L 176 Forslag til lov om udbygning af rute 9 ved Nørreballe og etablering af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2025

Fremsættelse: 26-03-2025

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2025)

20241_l176_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2025)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om udbygning af rute 9 ved Nørreballe og etablering af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus

(Lovforslag nr. L176 )

Formålet med lovforslaget er at udmønte dele af den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, da lovforslaget bemyndiger transportministeren til at udbygge rute 9 ved Nørreballe og etablere en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Lovforslaget bemyndiger endvidere transportministeren til at anlægge og omlægge diverse lokale veje og stier i forbindelse med de føromtalte projekter.

Desuden bemyndiges transportministeriet til i forbindelse med anlægget af en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus at anlægge støjafskærmning ved Stavtrup ved Aarhus Syd Motorvejen. Støjafskærmningen vil bl.a. bestå af en støjvold, som etableres med overskudsjord fra anlægget af tunnelen.

Som der er praksis for i forbindelse med anlægslove inden for Transportministeriet ressort, vil loven udgøre miljøgodkendelsen af de udførte miljøkonsekvensvurderinger af de tre projekter.

Til brug for anlæg af de to projekter indeholder lovforslaget en række bestemmelser, som regulerer forhold som miljø, klageadgang, domstolsprøvelse mv. Lovforslaget udgør på nogle punkter en fravigelse af procedurer og myndighedskompetence i plan-, natur- og miljølovgivningen, herunder afskæring af klageadgange. Plan-, natur- og miljøhensyn vil uanset denne fravigelse fortsat blive varetaget under anlæggets udførelse.

Endvidere indeholder lovforslaget et forslag til, at Vejdirektoratet etablerer en ordning, hvor der kan ydes tilskud til facadeisolering af helårsboliger i forbindelse med udbygningen af rute 9, der er særligt støjramte efter anlægget af omfartsvejen.

Herudover indeholder lovforslaget et forslag til ændring af lov om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning. Konkret foreslås det, at tilladelseskravet i råstoflovens § 7 fraviges i forhold til anlægget af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing-Herning. Forslaget vil medføre, at Vejdirektoratet ikke vil skulle indhente en tilladelse fra regionen i det omfang, at de ønsker at etablere såkaldt sidetag, hvilket er en projektspecifik råstofindvinding, i de to tidligere omtalte anlægsprojekter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.