Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 28. maj 2025
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme for de under
nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag og imod det under nr. 2
stillede ændringsforslag.
Radikale Venstre, Borgernes Parti, Naleraq,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget henviser
til Enhedslistens påtegning til aktstykke 177 om
Accelerationsfonden, hvoraf følgende bl.a.
fremgår:
1. Enhedslisten
går ind for, at Danmark skal have et effektivt
territorialforsvar, og Enhedslisten forventer på den baggrund
at være enig i behovet for en række af de konkrete
materielanskaffelser, som følger af Accelerationsfonden.
2. Enhedslisten
noterer sig, at de konkrete initiativer vil blive forelagt
Folketingets Finansudvalg senere hen ved særskilte
aktstykker. Enhedslisten har ikke været inddraget i de
forudgående drøftelser om den bagvedliggende
»Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft« af 22.
februar 2025 og kan derfor ikke vide sig tilstrækkelig sikker
på, hvorvidt der med Accelerationsfonden m.v. vil blive lagt
op til, at den danske stat kan og vil styre uden om anskaffelser af
materiel m.v. fra stater, der ikke respekterer folkeretten,
herunder den humanitære folkeret. Enhedslisten kan heller
ikke på baggrund af bl.a. ovennævnte aftale vide sig
tilstrækkelig sikker på, hvorvidt den danske stats
materielanskaffelser m.v. i kraft af f.eks. deres produktions-
og/eller videredistributionsland kan være kompromitterende
over for danske, nordiske og europæiske forsvars- og
sikkerhedsinteresser m.v.
3. Enhedslisten
vil fra sag til sag afgøre sin stilling til de kommende
særskilte materialeanskaffelser.
Enhedslisten forventer naturligvis, at
Folketinget vil blive udførligt og transparent orienteret om
konkrete bevæggrunde for kommende foreslåede
anskaffelsers karakter, produktions- og videredistributionsland
m.v., så Folketinget og offentligheden kan få de bedst
mulige forudsætninger for at tage demokratisk stilling til,
om den førte politik bidrager til mere sikkerhed, herunder
overholdelse af folkeretten.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1,
ændres »629,6« til: »629,5«, og
»303,1« til: »303,0«.
[Ændringer som følge
af indgåede politiske aftaler]
Til § 2
Af finansministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1,
ændres »635,9« til: »635,7«, og
»308,4« til: »308,2«.
[Ændringer som følge
af indgåede politiske aftaler]
Til § 3
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1,
ændres »625,5« til: »625,4«, og
»297,7« til: »297,6«.
[Ændringer som følge
af indgåede politiske aftaler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås på baggrund af
»Aftale om en markant styrkelse af
erhvervsuddannelserne« af 6. maj 2025 m.v. at ændre
udgiftslofterne for staten for finansåret 2025.
De foreslåede ændringer
afspejler virkningerne af de konkrete initiativer i »Aftale
om en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne« af 6. maj
2025, »Aftale om Reform af professionsbachelor- og
erhvervsakademiuddannelserne i Danmark« af 26. marts 2025,
»Aftale om udmøntning af ramme til grøn
omstilling og effektiviseringer af vejgodstransporten« af 9.
april 2025 m.v.
Et dokumentationsnotat vedrørende de
konkrete korrektioner findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås på baggrund af
»Aftale om en markant styrkelse af
erhvervsuddannelserne« af 6. maj 2025 m.v. at ændre
udgiftslofterne for staten for finansåret 2026.
De foreslåede ændringer
afspejler virkningerne af de konkrete initiativer i »Aftale
om en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne« af 6. maj
2025, »Aftale om Reform af professionsbachelor- og
erhvervsakademiuddannelserne i Danmark« af 26. marts 2025,
»Aftale om udmøntning af ramme til grøn
omstilling og effektiviseringer af vejgodstransporten« af 9.
april 2025 m.v.
Et dokumentationsnotat vedrørende de
konkrete korrektioner findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås på baggrund af
»Aftale om en markant styrkelse af
erhvervsuddannelserne« af 6. maj 2025 m.v. at ændre
udgiftslofterne for staten for finansåret 2027.
De foreslåede ændringer
afspejler virkningerne af de konkrete initiativer i »Aftale
om en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne« af 6. maj
2025, »Aftale om Reform af professionsbachelor- og
erhvervsakademiuddannelserne i Danmark« af 26. marts 2025,
»Aftale om udmøntning af ramme til grøn
omstilling og effektiviseringer af vejgodstransporten« af 9.
april 2025 m.v.
Et dokumentationsnotat vedrørende de
konkrete korrektioner findes på Finansministeriets
hjemmeside til understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2025 og var til 1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 2. april 2025 dette udkast til
udvalget, jf. FIU alm. del - bilag 140. Den 1. maj 2025 sendte
finansministeren et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Anne Paulin (S) Benny Engelbrecht
(S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Mogens Jensen (S) Simon
Kollerup (S) fmd. Jan E.
Jørgensen (V) Hans Andersen (V) Charlotte Bagge Hansen (M)
Dennis Flydtkjær (DD) nfmd.
Hans Kristian Skibby (DD) Ole Birk Olesen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Christina Olumeko (ALT)
Radikale Venstre, Borgernes Parti,
Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |