Skriftlig fremsættelse (26. marts
2025)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om udbygning af rute 9 ved
Nørreballe og etablering af tunnel under Marselis Boulevard
i Aarhus
(Lovforslag nr. L176 )
Formålet med lovforslaget er at
udmønte dele af den politiske aftale om Infrastrukturplan
2035, da lovforslaget bemyndiger transportministeren til at udbygge
rute 9 ved Nørreballe og etablere en tunnel under Marselis
Boulevard i Aarhus. Lovforslaget bemyndiger endvidere
transportministeren til at anlægge og omlægge diverse
lokale veje og stier i forbindelse med de føromtalte
projekter.
Desuden bemyndiges transportministeriet til
i forbindelse med anlægget af en tunnel under Marselis
Boulevard i Aarhus at anlægge støjafskærmning
ved Stavtrup ved Aarhus Syd Motorvejen.
Støjafskærmningen vil bl.a. bestå af en
støjvold, som etableres med overskudsjord fra anlægget
af tunnelen.
Som der er praksis for i forbindelse med
anlægslove inden for Transportministeriet ressort, vil loven
udgøre miljøgodkendelsen af de udførte
miljøkonsekvensvurderinger af de tre projekter.
Til brug for anlæg af de to projekter
indeholder lovforslaget en række bestemmelser, som regulerer
forhold som miljø, klageadgang, domstolsprøvelse mv.
Lovforslaget udgør på nogle punkter en fravigelse af
procedurer og myndighedskompetence i plan-, natur- og
miljølovgivningen, herunder afskæring af klageadgange.
Plan-, natur- og miljøhensyn vil uanset denne fravigelse
fortsat blive varetaget under anlæggets udførelse.
Endvidere indeholder lovforslaget et
forslag til, at Vejdirektoratet etablerer en ordning, hvor der kan
ydes tilskud til facadeisolering af helårsboliger i
forbindelse med udbygningen af rute 9, der er særligt
støjramte efter anlægget af omfartsvejen.
Herudover indeholder lovforslaget et
forslag til ændring af lov om udbygning af motorvej E20/E45
ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og
udbygning af rute 15, Ringkøbing-Herning. Konkret
foreslås det, at tilladelseskravet i råstoflovens
§ 7 fraviges i forhold til anlægget af
Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygningen af rute 15 mellem
Ringkøbing-Herning. Forslaget vil medføre, at
Vejdirektoratet ikke vil skulle indhente en tilladelse fra regionen
i det omfang, at de ønsker at etablere såkaldt
sidetag, hvilket er en projektspecifik råstofindvinding, i de
to tidligere omtalte anlægsprojekter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.