Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 20. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2. Udlændinge- og integrationsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3-7.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af KF og DF stillede ændringsforslag og
det af EL stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren og det af EL stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af KF og DF
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af udlændinge-
og integrationsministeren og det af KF og DF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af EL
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DD og DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og
integrationsministeren og det af KF og DF stillede
ændringsforslag ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme
imod det af EL stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (N) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod ændringsforslagene.
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
Der gøres opmærksom på,
at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid afspejler et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, men har sammen med Dansk
Folkeparti stillet ændringsforslag til den del af
lovforslaget, der omhandler »Udvidelse af persongruppen, der
omfattes af bestemmelserne om fortsat ophold til voldsramte og ved
ægtefællens død samt lempelse af kravet om
årsagssammenhæng.« Det Konservative Folkeparti
havde gerne set ændringsforslaget imødekommet, idet KF
mener, at det er en rimelig forudsætning og et rimeligt krav,
at volden anmeldes til de rette myndigheder, hvis den skal danne
grundlag for videre ophold i Danmark.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at ændringsforslaget ikke er et udtryk for,
at Dansk Folkeparti støtter loven, som den er i dag, da
Dansk Folkeparti mener, at lovgivningen vedrørende
familiesammenføring og opholdstilladelser for
ægtefæller er for lempelig, og at eventuelle
ægtefæller bør have et selvstændigt
opholdsgrundlag, hvis de kommer fra tredjelande.
Ændringsforslaget er et forslag til at forbedre
nærværende lovgivning, så ministeriet eller en
anden dansk myndighed ikke kan sidde anklager om vold mod
børn overhørig.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (KF
og DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og LA):
1) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
19, stk. 7, 1. pkt., ændres »eller § 9 q,
stk. 2,« til: »§ 9 m, stk. 1 eller 2, § 9 n,
stk. 1, eller § 9 q, stk. 2,«, »udsat for
overgreb« ændres til: »udsat for politianmeldt
overgreb«, og »anden overlast m.v.« ændres
til: »anden overlast m.v., herunder negativ social
kontrol,«.«
[Forslag om, at volden skal
være politianmeldt]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og ALT):
2) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
19, stk. 7, 1. pkt., ændres »eller § 9 q,
stk. 2,« til: »§ 9 m, stk. 1 eller 2, § 9 n,
stk. 1, eller § 9 q, stk. 2,«, »der
skyldes,« ændres til: »der skyldes oplysning
om,«, og »anden overlast m.v.« ændres til:
»anden overlast m.v., herunder negativ social
kontrol,«.«
[Forslag om at lempe kravet om
godtgørelse af volden]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af N):
3)
Efter nr. 36 indsættes:
»01. I §
46, stk. 1, ændres »stk. 2-5 og 10« til:
»stk. 2-5 og 11«.«
[Konsekvensændring]
4) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
58 d indsættes som stk. 3
og 4:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets adgang
til og anvendelse af det fælles identitetsregister i
overensstemmelse med interoperabilitetsforordningerne.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte regler om
gennemførelse af API-forordningen.««
[Lovteknisk begrundet
ændring]
5) I
det under nr. 43 foreslåede § 60, stk. 4, ændres »§
58 d, stk. 3« til: »§ 58 d, stk. 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 5
6) I
nr. 1 indsættes efter
»§ 1, nr. 1-3«: »og 15«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
7) I
nr. 2 ændres »§ 1, nr.
13-15« til: »§ 1, nr. 13 og 14«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med § 1, nr. 26, foreslås det at
udvide persongruppen, der omfattes af udlændingelovens
voldsbestemmelse, og at præcisere, at negativ social kontrol
er del af voldsbestemmelsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at volden skal være politianmeldt.
Forslaget om at indsætte en henvisning til, at der skal
være tale om politianmeldt overgreb, misbrug eller anden
overlast m.v. indebærer, at udlændingen kun vil kunne
bevare opholdstilladelsen efter § 19, stk. 7, hvis volden m.v.
er politianmeldt. En politianmeldelse vil dog ikke i sig selv
være tilstrækkelig til at godtgøre volden. Der
vil være tale om en konkret og individuel vurdering. Hvis
ægtefællen eksempelvis er dømt for fysisk eller
psykisk vold, herunder psykisk vold i form af negativ social
kontrol, jf. herved straffelovens §§ 243-245, eller andre
overgreb mod udlændingen eller udlændingens barn, vil
det umiddelbart kunne lægges til grund, at betingelsen om
voldsudøvelse m.v. er opfyldt. Det er imidlertid ikke et
krav, at der foreligger en domfældelse. Er volden
politianmeldt, vil yderligere godtgørelse eksempelvis kunne
ske ved skadestuerapporter eller lægeerklæringer,
erklæringer fra krisecentre og samtaler med
socialrådgivere m.v. Ud over dokumentation, der stammer fra
den pågældendes kontakt med kommune eller andre
offentlige myndigheder, krisecentre eller lign., vil kopi af
SMS-beskeder eller beskeder på sociale medier m.v., der
underbygger forklaringen om vold m.v., kunne indgå i
vurderingen af, om volden kan anses for godtgjort. Da det ikke i
dag er et krav, at den voldsramte har politianmeldt volden, vil det
være en skærpelse af, hvad der i dag gælder for
udlændinge, der er ægtefællesammenført
efter de almindelige regler herom. Der henvises til punkt 2.1.1.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 26, foreslås det at
udvide persongruppen, der omfattes af udlændingelovens
voldsbestemmelse, og at præcisere, at negativ social kontrol
er en del af voldsbestemmelsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det at lempe kravet om, at udlændingen skal
godtgøre volden, således at den voldsramtes forklaring
fremadrettet som det altovervejende udgangspunkt vil skulle
lægges til grund, medmindre forklaringen efter en konkret og
individuel vurdering fremstår utroværdig.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det med det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 39, foreslås at indsætte et nyt stk. 8 i
udlændingelovens § 46, hvorefter § 46, stk. 10,
bliver § 46, stk. 11.
Til nr. 4
Den foreslåede nyaffattelse er
lovteknisk begrundet, da det fremsatte lovforslags § 1, nr.
42, ikke tager højde for, at udlændingelovens §
58 d, stk. 3, allerede eksisterer.
Udlændingelovens § 58 d, stk. 3,
der endnu ikke er sat i kraft, vedrører justitsministerens
mulighed for at fastsætte regler om politiets adgang til det
fælles identitetsregister (CIR) i overensstemmelse med
interoperabilitetsforordningerne.
Der eksisterer på nuværende
tidspunkt ikke et fælles identitetsregister vedrørende
de eksisterende og kommende EU-informationssystemer på
området for sikkerhed og grænse- og
migrationsforvaltning.
Det bemærkes, at der således
alene er tale om en lovteknisk ændring, idet § 1, nr.
15, i lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af
udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), hvorved § 58 d, stk. 3, blev indsat i
udlændingeloven, endnu ikke er sat i kraft, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3. Der
er i det følgende således tale om en gengivelse af
bemærkningerne til § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af 12.
december 2023.
Det foreslås, at der i § 58 d
indsættes som stk. 3: »Justitsministeren kan
fastsætte regler om politiets adgang til det fælles
identitetsregister i overensstemmelse med
interoperabilitetsforordningerne.«
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at politiet ved justitsministerens regler herom vil
kunne få adgang til bl.a. at foretage forespørgsler i
det fælles identitetsregister, som oprettes efter
interoperabilitetsforordningerne.
Det er forventningen, at der med hjemmel i
den foreslåede bestemmelse vil blive udstedt en
bekendtgørelse, hvorefter politiet dels får
beføjelse til at foretage forespørgsler i det
fælles identitetsregister med henblik på identifikation
af en person ud fra den pågældende persons biometriske
oplysninger, som er udtaget på stedet ved identitetskontrol,
forudsat at proceduren blev indledt under tilstedeværelse af
den pågældende person, dels får beføjelse
til at foretage forespørgsel i det fælles
identitetsregister med biometriske oplysninger i tilfælde af
en naturkatastrofe, en ulykke eller et terrorangreb og alene med
henblik på at identificere ukendte personer, som er ude af
stand til at legitimere sig, eller uidentificerede menneskelige
rester.
Det er endvidere forventningen, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastlagt procedurer, betingelser
og kriterier for politiets anvendelse af det fælles
identitetsregister.
Bekendtgørelsen vil endvidere i
relevant omfang indeholde nærmere regler om anvendelsen af
bestemmelserne i databeskyttelsesforordningen, herunder de
generelle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges
behandling.
Det foreslås, at der i § 58 d
indsættes som stk. 4: »Udlændinge- og
integrationsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om gennemførelse af
API-forordningen.«
Ændringsforslaget medfører
ikke ændringer af indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 1, nr. 43,
ændres, således at henvisningen til § 58 d, stk.
3, ændres til § 58 d, stk. 4.
Den foreslåede ændring er
lovteknisk begrundet og skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 4, da det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 42, ikke tager højde for, at udlændingelovens
§ 58 d, stk. 3, allerede eksisterer.
Til nr. 6
Det følger af § 1, nr. 15, i
lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af
udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), at der indsættes et nyt stykke 3 i
udlændingelovens § 58 d, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte regler om politiets adgang til og anvendelse af det
fælles identitetsregister i overensstemmelse med
interoperabilitetsforordningerne.
Det foreslås, at § 1, nr. 15, i
ændringsloven ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvorefter
bestemmelsen foreslås indsat på ny i
udlændingelovens § 58 d, stk. 3.
Det bemærkes, at der er tale om en
lovteknisk ændring, idet § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af
12. december 2023 om ændring af udlændingeloven, lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, og hjemrejseloven endnu ikke er sat i kraft, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3.
Til nr. 7
Det følger af § 6, stk. 3, i
lov nr. 1575 af 12. december 2023 om ændring af
udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark), at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§ 1, nr. 1-3 og 13-15, og § 3. Ministeren kan herunder
fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Det foreslås, at § 6, stk. 3, i
ændringsloven ændres, således at henvisningen til
§ 1, nr. 15, udgår.
Den foreslåede ændring skal ses
i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4 og 6. Efter
ændringsforslag nr. 6 ophæves ændringslovens
§ 1, nr. 15. Ophævelsen af § 1, nr. 15, skal ses i
sammenhæng med, at den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 58 d, stk. 3, foreslås indsat
på ny i dette ændringsforslag nr. 4.
Det bemærkes, at der er tale om en
lovteknisk ændring, idet § 1, nr. 15, i lov nr. 1575 af
12. december 2023 om ændring af udlændingeloven, lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, og hjemrejseloven endnu ikke er sat i kraft, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. april
2025 og var til 1. behandling den 24. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 20.
januar 2025 og den 17. marts 2025 sendte udlændinge- og
integrationsministeren en del af udkastet til udvalget, jf. UUI
alm. del - bilag 47 og bilag 74, og den 12. marts sendte
justitsministeren en del af udkastet til udvalget, jf. UUI alm. del
- bilag 73.
Den 7. april 2025 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 16. april 2025 sendte
udlændinge- og integrationsministeren et opdateret
høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Hans
Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi
Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (N) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD)
Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |