L 147 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven.

(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Betænkning

Afgivet: 08-05-2025

Afgivet: 08-05-2025

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. maj 2025

20241_l147_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. maj 2025

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 24, indsættes efter »og«: »sin påkrævede«.

[Sproglig præcisering]

2) I det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 26, udgår »igen og igen«.

[Sproglig præcisering]

3) I det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 27, indsættes efter »og«: »sin påkrævede«.

[Sproglig præcisering]

4) Efter nr. 9 indsættes:

»01. I § 37, stk. 3, ændres »§§ 6 a og 6 b« til: »§§ 6 a-6 c«.«

[Sanktionering af overtrædelser af det foreslåede § 6 c, jf. lovforslagets § 1, nr. 8]

Til § 2

5) Efter nr. 1 indsættes:

»01. I § 3, nr. 18, ændres »salgsgenstanden« til: »varen«.«

[Sproglig præcisering]

6) I det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 19, ændres to steder »salgsgenstandens« til: »varens«, og »salgsgenstanden« ændres til: »varen«.

[Sproglig præcisering]

7) I det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 21, ændres to steder »salgsgenstanden« til: »varen«.

[Sproglig præcisering]

8) I det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 22, ændres »salgsgenstands« til: »vares«.

[Sproglig præcisering]

9) I det under nr. 2 foreslåede § 3, nr. 23, ændres »salgsgenstande« til: »varer«.

[Sproglig præcisering]

10) I den under nr. 4 foreslåede ændring af § 8, stk. 1, nr. 16, ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.

[Sproglig præcisering]

11) I det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 17, ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.

[Sproglig præcisering]

12) I det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 18, ændres »salgsgenstande« til: »varer«.

[Sproglig præcisering]

13) I det under nr. 8 foreslåede § 8, stk. 1, nr. 28, ændres »salgsgenstandene« til: »varerne«.

[Sproglig præcisering]

14) Efter nr. 9 indsættes:

»02. I § 11, stk. 2, 1. pkt., ændres »19« til: »21«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 5]

15) I den under nr. 11 foreslåede ændring af § 17, stk. 1, nr. 5, ændres »ved brug af« til: »i henhold til«.

[Sproglig præcisering]

16) I det under nr. 12 foreslåede § 17, stk. 1, nr. 6, ændres »salgsgenstand« til: »vare«, og »ved brug af« ændres til: »i henhold til«.

[Sproglig præcisering]

17) I det under nr. 15 foreslåede § 17, stk. 1, nr. 14, ændres »salgsgenstandene« til: »varerne«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Af det foreslåede § 2, nr. 24, i lov om markedsføring, fremgår det, at holdbarhed defineres som evnen til at bevare sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal brug. Af sproglige grunde bør der indsættes »sin påkrævede« i tilknytning til ydeevne.

Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 2

Af det foreslåede § 2, nr. 26, i lov om markedsføring, fremgår det, at en forbrugskomponent er enhver komponent i en vare, der opbruges igen og igen og skal udskiftes eller genopfyldes. Af sproglige årsager foreslås det, at »igen og igen« udgår, så det alene anføres, at det er enhver komponent i en vare, der opbruges og skal udskiftes eller genopfyldes.

Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 3

Af det foreslåede § 2, nr. 27, i lov om markedsføring fremgår det, at funktionalitet defineres som evnen til at udføre sine påkrævede funktioner og ydeevne ved normal brug. Af sproglige grunde bør der indsættes »sin påkrævede« i tilknytning til ydeevne.

Der er tale om en sproglig præcisering, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 4

Det følger af markedsføringslovens § 37, stk. 3, at overtrædelse af § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 6 a og 6 b, § 7, stk. 1, §§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1, § 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 17, stk. 1, 2 og 4, §§ 18 og 19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22 straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden lovgivning.

Det foreslås at ændre § 37, stk. 3, hvorefter § 6 c tilføjes i opregningen af de bestemmelser, hvis overtrædelse straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden lovgivning.

Ansvarssubjektet for overtrædelse af § 6 c er de fysiske og juridiske personer, der leverer en tjeneste, der sammenligner produkter og giver forbrugeren oplysninger om miljømæssige eller sociale karakteristika eller om cirkularitetsaspekter såsom holdbarhed, reparationsmuligheder eller genanvendelighed, for så vidt angår produkterne eller leverandørerne af disse produkter.

I forbindelse med udmåling af bøder skal der lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 6.

De subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringslovens 6 c er uagtsomhed eller forsæt, jf. straffelovens § 19, 2. pkt. Efter straffelovens § 19, 2. pkt., er de pågældende straffebud anvendelige på andre lovovertrædelser, også når lovovertrædelsen er begået ved uagtsomhed, medmindre det modsatte har særlig hjemmel.

Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder, og de angivne bødeniveauer i markedsføringsloven vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i det konkrete tilfælde foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.

Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 11.

Til nr. 5-9, 12, 13, 16 og 17

Det foreslås, at ordet »salgsgenstanden« ændres til »varen«.

Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med definitionen af begrebet »varer« i forbrugeraftalelovens § 3, nr. 1. Det følger heraf, at der ved »varer« forstås løsøregenstande, herunder varer med digitale elementer, og vand, gas og elektricitet, der udbydes til salg i et afgrænset volumen eller en bestemt mængde. For at følge lovens almindelige terminologi findes det mest korrekt at anvende ordet »vare« i stedet for »salgsgenstand« i lovforslaget. De foreslåede ændringer indebærer ingen materielle ændringer.

Ændringsforslag nr. 6-9, 12, 13, 16 og 17 er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 5. Endvidere er ændringsforslag nr. 16 en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 10, 11 og 15.

Der er tale om sproglige præciseringer, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 10, 11 og 15

Det foreslås, at ordene »ved brug af« af sproglige grunde ændres til »i henhold til« i de foreslåede § 8, stk. 1, nr. 16 og 17, og i det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 5.

De foreslåede ændringer indebærer ingen materielle ændringer.

Til nr. 14

Det foreslås, at henvisningen i § 11, stk. 2, 1. pkt., til § 8, stk. 1, nr. 19, ændres til en henvisning til § 8, stk. 1, nr. 21.

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring, som følge af at der foreslås indsat to nye numre efter § 8, stk. 1, nr. 16, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2025 og var til 1. behandling den 19. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 20. november 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 63. Den 26. februar 2025 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF) Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5