt., er de pågældende
straffebud anvendelige på andre lovovertrædelser,
også når lovovertrædelsen er begået ved
uagtsomhed, medmindre det modsatte har særlig hjemmel.
Fastsættelsen af straffen vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder, og de
angivne bødeniveauer i markedsføringsloven vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i det
konkrete tilfælde foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 11.
Til nr. 5-9, 12, 13, 16 og
17
Det foreslås, at ordet
»salgsgenstanden« ændres til
»varen«.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
definitionen af begrebet »varer« i
forbrugeraftalelovens § 3, nr. 1. Det følger heraf, at
der ved »varer« forstås
løsøregenstande, herunder varer med digitale
elementer, og vand, gas og elektricitet, der udbydes til salg i et
afgrænset volumen eller en bestemt mængde. For at
følge lovens almindelige terminologi findes det mest korrekt
at anvende ordet »vare« i stedet for
»salgsgenstand« i lovforslaget. De foreslåede
ændringer indebærer ingen materielle
ændringer.
Ændringsforslag nr. 6-9, 12, 13, 16 og 17 er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 5. Endvidere er ændringsforslag nr. 16 en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 10, 11 og 15.
Der er tale om sproglige
præciseringer, som ikke medfører indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 10, 11 og 15
Det foreslås, at ordene »ved
brug af« af sproglige grunde ændres til »i
henhold til« i de foreslåede § 8, stk. 1, nr. 16
og 17, og i det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 5.
De foreslåede ændringer
indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 14
Det
foreslås, at henvisningen i § 11, stk. 2, 1. pkt., til
§ 8, stk. 1, nr. 19, ændres til en henvisning til §
8, stk. 1, nr. 21.
Den
foreslåede ændring er en konsekvensændring, som
følge af at der foreslås indsat to nye numre efter
§ 8, stk. 1, nr. 16, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2025 og var til 1. behandling den 19. marts 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 20. november 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 63. Den 26. februar 2025 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per
Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise
Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W.
Frølund (LA) nfmd.
Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF)
Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen
(SF) Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV)
Karin Liltorp (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |