L 170 Forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 20-05-2025

Afgivet: 20-05-2025

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 20. maj 2025

20241_l170_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 20. maj 2025

1. Ændringsforslag

Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7 og 9-12. Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6 og 8.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, LA, M og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil ved 2. behandling stemme imod de af Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL, DF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Hvis de af Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod de af Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme for de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 5

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer som nævnt i stk. 1. Færdselsstyrelsen kan i overensstemmelse med artikel 37 i forordningen fastsætte relevante alternative krav for godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr. 2.«

[Sproglig justering]

Til § 9

2) I 1. pkt. udgår »nærmere«.

[Sproglig justering]

Til § 10

3) I stk. 5 indsættes efter »for«: »fremstilling til«.

[Sproglig justering]

Til § 13

4) I stk. 3 ændres », herunder virksomhedens ejer,« til: »eller virksomhedens ejer ved personligt drevet virksomhed«.

[Sproglig justering]

Til § 14

5) I stk. 3 ændres »periodisk syn, national individuel godkendelse,« til: »periodiske syn, nationale individuelle godkendelser,«.

[Sproglig justering]

Af et mindretal (DD), tiltrådt af et mindretal (EL, DF, RV og ALT):

6) Som stk. 5 indsættes:

»Stk. 5. En synsvirksomhed skal ved alle tekniske kontroller, hvortil der kræves en afprøvning af køretøjets bremser på et bremsefelt, udstede en elektronisk bremsetestrapport. På lastbiler, busser og påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg skal bremsetestrapporten opfylde kravene i ISO-standard 21069-1.«

[Nyt krav til synsvirksomhederne om elektronisk dokumentation af bremsetest]

Til § 19

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

7) To steder i stk. 7, 2. pkt., ændres »dommen« til: »kendelsen«, og »anke« ændres til: »kære«.

[Fejlrettelse]

Til § 22

Af et mindretal (DD), tiltrådt af et mindretal (EL, DF, RV og ALT):

8) Som stk. 4 indsættes:

»Stk. 4. Færdselsstyrelsen fører tilsyn med, at synsvirksomhederne udsteder bremsetestrapporter, hvor det er påkrævet, jf. § 14, stk. 5.«

[Krav om tilsyn med synsvirksomheders udstedelse af bremsetestrapporter]

Til § 23

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

9) I stk. 3, 1. pkt., udgår »relevante«.

[Sproglig justering]

Til § 32

10) I stk. 1 ændres »tilsynsresultater« til: »resultater af tilsyn«.

[Sproglig justering]

11) I stk. 2 ændres »informationssystemet« til: »styrelsens registre om resultater af tilsyn gennemført over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1,«.

[Sproglig justering]

Til § 38

12) I stk. 3 ændres »§ 1 c, stk. 1,« til: »§ 1 c, stk. 2,«.

[Fejlrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1, 2, 5, 9 og 10

Med ændringsforslagene foretages justeringer med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringerne har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 3

Med ændringsforslaget foretages en sproglig justering, så ordlyden af bestemmelsen svarer til ordlyden i de foreslåede § 10, stk. 1 og 2, med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 4 og 11

Med ændringsforslagene foretages justeringer med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt og tydeliggøre, hvornår bestemmelsen finder anvendelsen. Ændringerne har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 6

Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 14 indsættes som stk. 5, at en synsvirksomhed ved alle tekniske kontroller, hvortil der kræves en afprøvning af køretøjets bremser på et bremsefelt, skal udstede en elektronisk bremsetestrapport. På lastbiler, busser og påhængskøretøjer, alle med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, skal bremsetestrapporten opfylde kravene i ISO-standard 21069-1.

Den foreslåede bestemmelse medfører, at synsvirksomhederne forpligtes til at udstede en elektronisk bremsetestrapport, der dokumenterer, at de har foretaget en bremsetest af køretøjet. Ved afprøvning af bremser på køretøjer med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg skal synsvirksomhedens bremsefelt elektronisk overføre resultatet af bremsetesten til bremsetestrapporten. Bremsetesten vil for disse køretøjer skulle ske i overensstemmelse med kravene i ISO-standard 21069-1.

De nærmere regler for bremsetesten vil blive fastsat efter det foreslåede § 13, stk. 4, og den foreslåede § 15.

Til nr. 7

Der er tale om en fejlrettelse. Det følger af straffelovens § 78, stk. 3, 3. pkt., at rettens afgørelser efter bestemmelsen træffes ved kendelse, hvorfor det er en fejl, at det i det foreslåede § 19, stk. 7, 2. pkt., følger, at afgørelsen sker ved dom. Det rettes op med ændringsforslaget. Som en afledt konsekvens heraf ændres desuden anke til kære i det foreslåede § 19, stk. 7, 2. pkt. Der foretages ikke nogen materiel ændring.

Til nr. 8

Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 22 indsættes et stk. 4, hvormed Færdselsstyrelsen påkræves at føre tilsyn med, at synsvirksomhederne udsteder bremsetestrapporter ved alle tekniske kontroller, hvortil der kræves en afprøvning af køretøjets bremser på et bremsefelt, jf. § 14, stk. 5.

Som led i Færdselsstyrelsens tilsyn skal det tillige sikres, at bremsetest på lastbiler, busser og påhængskøretøjer, alle med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, udføres på et bremsefelt, der elektronisk overfører resultatet af bremsetesten til bremsetestrapporten, som i øvrigt opfylder kravene i ISO-standard 21069-1, jf. § 14, stk. 5.

Til nr. 12

Der er tale om en fejlrettelse. Lovteksten skal henvise til § 1 c, stk. 2, og ikke til § 1 c, stk. 1. Det rettes op med ændringsforslaget. Der foretages ikke nogen materiel ændring.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. marts 2025 og var til 1. behandling den 2. april 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 20. december 2024 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 100. Den 25. marts 2025 sendte transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Jens Joel (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Morten Klessen (S) Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Mads Olsen (SF) Karsten Filsø (SF) Claus Jørgensen (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5