L 147 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven.

(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 13-05-2025

Optrykt: 13-05-2025

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 13. maj 2025

20241_l147_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 13. maj 2025

Forslag

til

Lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven1)

(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem)

Erhvervsministeriet

§ 1

I lov om markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 1420 af 2. december 2024, som ændret ved § 7 i lov nr. 1669 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:

1. I fodnoten til lovens titel indsættes efter »side 7,«: »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 af 28. februar 2024 om ændring af direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU for så vidt angår styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning, EU-Tidende, L af 6. marts 2024,«.

2. I § 2 indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) Varer: Løsøregenstande, herunder varer med digitale elementer, og vand, gas og elektricitet, der udbydes til salg i et afgrænset volumen eller en bestemt mængde.«

Nr. 4-17 bliver herefter nr. 5-18.

3. I § 2 indsættes som nr. 19-27:

»19) Miljøanprisning: Ethvert budskab eller enhver fremstilling, som ikke er obligatorisk i henhold til EU-retten eller national ret, uanset form, herunder tekst, billeder, grafisk eller symbolsk fremstilling, såsom mærker, mærkenavne, firmanavne eller produktnavne, der bruges i en kommerciel kommunikation, og som angiver eller indikerer, at et produkt, en produktkategori, et mærke eller en erhvervsdrivende har en positiv eller ingen indvirkning på miljøet eller er mindre miljøbelastende end andre produkter, produktkategorier, mærker eller erhvervsdrivende eller har forbedret sin indvirkning på miljøet over tid.

20) Generisk miljøanprisning: Enhver miljøanprisning, der fremsættes i skriftlig eller mundtlig form, herunder via audiovisuelle medier, som ikke er indeholdt i et bæredygtighedsmærke, og hvor specifikationen af anprisningen ikke gives tydeligt og i fremhævet form på samme medium.

21) Bæredygtighedsmærke: Ethvert frivilligt tillidsmærke, kvalitetsmærke eller tilsvarende, enten offentligt eller privat, der har til formål at fremhæve og promovere et produkt, en proces eller en virksomhed under henvisning til deres miljømæssige eller sociale karakteristika eller begge, og som ikke omfatter nogen obligatorisk mærkning krævet i henhold til EU-retten eller national ret.

22) Certificeringsordning: En tredjepartsverifikationsordning, der certificerer, at et produkt, en proces eller en virksomhed opfylder visse krav, og giver mulighed for at anvende et tilhørende bæredygtighedsmærke, og hvis vilkår, herunder ordningens krav, er offentligt tilgængelige og opfylder følgende betingelser:

a) Ordningen er på gennemsigtige, retfærdige og ikkediskriminerende vilkår åben for alle erhvervsdrivende, der er villige og i stand til at opfylde ordningens krav.

b) Ordningens krav udarbejdes af ordningens ejer i samråd med relevante eksperter og interessenter.

c) Ordningen fastsætter procedurer for håndtering af manglende overholdelse af ordningens krav og indeholder bestemmelser om tilbagetrækning eller suspension af den erhvervsdrivendes ret til anvendelse af det tilhørende bæredygtighedsmærke i tilfælde af manglende overholdelse af ordningens krav.

d) Overvågningen af den erhvervsdrivendes overholdelse af ordningens krav er underlagt en objektiv procedure og udføres af en tredjepart, hvis kompetence og uafhængighed af både ordningens ejer og den erhvervsdrivende er baseret på internationale standarder og procedurer, EU-standarder og -procedurer eller nationale standarder og procedurer.

23) Anerkendte fremragende miljøpræstationer: Miljøpræstationer, der er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-miljømærket eller med nationale eller regionale EN ISO 14024 type I-miljømærkeordninger, der er officielt anerkendt i medlemsstaterne, eller de bedste miljøpræstationer i overensstemmelse med anden gældende EU-ret.

24) Holdbarhed: Evne til at bevare sine påkrævede funkti‍oner og sin påkrævede ydeevne ved normal brug.

25) Softwareopdatering: En opdatering, herunder en sikkerhedsopdatering, som er nødvendig, for at varer med digitale elementer, digitalt indhold og digitale tjenester forbliver mangelfri efter købelovens mangel‍regler, eller en opdatering vedrørende funktionaliteter.

26) Forbrugskomponent: Enhver komponent i en vare, der opbruges og skal udskiftes eller genopfyldes, for at varen kan fungere efter hensigten.

27) Funktionalitet: Evne til at udføre sine påkrævede funktioner og sin påkrævede ydeevne ved normal brug.«

4. § 5, stk. 2, nr. 2, affattes således:

»2) de væsentligste egenskaber ved produktet, herunder i hvilket omfang produktet står til rådighed, produktets fordele, risici, udførelse, sammensætning, miljømæssige eller sociale karakteristika, tilbehør, cirkularitetsaspekter såsom holdbarhed, reparationsmuligheder og genanvendelighed, eftersalgsservice og klagebehandling, metode og tidspunkt for fremstilling eller ydelse, levering, produktets hensigtsmæssighed, anvendelse, mængde, specifikationer, geografiske eller handelsmæssige oprindelse eller de resultater, som kan forventes opnået ved brugen, eller resultaterne af og de vigtigste elementer ved afprøvning eller kontrol foretaget af produktet,«.

5. I § 5, stk. 2, nr. 10, ændres »forretningskendetegn, eller« til: »forretningskendetegn,«.

6. I § 5, stk. 2, nr. 11, ændres »objektive faktorer.« til: »objektive faktorer,«.

7. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 12 og 13:

»12) fremsættelse af en miljøanprisning vedrørende fremtidige miljøpræstationer uden klare, objektive, offentligt tilgængelige og verificerbare forpligtelser fastsat i en detaljeret og realistisk gennemførelsesplan, der omfatter målbare og tidsbestemte mål og andre relevante elementer, der er nødvendige for at støtte dens gennemførelse, såsom tildeling af ressourcer, og som regelmæssigt kontrolleres af en uafhængig tredjepart‍sekspert, hvis konklusioner gøres tilgængelige for forbrugerne, eller

13) reklamere med fordele for forbrugerne, som er irrelevante og ikke følger af noget element ved produktet eller virksomheden.«

8. Efter § 6 b indsættes før overskriften før § 7:

»§ 6 c. Leverer en erhvervsdrivende en tjeneste, der sammenligner produkter og giver forbrugeren oplysninger om miljømæssige eller sociale karakteristika eller om cirkularitetsaspekter såsom holdbarhed, reparationsmuligheder og genanvendelighed, for så vidt angår produkterne eller leverandørerne af disse produkter, betragtes oplysninger om sammenligningsmetoden, de sammenlignede produkter, leverandørerne af disse produkter og de foranstaltninger, der er indført til at holde de pågældende oplysninger ajour, som væsentlige oplysninger.«

9. I § 16, stk. 1, ændres »nr. 13« til: »nr. 14«.

10. I § 37, stk. 3, ændres »§§ 6 a og 6 b« til: »§§ 6 a-6 c«.

11. I bilag 1 indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:

»2 a) Den erhvervsdrivende fremviser et bæredygtighedsmærke, som ikke er baseret på en certificeringsordning eller ikke er etableret af offentlige myndigheder.«

12. I bilag 1 indsættes efter nr. 4 som nye numre:

»4 a) Den erhvervsdrivende fremsætter en generisk miljøanprisning, selv om den erhvervsdrivende ikke kan påvise anerkendte fremragende miljøpræstationer, der er relevante for anprisningen.

4 b) Den erhvervsdrivende fremsætter en miljøanprisning vedrørende hele produktet eller den erhvervsdrivendes virksomhed som helhed, når den kun vedrører et bestemt aspekt af produktet eller en specifik aktivitet i den erhvervsdrivendes virksomhed.

4 c) Den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhusgasemissioner.«

13. I bilag 1 indsættes efter nr. 10 som nyt nummer:

»10 a) Krav, der som følge af retsregler gælder for alle produkter inden for den relevante produktkategori på EU-markedet, præsenteres som et særligt element ved den erhvervsdrivendes tilbud.«

14. I bilag 1 indsættes efter nr. 23 c før overskriften før nr. 24 som nye numre:

»23 d) Den erhvervsdrivende tilbageholder oplysninger for forbrugeren om, at en softwareopdatering vil have en negativ indvirkning på funktionen af varer med digitale elementer eller brugen af digitalt indhold eller digitale tjenester.

23 e) En softwareopdatering præsenteres som nødvendig, når den kun tjener til at forbedre elementer ved funktionaliteterne.

23 f) Enhver kommerciel kommunikation vedrørende en vare, der indeholder et element, som er indført for at begrænse dens holdbarhed, selv om den erhvervsdrivende har adgang til oplysninger om elementet og dets indvirkning på varens holdbarhed.

23 g) Den erhvervsdrivende hævder i modstrid med sandheden, at en vare under normale anvendelsesbetingelser har en bestemt holdbarhed målt i brugstid eller intensitet.

23 h) Den erhvervsdrivende angiver, at en vare kan repareres, når dette ikke er tilfældet.

23 i) Den erhvervsdrivende tilskynder forbrugeren til at udskifte eller genopfylde en vares forbrugskomponenter tidligere, end det er nødvendigt af tekniske årsager.

23 j) Den erhvervsdrivende tilbageholder oplysninger om forringelse af en vares funktionalitet, når der anvendes forbrugskomponenter, reservedele eller tilbehør, som den oprindelige producent ikke har leveret, eller hævder i modstrid med sandheden, at en sådan forringelse vil ske.«

Justitsministeriet

§ 2

I lov nr. 1457 af 17. december 2013 om forbrugeraftaler, som ændret ved § 160 i lov nr. 652 af 8. juni 2017, § 44 i lov nr. 1666 af 26. december 2017 og § 1 i lov nr. 2158 af 27. november 2021, foretages følgende ændringer:

1. I fodnoten til lovens titel indsættes efter »side 7,«: »og ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 af 28. februar 2024 om ændring af direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU for så vidt angår styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning, EU-Tidende, L af 6. marts 2024,«.

2. I § 3, nr. 18, ændres »salgsgenstanden« til: »varen«.

3. I § 3 indsættes som nr. 19-23:

»19) Handelsmæssig garanti for holdbarhed: Enhver handelsmæssig garanti, som producenten har påtaget sig over for forbrugeren for varens holdbarhed i en bestemt periode ud over sin retlige forpligtelse, hvor producenten er direkte ansvarlig over for forbrugeren i hele perioden for den handelsmæssige garanti for holdbarhed, for så vidt angår afhjælpning eller omlevering af varen i overensstemmelse med købelovens mangelregler, når varens holdbarhed ikke opretholdes.

20) Holdbarhed: Evne til at bevare sine påkrævede funkti‍oner og ydeevne ved normal brug.

21) Producent: Den, der har fremstillet varen, indført den i Den Europæiske Union eller fremstår som producent ved at have forsynet varen med sit navn, mærke eller andet kendetegn.

22) Score for reparationsmulighed: En score, der udtrykker en vares mulighed for at kunne repareres, baseret på harmoniserede krav, der er fastlagt på EU-plan.

23) Softwareopdatering: En gratis opdatering, herunder en sikkerhedsopdatering, som er nødvendig, for at varer med digitale elementer, digitalt indhold og digitale tjenester forbliver mangelfri efter købelovens mangelregler.«

4. I § 8, stk. 1, nr. 10, indsættes efter »levering,«: »herunder om muligt miljøvenlige leveringsmuligheder,«.

5. I § 8, stk. 1, nr. 16, indsættes efter »anvendelse,«: »og de væsentligste elementer ved mangelreglerne, og oplysningerne gives i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 5,«.

6. I § 8, stk. 1, indsættes efter nr. 16 som nye numre:

»17) hvor producenten tilbyder forbrugeren en handelsmæssig garanti for holdbarhed, der dækker hele varen, uden yderligere omkostninger og med en varighed på mere end 2 år og stiller disse oplysninger til rådighed for den erhvervsdrivende, at den pågældende vare drager fordel af en sådan garanti og dens varighed, og oplysningerne gives i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 5,

18) for varer med digitale elementer, for digitalt indhold og for digitale tjenester, hvor producenten eller udbyderen stiller oplysningerne til rådighed for den erhvervsdrivende, den minimumsperiode enten angivet som en periode eller med henvisning til en dato, i hvilken producenten eller udbyderen leverer softwareopdateringer,«.

Nr. 17-24 bliver herefter nr. 19-26.

7. I § 8, stk. 1, nr. 23, der bliver nr. 25, ændres »vidst, og« til: »vidst,«.

8. I § 8, stk. 1, nr. 24, der bliver nr. 26, ændres »klage.« til: »klage,«.

9. I § 8, stk. 1, indsættes som nr. 27 og 28:

»27) hvor det er relevant, varens score for reparationsmulighed og,

28) såfremt nr. 27 ikke finder anvendelse, og forudsat at producenten stiller oplysningerne til rådighed for den erhvervsdrivende, tilgængeligheden af, de anslåede omkostninger ved og proceduren for bestilling af reservedele, der er nødvendige for at holde varerne mangelfri, tilgængeligheden af reparati‍ons- og vedligeholdelsesvejledninger samt reparationsbegrænsninger.«

10. I § 8 indsættes som stk. 5:

»Stk. 5. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om måden, hvorpå erhvervsdrivende giver meddelelse om oplysninger til forbrugerne efter stk. 1, nr. 16 og 17.«

11. I § 11, stk. 2, 1. pkt., ændres »19« til: »21«.

12. I § 12, stk. 1, 2. pkt., ændres »19 og 20« til: »17, 21 og 22«.

13. I § 17, stk. 1, nr. 5, indsættes efter »anvendelse,«: »og de væsentligste elementer ved mangelreglerne, og oplysningerne gives i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 3,«.

14. I § 17, stk. 1, indsættes efter nr. 5 som nye numre:

»6) hvor producenten tilbyder forbrugeren en handelsmæssig garanti for holdbarhed, der dækker hele varen, uden yderligere omkostninger og med en varighed på mere end 2 år og stiller disse oplysninger til rådighed for den erhvervsdrivende, at den pågældende vare drager fordel af en sådan garanti og dens varighed, og oplysningerne gives i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 3,

7) hvor det er relevant, eksistensen af og betingelserne for eftersalgsservice og handelsmæssige garantier,

8) for varer med digitale elementer, for digitalt indhold og for digitale tjenester, hvor producenten eller udbyderen stiller oplysningerne til rådighed for den erhvervsdrivende, den minimumsperiode enten angivet som en periode eller med henvisning til en dato, i hvilken producenten eller udbyderen leverer softwareopdateringer,«.

Nr. 6-9 bliver herefter nr. 9-12.

15. I § 17, stk. 1, nr. 8, der bliver nr. 11, ændres »elementer, og« til: »elementer,«.

16. I § 17, stk. 1, nr. 9, der bliver nr. 12, ændres »vidst.« til: »vidst,«.

17. I § 17, stk. 1, indsættes som nr. 13 og 14:

»13) hvor det er relevant, varens score for reparationsmulighed og,

14) såfremt nr. 13 ikke finder anvendelse, og forudsat at producenten stiller oplysningerne til rådighed for den erhvervsdrivende, tilgængeligheden af, de anslåede omkostninger ved og proceduren for bestilling af reservedele, der er nødvendige for at holde varerne mangelfri, tilgængeligheden af reparati‍ons- og vedligeholdelsesvejledninger samt reparationsbegrænsninger.«

18. I § 17 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om måden, hvorpå erhvervsdrivende giver meddelelse om oplysninger til forbrugerne efter stk. 1, nr. 5 og 6.«

Erhvervsministeriet

§ 3

I forbrugerklageloven, lov nr. 524 af 29. april 2015, som ændret ved § 6 i lov nr. 640 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 6 indsættes:

»§ 6 a. Et godkendt privat tvistløsningsorgan kan bemyndige sit sekretariat til at træffe afgørelser efter § 16, stk. 1 og 2.«

2. § 11 affattes således:

»§ 11. Konstaterer Nævnenes Hus på baggrund af mediationen, at muligheden for at nå frem til en mindelig løsning ikke er til stede, skal parterne underrettes om, at behandlingen af klagen afsluttes, jf. dog § 18, stk. 1.

Stk. 2. Forbrugeren skal samtidig med underretning om sagens afslutning orienteres om muligheden for at indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet efter § 19, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Nævnenes Hus kan ved afslutning af klager efter stk. 1 træffe afgørelse om, at forbrugeren ikke kan indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet, hvis det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen.«

3. I § 12, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Klagen afvises, hvis gebyret ikke betales inden for en frist, som er fastsat af Nævnenes Hus.«

4. I § 13, stk. 1, § 20, stk. 2, og § 39, stk. 2, ændres »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens« til: »Nævnenes Hus'«.

5. Efter § 16 indsættes før overskriften før § 17:

»Sambehandling af klager

§ 16 a. Et godkendt privat tvistløsningsorgan eller Nævnenes Hus kan bestemme, at flere ensartede verserende klager mellem samme eller forskellige parter skal behandles i forbindelse med hinanden.«

6. I § 20, stk. 1, nr. 1, udgår »og«.

7. I § 20, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Nævnenes Hus ikke har truffet afgørelse om at afskære klageadgangen efter § 11, stk. 3, og«.

Nr. 2 bliver herefter nr. 3.

8. I § 20, stk. 2, ændres »nr. 2« til: »nr. 3«.

9. I § 20 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Forbrugerklagenævnet kan bestemme, at flere ensartede verserende klager mellem samme eller forskellige parter skal behandles i forbindelse med hinanden.«

10. I § 27, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Betales gebyret ikke inden for en frist, som er fastsat af Forbrugerklagenævnet, afvises klagen.«

11. Efter § 33 indsættes:

»§ 33 a. En anmodning fra forbrugeren om genoptagelse af klagesagen skal være indgivet skriftligt til Forbrugerklagenævnet eller det godkendte private tvistløsningsorgan inden 30 dage fra modtagelsen af afgørelsen.

Stk. 2. Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat tvistløsningsorgan kan se bort fra en overskridelse af fristen i stk. 1, hvis der foreligger særlige forhold.«

12. Efter § 39 indsættes i kapitel 8:

»§ 39 a. Godkendte private tvistløsningsorganers opkrævning og inddrivelse af fordringer for behandling af en klagesag med tillæg af rente, gebyrer og andre omkostninger skal ske efter reglerne i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.«

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. §§ 1 og 2 træder i kraft den 27. september 2026.

Stk. 3. § 3 finder ikke anvendelse på klager, der er indbragt for Nævnenes Hus eller Forbrugerklagenævnet inden lovens ikrafttræden. For sådanne klager finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 af 28. februar 2024 om ændring af direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU for så vidt angår styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning, EU-Tidende, L af 6. marts 2024.