L 170 Forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 03-06-2025

Optrykt: 03-06-2025

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 3. juni 2025

20241_l170_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 3. juni 2025

Forslag

til

Lov om godkendelse og syn af køretøjer1)

Kapitel 1

Anvendelsesområde og definitioner

§ 1. Loven gælder for følgende:

1) Godkendelse af nye motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.

2) Godkendelse af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhæng‍skøretøjer og udskifteligt trukket udstyr.

3) Periodisk syn af køretøjer.

4) Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler.

5) Øvrige kontroller af køretøjer, som ikke er omfattet af nr. 1-4.

6) Synsvirksomheder, omsynsvirksomheder, synsmedarbejdere og synsuddannelsessteder.

§ 2. I denne lov forstås ved:

1) Periodisk syn: En teknisk kontrol udført i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF.

2) National individuel godkendelse: Godkendelse på baggrund af en teknisk kontrol af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, der ikke er EU-typegodkendte i deres helhed.

3) Registreringssyn: En teknisk kontrol af et køretøj, som endnu ikke er registreret i Køretøjsregisteret, eller af et køretøj, hvor der er foretaget registreringspligtige ændringer af køretøjet.

4) Syn ved vejsiden: En uvarslet teknisk kontrol af et køretøj udført ved vejsiden.

5) Øvrige kontroller: Tekniske kontroller af et køretøj, som ikke er omfattet af nr. 1-4.

6) Omsyn: En teknisk kontrol af et køretøj med henblik på at sikre, at fejl ved køretøjet konstateret ved en teknisk kontrol efter nr. 1-3 eller 5 er udbedret.

Kapitel 2

Godkendelse af køretøjer

§ 3. Før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af motorkøretøjer, påhængskøretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:

1) EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.

2) EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.

3) National typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt.

4) Individuel EU-godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.

5) National individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil foretaget af en synsvirksomhed og udstedt af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF som nævnt i stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Det samme gælder for motorkøretøjer omfattet af stk. 1, nr. 3 og 5, dog således at Færdselsstyrelsen kan fravige forordningen i overensstemmelse med artikel 42, stk. 1, og artikel 45, stk. 1, i forordningen.

§ 4. Før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:

1) EU-typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer og quadricykler og systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.

2) National typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer samt quadricykler fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler som nævnt i stk. 1. Færdselsstyrelsen kan fastsætte relevante alternative krav i overensstemmelse med artikel 42 i forordningen for godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr. 2.

§ 5. Før omsætning, registrering eller ibrugtagning af traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:

1) EU-typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket udstyr dertil og systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.

2) National typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket udstyr dertil fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer som nævnt i stk. 1. Færdselsstyrelsen kan i overensstemmelse med artikel 37 i forordningen fastsætte relevante alternative krav for godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr. 2.

§ 6. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens, importørens og køretøjsejerens ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af §§ 3-5.

Kapitel 3

Periodiske syn m.v.

§ 7. Følgende køretøjer skal fremstilles til periodisk syn, 4 år efter at køretøjet er indregistreret første gang, og derefter hvert andet år:

1) Personbiler med højst otte siddepladser foruden førersædet, jf. dog § 8, nr. 5 og 6.

2) Varebiler.

§ 8. Følgende køretøjer skal fremstilles til periodisk syn, 1 år efter at køretøjet er indregistreret første gang, og derefter årligt:

1) Lastbiler.

2) Personbiler med mere end otte siddepladser foruden førersædet.

3) Påhængs- og sættevogne til biler med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.

4) Ambulancer.

5) Personbiler med højst otte siddepladser foruden førersædet, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til tilladelse efter taxiloven.

6) Personbiler, der anvendes til buskørsel, herunder rutekørsel.

§ 9. Transportministeren kan fastsætte regler om, at køretøjer, der ikke er omfattet af §§ 7 eller 8, skal fremstilles til periodiske syn eller øvrige kontroller. Transportministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at lovens øvrige bestemmelser finder helt eller delvis anvendelse for udførelsen af de periodiske syn eller øvrige kontroller.

§ 10. Den registrerede ejer eller bruger af et køretøj, som er omfattet af §§ 7 eller 8 eller regler udstedt i medfør af § 9, skal fremstille køretøjet til periodisk syn i overensstemmelse med Færdselsstyrelsens indkaldelse hertil.

Stk. 2. Er et køretøj ikke fremstillet til periodisk syn efter stk. 1 eller godkendt ved periodisk syn, kan Færdselsstyrelsen udstede påbud om, at køretøjets nummerplader skal afleveres til Motorstyrelsen. Politiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis nummerpladerne ikke er blevet afleveret i overensstemmelse med påbud efter 1. pkt.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indkaldelse til periodisk syn, herunder om frister, der angives i indkaldelser til periodisk syn efter stk. 1, og i påbud, der udstedes efter stk. 2, 1. pkt., og nærmere betingelser for nummerpladeinddragelse efter stk. 2, 2. pkt.

Stk. 4. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for anvendelse af køretøjer, som ikke kan godkendes efter fremstilling efter stk. 1, herunder muligheden for godkendelse ved omsyn.

Stk. 5. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at fri‍sten for fremstilling til periodisk syn efter stk. 1 i særlige tilfælde kan udsættes.

Kapitel 4

Syn ved vejsiden m.v.

§ 11. Færdselsstyrelsen kan foretage syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler, om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler efter stk. 1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de inspektører, der skal anvise og ledsage køretøjer til kontrol.

§ 12. Politiet eller Færdselsstyrelsen kan til enhver tid indkalde et køretøj til ekstraordinær kontrol af, om køretøjet opfylder bestemmelserne i denne lov, færdselsloven eller regler udstedt i medfør heraf.

Stk. 2. Politiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis køretøjet ikke fremstilles til kontrol eller godkendes efter kontrol, jf. stk. 1.

Kapitel 5

Tilladelse til at drive synsvirksomhed

§ 13. Det kræver tilladelse fra Færdselsstyrelsen at foretage periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn og omsyn af køretøjer.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen udsteder, jf. dog stk. 3, efter ansøgning tilladelse efter stk. 1 til virksomheder, der

1) har fast forretningssted på dansk område,

2) ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs,

3) ikke har forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover,

4) ikke har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig måde,

5) har en gyldig ansvarsforsikring, der omfatter synsvirksomhedens kontroller,

6) har fuld rådighed på synssteder over prøvningsfaciliteter og udstyr, der skal anvendes til at kontrollere køretøjer omfattet af tilladelsen,

7) har et godkendt kvalitetsstyringssystem,

8) har elektronisk kommunikationsudstyr til brug for indberetning af oplysninger fra tekniske kontroller og

9) har synsmedarbejdere, som har gennemført relevante uddannelser, jf. regler udstedt i medfør af § 16.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1 kan ikke udstedes, hvis virksomheden eller virksomhedens ejer ved personligt drevet virksomhed er dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af hvervet, jf. straffelovens § 78, stk. 2.

Stk. 4. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om synsvirksomhedernes opgaver og pligter i forbindelse med periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn og omsyn af køretøjer.

Stk. 5. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indholdet af ansøgninger om tilladelser efter stk. 1.

Stk. 6. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om tilladelser og vilkår for tilladelser efter stk. 1.

Stk. 7. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om godkendelse af og krav til kvalitetsstyringssystemer, jf. stk. 2, nr. 7, og kontrolinstanser.

Stk. 8. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om at drive omsynsvirksomhed.

§ 14. En synsvirksomhed, der har foretaget et periodisk syn af et køretøj, skal udstede en synsrapport med resultatet for det kontrollerede køretøj.

Stk. 2. Ved national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn skal synsvirksomheden udstede en rapport, der er tilpasset typen af kontrol.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan offentliggøre data fra periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, herunder indholdet af synsrapporter, jf. stk. 1, og rapporter, jf. stk. 2.

Stk. 4. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indholdet af synsrapporter efter stk. 1 og rapporter efter stk. 2.

§ 15. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at synsvirksomhederne kan udføre øvrige kontroller, herunder regler om synsvirksomhedernes pligter i forbindelse med opgaverne.

Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med transportministeren fastsætte regler om, at synsvirksomhederne kan udføre øvrige kontroller, som ikke er omfattet af denne lov. Vedkommende minister kan i den forbindelse fastsætte regler om tilsyn, klageadgang, herunder om at afskære klageadgang, gebyr m.v.

§ 16. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om godkendelse af uddannelsessteder, der tilbyder uddannelse og efteruddannelse af synsmedarbejdere, herunder om adgangskrav til uddannelsen, krav til uddannelsens indhold og eventuelle prøver, og om tilsynet med uddannelsesstederne og tilbagekaldelse af uddannelsessteders godkendelse.

§ 17. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at forvaltningsloven, lov om aktindsigt i miljøoplysninger og lov om offentlighed i forvaltningen helt eller delvis skal gælde for virksomheder, der har tilladelse til at drive synsvirksomhed.

§ 18. Synsvirksomheder må ikke erhvervsmæssigt reparere køretøjer.

§ 19. Færdselsstyrelsen kan helt eller delvis tilbagekalde en tilladelse til at drive synsvirksomhed, hvis tilladelsesind‍ehaveren

1) ikke længere opfylder betingelserne i § 13, stk. 2, nr. 5-9,

2) groft eller gentagne gange har overtrådt vilkårene for tilladelsen,

3) har forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover eller

4) er dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af hvervet, jf. straffelovens § 78, stk. 2.

Stk. 2. Stk. 1, nr. 2, finder tilsvarende anvendelse, hvis overtrædelsen er begået af synsmedarbejdere eller andre, der optræder i tilladelsesindehaverens interesse.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan i tilfælde omfattet af stk. 1 eller 2 træffe afgørelse om tilbagekaldelse eller suspension af tilladelsen for hele eller dele af synsvirksomheden.

Stk. 4. Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse efter stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 kan af tilladelsesindehaveren forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skal fremsættes over for Færdselsstyrelsen, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende. Sagen indbringes herefter af Færdselsstyrelsen for retten i den borgerlige retsplejes former.

Stk. 5. Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse efter stk. 1, nr. 4, kan af tilladelsesindehaveren forlanges indbragt for domstolene af anklagemyndigheden efter fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3, hvor sagen behandles i strafferetsplejens former. Anmodning herom skal fremsættes over for Færdselsstyrelsen, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende.

Stk. 6. Anmodning om indbringelse af sagen for retten efter stk. 4 har ikke opsættende virkning, medmindre retten ved kendelse bestemmer, at indehaveren af tilladelsen skal have adgang til at drive synsvirksomhed under sagens behandling. Ankes en dom, hvorved en tilbagekaldelse af en tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt, bestemme, at udførelse af synsvirksomhed ikke må ske under ankesagens behandling.

Stk. 7. Anmodning om indbringelse af sagen for retten efter stk. 5 har opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling ikke må drive synsvirksomhed. Findes tilbagekaldelsen lovlig ved kendelsen, kan det i kendelsen bestemmes, at kære ikke har opsættende virkning.

§ 20. Færdselsstyrelsen træffer afgørelse om, at en tilladelse til at drive synsvirksomhed bortfalder, hvis tilladelsesindehaveren

1) ikke længere har fast aktivt forretningssted på dansk område, jf. § 13, stk. 2, nr. 1, eller

2) kommer under rekonstruktionsbehandling eller konkurs, jf. § 13, stk. 2, nr. 2.

§ 21. En virksomhed, der ikke har tilladelse til at drive synsvirksomhed, eller hvis tilladelse er tilbagekaldt eller bortfaldet, jf. §§ 19 og 20, må ikke betegne sig som synsvirksomhed eller på anden måde give indtryk af, at en sådan tilladelse haves.

Kapitel 6

Tilsyn

§ 22. Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhederne, herunder med, om tilladelsesindehaverne overholder vilkårene for tilladelserne.

Stk. 2. Tilladelsesindehaverne skal efter anmodning meddele Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden omfattet af tilsynet efter stk. 1.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med synsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk. 2.

§ 23. Færdselsstyrelsen kan til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt tilsyn med tilladelsesindehaverens synsvirksomhed, herunder tilsyn med, om de køretøjer, der har været til eller er under periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller eller omsyn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes område, er kontrolleret korrekt.

Stk. 2. Medvirker fremstilleren af et køretøj ikke til Færdselsstyrelsens tilsyn efter stk. 1, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol i bero, indtil tilsynet er udført.

Stk. 3. Konstaterer Færdselsstyrelsen, at kontrollen af køretøjet ikke opfylder krav efter denne lov, færdselsloven eller regler udstedt i medfør heraf, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol af køretøjet i bero. Berostillelsen ophæves, når der er blevet foretaget forskriftsmæssig kontrol af køretøjet.

Stk. 4. Færdselsstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et erhvervskøretøj er blevet fremstillet i en synsvirksomhed, mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt tilsyn med køretøjet på arealer, som køretøjsbrugeren eller køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.

Kapitel 7

Gebyr

§ 24. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at den, der fremstiller et køretøj i en synsvirksomhed eller omsynsvirksomhed, skal betale et gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med administration af og tilsyn med periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn, øvrige kontroller fastsat i medfør af denne lov og omsyn.

Stk. 2. Gebyret opkræves af synsvirksomhederne eller omsynsvirksomhederne.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om gebyrets størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.

§ 25. Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med godkendelse af motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-4, og §§ 4 og 5, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.

§ 26. Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med udpegelse af tekniske tjenester, jf. §§ 3-5, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.

Kapitel 8

Videregivelse af data

§ 27. Færdselsstyrelsen kan udlevere data fra styrelsens registre mod vederlag med henblik på modtagerens kommercielle udnyttelse af disse data.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om anvendelse af og betaling for udleverede data, jf. stk. 1.

Kapitel 9

Digital kommunikation, offentliggørelse m.v.

§ 28. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Færdselsstyrelsen eller synsvirksomheder om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt, og at skriftlig dokumentation, der ikke indsendes digitalt, kan afvises.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.

Stk. 3. En meddelelse, der sendes med digital kommunikation, anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for modtageren.

§ 29. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at administrative forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som indeholder krav til køretøjer m.v. eller tekniske tjenester, og tekniske specifikationer, der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om, hvordan oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.

Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.

§ 30. Transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af informationer om tekniske tjenester.

§ 31. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at synsvirksomheder skal indberette dokumenter, som indgår i en teknisk kontrol, til Færdselsstyrelsen digitalt via et system anvist af styrelsen, herunder regler om behandling af oplysninger i dokumenterne.

§ 32. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1, og omfang af sanktioner på grundlag af tilsyn, som gennemføres i henhold til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf.

Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om videregivelse af såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra styrelsens registre om resultater af tilsyn gennemført over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1, til en ubestemt kreds af modtagere.

Kapitel 10

Øvrige bestemmelser

§ 33. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om anvendelse af Den Europæiske Unions forordninger, gennemførelse af Unionens direktiver og beslutninger og anvendelse af Unionens aftaler med andre lande om godkendelse af køretøjer m.v., herunder køretøjstekniske krav, og om forhold, der vedrører synsområdet.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om, at periodisk syn af dansk indregistrerede køretøjer foretaget i andre EU-medlemsstater kan anerkendes i Danmark.

§ 34. Forsvarsministeren fastsætter regler om kontrol af forsvarets køretøjer.

§ 35. Afgørelser, som træffes efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed.

Stk. 2. Transportministeren kan bemyndige myndigheder under Transportministeriet til at udøve ministerens beføjelser i medfør af denne lov eller regler udstedt i medfør heraf.

Kapitel 11

Straffebestemmelser

§ 36. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der

1) foretager periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn eller omsyn af køretøjer uden at have tilladelse hertil efter § 13, stk. 1,

2) reparerer køretøjer i strid med § 18 eller

3) uden at have tilladelse efter § 13, stk. 1, foregiver at have en sådan tilladelse, jf. § 21.

Stk. 2. Med bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af et køretøj, der ikke fremstiller køretøjet til periodisk syn, jf. § 10, stk. 1, og den registrerede ejer eller bruger, der ikke efterkommer et påbud efter § 10, stk. 2.

Stk. 3. Med bøde straffes en fører af et erhvervskøretøj eller en motorcykel, der ikke efterkommer Færdselsstyrelsens anvisninger ved syn ved vejsiden efter § 11, stk. 1.

Stk. 4. For overtrædelse af regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde.

Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Stk. 6. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse af følgende forordninger:

1) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF.

2) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.

3) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer.

§ 37. I sager om overtrædelse af § 36, stk. 2, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig og rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.

Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.

Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.

Kapitel 12

Ikrafttræden m.v.

§ 38. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

Stk. 2. Lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 288 af 2. marts 2023, ophæves.

Stk. 3. Regler udstedt i medfør af § 1 a, stk. 2, § 1 b, stk. 2, § 1 c, stk. 2, § 1 d, § 1 e, § 2, stk. 1, § 4, § 5, stk. 2, § 10, stk. 3, § 10 a, § 11 a, stk. 2, § 11 b, stk. 2, § 12, § 12 a, stk. 2, § 12 b, stk. 1 og 2, §§ 12 c-12 f, § 13, stk. 4 og 6, og §§ 15-15 b i lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 288 af 2. marts 2023, og § 2, stk. 3, i lov nr. 1063 af 30. juni 2020 om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer forbliver i kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af denne lov.

Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte overgangsregler for sager om national individuel godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, ansøgninger om tilladelse til at drive synsvirksomhed og administrative bødeforelæg udstedt i medfør af § 37, jf. § 36, stk. 2.

§ 39. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 51, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende 2008, nr. L 260, side 13. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF, EU-Tidende 2018, nr. L 151, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler, EU-Tidende 2013, nr. L 60, side 52, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer, EU-Tidende 2013, nr. L 60, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.