Ændringsforslag stillet den 2. juni
2025 uden for betænkningen
Til § 1
Af Theresa Scavenius
(UFG):
9)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
Amerikanske styrker må ikke stationere atomvåben i
Danmark, medmindre Folketinget giver sit samtykke til
det.«
[Stationering af
atomvåben]
10)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 02.
Videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen ud over den
10-årige periode efter aftalens artikel 30, stk. 1,
kræver Folketingets samtykke.«
[Folketingets samtykke til
videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen]
11)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Etablering af yderligere anlæg og områder til brug for
de amerikanske styrker i Danmark ud over dem, der er nævnt i
bilag A til forsvarssamarbejdsaftalen, kan kun ske med Folketingets
samtykke.«
[Etablering af øvrige
anlæg og områder kræver Folketingets
samtykke]
12)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 04.
I tilfælde af at Danmark eller et land fra
rigsfællesskabet og Amerikas Forenede Stater indgår i
en væbnet konflikt mod hinanden, skal Folketinget tage
stilling til, om forsvarssamarbejdet bør fortsættes,
opsiges eller begrænses.«
[Folketingets stillingtagen til
fortsættelse af forsvarssamarbejdet i tilfældet af
væbnet konflikt mellem Danmark og Amerikas Forenede
Stater]
Til § 2
13)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 01.
De amerikanske militære myndigheder kan udelukkende
udøve jurisdiktion over for medlemmer af de amerikanske
styrker og ikke over for civile danske statsborgere, jf. NATO SOFA,
artikel VII, nr. 4.
Stk. 02. De
amerikanske militære myndigheder kan udelukkende udøve
jurisdiktion over for medlemmer af de amerikanske styrker inden for
de aftalte baser, jf. NATO SOFA, artikel VII, nr. 4.«
[Præcisering af de
amerikanske militære myndigheders jurisdiktion]
14)
Efter stk. 1 indsættes:
»Stk. 03.
Frafald af dansk strafferetlig jurisdiktion gælder kun i
sager om
a) skade
på eller sikkerhed for medlemmer af den amerikanske styrke
eller deres materiel, eller
b) ved
handlinger under officiel tjeneste for det amerikanske
militær.«
[Præcisering af,
hvornår dansk jurisdiktion kan frafaldes]
Til § 13
15) Paragraffen udgår.
[Databeskyttelsesloven]
Nye paragraffer
16)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 01. Den danske
regering skal sikre, at krænkelser af
menneskerettighedskonventioner ikke foregår fra dansk
territorium, herunder på de aftalte amerikanske
baseområder. Regeringen skal herunder sikre, at Folketingets
Ombudsmand og Danmarks nationale forebyggelsesmekanisme mod tortur
efter OPCAT-protokollen kan få adgang til de amerikanske
baseområder, hvis der opstår mistanke om, at der
foregår krænkelser af menneskerettighedskonventioner
på de amerikanske baseområder på dansk jord.
Stk. 2. Den
danske regering skal sikre, at krænkelser af andre staters
rettigheder ikke udgår fra dansk territorium, herunder fra de
aftalte amerikanske baseområder. Regeringen skal herunder
sikre, at Folketingets Ombudsmand og Danmarks nationale
forebyggelsesmekanisme mod tortur efter OPCAT-protokollen kan
få adgang til de amerikanske baseområder, hvis der
opstår mistanke om, at der foregår krænkelser af
andre staters rettigheder på de amerikanske baseområder
på dansk jord.
Stk. 3. Hvis der
rejses sager om brud på internationale konventioner eller
krænkelser af andre staters rettigheder på de
amerikanske baseområder, jf. stk. 1 og 2, skal den danske
regering sikre, at sagerne indbringes for en dansk
domstol.«
[Adgang til amerikanske
baseområder for Ombudsmanden og Danmarks nationale
forebyggelsemekanisme mod tortur efter OPCAT-protokollen]
17)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 02. I tilfælde
af at der foregår våbeneksport fra eller gennem de
amerikanske baseområder på dansk territorium, skal
eksporten foregå i overensstemmelse med FN's
våbenhandelstraktat, og våbeneksportkontrollen skal ske
i overensstemmelse med traktatens artikel 4. Den danske regering
har pligt til at føre tilsyn hermed på de amerikanske
baseområder i Danmark.«
[Våbeneksport]
18)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
»§ 03. Senest 5 år
efter forsvarssamarbejdsaftalens ikrafttræden skal
forsvarsministeren udarbejde en skriftlig redegørelse til
Folketinget om aftalens gennemførelse og virkning.
Redegørelsen forelægges Folketinget til
drøftelse i form af en redegørelsesdebat.
Stk. 2. På
baggrund af redegørelsen kan Folketinget trække sit
samtykke til forsvarssamarbejdsaftalen tilbage.«
[Udarbejdelse af skriftlig
redegørelse om forsvarssamarbejdsaftalen til
Folketinget]
Bemærkninger
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det fastsat som § 1, stk. 2, at amerikanske styrker ikke
må stationere atomvåben i Danmark eller et land i
rigsfællesskabet, medmindre Folketinget giver sit samtykke
til det. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
amerikanske styrker ikke må stationere atomvåben i
Danmark, medmindre Folketinget giver sit samtykke til det.
Formålet med ændringsforslaget
er at styrke den demokratiske kontrol med aftalen og sikre, at der
ikke ændres på dansk atompolitik uden Folketingets
samtykke.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indsættes et § 1, stk. 3, hvorefter en
videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen ud over den
10-årige periode efter aftalens artikel 30, stk. 1,
kræver Folketingets samtykke.
Det følger af
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1, at aftalen
træder i kraft på datoen for den sidste note i Danmarks
eller USA's noteudveksling, der angiver, at hver part har
gennemført de interne procedurer, der er nødvendige
for aftalens ikrafttræden.
Det følger videre af
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 4, at aftalen
gælder for en indledende periode på 10 år. Efter
den indledende periode fortsætter aftalen med at være i
kraft, men kan opsiges af en af parterne med 1 års skriftligt
varsel til den anden part ad diplomatiske kanaler. Den
foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at en
videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen efter den
indledende 10-årige periode kræver Folketingets
samtykke.
Formålet med ændringsforslaget
er at styrke den demokratiske kontrol med aftalen og sikre, at en
forlængelse af aftalen ud over de 10 år ikke kan ske
uden Folketingets samtykke.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
det fastsat som § 1, stk. 4, at etablering af yderligere
anlæg og områder til brug for de amerikanske styrker i
Danmark ud over dem, der er nævnt i bilag A til
forsvarssamarbejdsaftalen, kun kan ske med Folketingets
samtykke.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der skal indhentes samtykke fra Folketinget,
inden der kan indgås aftale om etablering af yderligere
anlæg eller områder til de amerikanske styrkers brug
på andre lokaliteter end de tre flyvestationer i Karup,
Skrydstrup og Aalborg, som er oplistet i bilag A til
forsvarssamarbejdsaftalen.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i § 1, stk. 5, fastsættes en bestemmelse,
hvorefter Folketinget skal tage stilling til, om
forsvarssamarbejdet bør fortsættes, opsiges eller
begrænses, i tilfælde af at Danmark eller et land fra
rigsfællesskabet og Amerikas Forenede Stater indgår i
en væbnet konflikt mod hinanden. Den foreslåede
bestemmelse vil medføre, at Folketinget skal tage stilling
til, om forsvarssamarbejdet bør fortsættes, opsiges
eller begrænses, i tilfælde af at Kongeriget Danmark
eller et land fra rigsfællesskabet og Amerikas Forenede
Stater indgår i en krigssituation med hinanden.
Formålet med ændringsforslaget
er at styrke den demokratiske kontrol med aftalen og sikre, at
aftalen kun er gældende i fredstid.
Til nr. 13
Ændringsforslagets formål er at
sikre, at aftalen ikke strider med den danske grundlov, hvor det
kun er danske myndigheder, der må udøve myndighed over
danske statsborgere på dansk territorium, hvorfor det
præciseres. at amerikansk jurisdiktion er afgrænset til
kun at gælde for medlemmer af de amerikanske styrker (stk. 2)
og afgrænset til kun at være på baserne (stk.
3).
Grundet uklarheder i »Aftale om
forsvarssamarbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i
Amerikas Forenede Stater«, har ændringsforslaget til
formål at præcisere § 2, så de amerikanske
militære myndigheders jurisdiktion og magtanvendelse
afgrænses til kun at gælde over for medlemmer af de
amerikanske styrker og kun inden for de aftalte baser, og
således mindske risiko for tvivl om gældende
jurisdiktion i sager, der afviger fra dette, og således
sikre, at forsvarssamarbejdet følger NATO SOFA, artikel VII,
nr. 4, der lyder: »The foregoing provisions of this Article
shall not imply any right for the military authorities of the
sending State to exercise jurisdiction over persons who are
nationals of or ordinarily resident in the receiving State, unless
they are members of the force of the sending State.«
Det bemærkes også, at der i
forsvarssamarbejdsaftalen mellem den norske regering og regeringen
i Amerikas Forenede Stater, henvises til NATO SOFA, artikel VII,
nr. 4, på samme måde for at præcisere
nævnte forhold, hvilket er udeladt i
forsvarssamarbejdsaftalen mellem regeringen i Danmark og regeringen
i Amerikas Forenede Stater.
Til nr. 14
Ændringsforslagets formål er at
sikre, at lovforslaget og forsvarssamarbejdsaftalen er i
overensstemmelse med NATO SOFA, artikel VII, nr. 3, litra a og b,
for at præcisere forskellen mellem gældende
jurisdiktion i tjeneste og uden for tjeneste.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 13 udgår.
Ændringsforslaget vil medføre, at lovforslagets §
13, hvorefter databeskyttelsesloven ikke gælder for
aktiviteter omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen, udgår af
lovforslaget.
Til nr. 16
Ændringsforslaget har til
formål at mindske usikkerheden i forbindelse med den danske
stats pligt til overholdelse af menneskerettighedskonventioner og
due diligence-princippet. Med forslaget understreges og sikres
regeringens mulighed og ansvar for at bringe folkeretsbrud og
krænkelser af andre staters rettigheder fra dansk
territorium, herunder på de amerikanske baseområder,
til ophør. Regeringen skal således sikre, at
Folketingets Ombudsmand og Danmarks nationale
forebyggelsesmekanisme mod tortur efter OPCAT-protokollen kan
få adgang til de amerikanske baseområder ved mistanke
om mulige brud på menneskerettighedskonventioner og ved
mistanke om, at der foregår mulige brud på andre
staters rettigheder fra baserne.
Ændringsforslaget indebærer
samtidig, at hvis der opstår mistanke om krænkelser af
menneskerettighedskonventioner eller andre staters rettigheder
på de amerikanske baseområder, skal den danske regering
sikre, at sagerne indbringes for en dansk domstol.
Til nr. 17
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at Danmark og dansk territorium ikke deltager i eller
anvendes til eksport af våben og våbendele i strid med
internationale konventioner.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås
det fastsat i en ny paragraf, at senest 5 år efter
forsvarssamarbejdsaftalens ikrafttræden skal
forsvarsministeren udarbejde en skriftlig redegørelse til
Folketinget om aftalens gennemførelse og virkning.
Redegørelsen forelægges
Folketinget til drøftelse i form af en
redegørelsesdebat. Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at forsvarsministeren skal udarbejde en skriftlig
redegørelse til Folketinget om forsvarssamarbejdsaftalens
gennemførelse og virkning senest 5 år efter
forsvarssamarbejdsaftalens ikrafttræden.
Redegørelsen skal omfatte en samlet
evaluering af forsvarssamarbejdsaftalen, herunder samarbejdet
mellem den danske og den amerikanske regering, forvaltningen af
dansk jurisdiktion, den demokratiske kontrol, danske borgeres
retssikkerhed og øvrige principielle forhold, der udspringer
af aftalens anvendelse. Redegørelsen forelægges
Folketinget til drøftelse i form af en
redegørelsesdebat.