Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. juni 2025
Forslag
til
Lov om godkendelse og syn af
køretøjer1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Loven gælder for følgende:
1) Godkendelse
af nye motorkøretøjer, to- og trehjulede
køretøjer, quadricykler, traktorer,
påhængskøretøjer og udskifteligt trukket
udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer.
2) Godkendelse
af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- og trehjulede
køretøjer, quadricykler, traktorer,
påhængskøretøjer og udskifteligt
trukket udstyr.
3) Periodisk syn
af køretøjer.
4) Syn ved
vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler.
5) Øvrige
kontroller af køretøjer, som ikke er omfattet af nr.
1-4.
6)
Synsvirksomheder, omsynsvirksomheder, synsmedarbejdere og
synsuddannelsessteder.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Periodisk
syn: En teknisk kontrol udført i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om periodisk teknisk
kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF.
2) National
individuel godkendelse: Godkendelse på baggrund af en teknisk
kontrol af nye motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, der ikke er
EU-typegodkendte i deres helhed.
3)
Registreringssyn: En teknisk kontrol af et køretøj,
som endnu ikke er registreret i Køretøjsregisteret,
eller af et køretøj, hvor der er foretaget
registreringspligtige ændringer af
køretøjet.
4) Syn ved
vejsiden: En uvarslet teknisk kontrol af et køretøj
udført ved vejsiden.
5) Øvrige
kontroller: Tekniske kontroller af et køretøj, som
ikke er omfattet af nr. 1-4.
6) Omsyn: En
teknisk kontrol af et køretøj med henblik på at
sikre, at fejl ved køretøjet konstateret ved en
teknisk kontrol efter nr. 1-3 eller 5 er udbedret.
Kapitel 2
Godkendelse af
køretøjer
§ 3.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning
på færdselslovens område af
motorkøretøjer,
påhængskøretøjer, systemer, komponenter
og separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning
af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF skal køretøjer, systemer m.v. være
tildelt en af følgende godkendelser:
1)
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en
godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
2)
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil fremstillet i
små serier udstedt af Færdselsstyrelsen eller en
godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
3) National
typegodkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil fremstillet i
små serier udstedt eller accepteret af
Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
4) Individuel
EU-godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil udstedt af
Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden
medlemsstat.
5) National
individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil foretaget af en
synsvirksomhed og udstedt af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk.
2, 2. pkt.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er
nødvendige for anvendelse her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF som nævnt i stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Det samme
gælder for motorkøretøjer omfattet af stk. 1,
nr. 3 og 5, dog således at Færdselsstyrelsen kan
fravige forordningen i overensstemmelse med artikel 42, stk. 1, og
artikel 45, stk. 1, i forordningen.
§ 4.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning
på færdselslovens område af to- eller trehjulede
køretøjer, quadricykler, systemer, komponenter og
separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning
af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler skal
køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af
følgende godkendelser:
1)
EU-typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer
og quadricykler og systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer udstedt af
Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden
medlemsstat.
2) National
typegodkendelse af to- eller trehjulede køretøjer
samt quadricykler fremstillet i små serier udstedt eller
accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er
nødvendige for anvendelse her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler som nævnt i stk. 1.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte relevante alternative
krav i overensstemmelse med artikel 42 i forordningen for
godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr.
2.
§ 5.
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning af
traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt
trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer skal køretøjer,
systemer m.v. være tildelt en af følgende
godkendelser:
1)
EU-typegodkendelse af traktorer,
påhængskøretøjer eller udskifteligt
trukket udstyr dertil og systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer udstedt af
Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden
medlemsstat.
2) National
typegodkendelse af traktorer,
påhængskøretøjer eller udskifteligt
trukket udstyr dertil fremstillet i små serier udstedt eller
accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er
nødvendige for anvendelse her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer som nævnt i stk. 1.
Færdselsstyrelsen kan i overensstemmelse med artikel 37 i
forordningen fastsætte relevante alternative krav for
godkendelse af køretøjer nævnt i stk. 1, nr.
2.
§ 6.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse,
prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens,
importørens og køretøjsejerens ansvar og
forpligtelser, vedrørende køretøjer, systemer,
komponenter og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af
§§ 3-5.
Kapitel 3
Periodiske syn m.v.
§ 7.
Følgende køretøjer skal fremstilles til
periodisk syn, 4 år efter at køretøjet er
indregistreret første gang, og derefter hvert andet
år:
1) Personbiler
med højst otte siddepladser foruden førersædet,
jf. dog § 8, nr. 5 og 6.
2)
Varebiler.
§ 8.
Følgende køretøjer skal fremstilles til
periodisk syn, 1 år efter at køretøjet er
indregistreret første gang, og derefter årligt:
1)
Lastbiler.
2) Personbiler
med mere end otte siddepladser foruden førersædet.
3)
Påhængs- og sættevogne til biler med en tilladt
totalvægt på mere end 3.500 kg.
4)
Ambulancer.
5) Personbiler
med højst otte siddepladser foruden førersædet,
som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til
tilladelse efter taxiloven.
6) Personbiler,
der anvendes til buskørsel, herunder rutekørsel.
§ 9.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
køretøjer, der ikke er omfattet af §§ 7
eller 8, skal fremstilles til periodiske syn eller øvrige
kontroller. Transportministeren kan i den forbindelse
fastsætte regler om, at lovens øvrige bestemmelser
finder helt eller delvis anvendelse for udførelsen af de
periodiske syn eller øvrige kontroller.
§
10. Den registrerede ejer eller bruger af et
køretøj, som er omfattet af §§ 7 eller 8
eller regler udstedt i medfør af § 9, skal fremstille
køretøjet til periodisk syn i overensstemmelse med
Færdselsstyrelsens indkaldelse hertil.
Stk. 2. Er et
køretøj ikke fremstillet til periodisk syn efter stk.
1 eller godkendt ved periodisk syn, kan Færdselsstyrelsen
udstede påbud om, at køretøjets nummerplader
skal afleveres til Motorstyrelsen. Politiet kan inddrage et
køretøjs nummerplader, hvis nummerpladerne ikke er
blevet afleveret i overensstemmelse med påbud efter 1.
pkt.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
indkaldelse til periodisk syn, herunder om frister, der angives i
indkaldelser til periodisk syn efter stk. 1, og i påbud, der
udstedes efter stk. 2, 1. pkt., og nærmere betingelser for
nummerpladeinddragelse efter stk. 2, 2. pkt.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
for anvendelse af køretøjer, som ikke kan godkendes
efter fremstilling efter stk. 1, herunder muligheden for
godkendelse ved omsyn.
Stk. 5.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
fristen for fremstilling til periodisk syn efter stk. 1 i
særlige tilfælde kan udsættes.
Kapitel 4
Syn
ved vejsiden m.v.
§
11. Færdselsstyrelsen kan foretage syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer og motorcykler og i den forbindelse
anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler,
om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer og motorcykler efter stk. 1,
herunder om indretning og afmærkning af
køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de
inspektører, der skal anvise og ledsage
køretøjer til kontrol.
§
12. Politiet eller Færdselsstyrelsen kan til enhver
tid indkalde et køretøj til ekstraordinær
kontrol af, om køretøjet opfylder bestemmelserne i
denne lov, færdselsloven eller regler udstedt i medfør
heraf.
Stk. 2. Politiet
kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis
køretøjet ikke fremstilles til kontrol eller
godkendes efter kontrol, jf. stk. 1.
Kapitel 5
Tilladelse til at drive
synsvirksomhed
§
13. Det kræver tilladelse fra Færdselsstyrelsen
at foretage periodiske syn, nationale individuelle godkendelser,
registreringssyn og omsyn af køretøjer.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen udsteder, jf. dog stk. 3, efter
ansøgning tilladelse efter stk. 1 til virksomheder, der
1) har fast
forretningssted på dansk område,
2) ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
3) ikke har
forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover,
4) ikke har
udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage,
at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig
måde,
5) har en gyldig
ansvarsforsikring, der omfatter synsvirksomhedens kontroller,
6) har fuld
rådighed på synssteder over prøvningsfaciliteter
og udstyr, der skal anvendes til at kontrollere
køretøjer omfattet af tilladelsen,
7) har et
godkendt kvalitetsstyringssystem,
8) har
elektronisk kommunikationsudstyr til brug for indberetning af
oplysninger fra tekniske kontroller og
9) har
synsmedarbejdere, som har gennemført relevante uddannelser,
jf. regler udstedt i medfør af § 16.
Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan ikke udstedes, hvis virksomheden eller
virksomhedens ejer ved personligt drevet virksomhed er dømt
for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for
misbrug af hvervet, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
synsvirksomhedernes opgaver og pligter i forbindelse med periodiske
syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn og omsyn
af køretøjer.
Stk. 5.
Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
indholdet af ansøgninger om tilladelser efter stk. 1.
Stk. 6.
Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
tilladelser og vilkår for tilladelser efter stk. 1.
Stk. 7.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
godkendelse af og krav til kvalitetsstyringssystemer, jf. stk. 2,
nr. 7, og kontrolinstanser.
Stk. 8.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
at drive omsynsvirksomhed.
§
14. En synsvirksomhed, der har foretaget et periodisk syn af
et køretøj, skal udstede en synsrapport med
resultatet for det kontrollerede køretøj.
Stk. 2. Ved
national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige
kontroller og omsyn skal synsvirksomheden udstede en rapport, der
er tilpasset typen af kontrol.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan offentliggøre data fra
periodiske syn, nationale individuelle godkendelser,
registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, herunder
indholdet af synsrapporter, jf. stk. 1, og rapporter, jf. stk.
2.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
indholdet af synsrapporter efter stk. 1 og rapporter efter stk.
2.
§
15. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at synsvirksomhederne kan udføre øvrige kontroller,
herunder regler om synsvirksomhedernes pligter i forbindelse med
opgaverne.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan efter forhandling med transportministeren
fastsætte regler om, at synsvirksomhederne kan udføre
øvrige kontroller, som ikke er omfattet af denne lov.
Vedkommende minister kan i den forbindelse fastsætte regler
om tilsyn, klageadgang, herunder om at afskære klageadgang,
gebyr m.v.
§
16. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere
regler om godkendelse af uddannelsessteder, der tilbyder uddannelse
og efteruddannelse af synsmedarbejdere, herunder om adgangskrav til
uddannelsen, krav til uddannelsens indhold og eventuelle
prøver, og om tilsynet med uddannelsesstederne og
tilbagekaldelse af uddannelsessteders godkendelse.
§
17. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at forvaltningsloven, lov om aktindsigt i miljøoplysninger
og lov om offentlighed i forvaltningen helt eller delvis skal
gælde for virksomheder, der har tilladelse til at drive
synsvirksomhed.
§
18. Synsvirksomheder må ikke erhvervsmæssigt
reparere køretøjer.
§
19. Færdselsstyrelsen kan helt eller delvis
tilbagekalde en tilladelse til at drive synsvirksomhed, hvis
tilladelsesindehaveren
1) ikke
længere opfylder betingelserne i § 13, stk. 2, nr.
5-9,
2) groft eller
gentagne gange har overtrådt vilkårene for
tilladelsen,
3) har forfalden
gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover
eller
4) er
dømt for strafbart forhold, der begrunder en
nærliggende fare for misbrug af hvervet, jf. straffelovens
§ 78, stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1,
nr. 2, finder tilsvarende anvendelse, hvis overtrædelsen er
begået af synsmedarbejdere eller andre, der optræder i
tilladelsesindehaverens interesse.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan i tilfælde omfattet af stk. 1
eller 2 træffe afgørelse om tilbagekaldelse eller
suspension af tilladelsen for hele eller dele af
synsvirksomheden.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse efter
stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 kan af tilladelsesindehaveren forlanges
indbragt for domstolene. Anmodning herom skal fremsættes over
for Færdselsstyrelsen, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Sagen
indbringes herefter af Færdselsstyrelsen for retten i den
borgerlige retsplejes former.
Stk. 5.
Færdselsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse efter
stk. 1, nr. 4, kan af tilladelsesindehaveren forlanges indbragt for
domstolene af anklagemyndigheden efter fremgangsmåden i
straffelovens § 78, stk. 3, hvor sagen behandles i
strafferetsplejens former. Anmodning herom skal fremsættes
over for Færdselsstyrelsen, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Stk. 6.
Anmodning om indbringelse af sagen for retten efter stk. 4 har ikke
opsættende virkning, medmindre retten ved kendelse bestemmer,
at indehaveren af tilladelsen skal have adgang til at drive
synsvirksomhed under sagens behandling. Ankes en dom, hvorved en
tilbagekaldelse af en tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret,
der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at udførelse af synsvirksomhed ikke må ske
under ankesagens behandling.
Stk. 7.
Anmodning om indbringelse af sagen for retten efter stk. 5 har
opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at
den pågældende under sagens behandling ikke må
drive synsvirksomhed. Findes tilbagekaldelsen lovlig ved kendelsen,
kan det i kendelsen bestemmes, at kære ikke har
opsættende virkning.
§
20. Færdselsstyrelsen træffer afgørelse
om, at en tilladelse til at drive synsvirksomhed bortfalder, hvis
tilladelsesindehaveren
1) ikke
længere har fast aktivt forretningssted på dansk
område, jf. § 13, stk. 2, nr. 1, eller
2) kommer under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs, jf. § 13, stk. 2, nr.
2.
§
21. En virksomhed, der ikke har tilladelse til at drive
synsvirksomhed, eller hvis tilladelse er tilbagekaldt eller
bortfaldet, jf. §§ 19 og 20, må ikke betegne sig
som synsvirksomhed eller på anden måde give indtryk af,
at en sådan tilladelse haves.
Kapitel 6
Tilsyn
§
22. Færdselsstyrelsen fører tilsyn med
synsvirksomhederne, herunder med, om tilladelsesindehaverne
overholder vilkårene for tilladelserne.
Stk. 2.
Tilladelsesindehaverne skal efter anmodning meddele
Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden
omfattet af tilsynet efter stk. 1.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med
synsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk.
2.
§
23. Færdselsstyrelsen kan til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte
uanmeldt tilsyn med tilladelsesindehaverens synsvirksomhed,
herunder tilsyn med, om de køretøjer, der har
været til eller er under periodisk syn, national individuel
godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller eller omsyn
hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes
område, er kontrolleret korrekt.
Stk. 2.
Medvirker fremstilleren af et køretøj ikke til
Færdselsstyrelsens tilsyn efter stk. 1, kan styrelsen stille
resultatet af synsvirksomhedens kontrol i bero, indtil tilsynet er
udført.
Stk. 3.
Konstaterer Færdselsstyrelsen, at kontrollen af
køretøjet ikke opfylder krav efter denne lov,
færdselsloven eller regler udstedt i medfør heraf, kan
styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol af
køretøjet i bero. Berostillelsen ophæves,
når der er blevet foretaget forskriftsmæssig kontrol af
køretøjet.
Stk. 4.
Færdselsstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet fremstillet i en
synsvirksomhed, mod behørig legitimation og uden
retskendelse foranstalte uanmeldt tilsyn med
køretøjet på arealer, som
køretøjsbrugeren eller køretøjsejeren
eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende.
Kapitel 7
Gebyr
§
24. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at den, der fremstiller et køretøj i en
synsvirksomhed eller omsynsvirksomhed, skal betale et gebyr for
Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med administration af
og tilsyn med periodiske syn, nationale individuelle godkendelser,
registreringssyn, øvrige kontroller fastsat i medfør
af denne lov og omsyn.
Stk. 2. Gebyret
opkræves af synsvirksomhederne eller
omsynsvirksomhederne.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om gebyrets
størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om
betaling for rykkerskrivelser.
§
25. Transportministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet
med godkendelse af motorkøretøjer, to- og trehjulede
køretøjer, quadricykler, traktorer,
påhængskøretøjer og udskifteligt trukket
udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-4, og §§ 4 og
5, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
§
26. Transportministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet
med udpegelse af tekniske tjenester, jf. §§ 3-5, herunder
regler om betaling for rykkerskrivelser.
Kapitel 8
Videregivelse af data
§
27. Færdselsstyrelsen kan udlevere data fra styrelsens
registre mod vederlag med henblik på modtagerens kommercielle
udnyttelse af disse data.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om anvendelse af
og betaling for udleverede data, jf. stk. 1.
Kapitel 9
Digital kommunikation, offentliggørelse
m.v.
§
28. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at skriftlig kommunikation til og fra Færdselsstyrelsen eller
synsvirksomheder om forhold, som er omfattet af denne lov eller af
regler udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt,
og at skriftlig dokumentation, der ikke indsendes digitalt, kan
afvises.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.
Stk. 3. En
meddelelse, der sendes med digital kommunikation, anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for
modtageren.
§
29. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at administrative forskrifter udstedt i medfør af denne lov,
som indeholder krav til køretøjer m.v. eller tekniske
tjenester, og tekniske specifikationer, der henvises til i
sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen fastsætter regler om, hvordan
oplysning om indholdet af de forskrifter og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan fås.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.
§
30. Transportministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af informationer om tekniske tjenester.
§
31. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om,
at synsvirksomheder skal indberette dokumenter, som indgår i
en teknisk kontrol, til Færdselsstyrelsen digitalt via et
system anvist af styrelsen, herunder regler om behandling af
oplysninger i dokumenterne.
§
32. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om
offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført
over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1, og
omfang af sanktioner på grundlag af tilsyn, som
gennemføres i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf.
Stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om videregivelse
af såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger
fra styrelsens registre om resultater af tilsyn gennemført
over for navngivne synsvirksomheder efter § 22, stk. 1, til en
ubestemt kreds af modtagere.
Kapitel 10
Øvrige bestemmelser
§
33. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om
anvendelse af Den Europæiske Unions forordninger,
gennemførelse af Unionens direktiver og beslutninger og
anvendelse af Unionens aftaler med andre lande om godkendelse af
køretøjer m.v., herunder
køretøjstekniske krav, og om forhold, der
vedrører synsområdet.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at periodisk syn
af dansk indregistrerede køretøjer foretaget i andre
EU-medlemsstater kan anerkendes i Danmark.
§
34. Forsvarsministeren fastsætter regler om kontrol af
forsvarets køretøjer.
§
35. Afgørelser, som træffes efter denne lov
eller regler udstedt i medfør heraf, kan ikke indbringes for
transportministeren eller anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Transportministeren kan bemyndige myndigheder under
Transportministeriet til at udøve ministerens
beføjelser i medfør af denne lov eller regler udstedt
i medfør heraf.
Kapitel 11
Straffebestemmelser
§
36. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) foretager
periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn
eller omsyn af køretøjer uden at have tilladelse
hertil efter § 13, stk. 1,
2) reparerer
køretøjer i strid med § 18 eller
3) uden at have
tilladelse efter § 13, stk. 1, foregiver at have en
sådan tilladelse, jf. § 21.
Stk. 2. Med
bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af et
køretøj, der ikke fremstiller køretøjet
til periodisk syn, jf. § 10, stk. 1, og den registrerede ejer
eller bruger, der ikke efterkommer et påbud efter § 10,
stk. 2.
Stk. 3. Med
bøde straffes en fører af et
erhvervskøretøj eller en motorcykel, der ikke
efterkommer Færdselsstyrelsens anvisninger ved syn ved
vejsiden efter § 11, stk. 1.
Stk. 4. For
overtrædelse af regler, der udstedes i medfør af
loven, kan der fastsættes straf af bøde.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 6.
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om straf af
bøde for overtrædelse af følgende
forordninger:
1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF.
2)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler.
3)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer.
§
37. I sager om overtrædelse af § 36, stk. 2, kan
Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive,
at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig og
rede til inden en nærmere angiven frist at betale en
bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og
om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages
bøden, bortfalder videre forfølgning.
Kapitel 12
Ikrafttræden m.v.
§
38. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Lov om
godkendelse og syn af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 288 af 2. marts 2023,
ophæves.
Stk. 3. Regler
udstedt i medfør af § 1 a, stk. 2, § 1 b, stk. 2,
§ 1 c, stk. 2, § 1 d, § 1 e, § 2, stk. 1,
§ 4, § 5, stk. 2, § 10, stk. 3, § 10 a, §
11 a, stk. 2, § 11 b, stk. 2, § 12, § 12 a, stk. 2,
§ 12 b, stk. 1 og 2, §§ 12 c-12 f, § 13, stk. 4
og 6, og §§ 15-15 b i lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 288 af 2.
marts 2023, og § 2, stk. 3, i lov nr. 1063 af 30. juni 2020 om
ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller erstattes af regler udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte overgangsregler for sager
om national individuel godkendelse af motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil,
ansøgninger om tilladelse til at drive synsvirksomhed og
administrative bødeforelæg udstedt i medfør af
§ 37, jf. § 36, stk. 2.
§
39. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april
2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127,
side 51, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af
3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om
indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende 2008, nr. L 260, side
13. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30.
maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning af
motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF, EU-Tidende 2018, nr. L 151, side 1, Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler, EU-Tidende 2013, nr. L
60, side 52, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugskøretøjer, EU-Tidende 2013, nr. L 60, side
1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare
gyldighed i Danmark.