Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 6-11.
Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 4 og 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, KF, M og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
Enhedslisten under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag og de
af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de af Enhedslisten under nr. 1 og
6-11 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (ALT) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag og imod de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at pensionsalderen ikke kan blive ved med at stige i al
uendelighed. Der er forskel på job, og nogle slider mere end
andre. Derfor opfordrer Danmarksdemokraterne til, at regeringen i
forlængelse af afstemningen om reguleringen af
folkepensionsalderen indkalder til forhandlinger om et nyt
retfærdigt og økonomisk ansvarligt pensionssystem, der
tager hensyn til et langt og hårdt arbejdsliv.
Danmarksdemokraterne noterer sig, at
statsminister Mette Frederiksen og Socialdemokratiet allerede i
sensommeren 2024 meldte ud, at de ønsker at ændre
danskernes pensionsalder, og at nærværende lovforslag
ville blive det sidste forslag af sin slags, som Socialdemokratiet
vil støtte. Her næsten et år senere er der
stadig ingen svar. Socialdemokratiet kan ikke forklare, hvad deres
nye pensionskurs konkret indebærer. Det eneste, som danskerne
har fået oplyst, er, at danskerne senest i 2030 vil få
besked om, hvad der skal gælde efter 2045 - altså for
personer født efter 1975. Samtidig har hverken Venstre eller
Moderaterne sat handling bag ordene og krævet en afklaring af
pensionsspørgsmålet.
Det er ikke godt nok. Danmarksdemokraterne
mener, at danskerne har krav på klar besked. Når et
regeringsparti åbner en debat om fremtidens pensionsalder,
må det også være tydeligt, hvad partiet vil.
Ellers skaber det usikkerhed og utryghed hos helt almindelige
danskere, der gerne vil kunne planlægge deres liv og pension.
Danskerne fortjener klare svar.
Danmarksdemokraterne stemmer for
lovforslaget, da der på nuværende tidspunkt ikke ligger
en gennemarbejdet plan for, hvor man ellers skal finde pengene til
velfærd, oprustning og andre nødvendige
prioriteringer. Danmarksdemokraterne er et økonomisk
ansvarligt parti, der ikke lover vælgerne mere, end vi kan
holde. Derfor kan vi ikke i god tro stemme imod en stigning i
pensionsalderen, før der ligger en konkret finansieringsplan
på bordet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
modstandere af at forhøje folkepensionsalderen fra 69
år til 70 år i 2040. Der er brug for en bedre
folkepension, ikke en ringere. I forvejen er 69 år en meget
høj pensionsalder. Hundredtusindvis af lønarbejdere
er nedslidte, inden de når 69 år, og har derfor ringe
muligheder for at arbejde videre. Lønarbejdere med mindre
belastende arbejdsfunktioner har bedre forudsætninger for at
forlænge arbejdslivet og gør det allerede i stor stil.
De sidste 15 år er antallet af personer i arbejde over
folkepensionsalderen steget markant. Forringelsen af folkepensionen
er selvfølgelig heller ikke noget problem for
direktøren, virksomhedsejeren eller andre, som har en
tilstrækkelig stor formue eller pension til at kunne
trække sig tilbage, når det passer dem. Den lovbestemte
forhøjelse af pensionsalderen er med andre ord socialt
skæv.
Samtidig er den forhøjede
pensionsalder blevet et fatamorgana i den økonomiske
politik. Siden 2006 har partierne bag »Aftale om fremtidens
velstand og velfærd og investeringer i fremtiden« bildt
befolkningen ind, at forhøjelser af pensionsalderen skulle
indbringe penge til bedre velfærd. Ud over det faktum, at
partierne de facto har brugt råderummet på at give
skattelettelser, hviler idéen om, at der er stor
finanspolitisk effekt af højere pensionsalder, også
på et tyndt grundlag. Regeringens økonomiske
skøn over lovforslagets finanspolitiske effekt hviler
på en række stærkt usikre forudsætninger.
Regeringen regner ikke bare med, at flere vil blive på
arbejdsmarkedet, men også med, at de vil arbejde
gennemsnitligt mere end dem, der fortsætter på
arbejdsmarkedet i dag. Dette er som sagt blot et skøn.
Særlig stor usikkerhed knytter sig til den skønnede
afgang fra arbejdsmarkedet og fordelingen på sociale ydelser
og selvpensionering. Betydningen for de offentlige finanser
må antages at være vidtrækkende, og selv om det
er en anerkendelse af, at mange tusinde lønarbejdere ikke
vil kunne holde til at arbejde mere, afspejler det også en
finanspolitisk optimisme.
Derudover er det en alvorlig forringelse af
seniorpensionen og tidlig pension, hvis lovforslaget vedtages. Et
helt år vil lønarbejderne miste, da retten til
seniorpension og til tidlig pension er koblet op til
folkepensionsalderen og derfor ligeledes stiger 1 år. Det er
ikke værdigt. Tværtimod er det uretfærdigt.
Derfor har Enhedslisten stillet
ændringsforslag, der skal sikre, at retten til henholdsvis
seniorpension og tidlig pension ikke skæres med 1 år.
Derudover har Enhedslisten stillet ændringsforslag, der skal
sikre, at pensionsalderen for folketingsmedlemmer og ministre
følger den selvsamme lovgivning som for befolkningen.
Enhedslisten kan ikke støtte
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og DF):
1) I
titlen ændres »og lov om
afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v.« til: », lov om afgift
af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v., lov om vederlag og pension m.v.
for ministre og lov om valg til Folketinget«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og 7]
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, ALT og DF):
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
26 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»For personer født den 1. januar 1971
eller senere kan seniorpension tilkendes fra det fyldte 63.
år.«
02. I
§ 26 b ændres i 2. pkt. »om højst 6 år til
folkepensionsalderen« til: »i § 26 a, stk.
1,«.
03. I
§ 62, stk. 3, ændres
»om højst at have 6 år til
folkepensionsalderen« til: »i § 26 a, stk.
1«.«
[Ændring af alderskrav for
seniorpension]
3)
Efter nr. 1 indsættes:
»04. I §
26 g, stk. 1, indsættes efter »§ 26
s«: », jf. dog stk. 2«.
05. I
§ 26 g indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Personer, der er født den 1. januar 1971 eller senere, har
ret til tidlig pension fra det fyldte 66. år, jf. stk.
1.«
06. § 26
h, stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
En person, der er født den 1. januar 1971 eller senere, kan
modtage tidlig pension i
1) 1 år
ved 44 års anciennitet,
2) 2 år
ved 45 års anciennitet og
3) 3 år
eller mere ved 46 års anciennitet.«
07. I
§ 26 i, stk. 11, § 26 j, stk.
10, og § 26 l, stk. 7,
indsættes efter »stk. 1 og 2,«: »eller til
en person omfattet af § 26 h, stk. 6, fylder 69
år,«.
08. I
§ 26 r, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »folkepensionsalderen«:
»eller 6 år eller mindre fra 69 år for en person
omfattet af § 26 h, stk. 6«.
09. I
§ 32 i, stk. 1, stk. 2, 1. pkt.,
og stk. 4, 3. pkt., indsættes
efter »folkepensionsalderen«: », jf. dog stk.
5«.
010. I
§ 32 i indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
For personer omfattet af § 26 h, stk. 6, sker indberetningen
kort før det tidspunkt, hvor der er 3 år, til personen
fylder 69 år.«
011. I
§ 32 j, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Pensionsopgørelsen for personer
omfattet af § 26 h, stk. 6, tillægges
pensionsbeløb, som i overensstemmelse med den
pågældende pensionsordnings aldersvilkår er
udbetalt efter personens 60. år, men inden 3 år
før personen fylder 69 år.««
[Teknisk ændring om
anciennitet til tidlig pension]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 84 b ændres i stk. 1
»(afløsningsbeløb),« til:
»(afløsningsbeløb)«, og i stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»stk. 1,«: »nr. 1,«.
[Lovteknisk rettelse]
5) I
den under nr. 1 foreslåede § 84 c ændres i stk. 1
»(afløsningsbeløb),« til:
»(afløsningsbeløb)«, og fire steder
ændres »den efterladte« til:
»efterladte«, og i stk. 2, 2.
pkt., indsættes efter »stk. 1,«:
»nr. 1,«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og DF):
6)
Efter § 3 indsættes:
»§ 01
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017, som
ændret ved lov nr. 1579 af 27. december 2019, lov nr. 2069 af
21. december 2020, lov nr. 2609 af 28. december 2021 og lov nr.
1775 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1. § 4,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2. I
§ 4, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 3, nr. 3« til: »stk. 2, nr.
3«.«
[Mulighed for valg af tidligere
udbetaling af pension til ministre ophæves]
Ny paragraf
7)
Efter § 3 indsættes:
»§ 02
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1380 af 5. december 2024, som
ændret ved § 18 i lov nr. 1703 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring:
1. § 110,
stk. 3 og 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk.
3.«
[Mulighed for valg af tidligere
udbetaling af pension til folketingsmedlemmer ophæves]
Til § 4
8)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
Ophævelsen af § 4, stk. 2, i lov om vederlag og pension
m.v. for ministre, jf. denne lovs § 01, nr. 1, har ikke
virkning for ministre, hvis udbetaling af pension efter disse
bestemmelser er igangsat før den 31. december
2025.«
[Virkningsregel for den
foreslåede ændring, jf. ændringsforslag nr.
6]
9)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 02.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre finder tillige anvendelse for
funktionstid som minister før den 1. juni 2017, medmindre
udbetaling af ministerpension er igangsat før den 31.
december 2025.«
[Afskaffelse af tidlig
pensionsudbetaling også for pension optjent på baggrund
af ministerperioder før den 1. juni 2017]
10)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Ophævelsen af § 110, stk. 3 og 4, i lov om valg til
Folketinget, jf. denne lovs § 02, nr. 1, har ikke virkning for
folketingsmedlemmer, hvis udbetaling af egenpension efter disse
bestemmelser er igangsat før den 31. december
2025.«
[Virkningsregel for den
foreslåede ændring, jf. ændringsforslag nr.
7]
11)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 04.
Bestemmelsen i § 110, stk. 1, 2. pkt., i lov om valg til
Folketinget finder tillige anvendelse for medlemsperioder
før den 1. juni 2017, medmindre udbetaling af pension er
igangsat før den 31. december 2025.«
[Afskaffelse af tidlig
pensionsudbetaling også for pension optjent på baggrund
af medlemsperioder før den 1. juni 2017]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
lovforslagets titel som en konsekvens af ændringsforslag nr.
6 og 7, hvor der foreslås ændringer i lov om vederlag
og pension m.v. for ministre og lov om valg til Folketinget.
Til nr. 2
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre bedre rammer for personer, der har haft et langt og
ofte fysisk og psykisk belastende arbejdsliv. Personer, der har
haft et hårdt arbejdsliv, er i større risiko for at
blive syge, før de når pensionsalderen.
Seniorpensionsordningen er ikke tilstrækkeligt
dækkende, men den griber mange, som er for syge til at
arbejde, da den forudsætter en vis grad af nedslidning og
funktionsnedsættelse. Stemmer man for lovforslaget uden
ændringer, accepterer man også en højere
folkepensionsalder uden at sikre en reel forbedring for dem, der
ikke kan holde til arbejdslivet så længe. Derfor
foreslås det at afkoble seniorpensionsordningens alderskrav
fra folkepensionsalderen, så syge og nedslidte kan få
adgang til en værdig tilbagetrækning tidligere.
Det foreslås, at
seniorpensionsordningen for personer, der er født den 1.
januar 1971 eller senere, ikke skal være koblet til
folkepensionsalderen, som jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås ændret til 70 år.
For seniorpensionsordningen vil det betyde,
at personer, der er født den 1. januar 1971 eller senere,
tidligst vil kunne tilkendes seniorpension fra det fyldte 63.
år og dermed vil kunne modtage seniorpension i mere end 6
år, hvis betingelserne for seniorpension i øvrigt er
opfyldt.
Når det tidligste tidspunkt for
modtagelse af seniorpension dermed fastlåses, vil det have
den virkning, at den maksimale periode med seniorpension med den
foreslåede forhøjelse af folkepensionsalderen vil
stige til 7 år og vil fremover stige i takt med en eventuel
fremtidig yderligere forhøjelse af folkepensionsalderen.
Det vurderes, at ændringen vil
forværre den strukturelle saldo og reducere
arbejdsudbuddet.
Til nr. 3
For forslagsstillerne er det
afgørende at beskytte dem, der har haft de længste
arbejdsliv, og som har tjent samfundet gennem mange år. Med
nærværende lovforslag risikerer disse borgere at
få forringet deres ret til tidlig pension. Lovforslaget
betyder nemlig ikke kun, at folkepensionsalderen hæves - det
medfører også, at alderskravet for tildeling af tidlig
pension hæves. Det er urimeligt og uretfærdigt over for
de mennesker, der har slidt et langt liv på arbejdsmarkedet,
og som har brug for en værdig tilbagetrækning. Derfor
foreslås det med ændringsforslaget at afkoble retten
til tidlig pension fra stigningen i folkepensionsalderen, så
de mest nedslidte stadig kan gå tidligere på
pension.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, er det
foreslået, at § 1 a, stk. 1, nr. 7, ophæves, og i
stedet indsættes:
»7) 69 år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1967 til den 31. december
1970.
8) 70 år for personer, der er
født efter den 31. december 1970.«
Det foreslås, at ordningen om ret til
tidlig pension for personer, der er født den 1. januar 1971
eller senere, ikke skal være koblet til folkepensionsalderen,
som i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås ændret
til 70 år.
For så vidt angår retten til
tidlig pension, vil det betyde, at personer, der er født den
1. januar 1971 eller senere, har ret til tidlig pension fra det
fyldte 66. år, hvis betingelserne for tidlig pension i
øvrigt er opfyldt.
Når det tidligste tidspunkt for ret
til tidlig pension dermed fastlåses, vil det have den
virkning, at den maksimale periode med tidlig pension med den
foreslåede forhøjelse af folkepensionsalderen vil
stige til op til 4 år, og fremover vil den stige i takt med
en eventuel fremtidig yderligere forhøjelse af
folkepensionsalderen.
Det foreslås, at ancienniteten for en
person, der er født den 1. januar 1971 eller senere, vil
følge den gældende bestemmelse for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1969 til og med den 31.
december 1970, således at 1 års tidlig pension
opnås ved 44 års anciennitet, 2 års tidlig
pension opnås ved 45 års anciennitet, og 3 års
tidlig pension opnås ved 46 års anciennitet. For
personer, der, som følge af at alderen for tidlig pension
fastlåses, samtidig med at folkepensionsalderen
forhøjes, og som dermed vil kunne opnå yderligere ret
til tidlig pension, vil anciennitetskravet være
fastlåst til 46 år, uanset om personen opnår ret
til mere end 3 års tidlig pension.
Som konsekvens af den foreslåede
udvidelse af ret til tidlig pension vil det tidspunkt skulle
flyttes, hvor pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber,
pensionskasser m.v. og offentlige myndigheder, der forvalter
pensionsordninger, indberetter værdien af
pensionsrettigheder. Efter gældende regler indberetter de
nævnte institutioner værdien af pensionsrettigheder
kort før det tidspunkt, hvor personen har 3 år til
folkepensionsalderen. Det foreslås ændret for personer,
der er født den 1. januar 1971 eller senere, til kort
før det tidspunkt, hvor der er 3 år, til personen
fylder 69 år.
Endelig foreslås det som konsekvens
af den foreslåede ændring af retten til tidlig pension,
at pensionsopgørelsen for personer, der er født den
1. januar 1971 eller senere, tillægges pensionsbeløb,
som i overensstemmelse med den pågældende
pensionsordnings aldersvilkår, er udbetalt efter personens
60. år, men inden 3 år før personen fylder 69
år.
Det vurderes, at ændringen vil
forværre den strukturelle saldo og reducere
arbejdsudbuddet.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om lovtekniske rettelser og
sproglige præciseringer i de foreslåede §§ 84
b og 84 c, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås i § 84 b, stk. 1,
og § 84 c, stk. 1, at fjerne kommaet efter
»(afløsningsbeløb)«, da det med kommaet
vil fremstå som en indskudt sætning. Dette kan give det
indtryk, at retten til at få forlænget erstatningen for
tab af erhvervsevne og erstatningen for tab af forsørger
gælder indtil den måned, hvor tilskadekomne og
efterladte når folkepensionsalderen. Den korrekte
forståelse af sætningen er, at tilskadekomne og
efterladte samlet kompenseres med henholdsvis erstatning og
engangsbeløb (afløsningsbeløb) indtil udgangen
af den måned, hvor tilskadekomne og efterladte når
folkepensionsalderen, som følge af retten til at få
forlænget erstatningen. Ved at fjerne kommaet bliver dette
tydeligt.
Derudover foreslås det at
præcisere henvisningen til stk. 1 i § 84 b, stk. 2, 2.
pkt., og i § 84 c, stk. 2, 2. pkt., så der henvises til
stk. 1, nr. 1.
Endelig foreslås en korrekturrettelse
i § 84 c, stk. 1, hvor »den efterladte« fire
steder ændres til »efterladte«. Ændringen
foreslås af hensyn til en ensartet sprogbrug.
Til nr. 6 og 8
Forslagsstillerne finder det dybt
urimeligt, at ministre kan gå tidligere på pension end
almindelige borgere - særlig i en tid, hvor det politiske
flertal vil tvinge folk med lange og ofte fysisk og psykisk
nedslidende arbejdsliv til at blive længere på
arbejdsmarkedet. Det er et demokratisk og socialt paradoks, at de
samme politikere, som vedtager at hæve pensionsalderen for
almindelige lønmodtagere, selv nyder godt af mere lempelige
pensionsvilkår. Det underminerer tilliden til systemet. Hvis
man vil kræve mere af dem, der har knoklet hele livet, skal
man også være villig til at stille samme krav til sig
selv.
Det fremgår af § 4, stk. 2, i
lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017 om vederlag og
pension m.v. til ministre, at en forhenværende minister, der
ikke er omfattet af overgangsordninger om
pensionsudbetalingstidspunkter, kan vælge at få
pensionen udbetalt før folkepensionsalderen, dog tidligst
fra pensionsudbetalingsalderen, mod et
førtidspensionsfradrag efter de regler, der gælder for
tjenestemænd i staten.
Det fremgår endvidere, at hvis en
forhenværende minister, der er omfattet af overgangsordninger
med hensyn til pensionsudbetalingstidspunkt og tillige har optjent
ministerpension, der skal udbetales fra folkepensionsalderen,
vælger førtidsalderspensionering, beregnes det
førtidspensionsfradrag, der er nævnt i § 4, stk.
2, 1. pkt., af den samlede pension fra det første
pensionsudbetalingstidspunkt.
Det
fremgår af § 2, stk. 2, i lov nr. 1095 af 29. december
1999 om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for
ministre (Ændring vedrørende vederlag, eftervederlag
og egenpension m.v.), at ministerpension, der er optjent ved
funktionstid før den 1. januar 2000, kan udbetales, fra den
1. i måneden efter den pågældende
forhenværende minister ikke længere er berettiget til
ministereftervederlag.
Det
fremgår desuden af § 19, stk. 7, i lov nr. 1587 af 20.
december 2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som
følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og
folkepensionsalderen m.v.), at ministerpension, der er optjent ved
funktionstid i perioden den 1. januar 2000 til den 31. december
2006, kan udbetales, fra den 1. i måneden efter at
vedkommende er fyldt 60 år.
Det
fremgår endvidere af § 4, stk. 1, 2. pkt., i
lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, at
ministerpension, der er optjent ved funktionstid fra den 1. januar
2007 til den 31. maj 2017, udbetales, efter at den
pågældende har nået efterlønsalderen.
Efterlønsalderen følger af § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og varierer afhængigt af
den pågældendes fødselsår.
Det
fremgår desuden af § 4, stk. 1, 2. pkt., i
lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017 om vederlag og
pension m.v. til ministre, at ministerpension, der er optjent ved
funktionstid fra den 1. juni 2017, kan udbetales, efter at den
pågældende har nået folkepensionsalderen.
Folkepensionsalderen følger af § 1 a i lov om social
pension og varierer afhængigt af den pågældendes
fødselsår.
Det foreslås, at en
forhenværende minister fremadrettet ikke kan vælge at
få ministerpensionen udbetalt før folkepensionsalderen
mod et førtidspensionsfradrag efter de regler, der
gælder for tjenestemænd i staten, uanset at vedkommende
har funktionstid som minister før den 1. juni 2017.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at ministerpension udbetales, fra den 1. i
måneden efter at vedkommende har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov, medmindre udbetaling af
ministerpension er igangsat før lovens
ikrafttrædelse.
Til nr. 7 og 10
Forslagsstillerne finder det dybt
urimeligt, at folketingsmedlemmer kan gå tidligere på
pension end almindelige borgere i en tid, hvor det politiske
flertal lægger op til at ville tvinge folk med ofte lange
fysisk og psykisk nedslidende arbejdsliv til at blive længere
på arbejdsmarkedet. Det er et demokratisk problem, at de
samme politikere, som vedtager at hæve pensionsalderen for
almindelige lønmodtagere, selv nyder godt af mere lempelige
pensionsvilkår. Det underminerer tilliden til systemet. Hvis
man vil kræve mere af dem, der har knoklet hele livet, skal
man også være villig til at stille samme krav til sig
selv.
Ifølge § 110, stk. 1, i lov om
valg til Folketinget er et folketingsmedlem berettiget til
egenpension, når medlemmet i én eller flere perioder
har været medlem af Folketinget i mindst 1 år.
Pensionen ydes fra udløbet af det tidsrum, for hvilket der
er udbetalt grundvederlag, såfremt den pågældende
på dette tidspunkt har nået folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension, og ellers fra den dag, hvor
medlemmet opnår denne alder. Medlemmer af Folketinget er
således som udgangspunkt omfattet af de stigninger i
pensionsalderen, som følger af lovforslagets § 1.
Ifølge § 110, stk. 3, i lov om
valg til Folketinget kan et tidligere folketingsmedlem imidlertid
vælge at få egenpensionen udbetalt før
folkepensionsalderen, dog tidligst fra vedkommendes
pensionsudbetalingsalder, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a.
Pensionsudbetalingsalderen er 3 år før
folkepensionsalderen. Vælger et medlem at få fremrykket
pensionsudbetalingen, medfører det dog et fradrag i
pensionen, jf. § 110, stk. 4, i lov om valg til Folketinget.
Ændringsforslaget indebærer, at folketingsmedlemmers
mulighed for at vælge en fremrykket udbetaling af egenpension
mod et fradrag ophæves. Ophævelsen af § 110, stk.
3 og 4, træder i kraft sammen med de øvrige
ændringer den 31. december 2025. Det foreslås, at
ophævelsen ikke får virkning for folketingsmedlemmer,
hvis udbetaling af egenpension efter disse bestemmelser er igangsat
før den 31. december 2025.
Til nr. 9
Det
foreslås, at ministeregenpension tillige udbetales, fra den
1. i måneden efter at vedkommende har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, for
funktionstid som minister før den 1. juni 2017, medmindre
udbetaling af ministerpension er igangsat før den 31.
december 2025.
Til nr. 11
Ifølge § 110, stk. 1, i lov om
valg til Folketinget er et folketingsmedlem berettiget til
egenpension, når medlemmet i én eller flere perioder
har været medlem af Folketinget i mindst 1 år.
Pensionen ydes fra udløbet af det tidsrum, for hvilket der
er udbetalt grundvederlag, såfremt den pågældende
på dette tidspunkt har nået folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension, og ellers fra den dag, hvor
medlemmet opnår denne alder.
De gældende regler om
udbetalingstidspunktet for egenpension til folketingsmedlemmer
trådte i kraft den 23. maj 2017 og fik virkning for
udbetaling af egenpension optjent på grundlag af
medlemsperioder fra den 1. juni 2017. For udbetaling af egenpension
optjent på grundlag af medlemsperioder til og med den 31. maj
2017 finder de hidtil gældende regler anvendelse. Egenpension
optjent i perioden den 1. januar 2007 til den 31. marts 2017 vil
blive udbetalt, når det tidligere medlem når
efterlønsalderen. Egenpension optjent før den 1.
januar 2007 vil blive udbetalt, når det
pågældende medlem fylder 60 år.
Ændringsforslaget indebærer, at
forhøjelsen af alderen, hvorfra egenpension kan udbetales,
også kommer til at gælde for egenpension optjent ved
medlemsperioder før den 1. juni 2017. Dog foreslås
det, at denne ændring ikke skal have virkning, hvis
udbetalingen af egenpension er begyndt før lovens
ikrafttræden den 31. december 2025. Den foreslåede
bestemmelse medfører, at tidligere overgangsregler fra de
nævnte ændringer i 2007 og 2017 ikke længere
finder anvendelse.
Den foreslåede udskydelse af
udbetalingstidspunktet for optjent egenpension vil efter
omstændighederne kunne udgøre et ganske intensivt
indgreb i rettigheder, der nyder beskyttelse af grundlovens §
73. Ændringsforslaget vil således kunne indebære
et ekspropriativt indgreb (»afståelse«) omfattet
af grundlovens § 73, hvilket vil udløse
fuldstændig erstatning. Det vil afhænge af en konkret
vurdering, som henhører under domstolene.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2025 og var til 1. behandling den 22. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 6. december 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 68. Den 26. februar
2025 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget. Den 3. marts 2025 sendte
beskæftigelsesministeren supplerende høringssvar og
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som beskæftigelsesministeren har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 7. maj.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
32 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria
Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |