Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. maj 2025
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, LA, M, DF, RV og ALT) indstiller de under A og
B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod det under B nævnte lovforslag ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven,
selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love
(Tilpasning til OECD's administrative retningslinjer om
minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer
pricing-dokumentation, aflønning af kvalificerede
distributører i visse lande og justering af reglerne om
omkvalifikation af transparente enheder, begrænset
skattepligt af renter, indeholdelse af renteskat og royaltyskat,
international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)«
omfattende overskriften før § 1, §§ 1-6,
overskriften før § 8 og § 8.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om kollektiv forvaltning af
ophavsret (Delegation af tilskudsforvaltning til Copydan Verdens
TV)« omfattende overskriften før § 7, § 7 og
§ 8, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Overskriften før paragraffen
udgår.
[Lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget]
3) I
det under nr. 19 foreslåede § 34, stk. 3, indsættes som nr. 4:
»4)
Koncernen har valgt, at koncernenhederne eller medlemmerne af en
joint venture-koncern i jurisdiktionen ikke skal være
pålagt den anerkendte kvalificerede indenlandske
ekstraskat.«
[Koncerner, der har fravalgt en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan ikke anvende
safe harbour-bestemmelsen]
Til § 3
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 39, stk. 2,
affattes nr. 4 således:
»4)
Kontrollerede transaktioner med en juridisk persons deltagere, der
opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i
selskabsskattelovens § 13 F eller
pensionsafkastbeskatningslovens § 14, når den
skattepligtige er et underliggende datterselskab ejet af den
juridiske person, som ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt. Tilsvarende gælder for en skattepligtig
deltagers kontrollerede transaktioner med underliggende
datterselskaber, når den skattepligtige deltager opgør
det skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens
§ 13 F.«
[Justering, som følge af at
deltagere, der opgør det skattepligtige afkast efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 14, ikke er
dokumentationspligtige]
Til § 8
5) Overskriften før paragraffen
udgår.
[Lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget]
6) I
stk. 4 indsættes som 2. pkt.:
»Har deltagerne ikke sammenfaldende
indkomstår, får bestemmelserne virkning, når den
første deltager påbegynder et nyt indkomstår den
1. juli 2025 eller senere.«
[Virkningsbestemmelse for
ændringerne af selskabsskattelovens § 2 C, når der
er flere deltagere i den transparente enhed og de ikke har
sammenfaldende indkomstår]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
7) Overskriften før paragraffen
udgår.
[Lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget]
8) Nr. 1
affattes således:
»1. Overskriften til kapitel 8 affattes
således:
»Kapitel 8
Håndhævelse, tilsyn og sanktioner
m.v.««
[Lovteknisk rettelse]
9) I
nr. 2 indsættes i den indledende tekst efter
»indsættes«: »i kapitel 8«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører
tilpasning til OECD's administrative retningslinjer om
minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer
pricing-dokumentation, aflønning af kvalificerede
distributører i visse lande og justering af reglerne om
omkvalifikation af transparente enheder, begrænset
skattepligt af renter, indeholdelse af renteskat og royaltyskat,
international sambeskatning og oplysningspligt m.v.
Det andet lovforslag (B) vedrører
delegation af tilskudsforvaltning til Copydan Verdens TV.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget.
Til nr. 3
Minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 48,
fastsætter de kriterier, der skal være opfyldt, for at
en regel om kvalificeret indenlandsk ekstraskat kan anses for at
være anerkendt.
Det er efter minimumsbeskatningslovens
§ 4, nr. 48, litra b, bl.a. en betingelse for, at en
kvalificeret indenlandsk ekstraskat kan anses for anerkendt, at den
er konsistent med OECD's modelregler. Den skal således
indebære en skattesats svarende til eller over
minimumsskattesatsen og må kun fravige OECD's modelregler,
hvor en sådan fravigelse enten er en betingelse for, at den
kan anses for en kvalificeret indenlandsk ekstraskat, eller
udtrykkeligt er tilladt efter bestemmelsen.
Der er i januar 2025 af OECD offentliggjort
en liste over de jurisdiktioner, hvis regler om indenlandsk
ekstraskat skal anses for kvalificerede og anerkendte. Listen er
baseret på en foreløbig afgørelse om, at
reglerne må anses for kvalificerede og anerkendte, og listen
vil løbende blive opdateret. Der vil efterfølgende
på basis af en mere tilbundsgående gennemgang af de
nationale regler blive truffet afgørelse om, hvorvidt
reglerne også fremadrettet vil kunne anses for kvalificerede
og anerkendte.
Når en regel om kvalificeret
indenlandsk ekstraskat er anerkendt, kan den multinationale koncern
normalt ansætte ekstraskatten for de koncernenheder, der er
hjemmehørende i den pågældende jurisdiktion, til
nul, jf. den såkaldte safe harbour-bestemmelse i
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2. Når en
koncernenhed er hjemmehørende i en jurisdiktion, der
pålægger koncernenhederne i jurisdiktionen en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat, er det således ikke
nødvendigt at gennemføre særskilte beregninger
med henblik på at opgøre, hvad ekstraskatten ville
være ved en direkte anvendelse af minimumsbeskatningslovens
regler på disse koncernenheder.
Ved lovforslagets § 1, nr. 19, er det
foreslået, at der indsættes et nyt stykke efter
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, hvorefter den
indberettende koncernenhed i tre tilfælde ikke kan
træffe en beslutning om anvendelse af safe
harbour-bestemmelsen i § 34, stk. 2. Det drejer sig om
tilfælde, hvor den kvalificerede indenlandske ekstraskat
fraviger OECD's modelregler, og hvor de koncerner, der drager
fordel af disse fravigelser, ikke bør kunne anvende safe
harbour-bestemmelsen.
En indenlandsk ekstraskat, der kun
pålægges koncernenhederne og medlemmerne af en joint
venture-koncern i en jurisdiktion, hvis koncernen selv beslutter,
at de skal være undergivet den indenlandske ekstraskat, er
som udgangspunkt ikke konsistent med OECD's modelregler, og den kan
som udgangspunkt derfor heller ikke anses for en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Det er dog i OECD-regi besluttet, at regler
om indenlandsk ekstraskat, der er gennemført inden den 30.
november 2024, foreløbig skal kunne anses for regler om en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, selv om den
indenlandske ekstraskat kun pålægges koncernenhederne i
jurisdiktionen, hvis koncernen selv beslutter, at de skal
være undergivet den indenlandske ekstraskat.
Det er endvidere besluttet, at det er en
betingelse for, at en sådan valgfri indenlandsk ekstraskat
foreløbig skal kunne anses for en anerkendt kvalificeret
indenlandsk ekstraskat, at de berørte koncerner ikke har
mulighed for at fravælge skatten med virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller
senere.
Muligheden for, at en valgfri indenlandsk
ekstraskat i de nævnte tilfælde foreløbig kan
anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, tager
hensyn til, at der kan være tilfælde, hvor en
jurisdiktion har ønsket at gennemføre en kvalificeret
indenlandsk ekstraskat med virkning for regnskabsår, der
påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, men hvor den
fornødne lovgivning først har kunnet vedtages i 2024,
men dog inden den 30. november 2024, og ikke har kunnet
tillægges tilbagevirkende kraft.
Har de berørte koncerner i et
sådant tilfælde mulighed for at tilvælge den
indenlandske ekstraskat med virkning for regnskabsår, der
påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, har det
været vurderingen, at de koncerner, der vælger dette,
også skal have mulighed for at anvende safe
harbour-bestemmelsen, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at der i det under lovforslagets § 1,
nr. 19 foreslåede § 34, stk. 3, indsættes et nyt
nr. 4, hvorefter den indberettende koncernenhed ikke kan
træffe en beslutning om anvendelse af safe
harbour-bestemmelsen i § 34, stk. 2, hvis koncernen har valgt,
at koncernenhederne eller medlemmerne af en joint
venture-koncern i jurisdiktionen ikke skal være pålagt
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat.
Den foreslåede bestemmelse
vedrører de tilfælde, hvor der er mulighed for, at en
valgfri indenlandsk ekstraskat i et begrænset tidsrum kan
opnå status som en anerkendt kvalificeret indenlandsk
ekstraskat. Bestemmelsen vil sikre, at safe harbour-bestemmelsen
ikke vil kunne anvendes af en koncern, hvis koncernen har valgt, at
koncernenhederne eller medlemmerne af en joint venture-koncern i
jurisdiktionen ikke skal være pålagt den
anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat.
Til nr. 4
Efter skattekontrollovens § 38 skal
skattepligtige med kontrollerede transaktioner i oplysningsskemaet
give Skatteforvaltningen oplysninger om art og omfang af de
pågældende transaktioner.
Oplysningspligten omfatter kun de
skattepligtige, der skal indgive et oplysningsskema efter
skattekontrollovens § 2, og dermed, for så vidt
angår juridiske personer, kun de fuldt eller begrænset
skattepligtige juridiske personer, dvs. selskaber, foreninger m.v.,
der er omfattet af selskabsskattelovens §§ 1 og 2, og de
fonde og foreninger m.v., der er omfattet af fondsbeskatningslovens
§ 1. Der er således ikke en oplysningspligt for
juridiske personer, der er undtaget fra selskabsskattepligt efter
selskabsskattelovens § 3, som f.eks. pensionskasser og
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber.
Efter skattekontrollovens § 39 skal de
skattepligtige, der er omfattet af skattekontrollovens § 38,
udarbejde en skriftlig transfer pricing-dokumentation, idet der dog
ikke skal udarbejdes skriftlig dokumentation for kontrollerede
transaktioner, der i omfang og hyppighed er uvæsentlige, jf.
skattekontrollovens § 39, stk. 2.
Med lovforslagets § 3, nr. 4, er der
foreslået en udbygning af reglen i skattekontrollovens §
39, stk. 2. Efter forslaget vil bl.a. skattepligtige, der
opgør det skattepligtige afkast efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 14, ikke skulle udarbejde
dokumentation for kontrollerede transaktioner med et underliggende
datterselskab, der ejes af en juridisk person, som ikke
udgør et selvstændigt skattesubjekt.
Reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 14 omfatter bl.a. pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede
livsforsikringsselskaber.
Det giver dog ikke umiddelbart mening at
medtage en særlig undtagelse i skattekontrollovens § 39
fra kravet om udarbejdelse af skriftlig dokumentation specifikt
rettet mod pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede
livsforsikringsselskaber, i og med at de pågældende
enheder generelt er undtaget fra kravet om udarbejdelse af
skriftlig dokumentation, som følge af at de ikke er omfattet
af kravet om indgivelse af oplysningsskemaet.
Det foreslås ved
ændringsforslaget at nyaffatte den ved lovforslagets §
3, nr. 4, foreslåede regel i skattekontrollovens § 39,
stk. 2, nr. 4, således at den får følgende
formulering: »Kontrollerede transaktioner med en juridisk
persons deltagere, der opgør det skattepligtige afkast efter
reglerne i selskabsskattelovens § 13 F eller
pensionsafkastbeskatningslovens § 14, når den
skattepligtige er et underliggende datterselskab ejet af den
juridiske person, som ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt. Tilsvarende gælder for en skattepligtig
deltagers kontrollerede transaktioner med underliggende
datterselskaber, når den skattepligtige deltager opgør
det skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens
§ 13 F.«
Ændringsforslaget indebærer, at
2. pkt. bliver til 1. pkt., og at 1. pkt., der bliver 2. pkt.,
ændres, så den deri indeholdte regel om kontrollerede
transaktioner med et underliggende datterselskab ejet af en
juridisk person, der ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, dvs. en transparent enhed, begrænses, så
den kun skal finde anvendelse i forhold til skattepligtige, der
opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i
selskabsskattelovens § 13 F, dvs. livforsikringsselskaber.
Livsforsikringsselskabet vil ligesom i det
fremsatte lovforslag ikke skulle oplyse om kontrollerede
transaktioner med de underliggende datterselskaber, der ejes via
den transparente enhed, i den landespecifikke del af transfer
pricing-dokumentationen, hvor den dokumentationspligtige virksomhed
og de kontrollerede transaktioner, som virksomheden er involveret
i, beskrives. Hvis livforsikringsselskabet som følge af
andre kontrollerede transaktioner med koncernforbundne parter,
f.eks. et helejet datterselskab, vil skulle udarbejde transfer
pricing-dokumentation, vil livsforsikringsselskabet - når det
alene har begrænset indsigt i den underliggende investering -
i den anden del af transfer pricing-dokumentationen, dvs.
fællesdokumentationen, hvor hele koncernen beskrives, kunne
nøjes med at oplyse om investeringen i den transparente
enhed. Skatteforvaltningen må herefter spørge ind til
nærmere detaljer, hvis det måtte være
nødvendigt.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 8, stk. 4, har
ændringerne i lovforslagets § 2, nr. 2-5, virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2025 eller
senere. Lovforslagets § 2, nr. 2-5, indeholder ændringer
af selskabsskattelovens § 2 C, der medfører, at danske
enheder, der her i landet anses for skattemæssigt
transparente, kan omkvalificeres til selvstændige
skattesubjekter omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2, og selskabsskattelovens § 8 C om definitionen af
tilknyttede personer i reglerne om hybride mismatch.
Virkningsbestemmelsen medfører, at
ændringerne af selskabsskattelovens § 2 C som
foreslået ved lovforslaget får virkning, når
deltageren påbegynder et nyt indkomstår den 1. juli
2025 eller senere. Har enheden flere deltagere, der ikke har
sammenfaldende indkomstår, er det ikke reguleret,
hvornår ændringerne får virkning.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at hvis deltagerne ikke har sammenfaldende indkomstår,
får bestemmelserne virkning, når den første
deltager påbegynder et nyt indkomstår den 1. juli 2025
eller senere. Dette svarer til den virkningsbestemmelse, der
gjaldt, da selskabsskattelovens § 2 C blev indført ved
lov nr. 530 af 17. juni 2008 (lovens § 8, stk. 2).
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk rettelse som
følge af deling af lovforslaget.
Til nr. 8
Den foreslåede nyaffattelse af
lovforslagets § 7, nr. 1, indebærer, at det udtrykkeligt
fremgår, at der er tale om en ændret affattelse af
overskriften til »Kapitel 8«. Ændringsforslaget
er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Ændringsforslaget har til
formål at præcisere, at lovforslagets § 7, nr. 2,
indsættes i kapitel 8 i lov om kollektiv forvaltning af
ophavsret. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2025
og var til 1. behandling den 30. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 3. april 2025 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133. Den 9. april 2025 og den
10. april 2025 sendte skatteministeren og kulturministeren
høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-11. Udvalget forventer spørgsmål nr. 12 og 13
besvaret inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte
Larsen (S) Per Husted (S) fmd.
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Karsten Filsø (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |