Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 10. juni 2025
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at Tinget dispenserer fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og N) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
justitsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (N) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Radikale Venstre
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter forslaget
om, at der kan gøres indhug i pensioner for dømte
kriminelle fremadrettet. Man skal ikke kunne svindle og samtidig
kunne indbetale på en pensionsordning, som ikke kan
røres, mens skyldnere har lidt store tab. Derfor
støtter partierne lovforslaget.
Men partierne bemærker, at det er
demokratisk problematisk, at justitsministeren stiller et
ændringsforslag i sidste øjeblik og uden for
betænkningen, som ændrer indholdet af lovforslaget -
uden høring og demokratisk debat. Det havde været mere
fair, at en så markant ændring var indeholdt i
hovedlovforslaget fra start, så der kunne hentes input fra
relevante høringsparter og lovforslaget kunne have
fået en ordentlig debat i både Folketingssalen og
udvalgsarbejdet, især fordi forslaget indfører
lovgivning med tilbagevirkende kraft, hvor der nu kan gøres
indhug i pension i ældre sager, hvor der er en
pensionsopsparing. Lovgivningen gælder dermed ikke kun for
den meget omtalte Britta Nielsen-sag, men i princippet bagudrettet
for alle ældre sager. Det er retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt at lovgive med tilbagevirkende kraft, og
partierne finder, at lovgivning bør være gennemsigtig
og forudsigelig. Det lever ændringsforslaget ikke op til.
Derfor har partierne stemt imod ændringsforslaget, men
stemmer for lovforslaget.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder det
yderst demokratisk betænkeligt, at justitsministeren kort
før vedtagelsen fremsætter et ændringsforslag,
som reelt ændrer indholdet af lovforslaget - uden at det har
været en del af betænkningen og specielt uden
forudgående høring og uden mulighed for grundig
politisk debat. En så markant ændring burde have
været en del af det oprindelige lovforslag, så der
kunne indhentes input fra relevante høringsinstanser og
sikres en ordentlig behandling i både Folketingssalen og
udvalgsarbejdet. Det gælder ikke mindst, fordi
ændringen indfører lovgivning med tilbagevirkende
kraft. Lovgivningen rejser altså alvorlige
retssikkerhedsmæssige spørgsmål. Lovgivning
bør være gennemsigtig og forudsigelig. Det lever
ændringsforslaget ikke op til. Af den grund har ALT stemt
imod ændringsforslaget og stemmer imod det samlede
lovforslag.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af N):
1) Undertitlen affattes således:
»(Kreditorforfølgning i
pensionsordninger for konfiskationskrav og erstatningskrav m.v. som
følge af visse strafbare handlinger, der har medført
et udbytte, m.v.)«.
[Justering af lovforslagets
undertitel]
Ny paragraf
2)
Efter § 6 indsættes:
»§ 01
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, § 3 i lov nr. 1489 af 10. december 2024,
§ 11 i lov nr. 1694 af 30. december 2024 og § 4 i lov nr.
563 af 27. maj 2025, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, litra B, ændres
»Afgifter pr. 1.000 kg« til: »Afgift pr. 100
kg«.«
[Korrektion af satsberegning i
vægtafgiftsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at justere lovforslagets
undertitel, så denne også afspejler forslaget om at
korrigere en åbenbar fejl i en afgiftssats i § 3, stk.
1, litra B, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. (herefter
vægtafgiftsloven), jf. ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Vægtafgiftslovens § 3, stk. 1,
litra A-D, fastsætter bl.a. satserne for vægtafgift og
udligningsafgift for de i bestemmelsen nævnte
køretøjsgrupper. Afgiften beregnes på baggrund
af bilens egenvægt, så afgiftens størrelse
stiger i takt med egenvægten.
Afgiftssatserne for busser, turistbiler og
lign. med højst to aksler, jf. § 15, stk. 1, nr. 6,
fremgår af § 3, stk. 1, litra B. Indtil den 31. december
2024 fremgik det heraf, at der for de tungeste
køretøjer - dvs. for dem med en egenvægt
på over 9.000 kg - skulle betales vægtafgift og
udligningsafgift på henholdsvis 50 kr. og 14 kr. pr. 100 kg
egenvægt. Dette svarer til samme satsberegning i litra A og
C, hvorefter afgifterne ligeledes skal beregnes pr. 100 kg
egenvægt.
Ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 blev
afgiftssatserne i bl.a. § 3, stk. 1, litra A og D, indekseret
til 2024-niveau med virkning fra og med den 1. januar 2025. Dette
skete som led i gennemførelsen af dele af »Aftale om
deludmøntning af Grøn Fond« af 15. april 2024
indgået af regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre.
Af lovtekniske grunde blev ovennævnte
ændringer i § 3, stk. 1, litra A og D, gennemført
ved at nyaffatte § 3, stk. 1, litra A-D. Der var således
herved alene tiltænkt ændringer i litra A og D og
dermed ikke i litra B og C. På grund af en teknisk fejl
opstod der dog i forbindelse med nyaffattelsen en ændring i
litra B. Fejlen betyder, at det siden den 1. januar 2025 har
fremgået af litra B, at der for de omfattede
køretøjer med en egenvægt på over 9.000
kg skal betales vægtafgift og udligningsafgift på
henholdsvis 50 kr. og 14 kr. pr. 1.000 kg egenvægt - og
dermed ikke pr. 100 kg som hidtil (og forudsat), og som det fortsat
er tilfældet i litra A og C.
Der er tale om en åbenbar fejl, der
indebærer, at vægtafgiften og udligningsafgiften ikke
længere stiger i takt med køretøjets
egenvægt, idet den i stedet falder markant, så snart
køretøjet omfattes af den tungeste
vægtkategori. Konsekvens af fejlen er således, at der
for disse køretøjer er sket en utilsigtet reduktion
af afgiftssatserne.
Det bemærkes, at fejlen er
opstået efter den offentlige høring af lovforslag nr.
L 23, folketingsåret 2024-25, der blev til lov nr. 1489 af
10. december 2024, men før fremsættelsen af L 23 den
2. oktober 2024.
Det foreslås, at
vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B, ændres,
så vægtafgiften og udligningsafgiften på
henholdsvis 50 kr. og 14 kr. beregnes pr. 100 kg
egenvægt.
Ændringsforslaget har til
formål at rette op på ovennævnte tekniske fejl,
så vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, litra B,
får samme indhold, som før ændringen heraf ved
lov nr. 1489 af 10. december 2024 trådte i kraft den 1.
januar 2025.
Ændringsforslaget vil få
virkning for vægtafgift og udligningsafgift, der
vedrører perioden fra og med den 1. juli 2025, jf. § 7,
stk. 1, i det fremsatte lovforslag. I perioden fra og med den 1.
januar 2025 til og med den 30. juni 2025 er afgifterne ikke blevet
opkrævet efter de fejlbehæftede (reducerede) enheder
for satserne, jf. lov nr. 1489 af 10. december 2024.
Skatteforvaltningen har således for denne periode
opkrævet vægtafgift og udligningsafgift med
udgangspunkt i de forudsatte enheder for satserne, dvs. dem, der
var gældende før den 1. januar 2025. Da denne
fejlbehæftede enhed for satserne medfører en lavere
afgift end efter den enhed for satserne, der var gældende
før lov nr. 1489 af 10. december 2024 - og som med
ændringsforslaget igen vil være gældende fra og
med den 1. juli 2025 - vil Skatteforvaltningen af egen drift
genoptage de relevante opkrævninger foretaget siden med
henblik på at tilbagebetale differencen mellem det
opkrævede beløb og den gældende (reducerede)
sats efter lov nr. 1489 af 10. december 2024. Det er
Skatteforvaltningens vurdering, at det drejer sig om ca. 400
køretøjer.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2025 og var til 1. behandling den 14. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 27. maj 2025. Lovforslaget var til 2.
behandling den 4. juni 2025, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 2 bilag på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Fie
Hækkerup (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S)
Preben Bang Henriksen (V) Ken Kristensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W.
Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD)
Steffen Larsen (LA) fmd. Pernille
Vermund (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia
Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |