Ændringsforslag stillet den 3. juni
2025 uden for betænkningen
Til § 7
Af justitsministeren:
1) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»Uanset 1. pkt. finder loven anvendelse
på inddrivelse af krav i anledning af en strafbar handling,
for hvilken skyldneren før lovens ikrafttræden er
idømt fængsel i 4 år eller derover.«
[Ændring af lovens
anvendelsesområde i tid]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 7, stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Det fastslås i stk. 2, at loven ikke finder anvendelse
på anmodninger om udlæg eller arrest, der indgives
før lovens ikrafttræden. For sådanne anmodninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Lovforslagets
§ 7, stk. 3, 1. pkt., bestemmer, at loven ikke finder
anvendelse på inddrivelse af krav i anledning af en strafbar
handling, for hvilken skyldneren før lovens
ikrafttræden er endelig dømt. For sådanne
inddrivelser finder også de hidtil gældende regler
anvendelse, jf. 2. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte et 3. pkt. i lovforslagets § 7, stk. 3,
hvorefter loven uanset 1. pkt. finder anvendelse på
inddrivelse af krav i anledning af en strafbar handling, for
hvilken skyldneren før lovens ikrafttræden er
idømt fængsel i 4 år eller derover.
Ændringen skal ses, på baggrund
af at det kan virke urimeligt, hvis personer, der er dømt
for alvorlig kriminalitet før lovens ikrafttræden, og
som fortsat har gæld i anledning den strafbare handling, som
de er dømt for, skal kunne friholde værdier fra
kreditorernes rækkevidde.
En generel anvendelse af ordningen på
personer, der allerede er dømte på
ikrafttrædelsestidspunktet, vil dog potentielt
medføre, at et stort antal sager allerede fra
ikrafttrædelsestidspunktet vil blive omfattet af
ordningen.
Det foreslås derfor, at loven kun
skal kunne anvendes på personer, der på
ikrafttrædelsestidspunktet allerede er dømte, hvis de
er idømt fængsel i 4 år eller derover.
Ændringen vil ikke gælde for personer, der er
idømt andre retsfølger af frihedsberøvende
karakter, eksempelvis anbringelse el. lign.
Brug af ordningen på personer, der
allerede er dømt, forudsætter, at fordringen stadig
eksisterer og ikke er ophørt som følge af eksempelvis
forældelse.
Det skønnes med forsigtighed, at op
mod ca. 650 yderligere sager potentielt vil kunne blive omfattet af
ordningen som følge af ændringsforslaget.
Skønnet er højt sat, da det
forudsætter, at alle disse 650 sager vil føre til
kreditorforfølgning i pensionskrav. Dette vil ikke
nødvendigvis være tilfældet. Eksempelvis kan det
tænkes, at skyldneren udnytter sin påvisningsret, jf.
retsplejelovens § 517, stk. 1, og henviser kreditor til at
søge fyldestgørelse i andre aktiver. For så
vidt angår offentlige kreditorer, forudsættes det
herudover, at der ikke vil være en almindelig forventning om,
at ordningen anvendes af anklagemyndigheden og
restanceinddrivelsesmyndigheden i forhold til de sager, der som
følge af ændringsforslaget bliver omfattet af
ordningen, jf. nedenfor.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige af
nærværende ændringsforslag
Nærværende
ændringsforslag skønnes ikke at indebære
nævneværdige provenumæssige konsekvenser, henset
til at der ikke vil være en forventning om, at offentlige
kreditorer undersøger alle relevante sager, men kun anvender
ordningen i de tilfælde, hvor den offentlige kreditor konkret
er eller bliver opmærksom på en sag, der er afgjort
før ikrafttrædelsestidspunktet, som måtte
være omfattet af ordningen, jf. nedenfor.
På Skatteministeriets område
skønnes ændringsforslaget med stor usikkerhed at
medføre begrænsede administrative meromkostninger til
sagsbehandling i Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, idet det,
jf. nedenfor, lægges til grund, at der som udgangspunkt ikke
gennemføres udlæg i pensionsordninger for gæld
vedrørende sager, der er afgjort før
ikrafttrædelsestidspunktet. Udgifterne kan ikke kvantificeres
nærmere, men vurderes at kunne holdes inden for eksisterende
rammer.
Justitsministeriet vurderer, at det vil
medføre uforholdsmæssig store udgifter, hvis
anklagemyndigheden ville skulle undersøge alle omfattede
sager med henblik på at finde frem til dem, der kan danne
grundlag for kreditorforfølgning efter den foreslåede
ordning.
Der er på den baggrund ikke tilsigtet
en almindelig forventning om, at anklagemyndigheden
undersøger alle relevante sager, der er afgjort før
ikrafttrædelsestidspunktet, med henblik på at finde ud
af, om de er omfattede af den foreslåede ordning. Ordningen
vil derimod kunne anvendes, hvis anklagemyndigheden konkret er
eller bliver opmærksom på en sag, der er afgjort
før ikrafttrædelsestidspunktet, som måtte
være omfattet af ordningen. Dette vil eksempelvis kunne
være tilfældet ved grove sager om
narkotikakriminalitet, berigelseskriminalitet eller skatte- og
afgiftskriminalitet, der har medført et stort udbytte.
Der vil tilsvarende ikke være en
almindelig forventning om, at restanceinddrivelsesmyndigheden
(Gældsstyrelsen) for gæld, der omfattes af ordningen,
vil foretage udlæg i pensionsordninger som følge af
sager, der er afgjort før ikrafttrædelsestidspunktet.
Dette vil forudsætte, at Gældsstyrelsen konkret af
fordringshaveren gøres opmærksom på, at
gælden under inddrivelse er omfattet af ordningen. Der
henvises til pkt. 6.2 (side 20) i de almindelige bemærkninger
i lovforslaget som fremsat. For så vidt angår
fogedretterne, vurderes det, at ændringsforslaget, hvis en
sagsmængde på 650 lægges til grund, ville
resultere i 30 nye sager én gang i tillæg til de 150
sager årligt, der blev skønnet i lovforslaget, jf.
pkt. 6.2 (side 20) i de almindelige bemærkninger i
lovforslaget som fremsat. Domstolsstyrelsen skønner, at
dette alene vil medføre meget begrænsede merudgifter
for domstolene, der vil kunne håndteres inden for domstolenes
eksisterende økonomiske rammer. Det bemærkes for alle
tilfældes skyld, at denne vurdering er behæftet med
betydelig usikkerhed. Antallet af sager vil formentlig blive lavere
end de 650 sager, da der ikke vil være en almindelig
forventning om, at ordningen anvendes af anklagemyndigheden og
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. ovenfor.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet af
nærværende ændringsforslag
Hvis det lægges til grund, at den
foreslåede ændring vil medføre ca. 650 ekstra
sager én gang fra ikrafttrædelsestidspunktet,
skønnes det med en vis usikkerhed, at der vil blive tale om
en ekstra engangsudgift på ca. 0,36 mio. kr. fordelt på
de berørte pensionsvirksomheder. I tillæg til denne
engangsudgift, vurderes der til sammenligning at være 1,8
mio. kr. i varige administrative byrder i lovforslaget som
fremsat.
De varige administrative byrder skal
henføres til internt tidsforbrug hos pensionsvirksomhederne
i forbindelse med udstedelse af dokumentation for, at
pensionsordningen er blevet udbetalt til en anden end skyldner. Det
skønnes, at det løbende årlige antal
hændelser vil være ca. 3.300. Der henvises til pkt. 7
(side 21) i de almindelige bemærkninger i lovforslaget som
fremsat.
Skønnet er som nævnt ovenfor
højt sat, da det bygger på en forudsætning om,
at der sker inddrivelse i de omhandlede sager. Dette vil ikke altid
være tilfældet, eksempelvis på grund af
skyldnerens påvisningsret, men også fordi det, for
så vidt angår offentlige kreditorer, forudsættes,
at der ikke vil være en almindelig forventning om, at
ordningen anvendes af anklagemyndigheden og
restanceinddrivelsesmyndigheden i forhold til de sager, der som
følge af ændringsforslaget bliver omfattet af
ordningen, jf. ovenfor.