L 203 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Mulighed for opsigelse af en efterlevende ægtefælle, samlever eller registreret partner fra et længerevarende botilbud).

Af: Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 22-04-2025

Fremsættelse: 22-04-2025

Skriftlig fremsættelse (22. april 2025)

20241_l203_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (22. april 2025)

Social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service (Mulighed for opsigelse af ægtefælle, samlever eller registreret partner fra et længerevarende botilbud).

(Lovforslag nr. L 203)

Formålet med lovforslaget er at indføre hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan opsige den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner fra botilbuddet, efter personen, der er visiteret til botilbuddet er afgået ved døden. Det følger af de gældende regler, at hvis en person, der er visiteret til længerevarende botilbud efter § 108 i lov om social service, ønsker, at dennes ægtefælle, samlever eller registrerede partner fortsat skal indgå i husstanden, skal tilbuddet være egnet til to personer. Den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner har ret til at blive boende i botilbuddet efter den person, der er visiteret til botilbuddet, dør.

Det foreslås således med lovforslaget, at den tidsubegrænsede ret til at forblive i botilbuddet ændres til en mulighed for, at kommunalbestyrelsen inden for 6 måneder efter dødsfaldet kan pålægge den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner at fraflytte § 108-botilbuddet med et varsel på 3 måneder.

Såfremt den efterlevende også selv måtte have behov, som gør, at vedkommende er berettiget til et længerevarende botilbud efter § 108, stk. 1, som vil kunne imødekommes af samme botilbud eller et tilsvarende, som det hvor den pågældende bor, vil vedkommende ikke kunne opsiges, når den anden part dør. Den foreslåede ændring vil forudsætte, at kommunen sikrer, at den pågældende efterlevende person, der er opsagt fra boligen, hjælpes inden for de eksisterende forpligtelser, som kommunerne har til at hjælpe og vejlede borgerne efter bl.a. serviceloven.

Den foreslåede ændring vil betyde, at kommunalbestyrelsens afgørelse om opsigelse fra botilbuddet ikke vil kunne påklages til anden administrativ myndighed.

Den foreslåede ændring vil finde anvendelse for personer, der er indflyttet i en bolig for to personer i et § 108-botilbud, efter den foreslåede ændring foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.

Lovforslaget fremsættes nu, da lovprocessen har afventet udfaldet af de politiske forhandlinger, som blev afsluttet væsentligt senere end forventet. Det har derfor beklageligvis ikke været muligt at fremsætte tidligere.

Lovforslaget er en væsentlig prioritet for regeringen og ønskes gennemført i dette folketingsår mhp., at det kan træde i kraft den 1. juli 2025. Lovforslaget implementerer således et initiativ indgået som led i Aftale om kommunernes økonomi for 2025, der skal afhjælpe stigende udgifter på socialområdet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.